Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Eindhoven

Wijzigingsbesluit discothekenbeleid 2017

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEindhoven
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingWijzigingsbesluit discothekenbeleid 2017
CiteertitelWijzigingsbesluit discothekenbeleid 2017
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerpDiscothekenbeleid

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
  3. artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht
  4. APV Eindhoven
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-06-2017Wijziging discothekenbeleid inclusief geconsolideerde tekst

19-05-2017

Gemeenteblad van Eindhoven 2017, nr. 047

Tekst van de regeling

Intitulé

Wijzigingsbesluit discothekenbeleid 2017

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eindhoven maakt bekend, dat de burgemeester van de gemeente Eindhoven op 29 mei 2017 heeft vastgesteld, het

 

Wijzigingsbesluit discothekenbeleid 2017  

 

De burgemeester heeft gelet op de artikelen 1:3, 4:81 en 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 1:4, 1:6 en 2:29, vierde lid, van de APV Eindhoven.

 

De burgemeester heeft gezien de verklaring van de politie, d.d. 24 mei 2017, dat zij geen bezwaar heeft tegen deze beperkte modernisering van het discothekenbeleid.

 

De burgemeester heeft overwogen dat er Discothekenbeleid is (Gemeenteblad 2002, nr. 99; 2011, nrs. 12 en 14; 2012, nr. 23). Dit betreft een aantal ontheffingen van het sluitingsuur voor discotheken, beperkt tot de binnenstad en met inhoudelijke eisen. Zulk beleid is nodig voor de openbare orde en voor de bescherming van het (woon- en leef)milieu. Dit ook gelet op de veiligheid van het uitgaan, de beheersing van daarmee samenhangende risico’s – ook capacitair – door de politie en de nachtrust van bewoners in de binnenstad en langs vertrekroutes. Omdat dat beleid door tijdsverloop niet meer voldoet aan met name de juridische eisen, is het nodig dat te moderniseren. Zo staan er regels in waaraan een aanvrager niet meer kan voldoen en ontbreken EU-rechtelijk vereiste regels over de aanvraag- en toewijzingsprocedure.

 

De burgemeester heeft besloten:

 

Artikel I Definitie discotheek

Artikel 1 van het Discothekenbeleid komt te luiden:

Onder een discotheek wordt verstaan: een discotheek of dancing als bedoeld in de regels van het bestemmingsplan voor de binnenstad van Eindhoven.

 

Artikel II APV-verwijzingen en verduidelijking variabele dagen

In artikel 2 van het Discothekenbeleid wordt:

  • a.

    „artikel 2.3.1.4, derde lid” vervangen door: artikel 2:29, vierde lid;

  • b.

    „artikel 2.3.1.4, vierde lid” vervangen door: artikel 2:29, tweede lid, onder a;

  • c.

    na „zondag 05.00 uur” ingevoegd: en/of variabele dagen 04.00 uur.

 

Artikel III Duur ontheffing

Artikel 4 van het Discothekenbeleid komt te luiden:

Een ontheffing kan worden verleend voor maximaal vijf jaar.

 

Artikel IV Actualisering venstertijd

In artikel 7 van het Discothekenbeleid wordt „op vrijdag, maandag en op de variabele dagen na 02.45 uur en zaterdag en zondag na 03.45 uur” vervangen door: Vanaf een kwartier voor de APV-sluitingstijd op die dag voor (natte) horeca in de binnenstad.

 

Artikel V Vervallen exploitatievergunningsvereiste

Artikel 10 van het Discothekenbeleid vervalt.

 

Artikel VI Gebruiksmelding in plaats van -vergunning

Artikel 11 van het Discothekenbeleid komt te luiden:

Voor de discotheek is een gebruiksmelding gedaan ingevolge het Bouwbesluit 2012.

 

Artikel VII Procedure

Na artikel 16 van het Discothekenbeleid wordt een artikel 17 toegevoegd, dat luidt:

  • 1.

    Een ontheffing is vacant als de burgemeester dat via de website van de gemeente bekend laat maken.

  • 2.

    Een gegadigde kan uiterlijk op de achtentwintigste dag na deze bekendmaking een aanvraag doen, die voldoet aan alle wettelijke eisen en waaruit – met de nodige stukken – blijkt dat wordt voldaan aan alle eisen uit het Discothekenbeleid. Als een aanvraag niet aan het een of ander voldoet, geeft de burgemeester de aanvrager de gelegenheid de aanvraag aan te vullen uiterlijk op de veertiende dag na de verzending van een daartoe strekkend schrijven.

  • 3.

    Zijn er dan, enerzijds, meer gegadigden met een complete aanvraag die naar het oordeel van de burgemeester zou kunnen worden toegewezen dan dat er vacatures zijn, dan laat de burgemeester tussen die gegadigden loten om vast te stellen aan wie de ontheffing wordt verleend.

  • 4.

    Zijn er dan, anderzijds, geen gegadigden met een complete aanvraag die naar het oordeel van de burgemeester zou kunnen worden toegewezen, maar worden later aanvragen gedaan of eerdere aanvragen toch gecompleteerd of worden eerdere aanvragen naar het oordeel van de burgemeester alsnog voor toewijzing vatbaar, dan bepaalt de datum van ontvangst de volgorde van afhandeling. Zijn in dit geval op één dag meer aanvragen gedaan dan dat er vacatures zijn, dan laat de burgemeester tussen de aanvragers loten om vast te stellen welke aanvraag als eerste wordt behandeld.

 

Artikel VIII Intrekking en Horecastappenplan

Na artikel 17 van het Discothekenbeleid wordt een artikel 18 toegevoegd, dat luidt:

Als gelet op het horecastappenplan een vergunning wordt ingetrokken, geldt dit ook voor de ontheffing.

 

Artikel IX Slotbepalingen

  • 1.

    De directieraad, het hoofd van de sector Ruimtelijke Expertise en de hoofden van de afdelingen binnen deze sector krijgen mandaat om in het kader van dit beleid uitvoering te geven aan artikel 2:29, vierde lid, van de APV Eindhoven voor zover het betreft de variabele dagen. Zij moeten hierbij de geldende algemene bepalingen uit het mandaatbesluit in acht nemen.

  • 2.

    De besluiten van 14 en 23 februari 2011 (Gemeenteblad 2011, nrs. 12 en 14) en 6 juni 2012 (Gemeenteblad 2012, nr. 23) worden ingetrokken.

  • 3.

    In het Discothekenbeleid worden de diamanten bullits vervangen door opvolgend genummerde artikelen, beginnen de zinnen met hoofdletters en worden zij afgesloten met een punt in plaats van een puntkomma.

  • 4.

    Dit besluit treedt in werking op de dag na de bekendmaking.

  • 5.

    Bij de bekendmaking van dit besluit worden voor de duidelijkheid ter informatie ook de toelichting op dit besluit en een geconsolideerde versie van het Discothekenbeleid gepubliceerd.

  • 6.

    Dit besluit wordt aangehaald als Wijzigingsbesluit discothekenbeleid 2017.

 

De toelichting op dit besluit, als bedoeld in artikel IX, vijfde lid, luidt:

 

Art. I. Oud beleid eist inschrijving als discotheek bij de kamer van koophandel en het bedrijfschap horeca. Die categorisering en dat bedrijfschap zijn echter afgeschaft. De resterende definitie verschilt van die in het bestemmingsplan. Voor de uniformiteit wordt voortaan de door de raad vastgestelde, bovendien modernere definitie gebruikt. Momenteel luidt die: een horecabedrijf dat tot hoofddoel heeft het verstrekken van dranken voor consumptie ter plaatse, in combinatie met het doen beluisteren van overwegend mechanische muziek en het gelegenheid geven tot dansen, feesten en daarmee vergelijkbare evenementen.

 

Art. II. Verwijzingen naar oude APV-artikelen zijn geactualiseerd zonder inhoudelijke wijziging. In oud beleid staat alleen impliciet tot hoe laat de ontheffing geldt op variabele dagen. Dat is hier nu verduidelijkt: tot 04.00 uur. (Op dagen) zonder ontheffing mag een discotheek open zijn tot het sluitingsuur dat de raad in de APV heeft vastgesteld.

 

Art. III. Volgens oud beleid wordt de ontheffing eerst voor een jaar gegeven, omdat er nieuw horecabeleid op komst was. Dit is er inmiddels. Een andere reden is dat de ontheffing op proef was. EU-rechtelijk mag dit echter alleen nog bij een dwingende reden van algemeen belang. En in de APV staat al de bevoegdheid een ontheffing in te trekken als problemen ontstaan. De eenjaarsontheffing moet daarom verdwijnen. Anderzijds verbiedt EU-recht de opvolgende ontheffing voor onbepaalde tijd, zoals die in het oude beleid staat. Dat belemmert namelijk een concurrent die ook een ontheffing wil: de markt zit dan op slot. De vijfjaarsperiode lost dat op. Bij het bepalen van die duur is ook rekening gehouden met de bedrijfsvoeringsbelangen van een ondernemer. Na die vijf jaar kunnen via een transparante procedure ook andere gegadigden met gelijke kansen weer een aanvraag doen.

 

Art. IV. Op een ontheffingsdag mag een discotheek de voorafgaande avond pas om 22.00 uur open en er is een venstertijd. Dit scheidt nachthoreca van avondhoreca. In oud beleid staat soms een oude APV-tijd (02.45 uur). Dit is aangepast met een algemene, toekomstbestendige zin. Vanaf een kwartier voor de sluitingstijd die de raad in de APV zet, mogen mensen naar buiten toe en binnen zijn, maar niet meer binnenkomen.

 

Art. V. De raad heeft in de APV de exploitatievergunning voor houders van een Drank- en horecawetvergunning gedereguleerd. Dit wordt hier nu ook doorgevoerd.

 

Art. VI. De gebruiksvergunning is door wetswijziging nu een melding. Dat is aangepast.

 

Art. VII. Een schaarse ontheffing eist juridisch niet alleen een bepaalde duur (vijf jaar), maar ook een transparante procedure, waarbij potentiële gegadigden gelijke kansen krijgen mee te dingen naar de ontheffing. Daarom moet de gemeente naar buiten toe bekendmaken dat zo’n ontheffing beschikbaar is en binnen welke periode aanvragen kunnen worden ingediend. Ook moet de verdelingsprocedure bekend worden gemaakt en moet duidelijk zijn welke eisen voor aanvragen gelden. Dit artikel voorziet daarin.

 

Art. VIII. Het horecastappenplan gaat over bepaalde burgemeestersbevoegdheden. Bijv. tijdelijke sluiting van horeca. Soms kan of moet de burgemeester ook een vergunning intrekken. Voor de ontheffing was niets bepaald en dat wordt nu gelijkgetrokken.

 

Art. IX. Via de directieraad heeft het sectorhoofd Veiligheid & Bestuur ondermandaat voor permanente ontheffingen van het sluitingsuur. Het (onder)mandaat voor het sectorhoofd Ruimtelijke Expertise en diens afdelingshoofden gaan over incidentele ontheffingen, maar nog niet voor discotheken; dit is nu geregeld. Eerdere besluiten over ontheffingen voor de duur van één jaar worden ingetrokken. Verder gaat het in dit artikel over een redactionele wijziging, de inwerkingtreding, de bekendmaking en de citeertitel.

 

De geconsolideerde versie van het Discothekenbeleid, als bedoeld in artikel IX, vijfde lid, luidt:

 

Discothekenbeleid

 

Artikel 1

Onder een discotheek wordt verstaan: een discotheek of dancing als bedoeld in de regels van het bestemmingsplan voor de binnenstad van Eindhoven.

 

Artikel 2

Op grond van artikel 2:29, vierde lid, van de Algemene Plaatselijke Verordening Eindhoven kan ontheffing worden verleend aan een discotheek in het gebied, zoals omschreven in artikel 2:29, tweede lid, onder a, van de Algemene Plaatselijke Verordening Eindhoven, voor vrijdag 04.00 uur en/of maandag 04.00 uur en/of zaterdag 05.00 uur en/of zondag 05.00 uur en/of variabele dagen 04.00 uur.

 

Artikel 3

Voor het gebied geldt een maximum van vier discotheken, waarvan maximaal één discotheek op de Dommelstraat, twee discotheken op het Stationsplein en één discotheek op het Stratumseind, waarvoor ontheffing kan worden verleend.

 

Artikel 4

Een ontheffing kan worden verleend voor maximaal vijf jaar.

 

Artikel 5

Per discotheek kunnen er 12 variabele dagen per jaar – niet zijnde maandag, vrijdag, zaterdag en zondag – worden aangewezen.

 

Artikel 6

Het is niet toegestaan de discotheek vóór 22.00 uur voor het publiek geopend te hebben of daarin of aldaar publiek toe te laten of te laten verblijven.

 

Artikel 7

Vanaf een kwartier voor de APV-sluitingstijd op de desbetreffende dag voor (natte) horeca in de binnenstad mogen in de discotheek geen bezoekers meer worden toegelaten.

 

Artikel 8

Het pand waarin de discotheek is gevestigd dient een horecabestemming te hebben.

 

Artikel 9

De discotheek dient in het bezit te zijn van een vergunning, als bedoeld in artikel 3 van de Drank- en Horecawet.

 

Artikel 10

Vervallen.

 

Artikel 11

Voor de discotheek is een gebruiksmelding gedaan, als bedoeld in het Bouwbesluit 2012.

 

Artikel 12

De discotheek dient een melding te doen in het kader van de Wet Milieubeheer, waarbij voldaan dient te worden aan de daarin gestelde voorschriften. Tevens dient een akoestisch rapport te worden overgelegd, waarbij uitgegaan dient te worden van een minimaal binnenniveau van 95dB(A).

 

Artikel 13

De discotheek wordt niet toegestaan een terras te exploiteren.

 

Artikel 14

De discotheek dient in het bezit te zijn van een door de politie goedgekeurd beveiligingsplan.

 

Artikel 15

Tijdens de openingstijden van de discotheek dient er sprake te zijn van een gedegen deurbeleid, zulks ter beoordeling van de politie.

 

Artikel 16

Er dient toezicht te zijn bij de toiletten en de garderobe in de discotheek.

 

Artikel 17
  • 1.

    Een ontheffing is vacant als de burgemeester dat via de website van de gemeente bekend laat maken.

  • 2.

    Een gegadigde kan uiterlijk op de achtentwintigste dag na deze bekendmaking een aanvraag doen, die voldoet aan alle wettelijke eisen en waaruit – met de nodige stukken – blijkt dat wordt voldaan aan alle eisen uit het Discothekenbeleid. Als een aanvraag niet aan het een of ander voldoet, geeft de burgemeester de aanvrager de gelegenheid de aanvraag aan te vullen uiterlijk op de veertiende dag na de verzending van een daartoe strekkend schrijven.

  • 3.

    Zijn er dan, enerzijds, meer gegadigden met een complete aanvraag die naar het oordeel van de burgemeester zou kunnen worden toegewezen dan dat er vacatures zijn, dan laat de burgemeester tussen die gegadigden loten om vast te stellen aan wie de ontheffing wordt verleend.

  • 4.

    Zijn er dan, anderzijds, geen gegadigden met een complete aanvraag die naar het oordeel van de burgemeester zou kunnen worden toegewezen, maar worden later aanvragen gedaan of eerdere aanvragen toch gecompleteerd of worden eerdere aanvragen naar het oordeel van de burgemeester alsnog voor toewijzing vatbaar, dan bepaalt de datum van ontvangst de volgorde van afhandeling. Zijn in dit geval op één dag meer aanvragen gedaan dan dat er vacatures zijn, dan laat de burgemeester tussen de aanvragers loten om vast te stellen welke aanvraag als eerste wordt behandeld.

 

Artikel 18

Als gelet op het horecastappenplan een vergunning wordt ingetrokken, geldt dit ook voor de ontheffing.

 

Eindhoven, 19 juni 2017.

Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven,

, burgemeester.

, secretaris.