Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rhenen

Gemeente Rhenen – participatiestatuut

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRhenen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingGemeente Rhenen – participatiestatuut
Citeertitelparticipatiestatuut
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

In werkingtredingdatum niet te achterhalen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-03-2018oude beleidsregel (voor verplichting 01-07-2022)

06-03-2018

onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Gemeente Rhenen – participatiestatuut

 

 

De raad van de gemeente Rhenen,

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 23 januari 2018

 

besluit:

 

Het participatiestatuut vast te stellen en het college voor de implementatie te laten zorgdragen

 

Vastgesteld in de openbare vergadering van 6 maart 2018

De raadsgriffier, de voorzitter

Ir. CAM. Apell drs. J,A. van der Pas

 

 

Participatiestatuut

  • 1.

    Dit participatiestatuut heeft betrekking op die onderwerpen waarbij besluitvorming uiteindelijk in de gemeenteraad plaatsvindt.

  • 2.

    De gemeente nodigt inwoners, ondernemers, partners en leden van belangenorganisaties uit hun inbreng en bijdrage te leveren. De uitnodiging kan gelden vanaf het agenderen van een onderwerp tot en met het in de praktijk brengen van een besluit.

  • 3.

    Het besturen van de gemeente wordt zo een gezamenlijke activiteit waarbij er wel duidelijke verschillen zijn in verantwoordelijkheden en rollen. Dit statuut geeft hier inzicht in.

  • 4.

    De gemeenteraad is er alert op dat iedereen in de gemeenschap kan meedoen. De raad heeft daarom het college van burgemeester en wethouders verzocht om:

    • a.

      per participatietraject in principe meerdere communicatie- en participatievormen in te zetten, zodat mensen kunnen meedoen op de manier die hen past.

    • b.

      het initiatief te nemen om nieuwe vormen te blijven ontwikkelen.

    • c.

      raadsvoorstellen te voorzien van een communicatie-/ participatieparagraaf met daaraan gekoppeld een begroting, omdat participatie geld en ambtelijke tijd kost.

    • d.

      tussentijds de raad en de inwoners van Rhenen te informeren over de voortgang van het participatietraject. De voortgang is te vinden op de gemeentewebsite.

  • 5.

    De gemeente vindt de samenwerking met inwoners, ondernemers, partners en leden van belangenorganisaties belangrijk, omdat

    • a.

      kennis van zaken overal zit

    • b.

      ervaringen, meningen en gevoelens tegenwoordig ook belangrijk zijn voor beleid en besluiten

    • c.

      de onderlinge verhoudingen in de samenleving horizontaler zijn geworden; er is gelijkwaardigheid én gevoel voor verhoudingen.

  • 6.

    Mensen willen meedoen en hun bijdrage leveren. De gemeente verwelkomt dit.

  • 7.

    Aan de andere kant, mensen willen ook weten waar zij aan toe zijn. Het college en de raad zijn helder in de kaders die worden gehanteerd. Kaders geven stellig aan wat belangrijk is voor de gemeente en waar de beperkingen zitten, ook financieel en in de tijd gezien.

  • 8.

    Van alle mogelijke participatievormen, hecht de gemeente in het bijzonder aan bijeenkomsten en digitale enquêtes.

  • 9.

    Bijeenkomsten zijn belangrijk om deelnemers de gelegenheid te geven

    • i.

      zich nader te informeren, ook mondeling naast schriftelijke informatie

    • ii.

      hun ideeën door middel van dialoog nader te ontwikkelen

    • iii.

      te vertellen over goede en slechte ervaringen

    • iv.

      van elkaar te horen hoe zij verschillend denken over onderwerpen en er verschillend tegenover staan

    • v.

      een stemming te laten ervaren van ‘we verkennen samen en doen samen’.

  • 10.

    Raadsleden worden altijd uitgenodigd voor deze bijeenkomsten. Zij zijn toehoorder; een vraag ter verduidelijking stellen, mag. Raadsleden laten zich op deze wijze adviseren en horen zo uit eerste hand wat er leeft in de samenleving.

  • 11.

    Van iedere bijeenkomst wordt een verslag gemaakt. Het concept wordt binnen 14 dagen naar deelnemers gemaild. Deelnemers kunnen correcties doorgeven en deze worden in het eindverslag verwerkt.

  • 12.

    Digitale enquêtes bieden de gelegenheid om ongeacht locatie of tijdstip, mee te doen. Het invullen van een enquête is ook snel. Enquêtes zullen met regelmaat worden voorgelegd aan het digitale burgerpanel. Via de gemeentewebsite kunnen ook anderen de enquête invullen. Bovendien kunnen zij zich aanmelden voor het digitale burgerpanel. De enquêtes bieden inzicht in wat er leeft onder de bevolking. De resultaten van de enquêtes worden gepubliceerd op de gemeentewebsite en verwerkt in raadsvoorstellen.

  • 13.

    De raad laat de uitkomsten van het gehele participatieproces zwaar wegen én zal zelfstandig afwegingen moeten maken in relatie tot andere keuzes en kwesties uit het verleden, in het heden en voor de toekomst. Teneinde de raad hiertoe goed de gelegenheid te geven, worden de inhoudelijke resultaten van het gehele participatieproces verwerkt in een aparte tekst. Op basis van deze tekst kan de raad de inhoudelijke resultaten zelfstandig beoordelen en zelf tot conclusies komen. Deze aparte tekst kan onderdeel zijn van het voorstel dat in de raad wordt besproken (een hoofdstuk of bijlage bijvoorbeeld).

  • 14.

    Dit participatiestatuut is een toevoeging en staat los van de formele inspraakrechten die burgers hebben.

  • 15.

    Tot slot. De bedoeling van dit participatiestatuut is om samen verkennen en samen doen – oftewel waarderend vernieuwen - zo veel en zo goed als mogelijk uit te dragen als gemeente.

    • a.

      Er kan altijd mee worden begonnen en de eerste stap is altijd verkennen.

    • b.

      Verkennen gaat uit van oprechte interesse in de ander en de ander uitnodigen om zijn of haar inbreng te geven.

    • c.

      Typische verkenningsvragen zijn: Waar hebben we het over? Wie wil wat graag en waarom? Waar hebben we rekening mee te houden? Wat is er al en wat weten we al waar we op voort kunnen bouwen?

    • d.

      Verkennen vraagt vertrouwen; gefaseerd maar gestaag bereiken we met elkaar een goed resultaat.

    • e.

      Alle pijn, zorgen en kritiek mogen op tafel komen; we luisteren er rustig naar en reageren er op. Maar we stellen ook altijd de vraag: hoe gaan we constructief verder met elkaar en waar willen we met elkaar uitkomen? Het doel is immers om iets met elkaar te vernieuwen.

    • f.

      We vertrouwen op ieders goede intentie.