Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Smallingerland

Handhavingsarrangement Bijzondere Wetten Horeca, coffeeshops, drugs en kansspelen Gemeente Smallingerland

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSmallingerland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingHandhavingsarrangement Bijzondere Wetten Horeca, coffeeshops, drugs en kansspelen Gemeente Smallingerland
CiteertitelHandhavingsarrangement Bijzondere Wetten Horeca, coffeeshops, drugs en kansspelen Gemeente Smallingerland
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Alcoholwet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-10-2013nieuwe regeling

10-10-2013

BreedUit, 17 oktober 2013

Tekst van de regeling

Intitulé

Handhavingsarrangement Bijzondere Wetten Horeca, coffeeshops, drugs en kansspelen Gemeente Smallingerland

Vastgesteld op: 10 oktober 2013

 

Inleiding

Per 1 januari 2013 is de nieuwe Drank- en Horecawet in werking getreden. Met deze wet zijn een aantal taken en bevoegdheden gedecentraliseerd naar de gemeente. Daarnaast is het gedoogbeleid coffeeshops gewijzigd.

 

Hierom is het reeds bestaande handhavingsbeleid overtredingen horeca en die van de coffeeshops gewijzigd en tot een integraal handhavingsarrangement gevormd. Het nieuwe arrangement vervangt hiermee beide losse arrangementen.

 

In dit stappenplan is beschreven hoe gemeente, politie en het Openbaar Ministerie optreden bij overtredingen in de horeca, coffeeshops en bij kansspelen. Hierdoor is duidelijk wanneer welke aanpak is vereist als overtredingen, overlast of andere misstanden zich voordoen dan wel worden geconstateerd.

 

Jaarlijks wordt een uitvoeringsprogramma opgesteld waarin de voorgenomen activiteiten, de wijze en frequentie van het toezicht op de naleving van de Drank- en Horecawet is vastgelegd. Indien er overtredingen worden geconstateerd, wordt er gehandeld volgens het in dit arrangement beschreven stappenplan.

 

Bevoegdheid

De burgemeester is – in medebewind – het bevoegd gezag voor vergunningverlening en toezicht van de Drank- en Horecawet en de handhaving hiervan. Daarnaast is hij primair verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid. Tevens worden exploitatievergunningen, vergunningen op grond van de Wet op de Kansspelen en gedoogverklaringen voor coffeeshops door de burgemeester verstrekt.

 

De door de burgemeester aangewezen gemeentelijke handhavers en de politie voeren het toezicht op de naleving uit.

 

In dit stappenplan komt voornamelijk de bestuursrechtelijke aanpak aan de orde. Het strafrechtelijk traject is een aangelegenheid van het Openbaar Ministerie. Het handhavingsarrangement wordt wel geaccordeerd door het driehoeksoverleg.

 

Het strafrechtelijk kader voor wat betreft de Drank- en Horecawet wordt gevormd door de Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet, nummer 22921 (Staatscourant).

 

Afwijkingsbevoegheid

Het handhavingsarrangement geldt als beleidsregels in de zin van artikel 1:3, lid 4 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Deze moeten op grond van artikel 3:42 Awb bekend worden gemaakt door publicatie.

 

Artikel 4:84 Awb bepaalt dat het bestuursorgaan handelt overeenkomstig de beleidsregel, maar anderzijds bepaalt dat van een beleidsregel kan worden afgeweken, als er sprake is van gevolgen van de toepassing van de beleidsregel voor één of meer belanghebbenden die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen.

 

Ernst, aard of combinatie van overtredingen

Het kan voorkomen dat verschillende regels en/of voorwaarden tegelijkertijd of achterelkaar worden overtreden. Dit kan leiden tot het overslaan van de beschreven stappen. Daarnaast kan ook de ernst en de aard van de feiten en omstandigheden er toe leiden om te besluiten tot het overslaan van de beschreven stappen in het handhavingsarrangement.

 

Geldigheidsduur maatregelen

De meeste overtredingen kennen een geldigheidsduur van een jaar. Indien binnen een jaar na constatering van de eerste overtreding weer een overtreding plaatsvindt, wordt overgegaan naar de volgende stap in de tabel.

 

Voor overtredingen in de onderstaande categorieën geldt een geldigheidsduur van twee jaar.

 

  • -

    Verstoring openbare orde

  • -

    Gedoogvoorwaarden coffeeshops

  • -

    Artikel 13b Opiumwet

Vaststelling en inwerkingtreding

Dit arrangement vervangt het 'Handhavingsbeleid bij overtredingen integraal horecabeleid 2007' en de notitie 'Handhaving drugsbeleid 1997' en wordt vastgesteld door de burgemeester. Het arrangement treedt de dag na bekendmaking in werking.

 

1. Administratieve tekortkomingen DHW / APV

Overtredingen

Bestuurlijke maatregelen

Wettelijke grondslag

OM

 

Het niet bijhouden van een registratielijst met barvrijwilligers

 

(alleen in het geval van een exces, zoals het principieel weigeren vermelding taptijden op te hangen. Indien geen exces is er sprake van een geringe overtreding en wordt nalevingshulp geboden)

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Last onder dwangsom van € 500 per keer met een maximum van € 1500 of een last onder bestuursdwang

  • 3.

    Sluiting voor 1 maand

  • 4.

    Schorsen/intrekken DHW vergunning

Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, vallend onder categorie A. De eerste boete is, afhankelijk van het aantal werknemers, € 680 of € 1360. De tweede boete is € 1020 of € 2040

Artikel 9, lid 3 DHW

 

Artikel 2:30 lid 1 APV

 

Artikel 31 DHW

 

Artikel 32 DHW

 

Artikel 125 Gemeentewet

Het OM vervolgt conform richtlijn 22921

Geen aanduiding leeftijdsgrenzen of onvoldoende leesbaar.

 

(alleen in het geval van een exces, zoals het principieel weigeren goede aanduiding aan te brengen. Indien geen exces is er sprake van een geringe overtreding en wordt nalevingshulp geboden)

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Last onder dwangsom van € 500 per keer met een maximum van € 1500 of een last onder bestuursdwang

  • 3.

    Sluiting voor 1 maand

  • 4.

    Schorsen/intrekken DHW vergunning

Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, vallend onder categorie A. De eerste boete is, afhankelijk van het aantal werknemers, € 680 of € 1360. De tweede boete is € 1020 of € 2040

Artikel 20, lid 5 DHW

 

Artikel 2:30 lid 1 APV

 

Artikel 31 DHW

 

Artikel 32 DHW

 

Artikel 125 Gemeentewet

Het OM vervolgt conform richtlijn 22921

Geen horecavergunning in de inrichting aanwezig

  • 1.

    Nalevingshulp

  • 2.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 3.

    Last onder dwangsom van € 500 per keer met een maximum van € 1500 of een last onder bestuursdwang

Artikel 29, lid 3 DHW

 

Artikel 125 Gemeentewet

2. Gebods- en verbodbepalingen DHW

Overtredingen

Bestuurlijke maatregelen

Wettelijke grondslag

OM

 

Verstrekken alcoholhoudende drank in een niet op de vergunning vermelde lokaliteit.

 

Verstrekken van sterke drank in een niet op de vergunning vermelde lokaliteit.

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Last onder dwangsom van € 500 per keer met een maximum van € 1500 of een last onder bestuursdwang

  • 3.

    Sluiting voor 1 maand

  • 4.

    Schorsen/intrekken DHW vergunning

Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, vallend onder categorie B. De eerste boete is, afhankelijk van het aantal werknemers, € 1020 of € 2040. De tweede boete is € 1530 of € 3060

Artikel 12, lid 1 en 2 DHW

 

Artikel 30 DHW

 

Artikel 31DHW

 

Artikel 32 DHW

 

Artikel 2:30 lid 1 APV

 

Artikel 125 Gemeentewet

Het OM vervolgt conform richtlijn 22921

Andere bedrijfsactiviteiten in slijterij

 

(alleen in het geval van een exces, bijvoorbeeld niet alleen incidentele artikelen, maar volledig verboden assortiment. Indien geen exces is er sprake van een geringe overtreding en wordt nalevingshulp geboden)

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Last onder dwangsom van € 500 per keer met een maximum van € 1500 of een last onder bestuursdwang

  • 3.

    Sluiting voor 1 maand

  • 4.

    Schorsen/intrekken DHW vergunning

Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, vallend onder categorie B. De eerste boete is, afhankelijk van het aantal werknemers, € 1020 of € 2040. De tweede boete is € 1530 of € 3060

Artikel 14, lid 1 DHW

 

Artikel 31 DHW

 

Artikel 32 DHW

 

Artikel 2:30 lid 1 APV

 

Artikel 125 Gemeentewet

Het OM vervolgt conform richtlijn 22921

Verboden bedrijfsactiviteiten in horecalokaliteit of op terras.

 

(alleen in het geval van een exces, bijvoorbeeld meer dan incidentele kraampjes en dergelijke. Indien geen exces is er sprake van een geringe overtreding en wordt nalevingshulp geboden)

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Last onder dwangsom van € 500 per keer met een maximum van € 1500 of een last onder bestuursdwang

  • 3.

    Sluiting voor 1 maand

  • 4.

    Schorsen/intrekken DHW vergunning

Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, vallend onder categorie B. De eerste boete is, afhankelijk van het aantal werknemers, € 1020 of € 2040. De tweede boete is € 1530 of € 3060

Artikel 14, lid 2 DHW

 

Artikel 31 lid 2 DHW

 

Artikel 32 DHW

 

Artikel 2:30 lid 1 APV

 

Artikel 125 Gemeentewet

Het OM vervolgt conform richtlijn 22921

Verboden bedrijfsactiviteiten in lokaliteit behorende tot de inrichting

 

(alleen in het geval van een exces, bijvoorbeeld meer dan incidentele kraampjes en dergelijke. Indien geen exces is er sprake van een geringe overtreding en wordt nalevingshulp geboden)

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Last onder dwangsom van € 500 per keer met een maximum van € 1500 of een last onder bestuursdwang

  • 3.

    Sluiting voor 1 maand

  • 4.

    Schorsen/intrekken DHW vergunning

Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, vallend onder categorie B. De eerste boete is, afhankelijk van het aantal werknemers, € 1020 of € 2040. De tweede boete is € 1530 of € 3060

Artikel 15, lid 1 DHW

 

Artikel 31 lid 2 DHW

 

Artikel 32 DHW

 

Artikel 125 Gemeentewet

Het OM vervolgt conform richtlijn 22921

Verbod rechtstreeks verbinding tussen slijterij en andere neringruimte

 

Indien combinatie slijterij-supermarkt moet een 'sluis' aanwezig zijn.

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Last onder dwangsom van € 500per keer met een maximum van € 1500 of een last onder bestuursdwang

  • 3.

    Sluiting voor 1 maand

  • 4.

    Schorsen/intrekken DHW vergunning

Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, vallend onder categorie B. De eerste boete is, afhankelijk van het aantal werknemers, € 1020 of € 2040. De tweede boete is € 1530 of € 3060

Artikel 15, lid 2 DHW

 

Artikel 31 lid 2 DHW

 

Artikel 32 DHW

 

Artikel 2:30 lid 1 APV

 

Artikel 125 Gemeentewet

Het OM vervolgt conform richtlijn 22921

Verkoop van alcoholhoudende drank door middel van een automaat

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Last onder dwangsom van € 500 per keer met een maximum van € 1500 of een last onder bestuursdwang

  • 3.

    Sluiting voor 1 maand

  • 4.

    Schorsen/intrekken DHW vergunning

Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, vallend onder categorie B. De eerste boete is, afhankelijk van het aantal werknemers, € 1020 of € 2040. De tweede boete is € 1530 of € 3060

Artikel 16 DHW

 

Artikel 31 lid 2 DHW

 

Artikel 32 DHW

 

Artikel 2:30 lid 1 APV

 

Artikel 125 Gemeentewet

Het OM vervolgt conform richtlijn 22921

Verstrekken van alcoholhoudende drank (voor elders dan ter plaatse) anders dan in een gesloten verpakking

 

(alleen in het geval van een exces, bijvoorbeeld ter plaatse overschenken in ongeëigende verpakking. Indien geen exces is er sprake van een geringe overtreding en wordt nalevingshulp geboden)

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Last onder dwangsom van € 500 per keer met een maximum van € 1500 of een last onder bestuursdwang

  • 3.

    Sluiting voor 1 maand

  • 4.

    Schorsen/intrekken DHW vergunning

Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, vallend onder categorie B. De eerste boete is, afhankelijk van het aantal werknemers, € 1020 of € 2040. De tweede boete is € 1530 of € 3060

Artikel 17 DHW

 

Artikel 31 lid 2 DHW

 

Artikel 32 DHW

 

Artikel 2:30 lid 1 APV

 

Artikel 125 Gemeentewet

Het OM vervolgt conform richtlijn 22921

Onderscheid tussen alcoholhoudende en niet alcoholhoudende drank ontbreekt

 

(alleen in het geval van een exces, bijvoorbeeld misleiding door alcoholhoudende drank te presenteren als tussen resp. omringd door niet alcoholische dranken om te misleiden. Indien geen exces is er sprake van een geringe overtreding en wordt nalevingshulp geboden)

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Last onder dwangsom van € 500 per keer met een maximum van € 1500 of een last onder bestuursdwang

  • 3.

    Sluiting voor 1 maand

  • 4.

    Schorsen/intrekken DHW vergunning

Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, vallend onder categorie B. De eerste boete is, afhankelijk van het aantal werknemers, € 1020 of € 2040. De tweede boete is € 1530 of € 3060

Artikel 18, lid 3 DHW

 

Artikel 32 DHW

 

Artikel 2:30 lid 1 APV

 

Artikel 125 Gemeentewet

Het OM vervolgt conform richtlijn 22921

Verbod op illegale bestelservice voor sterke drank, inclusief internetverkoop: bestelservice en/of internetverkoop sterke drank.

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Last onder dwangsom van € 500 per keer met een maximum van € 1500 of een last onder bestuursdwang

  • 3.

    Sluiting voor 1 maand

  • 4.

    Schorsen/intrekken DHW vergunning

Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, vallend onder categorie B. De eerste boete is, afhankelijk van het aantal werknemers, € 1020 of € 2040. De tweede boete is € 1530 of € 3060

Artikel 19, lid 1 DHW

 

Artikel 31 lid 2 DHW

 

Artikel 32 DHW

 

Artikel 2:30 lid 1 APV

 

Artikel 125 Gemeentewet

Het OM vervolgt conform richtlijn 22921

Verbod op illegale bestelservice voor zwak alcoholhoudende drank: illegale bestelservice zwak alcoholhoudende drank

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Last onder dwangsom van € 500 per keer met een maximum van € 1500 of een last onder bestuursdwang

  • 3.

    Sluiting voor 1 maand

  • 4.

    Schorsen/intrekken DHW vergunning

Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, vallend onder categorie B. De eerste boete is, afhankelijk van het aantal werknemers, € 1020 of € 2040. De tweede boete is € 1530 of € 3060

Artikel 19, lid 2 DHW

 

Artikel 31 lid 2 DHW

 

Artikel 32 DHW

 

Artikel 2:30 lid 1 APV

 

Artikel 125 Gemeentewet

Het OM vervolgt conform richtlijn 22921

 

Geen leidinggevende zoals vermeld op de vergunning aanwezig in de inrichting

 

Indien een bijschrijving van een leidinggevende op de vergunning is gevraagd en daarvan een ontvangstbevestiging te overleggen is, mag desbetreffend persoon alleen in de inrichting aanwezig zijn

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Last onder dwangsom van € 500 per keer met een maximum van € 1500 of een last onder bestuursdwang

  • 3.

    Sluiting voor 1 maand

  • 4.

    Schorsen/intrekken DHW vergunning

Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, vallend onder categorie B. De eerste boete is, afhankelijk van het aantal werknemers, € 1020 of € 2040. De tweede boete is € 1530 of € 3060

Artikel 24, lid 1 DHW

 

Artikel 31 lid 2 DHW

 

Artikel 32 DHW

 

Artikel 2:30 lid 1 APV

 

Artikel 125 Gemeentewet

Het OM vervolgt conform richtlijn 22921

Het is verboden in een slijtlokaliteit of horecalokaliteit, gedurende de tijd dat daarin dranken worden verstrekt, personen jonger dan 16 jaar dienst te laten doen

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Last onder dwangsom van € 500 per keer met een maximum van € 1500 of een last onder bestuursdwang

  • 3.

    Sluiting voor 1 maand

  • 4.

    Schorsen/intrekken DHW vergunning

Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, vallend onder categorie B. De eerste boete is, afhankelijk van het aantal werknemers, € 1020 of € 2040. De tweede boete is € 1530 of € 3060

Artikel 24, lid 3 DHW

 

Artikel 31 lid 2 DHW

 

Artikel 32 DHW

Artikel 2:30 lid 1 APV

 

Artikel 125 Gemeentewet

Het OM vervolgt conform richtlijn 22921

3. Overtredingen APV / Exploitatie / Leeftijdsgrenzen

Overtredingen

Bestuurlijke maatregelen

Wettelijke grondslag

OM

 

Het exploiteren van een horecabedrijf zonder geldige exploitatievergunning (artikel 2:28, lid 1 APV)

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Last onder dwangsom van € 500 per keer met een maximum van € 1500 of een last onder bestuursdwang

Artikel 2:28, lid 1 APV

 

Artikel 125 Gemeentewet

Na tweede keer vervolgen op grond van APV

Het uitoefenen van een horeca- of slijtersbedrijf zonder vergunning (artikel 3 DHW)

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Last onder dwangsom van € 500 per keer met een maximum van € 1500 of een last onder bestuursdwang

Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, vallend onder categorie C. De eerste boete is, afhankelijk van het aantal werknemers, € 1360 of € 2720. De tweede boete is € 2040 of € 4080

Artikel 2:28, lid 1 APV

 

Artikel 3 DHW

 

Artikel 125 Gemeentewet

Het OM vervolgt conform richtlijn 22921

Verbod om in een horecalokaliteit of op een terras alcoholhoudende drank te verstrekken voor gebruik elders dan ter plaatse

 

(alleen in het geval van een exces, bijvoorbeeld twee complete bedrijfsuitvoeringen naast elkaar. Indien geen exces is er sprake van een geringe overtreding en wordt nalevingshulp geboden)

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Last onder dwangsom van € 500 per keer met een maximum van € 1500 of een last onder bestuursdwang

  • 3.

    Sluiting voor 1 maand

  • 4.

    Schorsen/intrekken DHW vergunning

Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, vallend onder categorie C. De eerste boete is, afhankelijk van het aantal werknemers, € 1360 of € 2720. De tweede boete is € 2040 of € 4080

Artikel 13, lid 1 DHW

 

Artikel 31 lid 2 DHW

 

Artikel 32 DHW

 

Artikel 2:30 lid 1 APV

 

Artikel 125 Gemeentewet

Het OM vervolgt conform richtlijn 22921

Proeverij in slijtlokaliteit

 

(alleen in het geval van een exces, bijvoorbeeld volledige consumptie drank in plaats van proeven. Indien geen exces is er sprake van een geringe overtreding en wordt nalevingshulp geboden)

 

Het is toegestaan om in een slijterij alcoholhoudende drank te proeven op verzoek van de klant in het kader van een aankoopbeslissing.

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Last onder dwangsom van € 500 per keer met een maximum van € 1500 of een last onder bestuursdwang

  • 3.

    Sluiting voor 1 maand

  • 4.

    Schorsen/intrekken DHW vergunning

Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, vallend onder categorie C. De eerste boete is, afhankelijk van het aantal werknemers, € 1360 of € 2720. De tweede boete is € 2040 of € 4080

Artikel 13, lid 2 DHW

 

Artikel 31 lid 2 DHW

 

Artikel 32 DHW

 

Artikel 2:30 lid 1 APV

 

Artikel 125 Gemeentewet

Het OM vervolgt conform richtlijn 22921

Verkoopverbod zwak alcoholhoudende drank voor non-food sector

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Last onder dwangsom van € 500 per keer met een maximum van € 1500 of een last onder bestuursdwang

Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, vallend onder categorie C. De eerste boete is, afhankelijk van het aantal werknemers, € 1360 of € 2720. De tweede boete is € 2040 of € 4080

Artikel 18, lid 1 DHW

 

Artikel 125 Gemeentewet

Het OM vervolgt conform richtlijn 22921

Het verstrekken van zwak alcoholhoudende drank aan een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze 16 jaar is bij horecabedrijf of slijtersbedrijf

 

(Na 1 januari 2014 verschuift deze leeftijdsgrens naar 18 jaar)

  • 1.

    Bestuurlijke boete categorie C

    € 1360 of € 2720

  • 2.

    Bestuurlijke boete categorie C

    € 2040 of € 4080

  • 3.

    Sluiting voor 1 maand

  • 4.

    Intrekken DHW-vergunning

De stappen 1 en 2 kunnen ook worden vervangen door het opleggen van een last onder dwangsom

Artikel 20, lid 1 jo.

 

Artikel 20, lid 4 DHW

 

Artikel 31, lid 2 DHW

 

Artikel 32 DHW

 

Artikel 2:30 lid 1 APV

 

Artikel 125 Gemeentewet

Het OM vervolgt conform richtlijn 22921

Het verstrekken van sterke drank aan een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze 18 jaar is bij horecabedrijf of slijtersbedrijf

  • 1.

    Bestuurlijke boete categorie C

    € 1360 of € 2720

  • 2.

    Bestuurlijke boete categorie C

    € 2040 of € 4080

  • 3.

    Sluiting voor 1 maand

  • 4.

    Intrekken DHW-vergunning

De stappen 1 en 2 kunnen ook worden vervangen door het opleggen van een last onder dwangsom

Artikel 20, lid 2 jo.

 

Artikel 20, lid 4 DHW

 

Artikel 31, lid 2 DHW

 

Artikel 32 DHW

 

Artikel 2:30 lid 1 APV

 

Artikel 125 Gemeentewet

Het OM vervolgt conform richtlijn 22921

Het verstrekken van alcohol aan jongeren onder de 16 respectievelijk 18 jaar bij winkel of evenement

 

(Na 1 januari 2014 verschuift deze leeftijdsgrens naar 18 jaar)

  • 1.

    Bestuurlijke boete categorie C

    € 1360 of € 2720

  • 2.

    Bestuurlijke boete categorie C

    € 2040 of € 4080

  • 3.

    Bestuurlijke boete categorie C

    € 2720 of € 5440

De stappen 1, 2 en 3 kunnen ook worden vervangen door het opleggen van een last onder dwangsom

Artikel 20, lid 1 en 2 DHW jo.

 

Artikel 20, lid 4 DHW

 

Artikel 125 Gemeentewet

Het OM vervolgt conform richtlijn 22921

Het verstrekken van alcohol aan jongeren onder de 16 jaar in levensmiddelenwinkels

 

(o.a.supermarkten, warenhuizen, snackbars, bezorgdiensten)

 

(Na 1 januari 2014 verschuift deze leeftijdsgrens naar 18 jaar)

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Tweede schriftelijke waarschuwing en gesprek

  • 3.

    Tijdelijke stilleggen alcoholverkoop (minimaal 1 week, maximaal 12 weken)

Artikel 20, lid 1 DHW

 

Artikel 19, lid 2 onder a DHW

 

Artikel 125 Gemeentewet

Het OM vervolgt conform richtlijn 22921

Het aanwezig of voor consumptie gereed hebben van alcoholhoudende drank op voor het publiek toegankelijke plaatsen onder de 16 jaar

 

(Na 1 januari 2014 verschuift deze leeftijdsgrens naar 18 jaar)

  • 1.

    Afdoen via het strafrecht, feitencode E21, boete á € 45

Artikel 45 lid 1 DHW

OM richtlijn afdoening artikel 45 DHW

De aanwezigheid van een persoon onder de 16 jaar in een slijterij zonder begeleiding van een persoon van 21 jaar of ouder

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Bestuurlijke boete categorie C

    € 1360 of € 2720

  • 3.

    Bestuurlijke boete categorie C

    € 2040 of € 4080

De stappen 2 en 3 kunnen ook worden vervangen door het opleggen van een last onder dwangsom

Artikel 20, lid 3 DHW

 

Artikel 31, lid 2 DHW

 

Artikel 125 Gemeentewet

Het OM vervolgt conform richtlijn 22921

Verstrekking van alcoholhoudende drank bij benzinestations en winkels van restaurants langs autosnelweg

  • 1.

    Bestuurlijke boete categorie C

    € 1360 of € 2720

  • 2.

    Bestuurlijke boete categorie C

    € 2040 of € 4080

  • 3.

    Bestuurlijke boete categorie C

    € 2720 of € 5440

De stappen 1, 2 en 3 kunnen ook worden vervangen door het opleggen van een last onder dwangsom

Artikel 22, lid 1 DHW

 

Artikel 125 Gemeentewet

Het OM vervolgt conform richtlijn 22921

Verbod op illegale aanwezigheid zwak alcoholhoudende drank in voor publiek toegankelijke ruimte anders dan in rechtmatige uitoefening van het slijtersbedrijf of horecabedrijf

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Bestuurlijke boete categorie C

    € 1360 of € 2720

  • 3.

    Bestuurlijke boete categorie C

    € 2040 of € 4080

  • 4.

    Sluiting voor 1 maand.

De stappen 2 en 3 kunnen ook worden vervangen door het opleggen van een last onder dwangsom

Artikel 25, lid 1 onder a en b DHW

 

Artikel 2:30 lid 1 APV

 

Artikel 125 Gemeentewet

Het OM vervolgt conform richtlijn 22921

Verbod op het toelaten van het illegaal nuttigen van sterke drank in voor publiek toegankelijke ruimte anders dan in rechtmatige uitoefening van het slijtersbedrijf of horecabedrijf. 

 

Het is toegestaan om in een slijterij alcoholhoudende drank te proeven op verzoek van de klant in het kader van een aankoopbeslissing.

  • 1.

    Bestuurlijke boete categorie C

    € 1360 of € 2720

  • 2.

    Bestuurlijke boete categorie C

    € 2040 of € 4080

  • 3.

    Sluiting voor 1 maand.

De stappen 1 en 2 kunnen ook worden vervangen door het opleggen van een last onder dwangsom

Artikel 25, lid 2 DHW

 

Artikel 2:30 lid 1 APV

 

Artikel 125 Gemeentewet

Het OM vervolgt conform richtlijn 22921

Verbod op het toelaten van het illegaal nuttigen van zwak alcoholhoudende drank in voor publiek toegankelijke ruimte anders dan in rechtmatige uitoefening van het slijtersbedrijf of horecabedrijf.

 

Het is toegestaan om in een slijterij alcoholhoudende drank te proeven op verzoek van de klant in het kader van een aankoopbeslissing.

  • 1.

    Bestuurlijke boete categorie C

    € 1360 of € 2720

  • 2.

    Bestuurlijke boete categorie C

    € 2040 of € 4080

  • 3.

    Sluiting voor 1 maand.

De stappen 1 en 2 kunnen ook worden vervangen door het opleggen van een last onder dwangsom

Artikel 25, lid 2 DHW

 

Artikel 2:30 lid 1 APV

 

Artikel 125 Gemeentewet

Het OM vervolgt conform richtlijn 22921

Aanwezigheid zwak alcoholhoudende drank in vervoermiddel voor rondtrekkend uitoefenen van kleinhandel

 

(alleen in het geval van een exces, bijvoorbeeld aanprijzing in woord en geschrift. Indien geen exces is er sprake van een geringe overtreding en wordt nalevingshulp geboden)

 

Uitzondering is de SRV-man

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Bestuurlijke boete categorie C

    € 1360 of € 2720

  • 3.

    Bestuurlijke boete categorie C

    € 2040 of € 4080

De stappen 2 en 3 kunnen ook worden vervangen door het opleggen van een last onder dwangsom

Artikel 25, lid 3 DHW

 

Artikel 125 Gemeentewet

Het OM vervolgt conform richtlijn 22921

Aanwezigheid van sterke drank in vervoermiddel voor rondtrekkend uitoefenen van kleinhandel

 

Uitzondering is de SRV-man

  • 1.

    Bestuurlijke boete categorie C

    € 1360 of € 2720

  • 2.

    Bestuurlijke boete categorie C

    € 2040 of € 4080

De stappen 1 en 2 kunnen ook worden vervangen door het opleggen van een last onder dwangsom

Artikel 25, lid 3 DHW

 

Artikel 125 Gemeentewet

Het OM vervolgt conform richtlijn 22921

4. Regels in het kader van de openbare orde en veiligheid en Drank- en Horecawet

Overtredingen

Bestuurlijke maatregelen

Wettelijke grondslag

OM

 

Toelaten in slijt- of horecalokaliteit of terras van dronken persoon of onder invloed van drugs

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Last onder dwangsom van € 500 per keer met een maximum van € 1500 of last onder bestuursdwang

Artikel 20 lid 6 DHW

 

Artikel 125 Gemeentewet

Het OM vervolgt conform richtlijn 22921

In kennelijke staat van dronkenschap of kennelijk onder invloed van drugs dienst doen in een slijtlokaliteit of horecalokaliteit.

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Last onder dwangsom van € 500 per keer met een maximum van € 1500 of last onder bestuursdwang

Artikel 20, lid 7 DHW

 

Artikel 125 Gemeentewet

Het OM vervolgt conform richtlijn 22921

Verstrekken van alcoholhoudende drank indien dit redelijkerwijs zal leiden tot verstoring van de openbare orde, veiligheid of zedelijkheid

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Last onder dwangsom van € 500 per keer met een maximum van € 1500 of last onder bestuursdwang

Artikel 21 DHW

 

Artikel 125 Gemeentewet

Het OM vervolgt conform richtlijn 22921

Handelen in strijd met voorschriften en beperkingen bij gemeentelijke ontheffing

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Schriftelijke waarschuwing en consequenties voor volgende ontheffing

Artikel 35 lid 2 DHW

Het OM vervolgt conform richtlijn 22921

Verstrekken van onjuiste gegevens terzake van een aanvraag om een vergunning of ontheffing

Primaat ligt bij strafrechtelijk optreden.

 

Burgemeester kan vergunning of ontheffing intrekken of weigeren

Artikel 38 DHW

 

Wet BIBOB

Het OM vervolgt conform richtlijn 22921

5. Verboden Drank- en Horecaverordening

Overtredingen

Bestuurlijke maatregelen

Wettelijke grondslag

OM

 

Verbod/beperking verstrekking alcoholhoudende drank in verordening genoemde inrichtingen

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Last onder dwangsom van € 500 per keer met een maximum van € 1500 of een last onder bestuursdwang

  • 3.

    Sluiting voor 1 maand

  • 4.

    Schorsen/intrekken DHW vergunning

Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, vallend onder categorie B. De eerste boete is, afhankelijk van het aantal werknemers, € 1020 of € 2040. De tweede boete is € 1530 of € 3060.

Artikel 25b DHW

 

Artikel 31, lid 2 DHW

 

Artikel 32 DHW

 

Artikel 125 Gemeentewet

 

Drank- en horecaverordening

Het OM vervolgt conform richtlijn 22921

Verbod toegangsleeftijd bezoekers geregeld in verordening

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Last onder dwangsom van € 500 per keer met een maximum van € 1500 of een last onder bestuursdwang

  • 3.

    Sluiting voor 1 maand

  • 4.

    Schorsen/intrekken DHW vergunning

Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, vallend onder categorie B. De eerste boete is, afhankelijk van het aantal werknemers, € 1020 of € 2040. De tweede boete is € 1530 of € 3060

Artikel 25b DHW

 

Artikel 31, lid 2 DHW

 

Artikel 32 DHW

 

Artikel 125 Gemeentewet

 

Drank- en horecaverordening

Het OM vervolgt conform richtlijn 22921

Verbod/beperking verstrekken zwak alcoholhoudende drank uit in verordening genoemde locaties

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Last onder dwangsom van € 500 per keer met een maximum van € 1500 of een last onder bestuursdwang

  • 3.

    Sluiting voor 1 maand

  • 4.

    Intrekken DHW vergunning

Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, vallend onder categorie B. De eerste boete is, afhankelijk van het aantal werknemers, € 1020 of € 2040. De tweede boete is € 1530 of € 3060

Artikel 25c DHW

 

Artikel 31, lid 2 DHW

 

Artikel 32 DHW

 

Artikel 125 Gemeentewet

 

Drank- en horecaverordening

Het OM vervolgt conform richtlijn 22921

Verbod prijsacties genoemd in verordening

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Last onder dwangsom van € 500 per keer met een maximum van € 1500 of een last onder bestuursdwang

  • 3.

    Sluiting voor 1 maand

  • 4.

    Schorsen/intrekken DHW vergunning

Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, vallend onder categorie B. De eerste boete is, afhankelijk van het aantal werknemers, € 1020 of € 2040. De tweede boete is € 1530 of € 3060

Artikel 25d DHW

 

Artikel 31, lid 2 DHW

 

Artikel 32 DHW

 

Artikel 125 Gemeentewet

 

Drank- en horecaverordening

Het OM vervolgt conform richtlijn 22921

Regels paracommerciële horeca

  • -

    Tijdvakken alcoholverstrekking

  • -

    Bijeenkomsten van persoonlijke aard

  • -

    Bijeenkomsten voor personen die niet betrokken zijn bij rechtspersoon

  • -

    Ontheffing artikel 4 DHW

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Last onder dwangsom van € 500 per keer met een maximum van € 1500 of een last onder bestuursdwang

  • 3.

    Sluiting voor 1 maand

  • 4.

    Schorsen/intrekken DHW vergunning

Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, vallend onder categorie B. De eerste boete is, afhankelijk van het aantal werknemers, € 1020 of € 2040. De tweede boete is € 1530 of € 3060

Artikel 4 DHW

 

Artikel 31, lid 2 DHW

 

Artikel 32 DHW

 

Artikel 125 Gemeentewet

 

Drank- en horecaverordening

Het OM vervolgt conform richtlijn 22921

6. Overige geboden en verboden APV

Overtredingen

Bestuurlijke maatregelen

Wettelijke grondslag

OM

 

Diverse APV artikelen, bijvoorbeeld:

  • -

    Toelating en sluitingstijden (artikel 2:29)

  • -

    Horecabedrijf of terras zonder vergunning (artikel 2:28)

  • -

    Niet voldoen aan voorschriften exploitatievergunning

  • -

    Niet voldoen aan voorschriften terrasvergunning

  • -

    Aanwezigheid in gesloten horecabedrijf (artikel 2:31)

  • -

    Handel in horecabedrijven (artikel 2:32)

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Schriftelijke waarschuwing en gesprek burgemeester

  • 3.

    Sluiting voor 2 weken

  • 4.

    Sluiting voor 1 maand

Stap 2 en 3 kunnen ook worden vervangen door het opleggen van een last onder dwangsom.

Artikel 2:28 APV

 

Artikel 2:29 APV

 

Artikel 2:30 lid 1 APV

 

Artikel 125 Gemeentewet

Na tweede keer vervolgen op grond van APV

7. Verstoring openbare orde en veiligheid

Overtredingen

Bestuurlijke maatregelen

Wettelijke grondslag

OM

 

Categorie 1 (incidenten)

  • -

    Geweld

  • -

    Schijnbeheer

  • -

    Illegale portier

  • -

    Overlast in en vanuit de inrichting

  • -

    Discriminatie

  • -

    Tewerkstellen van personen zonder geldige verblijfstitel (illegale werknemers)

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Sluiting voor 1 maand

  • 3.

    Sluiting voor 3 maanden

  • 4.

    Sluiting voor 6 maanden

Artikel 2:30 lid 1 APV

Na tweede keer vervolgen op grond van APV

Categorie 2 (ernstige incidenten)

  • -

    Ernstig geweld

  • -

    Aantreffen vuurwapens

  • -

    Drugshandel

  • 1.

    Sluiting voor 3 maanden

  • 2.

    Sluiting voor 6 maanden

  • 3.

    Sluiting voor 12 maanden

  • 4.

    Intrekken vergunning

Artikel 2:30 lid 1 APV

 

Artikel 31 DHW

Na tweede keer vervolgen op grond van APV

 

Toelichting:

  • -

    De kwalificatie 'geweld' is in ieder geval van toepassing indien sprake is van vechtpartijen en enkelvoudige mishandelingen

  • -

    De kwalificatie 'ernstig geweld' is in ieder geval van toepassing indien sprake is van incidenten waarbij gedreigd is of gebruik is gemaakt van één of meer vuurwapens, waarbij één of meer dodelijke slachtoffer(s) zijn gevallen, waarbij één of meer slachtoffers(s) ernstig gewond is/zijn geraakt, bij steekincidenten, bij grootschalige vechtpartijen al dan niet met slachtoffer(s), bij ernstige zedendelicten (zoals verkrachting) en bij zware mishandeling.

  • -

    Er is sprake van schijnbeheer als degene die zich voordoet als beheerder c.q. exploitant c.q. leidinggevende van een horeca-inrichting niet de feitelijke beheerder c.q. exploitant c.q. leidinggevende is. Schijnbeheer kan in verschillende vormen voorkomen. Er kan sprake zijn van een situatie waarbij een persoon niet als beheerder/exploitant/leidinggevende op vergunning staat vermeld, maar wel als exploitant of leidinggevende optreedt. Het door een andere persoon laten exploiteren van een horeca-inrichting omdat men zelf, vanwege antecedenten of ontbreken van vereiste diploma's, niet in aanmerking komt voor een vergunning, is een andere variant. In deze gevallen is de vergunning op grond van onjuiste gegevens en bescheiden verleend en kan de burgemeester besluiten de vergunning in te trekken.

  • -

    Overlast in en vanuit de inrichting wordt aangemerkt als een categorie 1 incident. De aanwezigheid van overlast wordt afgeleid uit politiemutaties, mutaties van de toezichthouders Drank- en Horecawet en meldingen bij de publieksbalie of betrokken afdeling. Ook anonieme meldingen kunnen een rol spelen bij de beoordeling of sprake is van overlast. Als voorbeelden van overlast kunnen worden genoemd: parkeeroverlast, stank, vervuiling, geluidshinder door komende en gaande bezoekers, lastigvallen van passanten, het op luidruchtige wijze exploiteren van een terras en het blokkeren van de doorgang c.q. de openbare weg. Indien de overlast zich concentreert rond bepaalde nachtelijke uren, kan op grond van artikel 2:30, lid 1 APV ook worden gekozen voor tijdelijk vaststellen van andere sluitingstijden.

  • -

    Afhankelijk van de hoeveelheid, aard en ernst van de incidenten moet eveneens worden beoordeeld of de Drank- en Horecawetvergunning en exploitatievergunning moet worden ingetrokken op grond van artikel 31 van de Drank- en Horecawet respectievelijk artikel 1:6 van de APV.

8. Kansspelautomaten horecagelegenheden (Wet op de Kansspelen)

Overtredingen

Bestuurlijke maatregelen

Wettelijke grondslag

OM

 

Aanwezig hebben van kansspelautomaten zonder vergunning

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Last onder bestuursdwang

Artikel 30b WOK

Verstrekken onjuiste of onvolledige bij aanvraag aanwezigheidsvergunning

Niet verlenen/Intrekken aanwezigheidsvergunning

Artikel 30f lid 1 onder a WOK

 

Niet (meer) voldoen aan de eisen van zedelijk gedrag van de vergunningaanvrager, bedrijfsleiders en beheerder van de inrichting

Niet verlenen/Intrekken aanwezigheidsvergunning

 

Artikel 30f lid 1 onder c WOK

 

Minderjarige (onder 18 jaar) kansspelautomaat laten bespelen

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Last onder bestuursdwang

Artikel 30g WOK

 

9. Overtredingen drugs / coffeeshops

ARTIKEL 13B OPIUMWET, IN VOOR HET PUBLIEK TOEGANKELIJKE LOKALEN EN DAARBIJ HORENDE ERVEN NIET ZIJNDE COFFEESHOPS

 

Overtredingen

Bestuurlijke maatregelen

Wettelijke grondslag

Partners

 

Overtreden artikel 13b van de Opiumwet (verkoop, aflevering of verstrekking, dan wel het daartoe aanwezig zijn, van een middel zoals genoemd in lijst I of II bij de Opiumwet.

Het gaat hier om de aanwezigheid van een handelshoeveelheid of van handel.

Bij softdrugs:

  • 1.

    Sluiting voor 3 maanden

  • 2.

    Sluiting voor 6 maanden

Bij harddrugs:

  • 1.

    Sluiting voor 6 maanden

  • 2.

    Sluiting voor 1 jaar

Artikel 13b Opiumwet en artikel 2:30 lid 1 APV

OM: in beslagname drugs, proces verbaal en vervolging

 

  • Op lijst I en II van de Opiumwet staan zowel hard- als softdrugs. Een handelsvoorraad is een hoeveelheid hard- of softdrugs die een gebruikershoeveelheid overschrijdt en bestemd is voor handel en verkoop. Een gebruikershoeveelheid is een hoeveelheid die meestal wordt aangeboden voor eigen gebruik. Dit is voor harddrugs één bolletje, één pil of een halve gram. Voor softdrugs is dit maximaal 5 gram.

  • Handel in drugs is aannemelijk wanneer er aanwijzingen zijn op grond waarvan kan worden geconcludeerd dat er in of vanuit de inrichting in drugs wordt gehandeld. Deze aanwijzingen kunnen voortkomen uit feitelijke acties/observaties of waarnemingen ter plaatse door de politie (onder meer het aantreffen van drugs, verklaringen van schepklanten (d.w.z. getuigen/verdachten van een strafbaar feit) en/of personeel, bekendheid van de inrichting als uitvalsbasis of ontmoetingsplaats voor drugsdealers en verslaafden) en getuigenverklaringen die in die richting wijzen. Andere aanwijzingen zijn het aantreffen van verpakkingsmateriaal (bijvoorbeeld gripzakjes) waarin dergelijke middelen verpakt plegen te worden, het aantreffen van verpakkingsmateriaal in combinatie met een hoeveelheid (handels)geld, voorverpakte en/of geprijsde drugs of bestellijsten in de inrichting.

  • De verkoop van softdrugs mag alleen plaatsvinden vanuit de coffeeshops die door de gemeente worden gedoogd (door middel van een exploitatievergunning op grond van de APV met daar aan gekoppeld de nadere voorschiften rondom de gedoogcriteria van het OM)

  • Het wordt de exploitant van een reguliere horeca-inrichting zwaar aangerekend wanneer er in een dergelijke inrichting soft- of harddrugs wordt aangetroffen en/of vanuit de inrichting illegale verkoop van drugs dan wel handel in drugs plaatsvindt. Daarom moet ook worden beoordeeld of de Drank- en Horecawetvergunning of de exploitatievergunning moet worden ingetrokken op grond van artikel 31 van de Drank- en Horecawet respectievelijk artikel 1:6 van de APV.

  • De vermelde bestuurlijke maatregelen en geldigheidsduur vormen een richtlijn waarbij zowel zwaarder als lichter opgetreden kan worden als dat nodig of wenselijk is.

ARTIKEL 13B OPIUMWET BIJ WONINGEN

 

Overtredingen

Bestuurlijke maatregelen

Wettelijke grondslag

Partners

 

Overtreden artikel 13b van de Opiumwet (verkoop, aflevering of verstrekking, dan wel het daartoe aanwezig zijn, van een middel zoals genoemd in lijst I of II bij de Opiumwet Het gaat hier om de aanwezigheid van een handelshoeveelheid of van handel

Bij softdrugs:

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Sluiting voor 3 maanden

  • 3.

    Sluiting voor 6 maanden

Bij harddrugs:

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Sluiting voor 6 maanden

  • 3.

    Sluiting voor 1 jaar

Artikel 13b Opiumwet (wet Damocles)

OM:In beslag name aanwezige drugs, proces-verbaal en vervolging

 

Gezien de inbreuk van de sluiting van een woning op de persoonlijke levenssfeer wordt in dit handhavingsarrangement onderscheid gemaakt tussen sluiting van een woning en een lokaal. Dit ondanks het feit dat de grondslag van beide bevoegdheden uit dezelfde wet voortvloeit.

 

GEDOOGVOORWAARDEN COFFEESHOPS

 

Op grond van de Opiumwet zijn zowel softdrugs als harddrugs verboden. Het gedoogbeleid houdt in dat er onder strikte voorwaarden, de zg. AHOJGI criteria, opgenomen in de "Aanwijzing Opiumwet", niet strafrechtelijk zal worden opgetreden tegen de verkoop van op lijst II van de bij de Opiumwet vermelde hennepproducten.

 

AHOJGI-criteria:

  • -

    geen Affichering, geen Alcohol;

  • -

    geen Harddrugs;

  • -

    geen Overlast;

  • -

    geen toegang voor of verkoop aan Jeugdigen tot 18 jaar;

  • -

    geen verkoop van grote hoeveelheden per transactie (meer dan 5 gram op eenzelfde dag aan dezelfde koper);

  • -

    handelsvoorraad boven 500 gram;

  • -

    geen toegang voor en verkoop aan anderen dan ingezetenen van Nederland.

Overtredingen

Bestuurlijke maatregelen

Wettelijke grondslag

Partners

 

Affichering (zie onder voor nadere toelichting) Alcohol

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Sluiting voor 1 maand

  • 3.

    Sluiting voor 3 maanden

  • 4.

    Intrekken exploitatievergunning en gedoogverklaring

Opiumwet en Aanwijzing Opiumwet van het OM

OM: Evt. proces-verbaal, in beslag name drugs en vervolgen

Overlast (zie onder voor nadere toelichting)

  • 1.

    Afspraken maken met exploitant om overlast te beëindigen

  • 2.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 3.

    Sluiting voor 1 maand

  • 4.

    Sluiting voor 3 maanden

  • 5.

    Intrekken exploitatievergunning

Opiumwet en Aanwijzing Opiumwet van het OM

OM: Evt. proces-verbaal, in beslag name drugs en vervolgen

Jeugdigen: aanwezigheid van / verkoop aan minderjarigen

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Sluiting voor 3 maanden

  • 3.

    Intrekken exploitatievergunning en gedoogverklaring

Opiumwet en Aanwijzing Opiumwet van het OM

OM: Evt. proces-verbaal en vervolgen

Handelsvoorraad boven 500 gram

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Sluiting voor 3 maanden

  • 3.

    Intrekken exploitatievergunning

Opiumwet en Aanwijzing Opiumwet van het OM

OM: Evt. proces-verbaal, in beslag name drugs en vervolgen

Verkoop, aflevering, verstrekking

of voorhanden hebben van harddrugs

  • 1.

    Sluiting voor 6 maanden

  • 2.

    Intrekken exploitatievergunning en gedoogverklaring

Opiumwet en Aanwijzing Opiumwet van het OM

OM: Evt. proces-verbaal, in beslag name drugs en vervolgen

Ingezetenencriterium: geen toegang voor en verkoop aan anderen dan ingezetenen van Nederland (zie onder voor nadere toelichting)

Geen prioriteit in de handhaving (zie toelichting)

Opiumwet en Aanwijzing Opiumwet van het OM

Overige eisen

  • -

    overtreding vergunningsvoorschriften

  • -

    geen leidinggevende aanwezig

  • -

    openings- en sluitingstijden

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Sluiting voor 1 maand

  • 3.

    Sluiting voor 3 maanden

  • 4.

    Intrekken exploitatievergunning

Opiumwet en Aanwijzing Opiumwet van het OM, APV

OM: Evt. proces-verbaal, in beslag name drugs en vervolgen

 

Toelichting

Affichering/reclame: over dit onderwerp vermeldt art. 3B van de opiumwet dat het verboden is om prijzen met verkooppunten kenbaar te maken door middel van elk medium (televisie, radio, kranten, Internet, reclameborden langs de weg, posters, folders, magazines, gidsen, tijdens manifestaties e.d.). Ook is het niet toegestaan om met pseudomedische of -wetenschappelijke voorlichting de verkoop, aflevering of verstrekking van drugs te bevorderen (bijvoorbeeld een in de vorm van ‘voorlichtingsfolder' gegoten reclamefolder over softdrugs uitgegeven door en herleidbaar tot een coffeeshop. Verder is het niet toegestaan dat een coffeeshop reclame op het pand heeft die meer inhoudt dan een summiere aanduiding op de betreffende lokaliteit, bijvoorbeeld een uithangbord of lichtbak aan de gevel of een poster op de ruit, welke er kennelijk op is gericht om de verkoop, aflevering of verstrekking van softdrugs te bevorderen.

 

Bij overlast kan het bijvoorbeeld gaan om parkeeroverlast rond de coffeeshops, geluidhinder, vervuiling en/of overlast door voor en nabij de coffeeshop rondhangende klanten. Bij overlast zal eerst worden geprobeerd om via afspraken met de exploitant de overlast te beëindigen.

 

Ingezetenencriterium: Het I criterium is in aansluiting op de Aanwijzing Opiumwet wel opgenomen in dit handhavingsbeleidsplan, maar de handhaving van het I criterium heeft geen prioriteit omdat er nagenoeg geen toeristen komen in de Drachtster coffeeshops, en zich dus hiermee ook geen problemen voordoen. Dit standpunt is formeel in de driehoek besproken en vastgesteld. De driehoek houdt hieromtrent echter wel de vinger aan de pols: als zich in de toekomst alsnog problemen hieromtrent zouden voordoen in de coffeeshops, kan hogere prioriteit worden gegeven aan de handhaving van het I criterium en kunnen alsnog nadere afspraken worden vastgelegd over de handhaving hiervan. Dit wordt dan ook kenbaar gemaakt aan de coffeeshophouders.

 

15% THC norm: Het kabinet kwalificeert cannabis met een THC1-gehalte van 15 procent of meer als harddrug. Door plaatsing op lijst I van de Opiumwet valt cannabis met meer dan 15% THC onder het verbod op de aanwezigheid van harddrugs in coffeeshops. Ook over de handhaving van de 15% THC norm is in de driehoek gesproken. Wanneer de behandeling in de Tweede kamer is afgerond en de norm wet is geworden, zal dit gehandhaafd worden. Er zullen geen extra controles plaatsvinden, de THC norm wordt in de reguliere controles meegenomen. Hierbij is met name het aspect van gezondheidsbescherming leidend. In het reguliere overleg met de coffeeshops wordt afgesproken dat coffeeshops scherp zijn op het tegengaan van te sterke cannabis. De driehoek houdt ook met betrekking tot de handhaving van deze norm de vinger aan de pols.

Bijlage 1  

 

Handhavingsmiddelen Drank- en Horecawet

 

Nalevingshulp

Niet iedere regel wordt bewust overtreden. Daarnaast zijn er ook een aantal regels minder duidelijk of onbekend bij ondernemers. Daarom kan nalevingshulp worden geboden door de toezichthouders DHW of de betrokken juridische afdeling. Hiermee wordt de overtreder de regels duidelijk gemaakt zonder dat het directe gevolgen heeft voor de bedrijfsvoering.

 

Bestuurlijke boete

Op basis van artikel 44a van de nieuwe DHW is de burgemeester bevoegd om voor de daarin genoemde overtredingen een bestuurlijke boete op te leggen. Het opmaken van een bestuurlijke boete op basis van de Drank- en Horecawet wordt gedaan door een door de burgemeester aangewezen toezichthouder. De bestuurlijke boete is onderdeel van de handhaving in het bestuursrecht. De bestuurlijke boete is een bestraffende sanctie. Dit betekent dat een aantal waarborgen, zoals de plicht tot het geven van cautie, gelden wanneer een bestuursorgaan voornemens is een bestuurlijke boete op te leggen. De hoogte van de bestuurlijke boete is vastgelegd in het Besluit Bestuurlijke boete Drank- en Horecawet.

 

Proces-verbaal

De artikelen 20 lid 6 en 7, 21 en 45 van de nieuwe DHW kunnen alleen strafrechtelijk worden afgedaan. Er wordt een proces verbaal opgemaakt als er een overtreding van deze artikelen wordt geconstateerd. Het openbaar ministerie bepaalt de hoogte van de boete.

 

Intrekken/schorsen DHW-vergunning

De burgemeester kan de DHW-vergunning intrekken op grond van de in artikel 31 van de nieuwe DHW genoemde intrekkingsgronden. Daarnaast kan de vergunning geschorst worden voor maximaal 12 weken op basis van artikel 32 van de nieuwe Drank- en Horecawet.

 

Tijdelijk stilleggen alcoholverkoop in de detailhandel

Op basis van artikel 19a van de nieuwe DHW kan de burgemeester de verkoop van zwak alcoholhoudende drank stilleggen voor minimaal 1 week en maximaal 12 weken. Deze sanctie kan worden toegepast als artikel 20 (leeftijdsgrenzen) 3 keer wordt overtreden binnen een periode van 1 jaar.

 

Toepassen last onder bestuursdwang

De grondslag voor bestuursdwang uitgeoefend door de Burgemeester staat omschreven in artikel 125, lid 3 van de Gemeentewet. Artikel 19a (three strikes out maatregel) en artikel 44 (medewerking verlenen aan een toezichthouder) van de nieuwe Drank- en Horecawet geven de Burgemeester specifieke bevoegdheid tot het toepassen van bestuursdwang.

 

Opleggen last onder dwangsom

Op basis van artikel 5:32 van de Algemene Wet Bestuursrecht gelet op artikel 125, lid 3 van de Gemeentewet heeft de Burgemeester de bevoegdheid tot het opleggen van een last onder dwangsom.

 

Sluiting van een horecagelegenheid

Dit is een vorm van bestuursdwang op basis van artikel 174 van de Gemeentewet. Met dit instrument kan een illegale situatie daadwerkelijk worden beëindigd.

 

Verwijderen van bezoekers

Artikel 36 van de Drank- en Horecawet geeft de burgemeester de bevoegdheid om personen de toegang tot ruimtes te ontzeggen waar in strijd met de wet alcoholhoudende drank wordt verstrekt.

 

 


1

tetrahydrocannabinol