Organisatie | Haaren |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling werktijden gemeente Haaren |
Citeertitel | Regeling werktijden gemeente Haaren |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-06-2009 | 01-10-2015 | nieuwe regeling | 26-05-2009 intranet, interne regeling 27 mei 2009 | B&W, 26 mei 2009 |
Burgemeester en Wethouders van de gemeente Haarengelet op artikel 4:2 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling (CAR)gelet op het gestelde in artikel 160 Gemeentewet;na verkregen instemming van de Ondernemingsraad op 6 maart 2009;BESLUITEN:tot vaststelling van de navolgendeRegeling werktijden gemeente Haaren
Artikel 3 Bedrijfs- en bloktijd en openingstijden voor publiek
Het gemeentehuis is op de volgende tijden opengesteld voor het publiek:iedere werkdag van 9.00 – 12.00 uur en op donderdagmiddag en -avond van 15.00 – 19.00 uur.Tijdens bovengenoemde openingstijden draagt de direct leidinggevende, bij vervanging de gemeentesecretaris, zorg voor de gewenste bezetting van de afdeling.
Artikel 5 Positief- en negatief urensaldo
De maximale opbouw van het urensaldo is, per kwartaal, als volgt gelimiteerd:bij een aanstelling van meer dan 18 uren per week- 36 positief urensaldo (plusuren) en 18 negatief urensaldo (minuren).bij een aanstelling van 18 uren of minder per week- 18 positief urensaldo (plusuren)en 9 negatief urensaldo (minuren).Op de eerste dag van het volgende kwartaal worden de meerdere plusuren weggeschreven en de meerdere minuren afgeschreven van het vakantieverlof. In principe is de medewerker zelf verantwoordelijk voor het voorkomen van deze situatie.De overgangsregeling voor 2009 is opgenomen in artikel 12 van deze regeling.
Naast de begin- en eindtijd van de werkdag is de medewerker verplicht het begin en het einde van de lunchpauze (minimaal een half uur per dag) te registreren op een van de terminals binnen het gemeentehuis (bij de hoofdingang of de personeelsingang). In verband met de aanwezigheids-registratie (o.a. bij calamiteiten) dient, bij lunchpauze in de kantine, de knop “lunchpauze” te worden gebruikt.
Artikel 7 Tijd- en verlofregistratie
Bij volledig ziek wordt de uren van het dagrooster geregistreerd.Bij gedeeltelijk ziek bepaalt de direct leidinggevende, in overleg met de medewerker, of de niet gewerkte uren worden aangevuld met ziek tot het voor de medewerker vastgesteld dagrooster.Bij gedeeltelijk ziek vindt geen opbouw plaats van saldo-uren.Een medewerker die volledig ziek is, bouwt alleen gedurende de laatste zes maanden van zijn ziekte vakantie op. Is de medewerker gedeeltelijk ziek (minder dan 55%), dan moet hij vakantie opnemen alsof er geen sprake is van ziekte (artikel 6:2:3 CAR-UWO).
Dokters-, tandartsbezoek en fysiotherapie registreert de medewerker zelf op de terminal van de tijdregistratie.De medewerker plant zoveel mogelijk zijn afspraken voorafgaand aan of aansluitend op de werktijden.Aan fulltimers en parttimers wordt maximaal 1 uur buitengewoon verlof verleend voor dokters-, tandartsbezoek en fysiotherapie.
- Interne receptie:Medewerkers, die deelnemen aan een interne receptie, maken gebruik van de toets “receptie” op de terminal van de tijdsregistratie.De werkelijke tijd van deelname aan de receptie, tot een maximum van 2 uren, wordt gecompenseerd voor zowel medewerkers die wel als niet zijn ingeroosterd op de desbetreffende dag.- Externe receptieDeelname aan een externe receptie is uitsluitend mogelijk na goedkeuring van het afdelingshoofd. Hiertoe wordt de werkelijke tijd van deelname aan de receptie tot een maximum van 2 uren gecompenseerd. Genoemde tijd wordt gemuteerd met een mutatieformulier.
Onderstaande bezoeken vinden plaats in eigen tijd en worden voor de medewerkers niet gecompenseerd. Een uitzondering hierop geldt voor de direct leidinggevende. De direct leidinggevende kan besluiten dat eveneens 1 of 2 personen als afgevaardigde(n) van de gemeente, binnen de bedrijfstijd, toestemming krijgen voor onderstaande bezoeken.- zieke collega,- kraamvisite,- uitvaart van een familielid van een collega ( m.u.v. 1e graad; in overleg met de secretaris zullen hierbij andere afspraken gelden).
- De direct leidinggevende en de medewerker sluiten een individuele werktijdenovereenkomst af, waarin de vastgestelde weekroosters zijn opgenomen.- Vastgestelde weekroosters worden uitsluitend, na overleg en goedkeuring van de direct leidinggevende, gewijzigd.- Tijdens tropische periodes (2 achtereenvolgende dagen van 30 graden of hoger) kan de gemeentesecretaris toestemming verlenen om in incidentele situaties afspraken te maken over de toepassing van een tropenrooster. De publieksbalies en telefooncentrale dienen echter ook in deze periodes bezet te zijn.
De direct leidinggevende bepaalt in overleg met de medewerker of en zo ja welke werkzaamheden de medewerker thuis mag uitvoeren en aan welke randvoorwaarden het thuiswerken moet voldoen en welke faciliteiten worden geboden.Uren, die de medewerker thuis werkt, zonder daartoe specifiek vooraf een opdracht te hebben gekregen van de direct leidinggevende, kunnen niet worden gemuteerd.
De direct leidinggevende is belast met het toezicht op de naleving van deze regeling.Frauderen met de tijdregistratie wordt aangemerkt als plichtsverzuim als bedoeld in artikel 16:1:1 van de UWO.
Artikel 11 Onvoorziene gevallen
In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, kan de direct leidinggevende, in overleg met de secretaris, een bijzonderde voorziening treffen.