Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Haarlemmermeer

Beleidsregels inburgering gemeente Haarlemmermeer 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHaarlemmermeer
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels inburgering gemeente Haarlemmermeer 2022
CiteertitelBeleidsregels inburgering gemeente Haarlemmermeer 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet inburgering 2021
  2. artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-07-2022nieuwe regeling

24-05-2022

gmb-2022-306762

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels inburgering gemeente Haarlemmermeer 2022

Burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlemmermeer;

 

gelet op artikel 4.81 van de Algemene wet bestuursrecht en de Wet inburgering 2021;

 

overwegende dat het gewenst is beleidsregels vast te stellen betreffende de uitvoering van de in de Wet inburgering 2021 en aanverwante regelgeving aan het college van burgemeester en wethouders verleende taken en bevoegdheden;

 

 

besluit vast te stellen:

 

Beleidsregels inburgering gemeente Haarlemmermeer 2022

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

  • 1.

    In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

    • a.

      Asielstatushouder: de inburgeringsplichtige als bedoeld in artikel 13, eerste lid, van de Wet inburgering 2021;

    • b.

      Besluit: het Besluit inburgering 2021;

    • c.

      BRP: Basisregistratie personen;

    • d.

      Brede intake: de intake als bedoeld in artikel 14 van de Wet inburgering 2021;

    • e.

      COA: Centraal Orgaan opvang asielzoekers;

    • f.

      College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlemmermeer;

    • g.

      Financieel ontzorgen: het beheer van inkomsten en uitgaven geheel of gedeeltelijk uit handen nemen;

    • h.

      Financieel zelfredzaam: de inburgeringsplichtige heeft geleerd welke financiële en administratieve verplichtingen samenhangen met de verstrekte uitkering, toeslagen en vaste lasten en kan deze zaken na de periode van ontzorging zelfstandig uitvoeren;

    • i.

      Gezinsmigranten en overige migranten: inburgeringsplichtigen, als bedoeld in artikel 19 van de Wet inburgering 2021;

    • j.

      Inburgeringsplichtige: de inwoner die volgens artikel 3 van de Wet inburgering 2021 inburgeringsplichtig is;

    • k.

      Inburgeringstraject: het traject dat is gericht op het afronden van het participatieverklaringstraject, het afronden van de Module Arbeidsmarkt en Participatie en het behalen van het inburgeringsexamen, de onderwijsroute of de zelfredzaamheidsroute;

    • l.

      Leerbaarheidstoets: de toets als bedoeld in artikel 14, derde lid, aanhef en onderdeel b, van de Wet inburgering 2021;

    • m.

      Leerroutes: de B1-route als bedoeld in artikel 7, de onderwijsroute, als bedoeld in artikel 8 en de zelfredzaamheidsroute, als bedoeld in artikel 9 van de Wet inburgering 2021;

    • n.

      Maatschappelijke begeleiding: de begeleiding van de asielstatushouder zoals geregeld in artikel 13 van de Wet inburgering 2021;

    • o.

      MAP: de Module Arbeidsmarkt en Participatie, als bedoeld in artikel 6, eerste lid onderdeel b, van de Wet inburgering 2021;

    • p.

      PIP: het Persoonlijk plan Inburgering en Participatie, als bedoeld in artikel 15 van de Wet inburgering 2021;

    • q.

      PVT: het participatieverklaringstraject als bedoeld in artikel 6, eerste lid onderdeel a, van de Wet inburgering 2021;

    • r.

      Regeling: de Regeling inburgering 2021;

    • s.

      TVS: Taakstellingvolgsysteem, waarin het COA en gemeenten informatie delen over asielstatushouders;

    • t.

      Wet: de Wet inburgering 2021.

  • 2.

    Alle begrippen die in deze beleidsregels worden gebruikt en die niet nader worden omschreven, hebben dezelfde betekenis als in de Wet, het Besluit inburgering 2021, de Regeling inburgering 2021, de Algemene wet bestuursrecht en de Participatiewet.

Artikel 2. Brede intake

  • 1.

    Het college neemt de brede intake zo vroeg mogelijk af, bij voorkeur zodra de inburgeringsplichtige bekend is bij de gemeente. Voor asielstatushouders is dit het moment waarop een inburgeringsplichtige door het COA wordt toegewezen aan de gemeente Haarlemmermeer, de zogenoemde koppeling. Voor gezinsmigranten en overige migranten is dit het moment van inschrijving in de gemeente Haarlemmermeer.

  • 2.

    De gemeente nodigt de inburgeringsplichtige uit voor de brede intake.

  • 3.

    De in het vorige lid genoemde uitnodiging vermeldt naast de dag, plaats en tijdstip van de intake ook het volgende:

    • a.

      het doel, de werkwijze en het belang van de brede intake in het inburgeringstraject;

    • b.

      het recht om het gesprek alleen te voeren of een vertrouwenspersoon of cliëntondersteuner mee te brengen;

    • c.

      de gevolgen als de inburgeringsplichtige niet bij de brede intake verschijnt of hieraan onvoldoende meewerkt.

  • 4.

    Tussen de in het derde lid genoemde uitnodiging voor de brede intake en de intake zelf zit uiterlijk twee weken.

  • 5.

    De leerbaarheidstoets wordt afgenomen als onderdeel van de brede intake.

  • 6.

    Het college voert tijdens de brede intake minimaal twee gesprekken met de inburgeringsplichtige.

  • 7.

    Als het college op grond van artikel 14, tweede lid, van de Wet de brede intake in afwezigheid van de inburgeringsplichtige voltooit, onderzoekt het college de omstandigheden van de inburgeringsplichtige aan de hand van de gegevens waarover het college wel kan beschikken, zoals:

    • a.

      de uitkomsten van de leerbaarheidstoets;

    • b.

      informatie uit het uitkeringsdossier;

    • c.

      voor asielstatushouders: de gegevens uit het TVS.

Artikel 3. Het persoonlijk plan inburgering en participatie

  • 1.

    Het college nodigt de inburgeringsplichtige binnen uiterlijk drie weken na afronding van de brede intake uit voor een gesprek over de bevindingen uit de brede intake die opgenomen worden in het PIP, zodat het PIP zo snel mogelijk na verhuizing naar de gemeente Haarlemmermeer kan worden opgesteld.

  • 2.

    Het PIP is een officieel besluit. Hierin staat vermeld:

    • a.

      De vastgestelde leerroute. Met voor asielstatushouders ook wat de intensiteit van de leerroute is;

    • b.

      De afspraken die gemaakt zijn over (arbeids)participatie;

    • c.

      De begeleiding die de inburgeringsplichtige bij de leerroute krijgt;

    • d.

      De eventueel gemaakte afspraken over vroeg- of voorschoolse educatie van kinderen van de inburgeringsplichtige jonger dan vijf jaar.

  • 3.

    De afspraken in het PIP kunnen pas gelden als de inburgeringsplichtige in de gemeente Haarlemmermeer is gehuisvest.

  • 4.

    Het college stuurt het besluit van het PIP zo snel mogelijk naar de inburgeringsplichtige.

  • 5.

    Het college stuurt het besluit van het PIP schriftelijk naar de inburgeringsplichtige, mits hij of zij daarmee akkoord gaat.

  • 6.

    Wanneer de inburgeringsplichtige voor wie de leerroute door een andere gemeente al is vastgesteld, verhuist naar de gemeente Haarlemmermeer, stelt het college het PIP opnieuw vast binnen tien weken na de inschrijving van de inburgeringsplichtige in de BRP. De leerroute die daarbij wordt vastgesteld, is gelijk aan de leerroute zoals die door de gemeente van vertrek is vastgesteld.

  • 7.

    De inburgeringsplichtige krijgt van hetgeen in lid 6 is bepaald, schriftelijk, een nieuwe PIP.

Artikel 4. Participatieverklaringstraject

  • 1.

    Indien mogelijk wordt het PVT in een zo vroeg mogelijk stadium van de brede intake afgenomen.

  • 2.

    Het college stemt het PVT zoveel mogelijk af op de lokale situatie en behoefte en op de overige onderdelen van de inburgering.

  • 3.

    Het college legt afspraken over de deelname aan het PVT of afronding van het PVT vast in het PIP van de inburgeringsplichtige.

Artikel 5. Module Arbeidsmarkt en Participatie

  • 1.

    Het college houdt bij het vaststellen van de inhoud en het aantal uren van de MAP zoveel mogelijk rekening met de vermogens, capaciteiten en ontwikkelbehoeften van de inburgeringsplichtige en de situatie op de lokale arbeidsmarkt.

  • 2.

    Het college legt de afspraken over de invulling van de MAP schriftelijk vast in het PIP van de inburgeringsplichtige.

  • 3.

    Na het afronden van de MAP vindt er een eindgesprek plaats met de inburgeringsplichtige.

  • 4.

    De inburgeringsplichtige ontvangt binnen vier weken een schriftelijk verslag van het eindgesprek.

Artikel 6. Leerroutes

  • 1.

    Uiterlijk twee weken na aanmelding door de gemeente bij de taalschool organiseert de taalschool een fysieke intake met de deelnemer op een locatie binnen de gemeente Haarlemmermeer.

  • 2.

    De maximum doorlooptijd tussen aanmelding door de gemeente bij de taalschool en start van een cursus in een lesgroep is acht weken.

  • 3.

    Voor asielstatushouders waarbij het passend is om een opleiding op mbo1- en/of mbo2-niveau te volgen, is entree-onderwijs, als bedoeld in artikel 7.2.2., eerste lid, onderdeel a, van de Wet educatie en beroepsonderwijs, onderdeel van de leerroute B1.

  • 4.

    Oriëntatie op de arbeidsmarkt en onderwijs, zelfredzaamheid, sociaal netwerk, toekomst en digitale vaardigheden maken deel uit van de leerroutes.

  • 5.

    Het college biedt gezins- en overige migranten ook toegang tot de leerroutes, die zij zelf dienen te bekostigen.

Artikel 7. Financiële ontzorging

  • 1.

    Parallel aan financiële ontzorging ontvangt elke bijstandsgerechtigde asielstatushouder budgetcoaching van Stichting Vluchtelingenwerk zodat financiële zelfredzaamheid wordt gerealiseerd.

  • 2.

    De termijn van financiële ontzorging is minimaal zes maanden. Indien nodig kan de financiële ontzorging worden voortgezet op individuele basis op grond van artikel 57 van de Participatiewet.

  • 3.

    De periode van financiële zelfredzaamheid (budgetcoaching) duurt minimaal negen maanden.

Artikel 8. Inburgeringsaanbod asielstatushouders

Het inburgeringsaanbod sluit aan bij de capaciteiten, persoonlijke omstandigheden en mogelijkheden van de asielstatushouder.

Artikel 9. Voortgang inburgering

  • 1.

    Het college zorgt ervoor dat het voldoende zicht heeft op de voortgang van het voldoen aan de inburgeringsplicht door met de inburgeringsplichtige minimaal elk kwartaal een voortgangsgesprek te voeren zolang het inburgeringstraject loopt. Indien nodig kunnen er vaker voortgangsgesprekken plaatsvinden.

  • 2.

    Het college wint bij de organisaties die bij het inburgeringtraject zijn betrokken informatie in die relevant is om zicht te houden op de in het eerste lid bedoelde voortgang.

  • 3.

    Tijdens het voortgangsgesprek komen onder andere de afspraken uit het PIP aan bod. Met de inburgeringsplichtige wordt besproken of de onderdelen nog aansluiten bij de capaciteiten, de behoeften en de persoonlijke situatie van de inburgeringsplichtige. Het gaat daarbij in elk geval om:

    • a.

      de afgesproken leerroute;

    • b.

      de ondersteuning en begeleiding tijdens het inburgeringstraject;

    • c.

      de intensiteit van de verschillende onderdelen van het traject;

    • d.

      de participatie-activiteiten en

    • e.

      de vorderingen en inzet van de inburgeringsplichtige.

  • 4.

    Van ieder voortgangsgesprek worden de bevindingen met de inburgeringsplichtige beschreven in een gespreksverslag. Het gespreksverslag wordt gedeeld met de inburgeringsplichtige.

  • 5.

    Als het voortgangsgesprek daartoe aanleiding geeft kan het PIP geheel of op onderdelen worden aangepast, dat dan in een nieuwe beschikking moet worden vastgelegd.

  • 6.

    Indien nodig kunnen bevindingen uit de voortgangsgesprekken worden gedeeld met Stichting Vluchtelingenwerk en de gecontracteerde taalschool, mits de inburgeringsplichtige hiermee akkoord gaat.

Artikel 10. Maatschappelijke begeleiding

  • 1.

    De maatschappelijke begeleiding wordt door Stichting Vluchtelingenwerk uitgevoerd en heeft een doorlooptijd van 1,5 jaar.

  • 2.

    Het college stemt de inhoud en duur van de maatschappelijke begeleiding zoveel mogelijk af op het startniveau, de vaardigheden, de persoonlijke omstandigheden en de maatschappelijke positie van de asielstatushouder.

Artikel 11. Reiskosten

Voor reiskosten die een inburgeringsplichtige in het kader van zijn of haar inburgering maakt, kan in het geval de kosten niet uit de te ontvangen uitkeringsgelden betaald kunnen worden, een vergoeding van reiskosten in overweging worden genomen. Bij een positief oordeel geldt dat:

  • a.

    reiskosten alléén vergoed worden bij een reisafstand vanaf 5 km;

  • b.

    het afstandscriterium gebaseerd wordt op de kortste route volgens de ANWB fietsroute;

  • c.

    het afstandscriterium van 5 km niet wordt toegepast in de eerste drie maanden dat een inburgeringsplichtige in de gemeente Haarlemmermeer verblijft;

  • d.

    reiskosten vergoed worden o.b.v. de werkelijk gereden kilometers (€0,19 cent per km) of o.b.v. de gemaakte kosten in het openbaar vervoer, gebaseerd op de tarieven van OV9292 en de NS reisplanner (tweede klas);

  • e.

    er wordt gekeken naar de goedkoopste mogelijkheid en dat kan ook de vergoeding van de aanschaf van een fiets zijn bij een kringloopwinkel, zoals de Meerwinkel, die de inburgeringsplichtige in staat stelt de reisafstand af te leggen naar een inburgeringslocatie.

Artikel 12. Handhaving

  • 1.

    Voordat het college over gaat op het opleggen van een boete geeft het college altijd eerst een mondelinge of schriftelijke waarschuwing aan de inburgeringsplichtige.

  • 2.

    In de wijze van handhaving van de Wet houdt het college rekening met de gevolgen voor de inburgeringsplichtige en de bijdrage ervan aan het succesvol voltooien van het inburgeringstraject.

Artikel 13. Maatwerk

We wijken niet af van de Wet maar kunnen afwijken van de beleidsregels inburgering gemeente Haarlemmermeer 2022 indien de situatie daar om vraagt.

Artikel 14. Inwerkingtreding

Deze beleidsregels treden in werking op 1 januari 2022.

Artikel 15. Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels inburgering gemeente Haarlemmermeer 2022.