Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Oost Gelre

Terrassenbeleid gemeente Oost Gelre

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOost Gelre
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingTerrassenbeleid gemeente Oost Gelre
CiteertitelTerrassenbeleid gemeente Oost Gelre
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de beleidsregel d.d. 14 maart 2005 t.a.v. terrassen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-02-2008nieuwe regeling

06-02-2008

ELNA/Groenlose Gids, 21-02-2008

Tekst van de regeling

Intitulé

Terrassenbeleid gemeente Oost Gelre

In deze notitie geef ik het beleid aan dat geldt voor het ingebruik nemen van terrassen op openbaar terrein en voor terrassen die vanaf de openbare weg rechtstreeks toegankelijk zijn.

Juridische grondslag

Artikel 2.1.5.1 van de Algemene plaatselijke verordening (APV) geeft aan dat het verboden is zonder vergunning van burgemeester en wethouders de weg of een weggedeelte anders te gebruiken dan overeenkomstig de bestemming daarvan. Op grond van artikel 2.3.1.2 APV beslist de burgemeester over de vergunning indien het gaat om een bij een horecabedrijf behorend terras.

Indien een terras een besloten karakter heeft hoort deze bij de horeca-inrichting en valt het terras onder het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer (het Activiteitenbesluit)

Voorschriften

In de terrasvergunning worden diverse voorschriften opgenomen. Hierbij wordt een onderscheid gemaakt tussen algemene voorschriften die voor alle terrassen in de gemeente gelden en bijzondere voorschriften, die aanvullend op de algemene voorschriften gelden voor bepaalde gebieden in de gemeente. Deze bijzondere voorschriften zijn opgesteld voor gebieden binnen de gemeente die een bijzondere horeca­ functie vervullen.

Algemene voorschriften

  • 1.

    í Het inrichten van een terras (het plaatsen van tafels, stoelen en parasols) is in beginsel alleen toegestaan direct voor de gevel van het betreffende pand waarbij het terras niet breder mag zijn dan de breedte van de voorgevel van het pand. Daarnaast geldt dat alleen het gedeelte van de weg dat voor voetgangers is bestemd mag worden ingericht als terras.

  • 2.

    í Ten behoeve van een goede doorgang van het voetgangersverkeer dient tussen de rijbaan en het terras te allen tijde een strook van minimaal 1.20 meter breed vrij te worden gehouden. Dit voorschrift geldt niet voor autovrije gebieden.

  • 3.

    í Een terras dient een minimale diepte van 1.00 meter te hebben. Bij minder ruimte voor het terras behoort exploitatie niet tot de mogelijkheden. Wel kan eventueel een gevelbank worden geplaatst mits voldoende ruimte overblijft voor de onder punt 2 genoemde vrije ruimte. Dit voorschrift geldt niet voor de autovrije gebieden.

  • 4.

    í Het is niet toegestaan om andere (eigen) bestrating aan te brengen; voorts is het niet toegestaan om zonder expliciete toestemming bevestigingspunten in/tussen de bestrating aan te brengen.

  • 5.

    í Het gebruik van terrasschermen is alleen toegestaan in combinatie met tafels en stoelen.

  • 6.

    í Terrasschermen mogen maximaal 1,5 meter hoog zijn en moeten vanaf 1 meter hoogte volledig transparant zijn. Terrasschermen mogen alleen loodrecht op en aansluitend op de gevel staan en moeten verplaatsbaar zijn.

  • 7.

    í Het is verboden op het terras alcoholhoudende drank te verstrekken aan personen die geen gebruik maken van de op het terras aanwezige zitplaatsen.

  • 8.

    í De terrassen mogen dagelijks in gebruik zijn gedurende de openingstijden van de horeca tot uiterlijk 24:00 uur. Een uitzondering op de voorgenoemde tijd geldt voor de maanden juni, juli en augustus; in deze maanden geldt voor de zaterdag- en zondagochtend een sluitingstijd van 1:00 uur onder voorwaarde dat dit, bij geconstateerde overlast, kan worden teruggebracht naar 24:00 uur.

  • 9.

    í Na sluiting van de terrassen dienen de terrasmeubels en afvalbakken zodanig te worden opgeruimd dat deze niet door onbevoegden versleept of meegenomen kunnen worden.

  • 10.

    Op het terras dienen voldoende afvalbakken aanwezig te zijn.

  • 11.

    De terrasruimte dient voortdurend schoongehouden te worden. Na sluiting van het terras dient voorts alle afval op en in de directe omgeving van de terrasruimte opgeruimd te worden.

  • 12.

    Indien het terrein dat op grond van de vergunning als terras is ingericht, nodig is ten behoeve van í een evenement dan is de werking van de terrasvergunning van rechtswege, gedurende de periode í dat dit voor het evenement noodzakelijk is en voor dat deel van de weg dat ten behoeve van het í evenement gebruikt wordt, geschorst. In dat geval kan geen aanspraak op enigerlei í schadevergoeding worden gemaakt. í

  • 13.

    Indien het terras gedurende de periode dat door de gemeente of nutsbedrijven in of aan de ingebruik gegeven grond werkzaamheden moet worden uitgevoerd, kan de gemeente besluiten dat het niet is toegestaan de ingebruik gegeven grond in te richten als terras. In dat geval kan geen aanspraak op enigerlei schadevergoeding worden gemaakt.

  • 14.

    Bij een terras dat direct grenst aan een horeca-inrichting is terrasverwarming toegestaan.

  • 15.

    FTijdens evenementen dient op terrassen op of direct aansluitend aan het evenemententerrein gebruik worden gemaakt van kunststof (plastic) bekers.

  • 16.

    FDe vergunning wordt voor onbepaalde tijd verleend, met uitzondering van terrassen die niet rechtstreeks aansluiten op bestaande horeca-inrichtingen. Dit geldt in ieder geval voor een deel van de Markt in Lichtenvoorde en een klein deel voor de Markt in Groenlo (zie bijgevoegde tekeningen).

  • 17.

    Een vergunning is persoonsgebonden.

  • 18.

    Voor het ingebruik nemen van gemeentegrond is jaarlijks precario per m2 verschuldigd.

  • 19.

    Voor het centrum van Lichtenvoorde (in aansluiting op het centrumplan) en de Markt in Groenlo geldt dat bij gebruik van parasols deze eenzelfde kleurstelling dienen te hebben welke in harmonie is met de bijbehorende terrasmeubels. Ook zijn geen reclameaanduidingen op parasols toegestaan. Voor de ondernemers aan de Markt in Groenlo is dit vastgelegd in een overeenkomst.

  • 20.

    Indien er in het autovrije gedeelte een terras wordt ingenomen, dient te allen tijde een middenstrook van 3,50 meter vrij te blijven voor voetgangers, fietsers, hulpdiensten en bevoorradingsverkeer.

 

Bovenstaande beleidsregel treedt in werking met ingang van de dag na publicatie. De beleidsregel d.d. 14 maart 2005 t.a.v. terrassen wordt ingetrokken.

 

Behorend bij besluis d.d. 06 FEB. 2008

Mr. Drs. H.W.M. Heijman

burgemeester