Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Westerveld

Verordening auditcommissie gemeente Westerveld 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWesterveld
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening auditcommissie gemeente Westerveld 2022
CiteertitelVerordening auditcommissie Westerveld 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 84 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

06-07-2022nieuwe regeling

28-06-2022

gmb-2022-306162

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening auditcommissie gemeente Westerveld 2022

De raad van de gemeente Westerveld;

gelezen het voorstel van Presidium van 21 juni 2022 onder 330476;

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;

 

BESLUIT:

De verordening auditcommissie gemeente Westerveld 2018 in te trekken

De verordening auditcommissie gemeente Westerveld 2022 vast te stellen

 

Artikel 1 Instelling en begripsbepalingen

1. Er is een auditcommissie

2. In deze verordening wordt verstaan onder:

a. de commissie: de auditcommissie;

b. de raad: de gemeenteraad;

c. de fracties: zoals die volgens het reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad Westerveld deel uitmaken van de gemeenteraad;

d. burgerlid: een lid van een fractie, niet zijnde raadslid, conform artikel 10 reglement van orde vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad Westerveld 2021;

e. presidium: het overleg van fractievoorzitters conform het reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad Westerveld;

f. het college: het college van burgemeester en wethouders van Westerveld;

g. de accountant: de accountant als bedoeld in artikel 213, tweede lid van de Gemeentewet die is belast met de controle op de in artikel 197 van de Gemeentewet bedoelde jaarrekening;

h. de voorzitter: de voorzitter van de commissie;

i. het controleprotocol: het controleprotocol voor de accountantscontrole op de jaarrekening, artikel 213 Gemeentewet.

Artikel 2. Doel

1. De commissie heeft vanuit de kaderstellende en controlerende rol van de raad als aandachtspunt een goede beheersing van de gemeente op het gebied van rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid.

2. De commissie treedt niet in de onderscheiden bevoegdheden van raad en college.

Artikel 3. Taken en bevoegdheden

1. De commissie is belast met advisering aan en overleg namens de raad over alle activiteiten die van belang zijn voor een goede beheersing op het gebied van financiële rechtmatigheid en getrouwheid, doeltreffendheid en doelmatigheid.

De commissie faciliteert en versterkt hiermee de kaderstellende en controlerende rol van de raad.

2. Onder de in het eerste lid bedoelde activiteiten wordt in ieder geval begrepen:

a. het zijn van eerste aanspreekpunt voor de accountant richting de raad betreffende de opzet en uitvoering van de accountantscontrole;

b. een overlegplatform te zijn voor de voorgenomen controleaanpak door de accountant, het door de raad vast te stellen controleprotocol, met de mogelijkheid om specifieke aandacht te doen besteden aan bepaalde posten of organisatieonderdelen, als bedoeld in artikel 3 van de controleverordening gemeente Westerveld;

c. een overlegplatform te zijn over de uitkomsten van de door de accountant uitgevoerde controles;

d. het evalueren van de werkzaamheden van de accountant;

e. het voorbereiden, de werving en selectie van de accountant;

f. het functioneren als afstemmingsoverleg over de voorgenomen onderzoeken door de accountant, rekenkamercommissie en de concerncontroller;

g. het geven van advies aan de gemeenteraad over genoemde zaken inclusief het uitbrengen van een advies over jaarverslag en jaarrekening, mede aan de hand van de jaarlijkse rapportage inzake rechtmatigheid en getrouwheid van de rekening;

h. het zijn van aanspreekpunt voor en het geven van advies aan college en raad met betrekking tot kwaliteit en informatiewaarde van de planning & control documenten als sturingsinstrumenten voor de raad, evenals de beoordeling van de kwaliteit en informatiewaarde van deze documenten;

i. het zijn van aanspreekpunt voor het college over de overige in de financiële verordening genoemde stukken die het college heeft ingediend of in voorbereiding heeft voor besluitvorming in de raad.

Artikel 4. Samenstelling en benoeming

1. De commissie bestaat uit minimaal vier en maximaal 5 leden uit de raad. Uitgangspunt is 2 leden uit de oppositie en 2 uit de coalitie te benoemen. Als na coalitievorming deze verhouding niet meer klopt kan hier met het benoemen van een vijfde lid meer balans in worden gebracht.

2. Van de in het eerste lid genoemde leden mogen er maximaal twee burgerlid zijn;

3. De commissie heeft als adviseurs:

a. de portefeuillehouder financiën

b. de concerncontroller

c. de financieel beleidsmedewerker

4. De commissie kan andere interne en externe adviseurs verzoeken de vergadering bij te wonen en advies uit te brengen aan de commissie;

5. De griffier of diens plaatsvervanger is secretaris van de commissie en kan eveneens aan de beraadslagingen deelnemen;

6. De raad benoemt de leden van de commissie op voordracht van het presidium van de raad;

7. Per fractie kan maximaal één raads- of burgerlid de vergaderingen van de commissie als toehoorder bijwonen;

8. De commissie kan op grond van de agenda besluiten in afwijking van het zesde lid geen toehoorders toe te laten tot een vergadering;

9. Voor informatieve bijeenkomsten of training aan de auditcommissie wordt, tenzij het karakter van de bijeenkomst zich hiertegen verzet, een open uitnodiging aan alle raads- en burgerleden gestuurd.

Artikel 5. Zittingsduur

1. De zittingsduur van de leden eindigt in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad of bij ontslag als raads- of burgerlid.

2. De raad kan een lid tussentijds ontslaan.

3. Een lid kan te allen tijde ontslag nemen.

Artikel 6. Voorzitter

1. De commissie kiest uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

2. De voorzitter en diens plaatsvervanger zijn raadsleden.

3. De voorzitter behoort niet tot één van de in het college vertegenwoordigde fracties.

3. De plaatsvervangend voorzitter kan deel uitmaken van de in het college vertegenwoordigde fracties.

4. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en het bevorderen van een heldere besluitvorming over commissieaangelegenheden. De voorzitter wordt daarbij ondersteund door de secretaris van de commissie.

Artikel 7. Vergaderingen en verslaglegging

1. De commissie vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van de taken van de commissie.

2. De adviseurs worden in principe voor elke vergadering van de commissie uitgenodigd. De commissie kan besluiten om te vergaderen zonder één of meerdere adviseurs.

3. De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.

4. De besluiten en adviezen van de commissie zijn openbaar. Van iedere vergadering wordt een beknopte besluitenlijst gemaakt onder verantwoordelijkheid van de secretaris. De besluitenlijst wordt vastgesteld door de commissie.

5. De agenda’s en besluitenlijsten van vergaderingen zijn voor raads- en burgerleden raadpleegbaar via het raadsinformatiesysteem.

Artikel 8. Informeren raad

1. De auditcommissie informeert de raad en/of het presidium over bevindingen aangaande haar werkzaamheden indien de auditcommissie dit wenselijk acht.

2. Op verzoek van de raad geeft de voorzitter van de auditcommissie een toelichting aan de gemeenteraad over gemaakte afspraken met de accountant en/of andere adviserende leden van de commissie. Vertrouwelijke mededelingen worden in een besloten vergadering gedaan.

Artikel 9. Uitleg verordening

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van de verordening, beslist de vergadering op voorstel van de voorzitter.

Artikel 10. In werking treden

1. Deze verordening treedt in werking op de dag waarop deze is bekendgemaakt.

2. Op dat moment vervalt de Verordening auditcommissie Westerveld 2018.

Artikel 11. Citeertitel

1. Deze verordening kan worden aangehaald als de ‘Verordening auditcommissie Westerveld 2022’.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 28 juni 2022.

De voorzitter, H. Jager

De griffier, R. Weernekers