Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Amsterdam

Algemeen ondermandaatbesluit en vervangingsregeling

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAmsterdam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingAlgemeen ondermandaatbesluit en vervangingsregeling
CiteertitelAlgemeen ondermandaatbesluit en vervangingsregeling
Vastgesteld doorgedelegeerde functionaris
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet
  2. Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek
  3. Algemene wet bestuursrecht
  4. Bevoegdhedenbesluit ambtelijke organisatie Amsterdam
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-07-202201-01-2022nieuwe regeling

27-06-2022

gmb-2022-303939

Tekst van de regeling

Intitulé

Algemeen ondermandaatbesluit en vervangingsregeling

Directie Stadswerken, 27 juni 2022

 

De directeur van de directie Stadswerken

 

Gelet op:

  • -

    De Gemeentewet;

  • -

    Het Burgerlijk wetboek;

  • -

    De Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    De rechtspositieregeling van de gemeente Amsterdam;

  • -

    Het Bevoegdhedenbesluit ambtelijke organisatie Amsterdam (hierna te noemen: bevoegdhedenbesluit)

 

BESLUIT:

  • I.

    Op basis van het bevoegdhedenbesluit van het college van burgemeester en wethouders en het ondermandaatbesluit van de dagelijks besturen van de stadsdelen Noord, Oost, Zuidoost, Zuid, Nieuw-West, West en Centrum van de Gemeente Amsterdam, ondermandaat te verlenen aan de volgende functionarissen ten aanzien van de volgende aangelegenheden.

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1  

Functionarissen oefenen een aan hun gemandateerde bevoegdheid niet uit indien er sprake is van een politiek of bestuurlijk gevoelig onderwerp.

Hoofdstuk 2 ondermandaat algemene bevoegdheden

Artikel 2: Arbeidsrechtelijke bevoegdheden en WOR

  • 1)

    Aan afdelingsmanagers:

    • a.

      de bevoegdheid in artikel 160, eerste lid, onder d, van de Gemeentewet te besluiten tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen in verband met aangaan, aanpassen, beëindigen en uitvoeren van arbeidsovereenkomsten van medewerkers met wie de gemeente een arbeidsovereenkomst heeft, heeft gehad of zal aangaan op grond van artikel 160 van de Gemeentewet en de daarmee verband houdende rechtshandelingen.

    • b.

      de bevoegdheid in artikel 160, eerste lid, onder c, van de Gemeentewet tot het inrichten van de ambtelijke organisatie.

      Dit met uitzondering van de in Bijlage 2 behorend bij het Bevoegdhedenbesluit, onderdeel A (Arbeidsrechtelijke bevoegdheden WOR) onder 2. genoemde bevoegdheden.

  • 2)

    Aan teammanagers:

    De bevoegdheden voortvloeiend uit de onderdelen 6 tot en met 21 Tabel ondermandaat teamleiders uit bijlage 5 behorend bij het Bevoegdhedenbesluit;

  • 3)

    Het ondermandaat ten aanzien van de in het eerste lid bedoelde bevoegdheden is slechts van toepassing op de afdeling/het team waaraan de gemandateerde leiding geeft.

Artikel 3: Aangaan van privaatrechtelijke rechtshandelingen (Overeenkomsten)

  • 1)

    Aan afdelingsmanagers en teammanagers, projectleider:

    Het nemen van besluiten ten aanzien van het aangaan van privaatrechtelijke rechtshandelingen genoemd in het bevoegdhedenbesluit bijlage 1, onderdeel B, onder 1.

  • 2)

    De bevoegdheid als vermeld in het eerste lid wordt slechts uitgeoefend met inachtneming van hetgeen daarover in het bevoegdhedenbesluit en de Budgethoudersregeling is vermeld en binnen de instructies van de mandaatgever.

  • 3)

    De bevoegdheid als vermeld in het eerste lid wordt voorts slechts uitgeoefend indien dit past binnen het daarvoor beschikbaar gestelde budget.

  • 4)

    Als voorwaarde voor het uitoefenen van de in dit artikel bedoelde bevoegdheid geldt dat de gemandateerde als budgethouder is aangewezen bij of krachtens de Budgethoudersregeling.

  • 5)

    De gemandateerde is bevoegd tot het aangaan van een financiële verplichting van maximaal €250.000,- (afdelingsmanagers), €50.000,- (teammanagers en projectleiders), overeenkomstig het bepaalde in de Budgethoudersregeling en Bijlage 2 bij de Budgethoudersregeling.

Artikel 4: Overige algemene bevoegdheden op grond van bijlage 1 bevoegdhedenbesluit:

  • 1)

    Aan afdelingsmanagers en teammanagers:

    De bevoegdheden genoemd in het bevoegdhedenbesluit bijlage 1, onder:

    • B

      artikelen 2, 3 en 4 (bevoegdheden Gemeentewet)

    • C

      (bevoegdheden Algemene wet bestuursrecht)

    • E

      (bevoegdheden Algemene verordening gegevens bescherming)

    • F

      (bevoegdheden Algemene verordening nadeelcompensatie)

    • G

      (Archiefwet en aanverwanten)

  • 2.

    Aan de afdelingsmanager Strategie Advies en Innovatie en afdelingsmanager Gebied & Gebruik:

    Het nemen van besluiten op basis van het bevoegdhedenbesluit bijlage 1, onder D (wet openbaarheid bestuur)

Hoofdstuk 3 Directie specifieke bevoegdheden Bijlage 4 bevoegdhedenbesluit

Artikel 5: De bestuursrechtelijke bevoegdheden genoemd in het Bevoegdhedenbesluit, bijlage 4, Hoofdstuk VI, onderdeel 1 onder A. (Directeur Stadswerken) op grond van de Wegenverkeerswet 1994. (Verkeersbesluiten Plusnet auto en plus-, hoofd- en basisnet ov tram)

  • 1)

    Aan afdelingsmanager Gebied & Gebruik, Afdelingsmanager Infra & Civiel en teammanager Expertisecentrum:

    • a.

      Het nemen van verkeersbesluiten en het plaatsen van verkeersborden, voor zover het Plusnet auto, Plusnet ov tram, hoofdnet ov tram en basisnet ov tram betreft (artikel 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994);

    • b.

      Het nemen van verkeersbesluiten en het plaatsen van verkeersborden op alle wegen als sprake is van een grootstedelijk project of als sprake is van beheer, onderhoud, vervanging en uitbreiding van assets en dit een stedelijke taak betreft of een stedelijk belang heeft (artikel 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994);

    • c.

      Het toepassen en plaatsen van verkeerstekens en onderborden alsmede het nemen van maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer die niet krachtens een verkeersbesluit geschieden en wanneer er sprake is van een grootschalig project (artikel 17 Wegenverkeerswet 1994).

Artikel 6: De bestuursrechtelijke bevoegdheden genoemd in het Bevoegdhedenbesluit, bijlage 4, Hoofdstuk VI, onderdeel 1 onder B. (Directeur Stadswerken) op grond van de Marktverordening

  • 1)

    Aan de afdelingsmanager Markten:

    • a.

      inschrijving in het register, alsmede weigering, verlenging en doorhalen daarvan, en het verstrekken van een bewijs van inschrijving (artikel 2.1, 2.3 en 2.4).

    • b.

      verstrekken vervangerskaart en bijschrijving (artikel 2.5).

    • c.

      het aanwijzen van waren die verboden zijn te verhandelen op een markt (artikel 3.2, lid 3)

    • d.

      plaatsing op de marktlijst, alsmede overschrijving en doorhalen daarvan (artikel 3.4, 3.5 en 3.6 onder a, b, c en f).

    • e.

      het verlenen, weigeren en intrekken van vergunningen voor markten op afstand, het vaststellen van de vergoeding voor het gebruik van de grond en van een borgsom voor een markt op afstand (artikel 4.3 en 4.4).

    • f.

      het tijdelijk verbieden van handel in bepaalde waren, het gelasten dat een markt op afstand niet wordt gehouden of ontruimd vanwege bijzondere omstandigheden (artikel 4.6).

    • g.

      het aanwijzen van gedeelten van een markt op afstand waar het venten of verspreiden dan gedrukte of geschreven stukken of afbeeldingen dan wel het voeren van propaganda is toegestaan (artikel 4.7).

    • h.

      het weigeren of intrekken van een vergunning of ontheffing of vervangerskaart (artikel 6.2 lid 2 onder a t/m e, g en k).

    • i.

      intrekking van een vervangerskaart (artikel 6.2 lid 3).

    • j.

      het toepassen van de hardheidsclausule in geval van het overschrijven van een plaats op de marktlijst (artikel 7.4 voor zover betrekking hebbend op artikel 3.5).

Artikel 7: De bestuursrechtelijke bevoegdheden genoemd in het Bevoegdhedenbesluit, bijlage 4, Hoofdstuk VI, onderdeel 1 onder C. (directeur Stadswerken) op grond van de Verordening staan- en ligplaatsen buiten de markt en venten

  • 1)

    Aan de afdelingsmanager Markten:

    • a.

      Inschrijving in het register, alsmede weigering, verlenging en doorhalen daarvan, het verstrekken van een bewijs van inschrijving en het verlenen van ontheffing van de eis tot inschrijving in het register (artikel 2.1, 2.3 en 2.4).

    • b.

      Het verstrekken of weigeren van een partnerkaart (artikel 2.5).

    • c.

      Plaatsing, overschrijving en doorhalen op de sollicitantenlijst staanplaatsen (artikel 3.2, 3.5 en 3.6).

    • d.

      Het bekendmaken en toewijzen van vrijgekomen lijstplaatsen en de herplaatsing op de sollicitantenlijst (art. 3.3).

    • e.

      Het verlenen van een ventvergunning alsmede het verbinden van een maximum aan het aantal te verlenen ventvergunningen (artikel 4.1 lid 1 en 3).

    • f.

      Handhaving van het verbod om geluidshinder te veroorzaken en het verlenen van ontheffing van het verbod op geluidsversterkende apparatuur of andere middelen die geluidshinder kunnen veroorzaken (artikel 4.2)

    • g.

      Het weigeren van een ventvergunning (artikel 6.1, lid 3 en 4).

    • h.

      Het intrekken van een vergunning op diverse gronden (artikel 6.1 lid 5 onder a t/m g, h.4, i, k).

    • i.

      Het toepassen van de hardheidsclausule ten aanzien van het doorhalen van een plaats op de sollicitantenlijst (artikel 7.4 voor zover betrekking hebbend op artikel 3.6)

Hoofdstuk 4 Directie specifieke bevoegdheden, Ondermandaatsbesluiten stadsdelen Noord, Oost, Zuidoost, Zuid, Nieuw-West, West en Centrum van de Gemeente Amsterdam

Artikel 8:  

  • 1)

    Aan afdelingsmanager Schoon, afdelingsmanager Groen Flora en Fauna, afdelingsmanager Infra & Civiel, afdelingsmanager Gebied & Gebruik, afdelingsmanager Logistiek, afdelingsmanager Operationele Ondersteuning, afdelingsmanager Strategie Advies en Innovatie en afdelingsmanager Markten: A.7 Behandelen en afdoen van klachten als bedoeld in titel 9.1 AWB.

  • 2)

    Aan afdelingsmanager Strategie Advies en Innovatie: A.10 beslissen op verzoeken om verstrekking van informatie m.b.t. bestuurlijke aangelegenheden als bedoeld in art. 6 Wet openbaarheid van bestuur; A.11 beslissen inzake het uit eigen beweging verstrekken van informatie m.b.t. bestuurlijke aangelegenheden zoals bedoeld in art. 8 Wet openbaarheid van bestuur.

  • 3)

    Aan Afdelingsmanager en teammanagers Groen, Flora en Fauna en afdelingsmanager Strategie Advies en Innovatie: C.4a alle overige besluiten ter uitvoering van de Bomenverordening, met uitzondering van de aanwijzing van toezichthouders.

  • 4)

    Aan Afdelingsmanager Infra & Civiel, afdelingsmanager Gebied & Gebruik en teammanager Expertisecentrum: C.5 beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een ontheffing om voorwerpen aan te brengen boven of over de weg of vast te maken aan bomen of aan objecten die zijn bestemd voor of gebruikt worden ten behoeve van de openbare dienst); I.1 nemen van verkeersbesluiten en het plaatsen van verkeersborden op het onderliggende wegennet en Plusnet ov bus, Plusnet fiets en overige wegen; I.2 besluiten over ontheffingverlening verkeerswetgeving op grond van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens.

Hoofdstuk 4 Plaatsvervangingsregeling

Artikel 9:  

  • 1

    De directeur Stadswerken wijst als vervanger de afdelingsmanager Strategie, Advies en Innovatie en afdelingsmanager Gebied & Gebruik aan om haar bevoegdheden ingevolge het Bevoegdhedenbesluit en de Budgethoudersregeling uit te voeren indien zij meer dan 2 werkdagen afwezig is of bij onverwijlde spoed.

  • 2

    Indien de directeur, de afdelingsmanager Strategie Advies en Innovatie en de afdelingsmanager Gebied & Gebruik afwezig zijn, dan wordt de directeur vervangen door clusterdirecteur.

  • II.

    Het Besluit van de directeur van de directie Stadswerken van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent STADSBEHEER - ondermandaat directie Stadswerken d.d. 12 november 2018 in te trekken;

  • III.

    Het Besluit van de directeur van de directie Stadswerken van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent STADSBEHEER vervanging van de directie Stadswerken d.d. 12 november 2018 in te trekken;

  • IV.

    Dat dit besluit wordt gepubliceerd in het elektronisch gemeenteblad en in werking met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2022.

Amsterdam, 27 juni 2022

De directeur van de directie Stadswerken voornoemd,

Yvonne N. Jakobs