Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Lisse

Drank- en Horecaverordening Lisse 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLisse
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingDrank- en Horecaverordening Lisse 2022
CiteertitelDrank- en Horecaverordening Lisse 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 147 van de Gemeentewet
  2. artikel 149 van de Gemeentewet
  3. artikel 4 van de Drank- en Horecawet
  4. artikel 25a van de Alcoholwet
  5. artikel 25b van de Alcoholwet
  6. artikel 25c van de Drank- en Horecawet
  7. artikel 25d van de Alcoholwet
  8. artikel 25e van de Alcoholwet
  9. Alcoholbesluit
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-07-2022Nieuwe regeling

16-06-2022

gmb-2022-300152

Z-22-248361

Tekst van de regeling

Intitulé

Drank- en Horecaverordening Lisse 2022

De raad van de gemeente Lisse,

 

gelezen het voorstel van het college van 10 mei 2022 met als onderwerp Drank- en horecaverordening Lisse 2022

 

gelet op de behandeling in de raadscommissie- en raadsvergadering,

 

gelet op de artikelen 147 en 149 van de Gemeentewet,

gelet op de artikelen 4 en 25a, 25b, 25c, 25d en 25e van de Alcoholwet,

gelet op het Alcoholbesluit,

 

overwegende dat het op grond van artikel 4 van de Alcoholwet noodzakelijk is een verordening op te stellen om voorschriften en beperkingen te verbinden aan vergunningen van paracommerciële rechtspersonen;

 

overwegende dat de artikelen 25 a t/m e van de Alcoholwet de mogelijkheid bieden om in een verordening regels op te stellen om overmatig alcoholgebruik tegen te gaan;

besluit vast te stellen de:

 

Drank- en Horecaverordening Lisse 2022

Artikel 1 Begripsbepalingen

Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:

alcoholhoudende drank,

zwak-alcoholhoudende drank,

sterke drank,

horecabedrijf,

inrichting,

vergunning,

horecalokaliteit,

leidinggevende,

paracommerciële rechtspersoon,

slijtersbedrijf,

slijtlokaliteit,

 

dat wat daaronder wordt verstaan in de Alcoholwet.

Artikel 2 Schenktijden paracommerciële rechtspersonen

  • 1.

    Paracommerciële rechtspersonen die zich richten op activiteiten van sportieve aard verstrekken uitsluitend alcoholhoudende drank op dagen en tijdstippen dat clubgerelateerde activiteiten plaatsvinden, met dien verstande dat slechts alcoholhoudende drank wordt geschonken tot één uur na afloop van de clubgerelateerde activiteiten doch uiterlijk tot 24.00 uur.

  • 2.

    Als bij paracommerciële rechtspersonen als bedoeld in het eerste lid toernooien of clubfeesten plaatsvinden, mag alcoholhoudende drank worden verstrekt tot uiterlijk 01.00 uur.

  • 3.

    Paracommerciële rechtspersonen die zich richten op het organiseren van activiteiten waarbij het faciliteren van sociale interactie van jongeren een voorname rol speelt, zoals jongerencentra, kunnen alcoholhoudende drank verstrekken op dagen en tijdstippen dat die activiteiten plaatsvinden met dien verstande dat geen alcoholhoudende drank mag worden verstrekt voor 19.00 uur en na 24.00 uur en de activiteiten geheel of in belangrijke mate gericht zijn op personen die de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt.

  • 4.

    Overige paracommerciële rechtspersonen verstrekken uitsluitend alcoholhoudende drank gedurende de periode beginnende met een uur voor aanvang en eindigende met een uur na beëindiging van activiteiten die passen binnen de statutaire doelomschrijving.

  • 5.

    Voor zover er bij paracommerciële rechtspersonen als bedoeld in dit artikel activiteiten plaatsvinden waarbij meer dan 50% van de aanwezigen onder de 18 jaar is, wordt geen alcoholhoudende drank geschonken.

Artikel 3 Privé-bijeenkomsten/bijeenkomsten van derden

  • 1.

    Ter voorkoming van oneerlijke mededinging is het verboden in een paracommerciële inrichting alcoholhoudende drank te verstrekken:

    • a.

      Tijdens bijeenkomsten van persoonlijke aard, zoals bruiloften en partijen;

    • b.

      Tijdens bijeenkomsten die gericht zijn op personen die niet of niet rechtstreeks bij de activiteiten van de behorende paracommercieel rechtspersoon zijn betrokken.

  • 2.

    Het is paracommerciële inrichtingen toegestaan om alcoholhoudende drank te verstrekken tijdens (feestelijke) bijeenkomsten die worden georganiseerd door of ten behoeve van andere verenigingen.

  • 3.

    De in lid 2 bedoelde verenigingen vertegenwoordigen een maatschappelijk belang.

  • 4.

    Het is paracommerciële instellingen toegestaan om in afwijking van het bepaalde in lid 1 onder b gestelde verbod (delen van) de horecalokaliteit beschikbaar te stellen voor sponsoren van de paracommerciële instelling, welke sponsoren een substantiële bijdrage leveren, dan wel met de rechtspersoon een meerjarige verbintenis hebben afgesloten, indien en voor zover het gebruik van deze ruimten als tegenprestatie in een (sponsor)overeenkomst is vastgelegd.

  • 5.

    Het is paracommerciële instellingen welke zich richten op activiteiten van sportieve aard toegestaan om in afwijking van het bepaalde in lid 1 onder b gestelde verbod (delen van) de horecalokaliteit beschikbaar te stellen voor personen die niet of niet rechtstreeks bij de activiteiten van de vereniging zijn betrokken, indien en voor zover de lokaliteit beschikbaar wordt gesteld voor het organiseren van activiteiten van sportieve aard.

Artikel 4 Beperken verstrekken sterke drank

  • 1.

    Het is verboden bedrijfsmatig of anders dan om niet sterke drank voor gebruik ter plaatse te verstrekken in een inrichting:

    • a.

      Waarin, of in een onderdeel waarvan, uitsluitend of in hoofdzaak geringe etenswaren, zoals belegde broodjes, patat en snacks worden verkocht;

    • b.

      Waarin uitsluitend of in hoofdzaak onderwijs wordt gegeven;

    • c.

      Die, of waarvan een onderdeel, uitsluitend of in hoofdzaak in gebruik is bij jeugdorganisaties of jeugdinstellingen;

    • d.

      Die, of waarvan een onderdeel, uitsluitend of in hoofdzaak in gebruik is bij sportorganisaties of sportinstellingen.

  • 2.

    Het is verboden bedrijfsmatig of anders dan om niet sterke drank voor gebruik ter plaatse te verstrekken in een inrichting als bedoeld in artikel 4 van de wet gedurende de tijd dat deze inrichting wordt gebruikt ten behoeve van activiteiten die geheel of in belangrijke mate gericht zijn op personen die de leeftijd van 18 jaar nog niet hebben bereikt.

Artikel 5 Beperken verstrekken zwak-alcoholhoudende drank

  • 1.

    Het is verboden om in een voor publiek toegankelijke besloten ruimte waarin hoofdzakelijk gerede eetwaren voor gebruik ter plaatse en elders dan ter plaatse plegen te worden verkocht, niet zijnde een horeca-lokaliteit, na 22.00 uur zwak-alcoholhoudende drank bedrijfsmatig of anders dan om niet voor gebruik elders dan ter plaatste te verstrekken.

  • 2.

    Het is verboden om in een inrichting als bedoeld in artikel 4 eerste lid, onder b t/m d, bedrijfsmatig of anders dan om niet zwak-alcoholhoudende drank te verstrekken gedurende de tijd dat deze inrichting wordt gebruikt ten behoeve van activiteiten, die geheel of in belangrijke mate gericht zijn op personen die de leeftijd van 18 jaar nog niet hebben bereikt.

Artikel 6 Leeftijdsgrenzen

  • 1.

    Het is verboden personen jonger dan 18 jaar na 23.00 uur toe te laten in een horecalokaliteit die tot hoofddoel heeft het verstrekken van alcoholhoudende drank en niet-alcoholhoudende dranken voor consumptie ter plaatse, met als mogelijke nevenactiviteit het verstrekken van kleine etenswaren, alsmede op het bijbehorende terras.

  • 2.

    Het is verboden personen jonger dan 18 jaar toe te laten in een horecalokaliteit die voor een goed functioneren ook ’s nachts geopend is, zoals een dancing, discotheek, nachtclub en partycentrum. Dit verbod geldt mede voor het bij de lokaliteit behorende terras.

  • 3.

    De leeftijd van degene die wenst te worden toegelaten wordt bepaald op de in artikel 20, tweede lid van de Alcoholwet bedoelde wijze.

  • 4.

    Het in het eerste lid bepaalde is niet van toepassing indien sprake is van bijeenkomsten van persoonlijke aard, zoals bruiloften en partijen.

Artikel 7 Ontheffing verstrekkingsbeperkingen

  • 1.

    De burgemeester kan ontheffing verlenen van de in artikel 4 en 5 van deze verordening opgenomen verboden.

  • 2.

    Indien de aanvraag voor ontheffing wordt ingediend minder dan drie weken voor het tijdstip waarop de aanvrager de ontheffing nodig heeft, kan de burgemeester besluiten om de aanvraag niet te behandelen.

  • 3.

    De burgemeester kan in het belang van het reguleren van het gebruik van alcoholhoudende drank voorschriften verbinden aan de in het eerste lid bedoelde ontheffing.

  • 4.

    De burgemeester kan een ontheffing als bedoeld in het eerste lid intrekken indien:

    • a.

      Ter verkrijging daarvan onjuiste danwel onvolledige gegevens zijn verstrekt;

    • b.

      Niet langer wordt voldaan aan de in het derde lid bedoelde voorschriften;

    • c.

      Op grond van een verandering van de omstandigheden of inzichten opgetreden na het verlenen van de ontheffing, moet worden aangenomen dat intrekking of wijziging wordt gevorderd door het belang ter bescherming waarvan de ontheffing is vereist;

    • d.

      Zich feiten hebben voorgedaan die de vrees wettigen dat het van kracht blijven van de ontheffing gevaar zou opleveren voor de openbare orde;

    • e.

      Van de ontheffing geen gebruik wordt gemaakt binnen een daarin gestelde termijn dan wel, bij het ontbreken van een dergelijke termijn, binnen een redelijke termijn;

    • f.

      De houder van de ontheffing dit verzoekt.

  • 5.

    Paragraaf 4.1.3.3 van de Algemene wet bestuursrecht is niet van toepassing op de aanvraag om ontheffing als bedoeld in dit artikel.

Artikel 8 Verbod “happy hours”

Het is verboden in een horeca-lokaliteit of op een terras bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende drank te verstrekken voor gebruik ter plaatse tegen een prijs die voor een periode van 24 uur of korter lager is dan 60% van de prijs die daar gewoonlijk voor wordt gevraagd.

Artikel 9 Vrijstelling proeverij in slijterij

  • 1.

    Het staat slijterijen die rechtmatig het slijtersbedrijf uitoefenen vrij om in afwijking van het in artikel 14, eerste lid, van de Alcoholwet vervatte verbod en met inachtneming van artikel 3, eerste lid, van de Winkeltijdenwet, proeverijen in hun slijtlokaliteiten te organiseren.

  • 2.

    Proeverijen als bedoeld in het eerste lid dienen te voldoen aan de voorwaarden omschreven in artikel 6.1 van het Alcoholbesluit.

  • 3.

    De burgemeester kan nadere regels stellen ten aanzien van een proeverij in een slijtlokaliteit, zoals bedoeld in het eerste lid.

Artikel 10 Intrekken oude regeling en overgangsrecht

  • 1.

    De Drank- en Horecaverordening Lisse 2013 wordt ingetrokken.

  • 2.

    Besluiten, genomen krachtens de verordening bedoeld in het eerste lid, die golden op het moment van de inwerkingtreding van deze verordening en waarvoor deze verordening overeenkomstige besluiten kent, gelden als besluiten genomen krachtens deze verordening.

Artikel 11 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    De verordening kan worden aangemerkt als “Drank- en Horecaverordening Lisse 2022”.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na de bekendmaking.

 

Aldus besloten in de raadsvergadering van 16 juni 2022.

Mevrouw drs. M.G.J.Veeger

griffier

Mevrouw A.W.M.Spruit

voorzitter

Toelichting op de Drank- en Horecaverordening Lisse 2022

Inleiding

In juli 2021 is de nieuwe Alcoholwet in werking getreden. In verband met deze wetswijziging is de huidige regelgeving met betrekking tot horecagelegenheden in Lisse onder de loep genomen. In deze verordening worden in ieder geval bepalingen opgenomen om oneerlijke concurrentie voor de plaatselijke horeca tegen te gaan (paracommercie). Daarnaast is er in de Alcoholwet de mogelijkheid opgenomen om in een verordening voorschriften op te nemen om het schenken aan jongeren zoveel mogelijk te ontmoedigen.

 

De verordening wordt hieronder artikelsgewijs toegelicht.

Toelichting

Artikel 1 Begripsbepalingen

Artikel 1 bevat de definities van de verordening. Daarbij is aansluiting is gezocht bij de definities van de Alcoholwet.

Artikel 2 Schenktijden paracommerciële rechtspersonen

Artikel 4 van de Alcoholwet verplicht gemeenten om bij verordening regels te stellen ter voorkoming van oneerlijke concurrentie voor de plaatselijke horeca. De Alcoholwet maakt het mogelijk om onderscheid te maken naar de aard van de paracommerciële instelling. De voorschriften zien op de tijden dat alcoholhoudende drank kan worden geschonken, het organiseren van privébijeenkomsten en bijeenkomsten van derden.

 

In het verleden was het zo, dat sportverenigingen één uur voor, tijdens en twee uur na de laatste activiteiten alcohol mogen schenken. De verantwoordelijkheid voor de schenktijden wordt bij de verenigingen gelegd. Schenktijden worden afgestemd op de club gerelateerde activiteiten. Onder club gerelateerde activiteiten vallen naast de sportieve activiteiten ook de (bestuurs)vergaderingen, recepties, jubilea, verenigingsfeesten etc.

 

Verder is er een eindtijd opgenomen tot waarop geschonken mag worden, dit om doorzakken te voorkomen en ter vermindering van de concurrentie met de commerciële horeca.

Artikel 3 Privé-bijeenkomsten/bijeenkomsten van derden

Dit artikel beperkt privé-bijeenkomsten bij paracommerciële rechtspersonen.

 

Op basis van lid 5 is het mogelijk om voor niet leden een sportieve activiteit te organiseren, welke wordt afgesloten met het schenken van alcohol. Hierbij wordt het mogelijk om clinics en dergelijke activiteiten voor een breder publiek te organiseren. Bruiloften en partijen vallen hier buiten, ook als er een relatief klein “sportief” evenement aan wordt toegevoegd.

Artikel 4 Beperken verstrekken sterke drank

Op grond van artikel 25a van de Alcoholwet kan bij gemeentelijke verordening het bedrijfsmatig of anders dan om niet verstrekken van alcoholhoudende drank worden verboden. Gelet op de belangen die worden gediend met een matig alcoholgebruik onder jongeren is in dit artikel een verbod opgenomen voor het schenken van sterke drank. Dit verbod geldt voor bedrijven waar verhoudingsgewijs veel geringe etenswaren worden verkocht, waar mensen niet primair komen voor alcoholgebruik en/of waar verhoudingsgewijs veel jongeren komen.

Artikel 5 Beperken verstrekken zwak-alcoholhoudende drank

Het bedrijfsmatig of anders dan om niet verstrekken van alcoholhoudende drank kan eveneens op grond van artikel 25a van de Alcoholwet bij gemeentelijke verordening worden verboden. De gemeente Lisse voert een alcoholmatigingsbeleid, dat met name is gericht op het beperken van alcoholgebruik onder jongeren. Gelet op de belangen die worden gediend met een matig alcoholgebruik onder jongeren is in dit artikel een beperking opgenomen voor het verstrekken van zwak-alcoholhoudende drank.

 

In het eerste lid van dit artikel is het verbod opgenomen om zwak-alcoholhoudende drank te verkopen in ruimten waar geringe etenswaren worden verkocht, waar veel mensen komen die de bewuste ruimten niet bezoeken voor het nuttigen van alcohol en/of waar verhoudingsgewijs veel jongeren komen.

 

Een snackbar of cafetaria die niet beschikt over een Alcoholvergunning mag bier/wijn verkopen voor gebruik buiten de snackbar of cafetaria. Een soortgelijke regeling bestaat ook voor supermarkten. Na 22.00 uur kunnen jongeren geen alcohol meer kopen bij supermarkten en slijterijen. Vandaar dat is bepaald, dat de verkoop van alcohol vanuit een snackbar/cafetaria na 22.00 uur niet meer is toegestaan. Daarmee wordt aansluiting gezocht bij de openingstijden van de levensmiddelenzaken.

 

In lid 2 is een verbod opgenomen om in een zgn. paracommerciële instelling bedrijfsmatig of anders dan om niet zwak-alcolholhoudende drank te verkopen wanneer daar activiteiten plaatsvinden waarbij hoofdzakelijk jongeren onder de 18 jaar aanwezig zijn.

Artikel 6 Leeftijdsgrenzen

Op grond van de Alcoholwet mag er geen alcoholhoudende drank worden verkocht aan jongeren onder de 18 jaar. Met name in het nachtelijk uitgaansleven is dit een moeilijk handhaafbare bepaling. Als het in bijvoorbeeld een café of tijdens een dansfeest druk is, is het lastig te controleren aan wie de alcoholverstrekking (indirect) plaatsvindt. Vandaar dat in artikel 25b van de Alcoholwet gemeentebesturen de bevoegdheid is gegeven om bij verordening minimumleeftijdsgrenzen vast te stellen voor de toegang tot een horecabedrijf. Uit een oogpunt van veilig uitgaan en het alcoholmatigingsbeleid is het gewenst dat voorkomen wordt dat zeer jeugdigen met (overmatig) alcoholgebruik worden geconfronteerd. Vandaar dat in de verordening is opgenomen dat voor de toelating van personen in horecabedrijven die tot hoofddoel hebben het verstrekken van alcoholhoudende drank na 23.00 uur een minimum leeftijd van 18 jaar geldt.

 

In lid 2 wordt bepaald dat de toegang voor personen jonger dan 18 worden geweigerd voor een horecalokaliteit die voor een goed functioneren ook ’s nachts geopend zijn. Hierbij kan gedacht worden aan een dancing, discotheek, nachtclub of partycentrum. De beste manier om (weder-) verstrekking aan jongeren te voorkomen, is om er voor te zorgen dat er helemaal geen jongeren aanwezig kunnen zijn in dergelijke gelegenheden.

Artikel 7 Ontheffing verstrekkingsbeperkingen

Artikel 7 geeft de burgemeester de bevoegdheid om ontheffing te verlenen van enkele verboden die zijn opgenomen in de Drank- en Horecaverordening (artikelen 4 en 5). Hiervoor moet een schriftelijke aanvraag worden ingediend. Een dergelijke ontheffing kan incidenteel zijn of een structureel karakter hebben. Indien een aanvraag tot ontheffing van het verbod minder dan drie weken voor het tijdstip waarop de aanvrager de ontheffing nodig heeft wordt ingediend, kan de burgemeester de aanvraag niet behandelen.

Artikel 8 Verbod “happy hours”

Prijsacties in de horeca, zoals happy hours en onbeperkt drinken voor een bepaalde prijs zorgen er voor, dat het alcoholgebruik toeneemt. Dit komt de volksgezondheid niet ten goede. In de nieuwe Drank- en Horecawet is bepaald, dat de gemeente in haar verordening een verbod kan opnemen om happy hours zoveel mogelijk terug te dringen. Vandaar dat in de verordening is bepaald, dat het verboden is om in een horecabedrijf of op een terras bedrijfsmatig alcoholhoudende drank te verkopen voor een prijs die voor een periode van 24 uur of korter lager is dan 60% van de prijs die daar gewoonlijk voor wordt gevraagd.

Artikel 9 Proeverijen

In artikel 9 (nieuwe tekst) wordt de mogelijkheid om proeverijen te organiseren geregeld. Artikel 9 biedt de mogelijkheid aan slijtersbedrijven met ‘een slijtersvergunning’ als bedoeld in artikel 3 van de Alcoholwet om een proeverij te organiseren in hun lokaliteit. Deze proeverijen kunnen alleen gedurende de tijden dat de slijterij ingevolge de Winkeltijdenverordening Lisse open mag zijn worden georganiseerd. De voorwaarden bij het organiseren van een proeverij staan in het tweede lid genoemd. De proeverij dient enerzijds te voldoende aan de voorwaarden zoals omschreven in artikel 6.1 van het Alcoholbesluit, namelijk:

  • -

    in een slijtlokaliteit wordt maximaal één proeverij per dag gegeven;

  • -

    de kosten voor deelname aan een proeverij zijn voor aanvang van de proeverij door een leidinggevende van het slijtersbedrijf vastgesteld;

  • -

    de deelnemers van een proeverij zijn voor aanvang van de proeverij bekend bij een leidinggevende van het slijtersbedrijf; en

  • -

    de deur van de slijtlokaliteit is gedurende een proeverij gesloten.

Artikel 10 Intrekken oude regeling

Dit artikel regelt de intrekking van de oude Drank- en Horecaverordening op het moment dat de nieuwe verordening in werking treedt.

Artikel 11 Citeertitel en inwerkingtreding

Dit artikel regelt de citeertitel en de inwerkingtreding van de nieuwe Drank- en Horecaverordening.