Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Haaren

Regeling werktijden gemeente Haaren

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHaaren
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling werktijden gemeente Haaren
CiteertitelRegeling werktijden gemeente Haaren
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Collectieve Arbeidsvoorwaarden Regeling art. 4:2
  2. Gemeentewet art. 160

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-06-200901-10-2015nieuwe regeling

26-05-2009

intranet, interne regeling 27 mei 2009

B&W, 26 mei 2009

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling werktijden gemeente Haaren

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Haarengelet op artikel 4:2 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling (CAR)gelet op het gestelde in artikel 160 Gemeentewet;na verkregen instemming van de Ondernemingsraad op 6 maart 2009;BESLUITEN:tot vaststelling van de navolgendeRegeling werktijden gemeente Haaren

Artikel 1 Begripsomschrijving

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

  • 1.

    MedewerkerDe ambtenaar in de zin van artikel 1:1 lid 1 sub a van de CAR, alsmede uitzendkrachten, detacheringskrachten, stagiaires en personen die anderszins werkzaam zijn bij of voor de gemeente Haaren.

  • 2.

    Formele arbeidsduurDe volgens de aanstelling vastgestelde omvang van het aantal uren gedurende welke de medewerker in een bepaalde periode arbeid moet verrichten.

  • 3.

    Feitelijke arbeidsduurHet aantal uren gedurende welke de medewerker per dag is ingeroosterd.

  • 4.

    BedrijfstijdDe tijd per week gedurende welke arbeid kan worden verricht binnen de gemeente Haaren.

  • 5.

    Openingstijden voor publiekDe periode tussen vastgestelde tijdstippen waarin een bepaalde afdeling bezet moet zijn voor serviceverlening aan burgers en bedrijven, alsmede voor interne dienstverlening.

  • 6.

    WerktijdDe periode tussen vastgestelde tijdstippen waarbinnen door de medewerker arbeid moet worden verricht.

  • 7.

    PauzeEen periode van een onafgebroken aantal minuten waarop geen arbeid wordt verricht.

  • 8.

    BloktijdenDe tijden waarop de medewerker, behoudens bijzondere omstandigheden, verplicht is aanwezig te zijn.

  • 9.

    UrensaldoHet verschil tussen de formele en feitelijke arbeidsduur per dag.

  • 10.

    Positief urensaldo (plusuren)De tijd die langer is gewerkt dan de formele arbeidsduur.

  • 11.

    Negatief urensaldo (minuren)De tijd die korter is gewerkt dan de formele arbeidsduur.

  • 12.

    OverwerkWerkzaamheden door de medewerker in dienstopdracht verricht buiten de feitelijke arbeidsduur per week

Artikel 2 Arbeidsduur

  • 1

    De formele arbeidsduur bedraagt bij een voltijd dienstverband gemiddeld 36 uren per week. Bij een deeltijd dienstverband bedraagt de formele arbeidsduur de uren, doe in de aanstelling staan vermeld.

  • 2

    De feitelijke arbeidsduur bedraagt voor de buitendienst bij een voltijd dienstverband gemiddeld 38 uren per week; de twee extra gewerkte uren worden gecompenseerd met 13 ADV-dagen per jaar.

Artikel 3 Bedrijfs- en bloktijd en openingstijden voor publiek

  • 1

    De begin- en eindtijden van de bedrijfstijd zijn als volgt vastgesteld:Binnendienst: - maandag tot en met woensdag 07.30 - 18.00 uur- donderdag 07.30 - 19.00 uur- vrijdag 07.30 - 17.00 uurBuitendienst: - maandag tot en met vrijdag 07.45 - 16.30 uur

  • 2

    Bloktijden gelden van maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 12.00 uur.

  • 3

    Het gemeentehuis is op de volgende tijden opengesteld voor het publiek:iedere werkdag van 9.00 – 12.00 uur en op donderdagmiddag en -avond van 15.00 – 19.00 uur.Tijdens bovengenoemde openingstijden draagt de direct leidinggevende, bij vervanging de gemeentesecretaris, zorg voor de gewenste bezetting van de afdeling.

Artikel 4 Persoonlijke werktijden

  • 1

    De direct leidinggevende bepaalt in overleg met de medewerker de persoonlijke werktijden.

  • 2

    De werktijd, volgens vastgesteld rooster, bedraagt per dag maximaal 9 en minimaal 3 uren.Eénmaal per week kan de werktijd 10 uur per dag zijn (artikel 4:1 lid 4 CAR ).Een incidentele uitzondering hierop kan zijn: vergaderingen en calamiteiten in de avonduren.

  • 3

    De secretaris is, als de bedrijfsvoering of arbeidsomstandigheden dit vereisen, bevoegd om in afwijking van artikel 3 lid 1 voor individuele medewerkers of groepen medewerkers vaste begin- en eindtijden vast te stellen.

Artikel 5 Positief- en negatief urensaldo

  • 1

    Alle uren, gewerkt van maandag tot en met vrijdag tussen 07.30 en 19.30 uur, worden via het tijdregistratiesysteem Atimo geregistreerd. Uren, gewerkt buiten genoemde tijden, kunnen worden gecorrigeerd met een, door de direct leidinggevende, ondertekend of gefiatteerd mutatieformulier.

  • 2

    De maximale opbouw van het urensaldo is, per kwartaal, als volgt gelimiteerd:bij een aanstelling van meer dan 18 uren per week- 36 positief urensaldo (plusuren) en 18 negatief urensaldo (minuren).bij een aanstelling van 18 uren of minder per week- 18 positief urensaldo (plusuren)en 9 negatief urensaldo (minuren).Op de eerste dag van het volgende kwartaal worden de meerdere plusuren weggeschreven en de meerdere minuren afgeschreven van het vakantieverlof. In principe is de medewerker zelf verantwoordelijk voor het voorkomen van deze situatie.De overgangsregeling voor 2009 is opgenomen in artikel 12 van deze regeling.

  • 3

    Het vervallen van (een gedeelte van) het positieve urensaldo vindt niet plaats als betrokkene in het betreffende tijdvak vanwege dienstbelang of ziekte de positieve saldo-uren niet heeft kunnen opnemen. Dit ter beoordeling van de secretaris.

  • 4

    Opname van maximaal 2 urensaldo wordt gemuteerd via het registratiesysteem; opname van meerdere urensaldo worden via mutatieformulieren doorgegeven;

  • 5

    Uren die de medewerker, zonder daartoe een opdracht te hebben gekregen, meer werkt dan zijn vastgestelde formele arbeidsduur worden niet aangemerkt als overwerk, maar als urensaldo

Artikel 6 Pauzeregeling

  • 1

    De lunchpauze wordt genomen tussen 12.00 en 14.00 uur en is als volgt vastgesteld:- bij een dagprogramma 5 ½ uur en langer, minimaal 30 minuten pauze;- bij een dagprogramma van 10 uur, minimaal 45 minuten pauze.

  • 2

    Naast de begin- en eindtijd van de werkdag is de medewerker verplicht het begin en het einde van de lunchpauze (minimaal een half uur per dag) te registreren op een van de terminals binnen het gemeentehuis (bij de hoofdingang of de personeelsingang). In verband met de aanwezigheids-registratie (o.a. bij calamiteiten) dient, bij lunchpauze in de kantine, de knop “lunchpauze” te worden gebruikt.

Artikel 7 Tijd- en verlofregistratie

  • 1

    Met uitzondering van de buitendienst is iedere medewerker verplicht zijn arbeidsuren te registreren in het tijdregistratiesysteem Atimo en de gewerkte uren te verantwoorden in TIM.

  • 2

    De sectie Personeel & Organisatie draagt zorg voor invoering van nieuwe medewerkers en de verzuimgegevens. De sectie Receptie draagt zorg voor verwerking van mutaties.

  • 3

    Mutaties worden uitsluitend verwerkt als deze zijn ondertekend door de direct leidinggevende.

  • 4

    Bij volledig ziek wordt de uren van het dagrooster geregistreerd.Bij gedeeltelijk ziek bepaalt de direct leidinggevende, in overleg met de medewerker, of de niet gewerkte uren worden aangevuld met ziek tot het voor de medewerker vastgesteld dagrooster.Bij gedeeltelijk ziek vindt geen opbouw plaats van saldo-uren.Een medewerker die volledig ziek is, bouwt alleen gedurende de laatste zes maanden van zijn ziekte vakantie op. Is de medewerker gedeeltelijk ziek (minder dan 55%), dan moet hij vakantie opnemen alsof er geen sprake is van ziekte (artikel 6:2:3 CAR-UWO).

  • 5

    Het individueel vastgestelde dagrooster bepaalt het recht op de hoeveelheid verlofuren op een feestdag.

  • 6

    De medewerker registreert zelf de dienstreizen op de terminal van de tijdregistratie.

  • 7

    De volgende afwezigheidsredenen worden met een mutatieformulier aangevraagd/ gemuteerd:- regulier verlof (met een minimum van 4 uren)- bijzonder verlof en zorgverlof- studie(verlof) - zie artikel 7, lid 10- ziek naar huis- pasje vergeten- vergeten uit te klokken- ziekenhuisbezoek: maximaal 4 uur.

  • 8

    Dokters-, tandartsbezoek en fysiotherapie registreert de medewerker zelf op de terminal van de tijdregistratie.De medewerker plant zoveel mogelijk zijn afspraken voorafgaand aan of aansluitend op de werktijden.Aan fulltimers en parttimers wordt maximaal 1 uur buitengewoon verlof verleend voor dokters-, tandartsbezoek en fysiotherapie.

  • 9

    Mutaties die betrekking hebben op een voorgaande periode van 2 maanden of ouder worden niet meer verwerkt. Een uitzondering hierop is als de medewerker door ziekte deze mutatie niet tijdig heeft kunnen inleveren.

  • 10

    Aan een medewerker, die een opleiding/cursus in het kader van de POP volgt, (kan) verlof met behoud van bezoldiging worden verleend. Meer informatie hierover vindt u op Intranet bij regelgeving/ arbeidsvoorwaarden/ lokale regelingen/ opleidingen en ontwikkeling.

  • 11

    - Interne receptie:Medewerkers, die deelnemen aan een interne receptie, maken gebruik van de toets “receptie” op de terminal van de tijdsregistratie.De werkelijke tijd van deelname aan de receptie, tot een maximum van 2 uren, wordt gecompenseerd voor zowel medewerkers die wel als niet zijn ingeroosterd op de desbetreffende dag.- Externe receptieDeelname aan een externe receptie is uitsluitend mogelijk na goedkeuring van het afdelingshoofd. Hiertoe wordt de werkelijke tijd van deelname aan de receptie tot een maximum van 2 uren gecompenseerd. Genoemde tijd wordt gemuteerd met een mutatieformulier.

  • 12

    Onderstaande bezoeken vinden plaats in eigen tijd en worden voor de medewerkers niet gecompenseerd. Een uitzondering hierop geldt voor de direct leidinggevende. De direct leidinggevende kan besluiten dat eveneens 1 of 2 personen als afgevaardigde(n) van de gemeente, binnen de bedrijfstijd, toestemming krijgen voor onderstaande bezoeken.- zieke collega,- kraamvisite,- uitvaart van een familielid van een collega ( m.u.v. 1e graad; in overleg met de secretaris zullen hierbij andere afspraken gelden).

Artikel 8 Roosters

- De direct leidinggevende en de medewerker sluiten een individuele werktijdenovereenkomst af, waarin de vastgestelde weekroosters zijn opgenomen.- Vastgestelde weekroosters worden uitsluitend, na overleg en goedkeuring van de direct leidinggevende, gewijzigd.- Tijdens tropische periodes (2 achtereenvolgende dagen van 30 graden of hoger) kan de gemeentesecretaris toestemming verlenen om in incidentele situaties afspraken te maken over de toepassing van een tropenrooster. De publieksbalies en telefooncentrale dienen echter ook in deze periodes bezet te zijn.

Artikel 9 Thuiswerk

De direct leidinggevende bepaalt in overleg met de medewerker of en zo ja welke werkzaamheden de medewerker thuis mag uitvoeren en aan welke randvoorwaarden het thuiswerken moet voldoen en welke faciliteiten worden geboden.Uren, die de medewerker thuis werkt, zonder daartoe specifiek vooraf een opdracht te hebben gekregen van de direct leidinggevende, kunnen niet worden gemuteerd.

Artikel 10 Sancties

De direct leidinggevende is belast met het toezicht op de naleving van deze regeling.Frauderen met de tijdregistratie wordt aangemerkt als plichtsverzuim als bedoeld in artikel 16:1:1 van de UWO.

Artikel 11 Onvoorziene gevallen

In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, kan de direct leidinggevende, in overleg met de secretaris, een bijzonderde voorziening treffen.

Artikel 12 Overgangsregeling

Op 31 december 2009 worden gelet op artikel 5, lid 2, maximaal 36 of 18 saldo-uren overgeheveld naar het jaar 2010.

Artikel 13 Inwerkingtreding

Op 31 december 2009 worden gelet op artikel 5, lid 2, maximaal 36 of 18 saldo-uren overgeheveld naar het jaar 2010.

Aldus vastgesteld in de vergadering van Burgemeester en Wethouders van 26 mei 2009.Burgemeester en wethouders van de gemeente Haaren,secretaris,               burgemeester,Sjoerd Potters        Frans Ronnes