Organisatie | Oost Gelre |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Terrassenbeleid gemeente Oost Gelre |
Citeertitel | Terrassenbeleid gemeente Oost Gelre |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de beleidsregel d.d. 14 maart 2005 t.a.v. terrassen.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-02-2008 | nieuwe regeling | 06-02-2008 ELNA/Groenlose Gids, 21-02-2008 |
Artikel 2.1.5.1 van de Algemene plaatselijke verordening (APV) geeft aan dat het verboden is zonder vergunning van burgemeester en wethouders de weg of een weggedeelte anders te gebruiken dan overeenkomstig de bestemming daarvan. Op grond van artikel 2.3.1.2 APV beslist de burgemeester over de vergunning indien het gaat om een bij een horecabedrijf behorend terras.
Indien een terras een besloten karakter heeft hoort deze bij de horeca-inrichting en valt het terras onder het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer (het Activiteitenbesluit)
In de terrasvergunning worden diverse voorschriften opgenomen. Hierbij wordt een onderscheid gemaakt tussen algemene voorschriften die voor alle terrassen in de gemeente gelden en bijzondere voorschriften, die aanvullend op de algemene voorschriften gelden voor bepaalde gebieden in de gemeente. Deze bijzondere voorschriften zijn opgesteld voor gebieden binnen de gemeente die een bijzondere horeca functie vervullen.
í Het inrichten van een terras (het plaatsen van tafels, stoelen en parasols) is in beginsel alleen toegestaan direct voor de gevel van het betreffende pand waarbij het terras niet breder mag zijn dan de breedte van de voorgevel van het pand. Daarnaast geldt dat alleen het gedeelte van de weg dat voor voetgangers is bestemd mag worden ingericht als terras.
í Een terras dient een minimale diepte van 1.00 meter te hebben. Bij minder ruimte voor het terras behoort exploitatie niet tot de mogelijkheden. Wel kan eventueel een gevelbank worden geplaatst mits voldoende ruimte overblijft voor de onder punt 2 genoemde vrije ruimte. Dit voorschrift geldt niet voor de autovrije gebieden.
í De terrassen mogen dagelijks in gebruik zijn gedurende de openingstijden van de horeca tot uiterlijk 24:00 uur. Een uitzondering op de voorgenoemde tijd geldt voor de maanden juni, juli en augustus; in deze maanden geldt voor de zaterdag- en zondagochtend een sluitingstijd van 1:00 uur onder voorwaarde dat dit, bij geconstateerde overlast, kan worden teruggebracht naar 24:00 uur.
Indien het terrein dat op grond van de vergunning als terras is ingericht, nodig is ten behoeve van í een evenement dan is de werking van de terrasvergunning van rechtswege, gedurende de periode í dat dit voor het evenement noodzakelijk is en voor dat deel van de weg dat ten behoeve van het í evenement gebruikt wordt, geschorst. In dat geval kan geen aanspraak op enigerlei í schadevergoeding worden gemaakt. í
Indien het terras gedurende de periode dat door de gemeente of nutsbedrijven in of aan de ingebruik gegeven grond werkzaamheden moet worden uitgevoerd, kan de gemeente besluiten dat het niet is toegestaan de ingebruik gegeven grond in te richten als terras. In dat geval kan geen aanspraak op enigerlei schadevergoeding worden gemaakt.
Voor het centrum van Lichtenvoorde (in aansluiting op het centrumplan) en de Markt in Groenlo geldt dat bij gebruik van parasols deze eenzelfde kleurstelling dienen te hebben welke in harmonie is met de bijbehorende terrasmeubels. Ook zijn geen reclameaanduidingen op parasols toegestaan. Voor de ondernemers aan de Markt in Groenlo is dit vastgelegd in een overeenkomst.
Bovenstaande beleidsregel treedt in werking met ingang van de dag na publicatie. De beleidsregel d.d. 14 maart 2005 t.a.v. terrassen wordt ingetrokken.