Organisatie | Waterschap Rivierenland |
---|---|
Organisatietype | Waterschap |
Officiële naam regeling | Inkoop- en Aanbestedingsbeleid Waterschap Rivierenland 2019 |
Citeertitel | Inkoop- en Aanbestedingsbeleid Waterschap Rivierenland 2019 |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Inkoop- en Aanbestedingsbeleid Waterschap Rivierenland 2014.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-03-2019 | nieuwe regeling | 22-02-2019 | 2018153007 |
Het algemeen bestuur van Waterschap Rivierenland;
Op voordracht van het college van dijkgraaf en heemraden van 15 januari 2019;
Uit de Aanbestedingswet 2012 is gebleken dat het wenselijk is om deze beleidsregel vast te stellen.
Gelet op Richtlijn 2007/66/EG, Richtlijn 2014/24/EU en de Aanbestedingswet 2012;
Vast te stellen het Inkoop- en Aanbestedingsbeleid Waterschap Rivierenland 2019.
Artikel 1. Beleidsregel en bijlagen
Vast te stellen het Inkoop- en Aanbestedingsbeleid Waterschap Rivierenland 2019, opgenomen als bijlage 1 bij dit besluit.
Aanbestedingsprocedures die zijn gestart voor 1 maart 2019 worden afgehandeld conform het Inkoop- en Aanbestedingsbeleid Waterschap Rivierenland 2014.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het algemeen bestuur van Waterschap Rivierenland van 22 februari 2019 te Tiel.
de secretaris-directeur,
ir. Z.C. Vonk
de dijkgraaf,
prof. dr. J.C. Verdaas
Bijlage 1 Inkoop- en Aanbestedingsbeleid Waterschap Rivierenland 2019
Het Inkoop en aanbestedingsbeleid van waterschap Rivierenland 2019 is gebaseerd op het geharmoniseerde model Inkoop en aanbestedingsbeleid zoals dat juli 2016 door de ledenvergadering van de Unie is vastgesteld. Door vanuit de Unie een gelijk model als uitgangspunt nemen, zal de uniformiteit naar de markt toe worden bevorderd en zullen samenwerkingsmogelijkheden worden verruimd.
De Unie van Waterschappen (UvW) stimuleert de verdere professionalisering van de inkoop- en aanbestedingspraktijk van de waterschappen. Professionalisering van deze praktijk is niet alleen een kwestie van het naleven van (Europese) wetten en regels, maar ook van aanvullend beleid. Het doel van het aanvullend beleid is om richting te geven aan de inkoop- en aanbestedingspraktijk, een verdere professionalisering van het opdrachtgeverschap te ondersteunen en meer uniformiteit tussen waterschappen en andere overheidsinstellingen te bevorderen.
Nieuwe Europese richtlijnen en aanpassingen aan de Aanbestedingswet zorgen ervoor dat het huidige inkoop- en aanbestedingsbeleid dient te worden herzien.
Dit beleid is geëvalueerd en waar nodig herzien. Hierbij is tevens rekening gehouden met de nieuwe Europese regelgeving en daarop gebaseerde nationale wetgeving die op dat moment beschikbaar was.
Met dit beleid beogen Waterschap Rivierenland en de overige waterschappen de volgende doelstellingen na te streven:
Waterschap Rivierenland (hierna: WSRL) spant zich continu in voor een (verdere) professionalisering van de Inkoop- en aanbestedingspraktijk.
In dit Inkoop- en Aanbestedingsbeleid wordt het Inkoopproces inzichtelijk en transparant gemaakt door de doelstellingen, uitgangspunten en kaders te schetsen waarbinnen Inkoop bij WSRL plaatsvindt. Daarnaast dient dit beleid te worden gezien als toetsingskader 1 . Aangezien Inkoop plaatsvindt in een dynamische omgeving, dient WSRL continu bezig te zijn met het verbeteren van de Inkoopprocessen. Dit beleid draagt bij aan het realiseren van de doelen van het algemeen beleid van WSRL.
Bij het inkopen van Werken, Leveringen of Diensten gaat WSRL uit van:
Aanvullend op dit beleid is het mogelijk dat WSRL alleen of in samenwerking met andere waterschappen / aanbestedende diensten, per inkooppakket of een samenstel van inkooppakketten, beleid opstelt.
Handboek Inkoop en Aanbesteden
In een separaat handboek Inkoop en Aanbesteden worden de uitvoeringsregels (processen en handelingen) ten aanzien van inkoop van Werken, Diensten en Leveringen bijgewerkt en/of uitgewerkt. Op deze wijze wordt een scheiding aangebracht tussen beleid (wat) en uitvoering (hoe). De scheidslijn tussen beiden is niet altijd even strikt te maken en er kan enige overlap bestaan.
In dit Inkoop- en Aanbestedingsbeleid wordt verstaan onder:
WSRL wil met dit Inkoop- en Aanbestedingsbeleid de volgende doelstellingen realiseren:
WSRL leeft daartoe bestaande wet- en regelgeving en de bepalingen van het Inkoop- en Aanbestedingsbeleid na. Daarnaast koopt WSRL efficiënt en effectief in. De inspanningen en uitgaven dienen daadwerkelijk bij te dragen aan de realisatie van het beoogde doel. De kosten staan in redelijke verhouding tot de opbrengsten en het beheersen en verlagen van de middelen staan centraal. WSRL houdt daarbij in het oog dat er voldoende toegang is voor Ondernemers (binnen het beheersgebied) tot opdrachten van WSRL.
Professionaliteit houdt in dat op bewuste en zakelijke wijze wordt omgegaan met Inkoop. Continu wordt geïnvesteerd in inhoudelijke kennis over de in te kopen Werken, Leveringen en Diensten, de marktomstandigheden en de relevante wet- en regelgeving. Het streven naar professioneel opdrachtgeverschap komt tot uitdrukking in een betrokkenheid bij de inkoopambitie, slagvaardige besluitvorming, adequaat risicomanagement, vertrouwen in de Contractant en in wederzijds respect tussen WSRL en de Contractant. WSRL spant zich in om alle inlichtingen en gegevens te verstrekken aan de Ondernemer voor zover die nodig zijn in het kader van het inkoopproces.
Zowel WSRL als Ondernemers verrichten vele administratieve handelingen tijdens het Inkoopproces. WSRL verlicht deze lasten door bijvoorbeeld proportionele eisen en criteria te stellen en door een efficiënt Inkoopproces uit te voeren. WSRL streeft er naar het Inkoopproces volledig digitaal te laten verlopen. Voor Europese aanbesteding is het verplicht om de procedure volledig digitaal te laten verlopen. Naast de procedurele verlichting zorgt dit ook voor rechtmatigheidsborging.
Inkoop dient ondersteunend te zijn aan de doelstellingen van de organisatie van WSRL, daar direct en voortdurend aan bij te dragen. De concrete doelstellingen van Inkoop zijn daarbij steeds afgeleid van de doelstellingen van WSRL. Om deze doelstellingen te realiseren zijn juridische, ethische en ideële, economische en organisatorische uitgangspunten vastgelegd in dit Inkoop- en Aanbestedingsbeleid. Deze uitgangspunten zijn in de volgende hoofdstukken uitgewerkt.
WSRL leeft de relevante wet- en regelgeving na. Uitzonderingen op (Europese) wet- en regelgeving worden door WSRL restrictief toegepast. De voor dit Inkoop-en Aanbestedingsbeleid meest relevante wet- en regelgeving volgt uit:
Gids proportionaliteit: In de Aanbestedingswet 2012 is proportionaliteit als beginsel geïntroduceerd. Dit beginsel is uitgewerkt in de Gids Proportionaliteit en heeft een directe relatie met de voorgenomen opdracht, de keuze voor een aanbestedingsprocedure en de contractvorm met inkoopvoorwaarden. De Gids Proportionaliteit geeft door middel van voorschriften een uitleg aan de bedoeling van de wetsartikelen, onder het motto: toepassen of gemotiveerd afwijken.
3.2 Uniforme documenten2
WSRL hanteert uniforme documenten, tenzij een concreet geval dit niet toelaat. Uniformiteit in de uitvoering draagt eraan bij dat Ondernemers weten waar ze aan toe zijn en landelijk gezien zo min mogelijk met verschillende procedureregelingen worden geconfronteerd. WSRL past bij betreffende Inkopen in ieder geval toe:
In het handboek inkoop en aanbesteden kunnen aanvullende documenten verplicht worden gesteld.
3.3 Algemene beginselen bij Inkoop
3.4 Grensoverschrijdend belang
Voorafgaand aan Inkoop vindt een objectieve toets plaats of sprake is van een duidelijk grensoverschrijdend belang. Bij Overheidsopdrachten en Concessieopdrachten met een duidelijk grensoverschrijdend belang past WSRL de algemene beginselen van het aanbestedingsrecht toe. Overheidsopdrachten en Concessieopdrachten met een duidelijk grensoverschrijdend belang zijn Overheidsopdrachten en Concessieopdrachten waarbij buiten Nederland gevestigde Ondernemers interesse hebben of kunnen hebben. Dit kan blijken uit de uitgevoerde marktanalyse.
Of een Overheidsopdracht of een Concessieopdracht een duidelijk grensoverschrijdend belang heeft, zal afhangen van verschillende omstandigheden, zoals de waarde van de opdracht, de aard van de opdracht en de plaats waar de opdracht moet worden uitgevoerd.
Voor Overheidsopdrachten of Concessieopdrachten met een duidelijk grensoverschrijdend belang, zal WSRL een passende mate van openbaarheid in acht nemen. Dit vloeit voort uit het transparantiebeginsel. Bij Een aankondiging van de te verstrekken opdracht zal WSRL op zijn website een verwijzing plaatsen, publiceren op TenderNed, Negometrix en/of in/op andere gebruikelijke media en websites.
3.5 Waardebepaling van een opdracht
Om te kunnen bepalen welke marktbenaderingswijze dient te worden gevolgd, wordt de totale opdrachtwaarde (excl. BTW) vastgesteld conform de Aanbestedingswet 2012 en de Gids Proportionaliteit. WSRL wordt gezien als één opdrachtgever.
Het splitsen van een opdracht is in principe toegestaan, mits de splitsing niet als doel heeft om de opdracht te onttrekken aan de toepassing van de aanbestedingsregels. Diensten of Leveringen die identiek zijn mogen niet gesplitst worden, onderdelen van een opdracht die bij elkaar horen mogen ook niet gesplitst worden. Dit houdt eveneens in dat een opdracht niet in tijd beperkt mag worden om de hoogte van de kostenraming te kunnen beïnvloeden.
Daarnaast geldt het clusterverbod. Het is hierbij niet toegestaan opdrachten onnodig samen te voegen. Eventuele clustering dient in de aanbestedingsstukken deugdelijk gemotiveerd te worden.
Inkoop vindt plaats met inachtneming van de geldende mandaat- en/of volmachtregeling van WSRL.
3.7 Samenwerken bij aanbestedingen
Als er een samenwerkingspartner is gevonden, is het van belang met deze partner een overeenkomst te sluiten waarin de essentiële voorwaarden voor het samenwerken worden geregeld. Eventueel kan worden volstaan door middel van een machtigingsformulier.
In de aanbestedingsstukken wordt vermeld dat er sprake is van een gezamenlijk optreden waarbij goed gelet dient te worden op het eerder genoemde clusterverbod. Het kan zijn dat het wenselijk is aan te besteden in percelen om te voorkomen dat kleinere Ondernemers opdrachten mislopen door het samenwerken.
3.8 Sociale en andere specifieke diensten
Sociale en andere specifieke diensten betreffen uitsluitend de in Bijlage 14 bij Richtlijn 2014/24/EU genoemde concrete diensten en kennen een verlicht regime. De procedure hoeft pas toegepast te worden als de opdracht een waarde van € 750.000,- of meer heeft.
Het gaat bijvoorbeeld om gezondheidszorg, maatschappelijke diensten, onderwijsvoorzieningen, hotel- en restaurantdiensten, onderzoek en veiligheidsdiensten, gevangenisdiensten, juridische diensten, post, internationale diensten en diensten van een smid.
Als deze vereenvoudigde procedure niet wordt toegepast, dan is WSRL verplicht een van de gangbare procedures toe te passen.
Aan de hand van de inhoudelijke kenmerkten van een opdracht, de marktsituatie en/of de specifieke omstandigheden van het geval, kan men vóóraf gemotiveerd afwijken van de gestelde inkoopprocedure, voor zover een en ander op basis van de geldende regelgeving mogelijk is.
Afwijken van dit inkoop- en aanbestedingsbeleid is enkel toegestaan op basis van een deugdelijk gemotiveerd voorafgaand besluit van een lid van de directieraad van WSRL en voor zover een en ander op basis van de geldende regelgeving mogelijk is.
Het toepassen van een minder zware aanbestedingsprocedure moet in het kader van de rechtmatigheid ter goedkeuring worden voorgelegd aan een lid van de directieraad door het “formulier keuze procedure binnen aanbestedingsbeleid WSRL”.
Uitzondering geldt voor spoedeisende gevallen in het kader van calamiteiten. Hiervoor kunnen onderhands enkelvoudig opdrachten worden verleend. Onder spoedeisende omstandigheden wordt verstaan: “omstandigheden waarbij door het niet onverwijld verstrekken van een opdracht schade ontstaat”.
Boven de drempel van de Europese aanbesteding bestaat in principe, de uitzonderingen in de Europese richtlijnen daargelaten, de verplichting Europees aan te besteden.
Afwijken van de Inkoopvoorwaarden of het van toepassing verklaren van voorwaarden van de wederpartij is alleen mogelijk met toets van het team Inkoop en het team Team Bestuurs- en Juridische Zaken.
Om in de praktijk te borgen dat wordt gehandeld in overeenstemming met wet- en regelgeving zijn in het handboek Inkoop en Aanbesteden procedures opgenomen die een correct verloop van het aanbestedingsproces waarborgen. Het handboek zal steeds aan ontwikkelingen, zoals jurisprudentie en wetswijzigingen aangepast worden.
Een toets op de naleving van de Europese aanbestedingsregels en de uitvoering van het Inkoop- en Aanbestedingsbeleid maakt onderdeel uit van de accountantscontrole.
WSRL heeft er voor gekozen alle geschillen die mochten ontstaan rond aanbestedingen, voor te leggen aan de bevoegde rechter van de Rechtbank Gelderland te Arnhem. Ditzelfde geldt ook voor geschillen ontstaan tijdens de precontractuele fase. Dit wordt in de aanbestedingsdocumenten opgenomen.
3.12 Klachtenregeling Aanbesteden
WSRL heeft ten behoeve van een snelle en laagdrempelige afhandeling van klachten bij aanbestedingen – en conform de landelijke standaard - een klachtenregeling vastgesteld. In de aanbestedingsdocumenten wordt duidelijk opgenomen hoe een klacht kan worden ingediend en op welke wijze WSRL de klacht zal behandelen.
De klachtenregeling staat op de internetsite van Overheid.nl en WSRL.
Een eventuele klacht kan worden ingediend door middel van het invullen van een klachtenformulier dat te vinden is op voorgenoemde website. Dit klachtenformulier kan worden ingediend bij de contactpersoon in het kader van de klachtenregeling van WSRL via: klachtenmeldpuntaanbesteden@wsrl.nl. Deze contactpersoon is niet betrokken bij de uitvoering van deze aanbesteding.
De indiening van een klacht schort een lopende aanbestedingsprocedure niet op.
Het vaststellen van wijzigingen aan dit Inkoop- en Aanbestedingsbeleid is een bevoegdheid van het algemeen bestuur van WSRL.
Het algemeen bestuur mandateert de organisatie om dit Inkoop- en Aanbestedingsbeleid zelfstandig aan te kunnen passen indien veranderde wet en regelgeving (inclusief rechtspraak) deze aanpassingen vereisen (zoals bijvoorbeeld aangepaste drempelbedragen). Het algemeen bestuur wordt zo spoedig mogelijk geïnformeerd over deze aanpassingen.
De waterschappen streven ernaar het Inkoop- en Aanbestedingsbeleid uniform te houden.
4. Ethische en ideële uitgangspunten
Het uitvoeren van inkoop- en aanbestedingsprocedures is vanuit integriteitsoogpunt een kwetsbaar proces. Met dit Inkoop- en Aanbestedingsbeleid wordt beoogd om dit proces transparant, objectief en niet-discriminerend te laten verlopen. Dit beleid is daarmee een belangrijk onderdeel van het integriteitsbeleid van WSRL.
a.WSRL stelt bestuurlijke en ambtelijke integriteit voorop.
Van bestuurders en ambtenaren wordt verwacht dat zij te allen tijde integer zijn en zich houden aan de binnen WSRL vastgestelde gedragscode integriteit. Zij dienen zakelijk en objectief te handelen, waardoor bijvoorbeeld belangenverstrengeling wordt voorkomen. Dit betekent dat men altijd in staat is verantwoording af te leggen over gemaakte keuzes zowel naar interne als externe betrokkenen. Deze transparantie geldt voor alle activiteiten binnen het inkoopproces.
In aanvulling op de eigen gedragscode integriteit onderschrijft WSRL bij Werken de Gedragscode ‘Publiek Opdrachtgeverschap’ van het Opdrachtgeversforum in de Bouw. Deze code biedt medewerkers kaders voor de uitvoering van hun werkzaamheden in relatie tot opdrachtnemers. Daarnaast geeft de code aan wat opdrachtnemers van ons mogen verwachten en wat wij van de opdrachtnemers verwachten, van de voorbereiding van een project tot en met de afronding en evaluatie ervan.
In het contact met marktpartijen hanteert WSRL de gedragscode voor de omgang met belangenverstrengeling bij aanbestedingen. Daarin zijn richtlijnen en maatregelen vastgelegd om belangenverstrengeling tegen te gaan bij aanbestedingen, zoals voorkennis en betrokkenheid bij de voorbereiding. In het verlengde daarvan kan WSRL Ondernemers vragen om een belangenbeschermingsplan. Dit plan dient aan te geven hoe een Ondernemer belangenverstrengeling voorkomt en biedt een goede basis voor vertrouwen, openheid en bewustzijn. Deze Nota Scheiden van Belang is vastgesteld door het algemeen bestuur in september 2016.
d.WSRL contracteert uitsluitend integere Ondernemers
WSRL verwacht ook dat Ondernemers integer handelen. WSRL wil enkel zaken doen met betrouwbare Ondernemers die zich bijvoorbeeld niet bezighouden met criminele of illegale praktijken. Op het moment dat hier niet aan wordt voldaan, wordt men uitgesloten als (mogelijke) leverancier. Potentiële leveranciers kunnen hierop worden getoetst met inachtneming van de uitsluitingsgronden van de Aanbestedingswet 2012.
Als er reële vermoedens zijn van onregelmatigheden aan de zijde van de inschrijver(s), zoals bijvoorbeeld vooroverleg en/of prijsafspraken tussen inschrijvers, zal de inkopende afdeling aan de directie een voorstel voorleggen om daarvan melding te doen bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
4.2 Maatschappelijk Verantwoord Inkopen
WSRL onderschrijft het belang van maatschappelijk verantwoord inkopen. Het volgt de ontwikkelingen en zal adequaat reageren op wet- en regelgeving.
WSRL heeft een MVI plan opgesteld, dit MVI plan is vastgesteld op 1 juli 2017.
WSRL heeft een voorbeeldfunctie in het maatschappelijk verkeer. WSRL onderschrijft dan ook het “Klimaatakkoord Unie en Rijk 2010 – 2020” waarin de afspraak is opgenomen dat de waterschappen de ambitie hebben om duurzaam in te kopen, 2015 e.v. 100% (Programma Duurzame Bedrijfsvoering Overheid; DBO). Dit betekent dat voor de relevante productgroepen waarvoor criteriadocumenten zijn opgesteld deze in inkoopprocedures zijn toegepast. (zie PIANOo.nl)
Duurzaam inkopen is het meenemen van sociale- en milieuaspecten in het inkoopproces zodanig dat dit leidt tot een daadwerkelijke levering van een product, dienst of werk dat voldoet aan de gestelde milieu- én sociale aspecten. Dit komt o.a. tot uitdrukking door het volgende:
In de aanbestedingsstukken (bijvoorbeeld in de selectie- en gunningcriteria) en in de te sluiten overeenkomst worden duurzaamheidcriteria opgenomen, minimaal de criteria voor de kwalificatie van leveranciers, de minimumeisen en daar waar mogelijk ook de gunningcriteria, voor de productgroepen waarvoor criteria bekend zijn. (zie www.Pianoo.nl)
Bij duurzaam inkopen dient sprake te zijn van een realistisch ambitieniveau waarbij het streven naar duurzaamheid in balans is met bedrijfseconomische doelstellingen. Concurrentie dient mogelijk te blijven en er dient geen sprake te zijn van hoge meerkosten. Meerkosten moeten in verhouding tot de opdracht staan. Duurzaam is niet perse duurder.
WSRL onderschrijft bij het aanbesteden van werken de Aanpak Duurzaam GWW waarbij duurzaamheid onderdeel is van het aanbestedingsproces. De aanpak wordt toegepast voor aanbestedingen op het gebied van grond-, weg en waterbouw (GWW) met een geraamde waarde vanaf € 500.000,- excl. Btw.
Door duurzaam in te kopen kan WSRL zijn invloed gebruiken om duurzame ontwikkelingen in ondernemingen te bevorderen.
WSRL heeft oog voor de sociaal zwakkeren in de samenleving. Het stimuleert daarom, waar mogelijk en doelmatig, de participatie van arbeidsgehandicapten in het arbeidsproces. Social return wordt als voorwaarde of als onderdeel van de gunningscriteria bij Inkopen opgenomen, tenzij gemotiveerd wordt aangegeven waarom dit niet mogelijk of gewenst is (‘pas toe of leg uit’).
WSRL heeft voor het toepassen van social return een handboek opgesteld, conform dit handboek dient bij uitvoering van werken en diensten hier rekening mee gehouden te worden.
In een inkoop- of aanbestedingstraject voor Diensten en/of Werken zullen waar mogelijk sociale voorwaarden worden opgenomen. Opdrachtnemers kunnen op deze manier een bijdrage leveren aan de werkgelegenheid,
Het handboek social return voorziet in de verder uitwerking van dit criterium.
WSRL moedigt, daar waar mogelijk, innovatiegericht Inkopen (en aanbesteden) aan. Bij innovatiegericht inkopen wordt gezocht naar een innovatieve oplossing of laat WSRL ruimte aan de Ondernemer om een innovatieve oplossing aan te bieden. Het kan bijvoorbeeld gaan om een volledig nieuwe innovatieve oplossing maar ook om de verdere ontwikkeling van de eigenschappen van een bestaand ‘product’.
4.2.4Plan van aanpak maatschappelijk verantwoord inkopen
De Rijksoverheid heeft het Plan van aanpak maatschappelijk verantwoord inkopen overheden 2015 – 2020 opgesteld. Dit plan is tot stand gekomen met bijdragen van Unie van Waterschappen (UvW) namens de waterschappen
Relevante thema's voor maatschappelijk verantwoord inkopen zijn:
(voor een uitwerking van de thema’s wordt verwezen naar het MVI plan van WSRL).
5.1 Product- en/of Marktanalyse
Inkoop vindt plaats op basis van een voorafgaande product- en marktanalyse, tenzij dit gelet op de waarde of de aard van de opdracht niet wordt gerechtvaardigd.
WSRL acht het van belang om de markt te kennen door, indien mogelijk, een product en/of marktanalyse uit te voeren. Een productanalyse leidt tot inzicht in de aard van het ‘product’ en de relevante markt(vorm). Een marktanalyse leidt tot inzicht in de relevante markt(vorm), de Ondernemers die in deze markt opereren en hoe de markt- en mogelijke machtsverhoudingen zijn (bijvoorbeeld: kopers- of verkopersmarkt). Een marktconsultatie met Ondernemers kan onderdeel uitmaken van de marktanalyse.
5.2 Onafhankelijkheid en keuze voor de ondernemersrelatie
WSRL acht een te grote afhankelijkheid van Ondernemers niet wenselijk. WSRL streeft naar onafhankelijkheid ten opzichte van Ondernemers (Contractanten) zowel tijdens als na de contractperiode. WSRL behoort in beginsel vrij te zijn in het maken van keuzes bij zijn Inkoop (waaronder de keuze van Ondernemer(s) en Contractant(en)) maar met inachtneming van de (Europese) wet- en regelgeving.
Gedurende de contractperiode kan bij de Contractant afhankelijkheid ontstaan van WSRL door bijvoorbeeld de te behalen doelstellingen, resultaten, productontwikkelingen (innovatie) of het creëren van prikkels. WSRL kiest in dat geval voor de meest aangewezen ondernemersrelatie. De mate van (on)afhankelijkheid in een ondernemersrelatie wordt onder andere bepaald door de financiële waarde van de opdracht, switchkosten, mate van concurrentie in de sector (concentratiegraad) en beschikbaarheid van alternatieve Ondernemers.
In gevallen waar een enkelvoudig onderhandse Offerteaanvraag en/of een meervoudig onderhandse Offerteaanvraag volgens de geldende wet- en regelgeving is toegestaan, kan rekening worden gehouden met de lokale economie en lokale Ondernemers. Discriminatie wordt daarbij voorkomen en WSRL laat geen onnodige regionale, nationale, Europese of mondiale kansen liggen. ‘Localsourcing (lokaal inkopen)’ kan bijdragen aan de doelmatigheid van de Inkoop.
Uitgangspunt is dat alle Ondernemers gelijke kansen behoren te krijgen. WSRL houdt echter bij zijn inkopen de mogelijkheden voor het midden- en kleinbedrijf in het oog. Dit kan WSRL doen door gebruik te maken van percelen in aanbestedingen, het toestaan van het aangaan van combinaties en onderaanneming, het verminderen van de lasten en het voorkomen van het hanteren van onnodig zware selectie- en gunningscriteria.
De directieraad van WSRL wil dat, indien mogelijk, er bij aanbestedingen naar samenwerkingsmogelijkheden met andere aanbestedende diensten, waterschappen en/of overheden (Rijk, provincie, gemeente), wordt gekeken. Deze samenwerkingsverbanden m.b.t. de inkoopsamenwerking kunnen structureel zijn of incidenteel maar hebben allen ten doel om door middel van samenwerking zowel financiële- als kwaliteitsvoordelen voor alle waterschappen te realiseren. Dit alles voor zover een en ander op basis van de geldende regelgeving mogelijk is. Zie ook paragraaf 3.7.
5.5 Eerlijke mededinging en commerciële belangen
WSRL bevordert eerlijke mededinging. De betrokken Ondernemers dienen een eerlijke kans te krijgen bij het gunnen van een/de opdracht. Door proportioneel, objectief, non-discriminerend en transparant te handelen, bevordert WSRL een eerlijke mededinging. Dit zal bijdragen aan het in stand houden van een gezonde marktwerking (ook op de lange termijn). WSRL wenst geen Ondernemers te betrekken die de mededinging vervalsen.
6.1 Bepalen van de inkoopprocedure
Bij het bepalen van de inkoopprocedure hanteert WSRL de volgende methode:
WSRL zal, met inachtneming van de Gids Proportionaliteit, bij de onderstaande bedragen de volgende procedures hanteren, tenzij blijkt dat dit niet aansluit bij:
WSRL kan ook gemotiveerd kiezen voor een lichtere procedure maar dit zal met een afwijking (zie paragraaf 3.9) binnen WSRL dienen te worden geregeld, behalve als er gekozen wordt voor een zwaardere procedure (motiveren in aanbestedingsstukken).
Schema drempelbedragen van inkoopprocedures
Diensten3 | |||
De Europese Commissie stelt elke 2 jaar bij verordening nieuwe drempelwaarden vast, daarom is gekozen om hier de term EU-drempel te hanteren.
Zie voor nadere uitwerking van de procedures het Handboek Inkoop en Aanbesteding.
Enkelvoudig onderhandse Offerteaanvraag
WSRL vraagt minimaal aan één Ondernemer een Offerte.
Meervoudig onderhandse Offerteaanvraag
WSRL vraagt ten minste aan drie Ondernemers en ten hoogste aan vijf Ondernemers4 een Offerte en is in staat de keuze van de uitgenodigde Ondernemers te motiveren, indien daartoe een verzoek komt. In uitzonderlijke gevallen is het toegestaan om meerdere (meer dan 5) Ondernemers uit te nodigen voor een het indienen van een offerte.
Onder de (Europese) drempelbedragen zal WSRL conform het Schema drempelbedragen van inkoopprocedures nationaal aanbesteden.
Boven de Europese drempelbedragen zal WSRL in beginsel Europees aanbesteden, tenzij dit in een bepaald geval niet nodig is op grond van de geldende wet- en regelgeving.
WSRL kan bij enkelvoudige en meervoudig onderhandse aanbestedingen de zogenaamde shortlist-procedure (grosslijst) hanteren. Shortlisten zijn lijsten waarop ondernemers, leveranciers en dienstverleners staan die in aanmerking komen voor meervoudige en enkelvoudige onderhandse aanbestedingen van WSRL. WSRL heeft vooraf beoordeeld of deze ondernemers voldoen aan de geschiktheidseisen (kwaliteit en vaardigheden bij de uitvoering) en is bevoegd om bij een concrete aanbesteding een keuze te maken uit deze shortlist. Zo wordt transparant gehandeld. Doordat niet bij iedere inschrijving alle bewijsmiddelen betreffende geschiktheid hoeven te worden overlegd, worden op deze wijze de administratieve lasten teruggedrongen voor ondernemers en WSRL.
6.1.2 Vergoeding inschrijvingskosten
Bij het toepassen van sommige vernieuwingen tegelijk of bij vernieuwingen lopen de transactiekosten voor de markt over het algemeen op. Geïntegreerde contracten en zeker een concurrentiegerichte dialoog / BVP trajecten vragen van marktpartijen kostbare inspanningen.
Het is in Nederland gebruikelijk een ontwerpvergoeding (vergoeding van inschrijvingskosten) toe te kennen aan marktpartijen indien er een grote inspanning met hoge tenderkosten wordt verwacht.
WSRL hanteert het beleid om in uitzonderlijke gevallen een vergoeding van inschrijvingskosten toe te kennen, deze zal worden versterkt indien blijkt dat die noodzakelijk zijn om te komen tot een goed aanbestedingsresultaat.5
Voor de aanbesteding van Werken of Diensten en Leveringen, die gerelateerd zijn aan Werken, wordt verplicht het Aanbestedingsreglement voor Werken 2016 (ARW 2016) gehanteerd. Hiervan kan alleen gemotiveerd worden afgeweken.
Voor de aanbesteding van Diensten en Leveringen zijn geen aanbestedingsreglementen vastgesteld. Daarvoor zijn specifieke regelingen in de aanbestedingsdocumenten geregeld.
6.3 Raming en financiële budget
Inkoop vindt plaats op basis van een deugdelijke en objectieve voorafgaande schriftelijke raming van de overheidsopdracht of raamovereenkomst. De raming is ook van belang om de financiële haalbaarheid van de opdracht te bepalen. WSRL wil niet het risico lopen dat verplichtingen niet nagekomen kunnen worden.
Tijdens het verloop van een inkooptraject (waarbinnen een aanbestedingstraject) wordt een veelheid aan documenten geproduceerd, zowel intern als extern, die voor het vormen van het dossier van belang zijn. Het is belangrijk dat dossiers van aanbestedingen en inkooptrajecten centraal te raadplegen zijn o.a. vanwege:
Daartoe wordt een centraal aanbestedingsdossier aangelegd. Voor de uitwerking hiervan wordt verwezen naar het handboek inkoop en aanbesteden.
7. Organisatorische uitgangspunten
Het inkoopproces bestaat uit verschillende fasen, startend vanaf het voortraject.
De inkoopfunctie bij WSRL is georganiseerd volgens het gecoördineerde inkoopmodel.
Team Inkoop ondersteunt en adviseert de organisatie bij het rechtmatig en efficiënt invulling geven aan de inkoopbehoefte en geeft richting en sturing aan de inkoopfunctie, het inkoopproces en het inkoopbeleid. Binnen de afdeling blijft het afdelingshoofd eindverantwoordelijk voor de uitvoering van de inkoop.
Deze werkwijze is vastgelegd in het handboek Inkoop en Aanbesteden met daarin opgenomen eenduidige procedures, richtlijnen en hulpmiddelen voor het inkopen van Werken, Leveringen en Diensten.
Binnen WSRL is de directieraad verantwoordelijk voor een juiste invulling van de inkooporganisatie. Inkoop wordt concreet uitgevoerd door het ambtelijk apparaat. Teamleider inkoop (team inkoop binnen de afdeling Bedrijfsvoering) is verantwoordelijk voor het doen van voorstellen aan de directieraad t.a.v. verbetering van de inkooporganisatie, processen, procedures en beleid. Wijzigingen ten aanzien van het beleid worden in eerste instantie voorgelegd aan de directieraad. Vervolgens worden voorstellen ter goedkeuring behandeld in het dagelijks bestuur en zo nodig in het algemeen bestuur.
De uitvoering van het daadwerkelijk inkopen en aanbesteden vindt plaats op basis van dit beleid en de regeling budgetbeheer. Voor de uitwerking hiervan wordt verwezen naar het handboek Inkoop en Aanbesteden.
7.4 Contractmanagement en Contractbeheer
In het kader van risicobeheersing en beheer van uitstaande verplichtingen is het van belang dat er registratie, beheer en evaluatie van contracten plaatsvindt. Binnen WSRL wordt contractbeheer ondersteund door een systeem dat registratie, beheer en evaluatie mogelijk maakt. Voor het contactbeheer en contractmanagement wordt een contractmanagementbeleid opgesteld.
Leveranciersmanagement leidt tot het vaststellen, structureren, inrichten, onderhouden en monitoren van het juiste type leveranciersrelatie. Het continue proces van identificeren en ontwikkelen van relaties op het juiste niveau met leveranciers speelt een belangrijke rol bij de realisatie van de inkoopvoordelen, dat een professioneel inkoopproces met zicht meebrengt. Optimaal wordt dit proces gestuurd vanuit de inkooppakketstrategie. Bij het opstellen van een inkooppakketstrategie houdt WSRL minimaal rekening met wet- en regelgeving en de uitgangspunten zoals geformuleerd in hoofdstuk 5.