Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Almelo

Uitvoeringsbeleid evenementen gemeente Almelo 2016

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlmelo
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingUitvoeringsbeleid evenementen gemeente Almelo 2016
CiteertitelUitvoeringsbeleid evenementen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-07-202219-04-2016Nieuwe regeling

19-04-2016

Gemeenteblad

Tekst van de regeling

Intitulé

Uitvoeringsbeleid evenementen gemeente Almelo 2016

Hoofdstuk 1. Inleiding

 

 

1.1. Algemeen

In de gemeente Almelo worden jaarlijks gemiddeld 160 evenementen georganiseerd. Evenementen die plaatsvinden op het gebied van sport, kunst & cultuur, muziek en vermaak, in het centrum van de stad of in het buitengebied, zowel inpandig als in de open lucht. In Almelo is er voor iedereen, jong en oud, voor groot en klein altijd wat te doen en te beleven. Evenementen leveren een positieve bijdrage aan het culturele en sociaal-maatschappelijke leven in de gemeente.

 

Almelo is verantwoordelijk voor een veilig en ordentelijk verloop van evenementen binnen haar gemeentegrenzen. We nemen die verantwoordelijkheid via het verlenen of weigeren van evenementenvergunningen. In de afgelopen jaren hebben zich landelijk een aantal incidenten voorgedaan bij evenementen. Het maakt ons bewust van de risico’s en soms is het nodig om bestaande regels te toetsen en het vergunningproces waar nodig te herijken. Met voorliggende beleidsnota hebben we hieraan gevolg gegeven, waarbij de situatie is geactualiseerd op basis van de ‘Almelose evenementenwereld’ anno 2016.

 

De beleidsnota geeft inzage in het proces van vergunningaanvraag tot de evaluatie van een evenement, voor zowel meldingsplichtige- als vergunningsplichtige evenementen.

 

Met deze beleidsnota regelen we minimaal de volgende zaken:

• Spreiding van evenementen in tijd en locatie

• Stimulering van kwalitatief goede evenementen

• Coördinatie van evenementen

• Veiligheid bij evenementen

• Prettige beleving van evenementen

 

Dat zorgt voor:

• Evenwicht tussen het woongenot in het centrum en de toeristisch-recreatieve en economische belangen van evenementen

• Verlenging van verblijfsduur in de binnenstad

• Binding van de inwoners met de binnenstad versterken onder het motto: “als het centrum van Almelo interessant is voor de inwoners van Almelo, dan is het centrum ook interessant voor de bewoners in de regio”

• Het weergeven van de kaders die de gemeente aanhoudt voor het veilige verloop van evenementen;

• Een praktische handleiding voor organisatoren van evenementen: wat vragen wij als gemeente van hen op het gebied van openbare orde en veiligheid, waar moeten zij rekening mee houden en hoe loopt het proces;

• Het informeren van de inwoners van de gemeente Almelo. Zij hebben te maken met de evenementen in deze gemeente, als bezoeker of als omwonende en daarom is het belangrijk om een document te hebben dat ook hen achtergrondinformatie geeft.

 

1.2. Aanleiding

Sinds 2006 worden evenementen in de gemeente Almelo onder meer getoetst aan het evenementenbeleid ‘Ruimte voor evenementen’. Het beleid is sindsdien ongewijzigd gebleven, terwijl er diverse ontwikkelingen hebben plaatsgevonden die van invloed zijn geweest op zowel het proces van vergunningverlening als de professionalisering en veiligheid van evenementen. Bepaalde gemeentelijke taken zijn opgeheven, zoals het ‘Praktijk Evenementen Coördinatie Team’ (PECT), maar er zijn ook nieuwe initiatieven ontstaan, zoals de oprichting van de stichting Almelo Promotie (SAP).

Het college en de gemeenteraad hebben in 2011 besloten dat de gemeente Almelo minder of niet verantwoordelijk moet zijn voor onder meer het evenementenbeleid en uitvoering. Het betekende de start van de stichting Almelo Promotie.

 

Met de oprichting en subsidiering van SAP is onder meer bepaald dat zij als externe stichting zorgt voor het financieel ondersteunen van evenementenorganisaties, het citymarketingbeleid maakt en uitvoert en de privaatrechtelijke taken van PECT uitvoert. De publiekrechtelijke taken in de sfeer van veiligheid, openbare orde, toezicht en handhaving bleven bij de gemeente.

Er is veel onduidelijkheid geweest over de knip tussen privaatrechtelijke en publiekrechtelijke activiteiten en verantwoordelijkheden. Het heeft tot december 2014 geduurd voordat de gemeente en Almelo Promotie overeenstemming daarover sloten via een Dienstverleningsovereenkomst. Voor de uitvoering van het vergunningproces is dit een belangrijke verandering geweest.

 

Ook de adviserende rol van Veiligheidsregio Twente is steeds nadrukkelijker geworden. Naast de kennis en expertise die zij hebben opgedaan, is er ook het belang om binnen de regio op eenduidige wijze veilige evenementen te laten organiseren. Dit heeft geresulteerd in de regionale handreiking advisering evenementen, de regionale risicoscan en het regionale aanvraagformulier voor een evenementenvergunning. Alle 14 Twentse gemeenten maken hier inmiddels gebruik van.

 

Tot slot hebben er ook landelijke ontwikkelingen plaatsgevonden die van invloed zijn op de wijze waarop evenementen moeten worden beoordeeld. De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft zeer recentelijk een rapport uitgebracht naar aanleiding van het monstertruckdrama in Haaksbergen. De lessen die hieruit getrokken moeten worden, zijn waar nodig ook toegepast in het voorliggende concept uitvoeringsbeleid evenementen.

 

1.3. Status en functie van deze nota

Voorliggende beleidsnota actualiseert het vergunningsbeleid en –proces naar de context van 2016. Met deze nota hebben de burgemeester, het college en overige betrokkenen een leidraad beschikbaar om het proces van vergunningverlening op een kwalitatief goede manier te laten plaatsvinden, dat past binnen de huidige wet- en regelgeving.

In de nota ‘Ruimte voor Evenementen’ van 2006 is ook nadrukkelijk de economische en maatschappelijke meerwaarde van het evenementenbeleid beschreven. Hoewel deze uitgangspunten nog steeds grotendeels van kracht zijn, ligt bij voorliggende beleidsnota de nadruk op het proces van vergunnen.

Ten aanzien van citymarketing en de bijdragen aan evenementenorganisaties zijn concrete beleidsafspraken gemaakt met Almelo Promotie. Hiervoor is een aparte dienstverleningsovereenkomst opgesteld.

De culturele meerwaarde van evenementen en het streven naar vernieuwing en verbetering hierin, is als onderdeel opgenomen binnen de ‘Stadsvisie Cultuur 2016 – 2020’.

 

1.4. Doelstellingen uitvoeringsbeleid evenementen

Mede gelet op het profiel en het ambitieniveau van de stad zijn er in de beleidsnota ‘Ruimte voor Evenementen’ van 2006 doelstellingen geformuleerd. In voorliggende beleidsnota, waarin het proces van vergunnen centraal staat, wordt vastgehouden aan deze doelstellingen.

 

1.Het versterken en verbeteren van de economische positie van Almelo in het algemeen en van het centrum in het bijzonder.

Evenementen versterken en verbeteren de economische positie van Almelo door meer bezoekers te trekken, deze bezoekers langer te laten verblijven en hen meer te laten besteden. Deze samenhangende effecten worden ook wel het ‘multiplier-effect’ genoemd. Hiervoor zijn goede samenwerking, programmering en promotie nodig.

 

2.Het versterken en verbeteren van het imago en aantrekkingskracht van Almelo in het algemeen en van het centrum in het bijzonder.

Evenementen dienen bij te dragen aan de invulling van het imago van Almelo. Evenementen die plaatsvinden in het centrum en evenementen met een bovenlokale uitstraling krijgen prioriteit. Beeldbepalende evenementen die de sterke punten van de stad ondersteunen krijgen extra aandacht. Kenmerken zijn kwaliteit, duidelijke onderscheiding programmering, een groeiend publiek en een groeiende naamsbekendheid.

 

3.Het versterken en verbeteren van het sociaal-culturele klimaat en culturele- en sportparticipatie in Almelo.

Evenementen vinden veelal plaats in de openbare ruimte. Bewoners en bezoekers kunnen hierdoor spontaan in aanraking komen met een evenement; cultuur en sport liggen als het ware voor het oprapen. Ook komen er verschillende doelgroepen op een evenement af die mede door dit laagdrempelige karakter niet alleen met het evenement, maar ook met elkaar in contact komen.

 

4.Het versterken van de toeristische-recreatieve samenhang en evenwichtig aanbod.

Er wordt gestreefd naar een grote diversiteit in omvang, thema, doelgroep en tijd. Daarbij wordt uiteraard wel rekening gehouden met het feit dat sommige seizoenen meer geschikt zijn voor evenementen.

 

1.5. Ambitie met evenementen

Dat evenementen van betekenis zijn voor Almelo is algemeen bekend. Evenementen hebben, mits deze een volwaardige plaats innemen binnen de marketing- en communicatiemix van de stad, een promotionele meerwaarde voor Almelo. Evenementen hebben een positief effect op het stedelijke imago van Almelo en zijn ondersteunend aan beleid op het gebied van stadsmarketing en stadspromotie. Een goed imago leidt er enerzijds toe dat mensen, bedrijven of investeringen naar Almelo toe worden getrokken en anderzijds dat reeds aanwezige bedrijven, inwoners, werknemers en instellingen zich ambassadeurs gaan voelen van een levendige stad, waar het goed vertoeven is. Ook de toeristische herkenbaarheid van de stad wordt hierdoor vergroot.

 

Om de hoge ambitie vast te houden en in te vullen, is om die reden in 2012 gestart met Stichting Almelo Promotie. Een bundeling van krachten, budgetten en wijsheid op het gebied van evenementen en stadsmarketing.

 

Almelo heeft een divers aanbod van evenementen. Almelo wil aansprekende evenementen bieden die de positie van Almelo als centrumgemeente versterken. Zowel voor de eigen inwoners en mensen uit het verzorgingsgebied rondom Almelo, als voor de rest van Twente. Evenementen leveren tevens een bijdrage aan de toeristische herkenbaarheid van de stad. Kortom, Almelo wil haar huidige aanbod aan evenementen versterken en door laten groeien. Daarnaast wil Almelo ruimte bieden aan (nieuwe) kleinschalige initiatieven vanuit de stad. Veel kleinere initiatieven geven meer dynamiek aan de stad dan een enkel groot evenement.

 

Almelo Promotie is hierin de spin in het web. Via haar beleidsplan en vijf beleidskernpunten zorgt Almelo Promotie ervoor dat Almelo zoveel mogelijk economisch rendement haalt uit de mogelijkheden van evenementen. Die vijf kernpunten zijn;

1. Grotendeels gratis toegankelijk

2. In de openbare ruimte

3. Grotendeels georganiseerd door vrijwilligers

4. Participatie van bevolking en bezoekers

5. Passend bij DNA van de stad (water, groen, textiel en talent)

 

In de periode van mei t/m september staat de regionale agenda bol van de activiteiten en is het voor de bezoeker soms lastig kiezen. Kwaliteit van het aanbod kan een manier zijn om je te onderscheiden en de bezoeker juist naar Almelo te trekken. Bij kwaliteit van het evenementenaanbod onderscheiden we enerzijds de kwaliteit van de organisatie van evenementen en anderzijds de inhoudelijke kwaliteit en diversiteit van het evenementenaanbod zelf. Bij laatstgenoemde hanteren we een tweedelige benadering:

Het aanbod moet gericht zijn op behoud en versterking van de Almelose identiteit c.q. gewenste uitstraling voor Almelo en het aanbod moet gericht op een gemeenschappelijke verbindende factor; muziek, kunst/cultuur of sport.

 

Daarnaast is er een grote rol weggelegd voor Almelo Promotie, zij dienen laagdrempelig en makkelijk benaderbaar te zijn voor zaken rondom evenementenondersteuning en promotie. Almelo Promotie wordt ingezet als onmisbare ondersteunende schakel bij de organisatie van een evenement en de promotie van de stad. De gemeente ondersteunt de door Almelo Promotie in gang gezette lijn om de kwaliteit van grote culturele evenementen te verbeteren door bestaande en/of nieuwe evenementen te bundelen

 

De toekomstvisie van Almelo op het gebied van evenementen kan als volgt worden samengevat:

In 2020 hebben we in Almelo een kwalitatief hoogstaand, bovenregionaal, meerdaags evenementenaanbod dat met veel beleving aansluit bij de behoeften van bewoners en bezoekers en een grote economische en maatschappelijke impact heeft op de stad en daarmee de stad op de kaart zet als een aantrekkelijke stad om te wonen, werken en recreëren met altijd wat te doen.

 

1.6. Uitgangspunten

De gemeente Almelo heeft als uitgangspunt ten aanzien van het organiseren van evenementen, dat de organisatie van evenementen veelal bij vrijwilligersorganisaties ligt en in enkele gevallen professioneel wordt opgepakt. Het gemeentelijke belang is dat evenementen sociaal en economische meerwaarde hebben voor de stad, op veilige wijze worden georganiseerd en binnen wet- en regelgeving passen. Vanuit dit belang treedt de gemeente ondersteunend op aan evenementenorganisatoren door onder meer het verstrekken van subsidies en praktijkondersteuning via de stichting Almelo Promotie.

 

1.6.1.Definitie evenementen

Voor het opstellen van evenementenbeleid is het van belang dat duidelijk is wat onder evenementen wordt verstaan.

 

In de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Almelo wordt een evenement als volgt omschreven: "Een evenement is elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak"

 

De volgende uitzonderingen zijn van toepassing:

- bioscoopvoorstellingen;

- markten als bedoeld in artikel 160, eerste lid, onder h, van de Gemeentewet en artikel 5:22 van de APV;

- kansspelen als bedoeld in de Wet op de kansspelen;

- het in een inrichting in de zin van de Drank en Horecawet gelegenheid geven tot dansen;

- betogingen, samenkomsten en vergaderingen als bedoeld in de Wet openbare manifestaties;

- activiteiten als bedoeld in artikel 2:8, 2:9, 2:26a en 2:39 van de APV.

 

Daarnaast wordt onder een evenement mede verstaan:

- een herdenkingsplechtigheid;

- een braderie;

- een optocht, niet zijnde een betoging als bedoeld in artikel 2:3 van de APV, op de weg;

- een feest, muziekvoorstelling of wedstrijd op of aan de weg;

- een buurtfeest of buurtbarbecue (klein evenement).

- een grote sportwedstrijd, niet zijnde een betaald voetbalwedstrijd op grond van artikel 2:26a van de APV

 

1.7. Huidig aanbod van evenementen in Almelo

In de onderstaande grafiek is een weergave te vinden van het aantal evenementen in Almelo in 2013 en 2014.

 

 

In Almelo vinden voornamelijk veel A- en B- evenementen plaats met een lokale uitstraling. Zie hoofdstuk 5 voor een uitleg van de diverse categorieën evenementen. Het merendeel van de evenementen vinden buiten in de openbare ruimte plaats. De gemeente verwacht mede door het aanpassen van de eisen voor een meldingsplichtig evenement, dat het aantal meldingen de komende jaren zal stijgen en het aantal A- evenementen zal afnemen. Overigens zijn voor alle evenementen de wettelijke kaders (o.a. APV) en dit beleid van toepassing. Om een indruk te geven van de evenementen die georganiseerd worden per jaar, is een overzicht bijgevoegd van alle buitenevenementen die in 2015 zijn gehouden (zie bijlage 5 Evenementenoverzicht 2015).

 

1.8. Waarom een evenementenvergunning?

De grondslag voor een evenementenvergunning is beschreven in artikel 2:25, lid 1 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente Almelo. Hierin staat dat het is verboden om zonder vergunning van de burgemeester een evenement te organiseren. Een evenementenvergunning moet fungeren als een belangrijke prikkel voor een organisator van een evenement om de risico’s zorgvuldig te identificeren en te beheersen. Hiermee wordt de veiligheid van het publiek en de deelnemers zoveel als mogelijk gewaarborgd. Daarnaast vormt de evenementenvergunning de basis voor bestuurlijk toezicht op het evenement en eventueel handhaving indien voorschriften van de evenementenvergunning niet worden nageleefd.

Naast de risico’s op verstoring van de openbare orde en veiligheid, kunnen evenementen ook voor overlast zorgen, zowel qua geluid als schade aan de omgeving of het milieu. Ter voorkoming hiervan worden er maatwerkvoorschriften aan de vergunning verbonden.

 

Hoofdstuk 2. Verantwoordelijkheden en rolverdeling

 

 

2.1. Verantwoordelijkheid organisator

Het organiseren van een evenement brengt niet alleen plezier, maar ook risico’s en verantwoordelijkheden met zich mee. Het gehele proces vergt een behoorlijke inspanningsverplichting voor de evenementenorganisatie. De evenementenorganisatie is namelijk niet alleen verantwoordelijk voor de organisatie van het evenement, maar ook voor het tijdig en volledig aanvragen van de evenementenvergunning én – indien vereist – het aanleveren van een veiligheidsplan. Daarnaast is voor de grotere/ risicovollere evenementen in Almelo ook deelname aan een vooroverleg, schouw en evaluatie vereist. Deze deelname wordt bepaald door de betrokken veiligheidspartners (maatwerk). Het draagt ertoe bij dat een organisatie zich bewust wordt van de risico’s van het evenement en de verantwoordelijke rol die zij hierin vervult. De organisator is namelijk verantwoordelijk voor het inschatten en beheersen van de te verwachten risico’s bij het evenement en voor de te treffen veiligheids- en gezondheidsvoorzieningen en eventuele aanverwante maatregelen. De veiligheids- en gezondheidsvoorzieningen richten zich onder andere op toegangscontrole, inzet van EHBO, beveiliging en verkeersregelaars, brandpreventie én – preparatie, technische hygiënezorg en de te treffen maatregelen in het geval het evenement wordt afgelast.

 

Een organisator is, ongeacht de inzet van de politie en toezichthouders, primair verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid tijdens het evenement. De organisatie is ook verantwoordelijk voor het naleven van de vergunningvoorschriften en het voorkomen en beperken van nadelige de effecten van het evenement in de omgeving, zoals geluids- en parkeeroverlast en andere relevante klachten van omwonenden.

 

Veel evenementenorganisaties bestaan geheel of gedeeltelijk uit vrijwilligers. In enkele gevallen neemt een commercieel/ professioneel evenementenbedrijf de organisatie op zich. De samenstelling van een organisatie is echter niet van invloed op de inspanningsverplichting en de te nemen veiligheidsmaatregelen. Er wordt namelijk voor ieder evenement afzonderlijk (maatwerk) beoordeeld wat de realistisch te verwachten risico’s zijn en hoe het evenement op ‘veilige’ wijze kan plaatsvinden.

 

De veiligheidspartners kunnen tijdens een vooroverleg op praktische wijze adviseren over deze verantwoordelijkheden en de te nemen veiligheidsmaatregelen. Zie ook paragraaf 7.1.

 

2.2. Rolverdeling

2.2.1.Rol gemeente Almelo

 

Bestuurlijk

De Burgemeester van de gemeente Almelo is verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid en heeft tevens de bevoegdheid om een vergunning te verlenen of te weigeren. Naast de Burgemeester is ook het college van Burgemeester en Wethouders in bepaalde gevallen het bevoegd gezag voor toezicht en handhaving en besluiten omtrent de Wegenverkeerswet.

 

Vergunningverlening

Zonder een vergunning (of melding indien het gaat om een meldingsplichtig evenement) mag er geen evenement worden gehouden. De gemeente voert hierin de regie, ook wanneer het gaat om een evenement waarbij een multidisciplinaire advisering aangevraagd moet worden bij de Veiligheidsregio Twente. Naast de externe partners die om advies gevraagd worden, zijn ook diverse interne actoren betrokken, waaronder specialisten voor het adviseren van verkeersmaatregelen en het beheer openbare ruimte (BOR). De gemeente is verantwoordelijk voor het verwerken van de vooraankondiging, melding of vergunningaanvraag, het uitvoeren van de risicoclassificatie en het bepalen van de behandelaanpak, het aanvragen en verwerken van adviezen en uiteindelijk het opstellen van de evenementenvergunning.

 

Toezicht en handhaving

Toezicht en handhaving is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van zowel de gemeente als de organisator. Het is van belang dat een evenement conform de voorschriften van de evenementenvergunning en het veiligheidsplan wordt georganiseerd. De toezichthouders hebben een signalerende, controlerende en handhavende taak. Niet alleen gedurende het evenement, maar ook in de opbouwfase en tijdens de afbouwfase. Zij zien er op toe dat de vergunningsvoorschriften worden nageleefd.

 

2.2.2 Rol Almelo Promotie

 

Algemeen

Ter ondersteuning van de organisatoren is per 1 januari 2012 de Stichting Almelo Promotie in het leven geroepen. In de stichting zijn Stadspromotie Almelo/VVV Almelo ondergebracht en de gemeentelijke afdeling Praktijk Evenementen Coördinatie Team (PECT). Tevens is het gemeentelijke budget voor Citymarketing overgeheveld naar Almelo Promotie. Almelo Promotie is opgericht met het doel om met een bundeling van mankracht en budget een eenduidige infrastructuur voor evenementen, citymarketing en recreatie/toerisme te creëren. Almelo Promotie organiseert zelf geen evenementen. Wat de Stichting wél doet is het faciliteren, coördineren en promoten ervan.

 

Facilitaire ondersteuning

Almelo Promotie zorgt voor het verlenen van logistieke en facilitaire ondersteuning, begeleiding en een deel uitvoering voor evenementen. Tevens is Almelo Promotie belast met het informeren van evenementenorganisaties en het behartigen van hun belangen.

 

Financiële ondersteuning

Organisatoren van evenementen kunnen een aanvraag voor financiële ondersteuning indienen bij Almelo Promotie. De beoordeling en het toekennen van een financiële bijdrage valt onder de verantwoordelijkheid van Almelo Promotie en niet onder die van de gemeente Almelo. Meer informatie over de richtlijnen voor het toekennen van financiële ondersteuning is te vinden via de website van Almelo Promotie (www.almelopromotie.nl).

 

Eerste aanspreekpunt

Almelo Promotie dient als eerste aanspreekpunt voor een organisator. Nog voordat een aanvraag is ingediend kan Almelo Promotie een organisator ondersteunen bij het invullen van de aanvraag, het maken van tekeningen en het ondersteunen bij het schrijven van een veiligheidsplan. Hiervoor is een regionaal aanvraagformulier beschikbaar. De gemeente vraagt ook nadrukkelijk aan organisatoren om eerst contact op te nemen met Almelo Promotie voordat er een aanvraag wordt ingediend bij de gemeente/ medewerkers van vergunningverlening.

 

Kenniscafé

Eenmaal per jaar wordt door Almelo Promotie een kenniscafé georganiseerd. Organisatoren worden tijdens deze bijeenkomst voorgelicht door professionals en er vindt kennisoverdracht plaats op het gebied van evenementen in de meest brede zin van het woord.

 

2.3. Rol van de hulpdiensten en overige partners

De hulpverleningsdiensten zijn verantwoordelijk voor het uitvoeren van de wettelijke taken en verantwoordelijkheden op het gebied van openbare orde en veiligheid, brandveiligheid, gezondheid etc. Zij reserveren capaciteit op basis van de regionale evenementenkalender en adviseren het bevoegd gezag over de veiligheid van een evenement.

 

Brandweer

De brandweer heeft een adviserende rol en richt zich op een aantal brandveiligheidsaspecten. Denk hierbij aan bereikbaarheid en bestrijdbaarheid, brandveiligheid van tenten, andere objecten en toe te passen materialen, maximaal toe te laten aantal bezoekers, vluchtveiligheid van het publiek en het veilig gebruik van gasflessen ten behoeve van het bereiden van voedsel. Bij het opstellen van een advies toetst de brandweer of aan alle risico’s is gedacht en of er voldoende maatregelen door de organisatie worden getroffen om risico’s te voorkomen dan wel te verminderen. Dit wordt vervolgens verwerkt in het (maatwerk) advies. Voor of tijdens het evenement is de brandweer bereid om in samenspraak met de gemeente en eventueel andere disciplines een controle uit te voeren.

 

Politie

De politie handhaaft (in opdracht van de burgemeester) de openbare orde en veiligheid bij evenementen. Daarnaast vervullen zij een adviserende rol richting de gemeente en uiteindelijk de evenementenorganisaties. Met name in de voorbereidende fase wordt de politie betrokken om voldoende slagkracht bij een eventuele calamiteit te kunnen garanderen. De nadruk ligt hierbij onder andere bij crowdmanagement/-control bij evenementen. De politie is in hoofdlijnen niet verantwoordelijk voor het controleren van de vergunningsvoorschriften tijdens het evenement. Wél kunnen zij handhaven op voorschriften die raakvlakken hebben met de openbare orde en veiligheid.

 

Stadstoezicht

Voor het toezicht en handhaving van de vergunningsvoorschriften zijn door de gemeente toezichthouders aangesteld. In de praktijk nemen de Buitengewoon Opsporingsambtenaren (BOA’s) van Stadstoezicht B.V. deze taak op zich. Tijdens het evenement onderhouden ze nauw contact met de politie en waar nodig treden ze gezamenlijk op bij calamiteiten en ongeregeldheden. In geval van overtreding van vergunningvoorschriften, wordt in overleg met de gemeente – meestal na een hersteltermijn – handhavend opgetreden.

 

GHOR/GGD

De GHOR (Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio) adviseert over preventie van geneeskundige risico’s bij evenementen zoals de inzet van EHBO’ers en professionele hulpverleners, het risico op de verspreiding van infectieziekten, voorzieningen voor gehandicapten en de het omgaan met alcohol- en drugsgebruik. Tevens coördineert de GHOR de inzet van geneeskundige diensten op een evenement.

Afhankelijk van de aard van het evenement wordt bekeken of de inzet van onder andere ambulancezorg, vrijwilligers van het Nederlandse Rode Kruis, ziekenhuizen en psychosociale nazorg, noodzakelijk is. De GHOR kan ook een medisch draaiboek opstellen voor een evenement of een mobiele EHBO-unit plaatsen.

Door de GHOR is een Standaard Advies Publieke Gezondheid opgesteld. Meer informatie hierover is te vinden op de website van GHOR Twente (www.ghortwente.nl).

 

Veiligheidsregio Twente

Afhankelijk van de risico-inschatting kan er ook een advisering aangevraagd worden bij het Veiligheidsbureau van Veiligheidsregio Twente. De politie, brandweer en GGD/GHOR participeren in het multidisciplinair veiligheidsoverleg onder voorzitterschap van de gemeente. Zij leveren een aandeel in het maken van een risicoanalyse, stellen een integraal advies op en nemen indien gewenst deel aan de multidisciplinaire schouw. Ook leveren zij een belangrijke bijdrage bij de totstandkoming van regionaal/ uniform evenementenbeleid.

 

Waar relevant raadpleegt de gemeente, brandweer, politie en/of GHOR, andere bedrijven of instellingen ten behoeve van de advisering en operationele voorbereiding op een evenement. Voorbeelden zijn de Nederlandse Spoorwegen, de Provincie, Rijkswaterstaat en het Waterschap.

 

Hoofdstuk 3. Evenementenlocaties & geluid

3.1. Inleiding

In beginsel kan op bijna iedere locatie in de gemeente Almelo een evenement worden georganiseerd. Wel is het noodzakelijk dat er te allen tijde toestemming is verkregen van de grondeigenaar. De aanvraag voor een evenementenvergunning wordt getoetst aan diverse wet- en regelgeving, waaronder de APV. Het uitvoeringsbeleid evenementen geeft nadere invulling aan het proces van vergunningverlening.

 

Het doel van dit hoofdstuk is om de (on)mogelijkheden voor het organiseren van evenementen inzichtelijk te maken voor alle betrokkenen. Daarnaast is het doel om locaties en evenementen zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen, waarmee een te zware locatiebelasting kan worden voorkomen.

 

 

3.2. Evenementen per locatie

Alle evenementen binnen de gemeente Almelo hebben een promotionele waarde. Almelo heeft hiervoor verschillende evenementenlocaties, niet alleen in het centrum maar ook in de buitenwijken en in de omliggende dorpen. Hieronder wordt per locatie beschreven welke mogelijkheden het terrein biedt. Voor aanvragen voor deze en overige locaties geldt altijd dat er maatwerk van toepassing is.

 

Marktplein:

Tweemaal per week, op de donderdag (08.00 - 14.00 uur) en zaterdag (08.00 - 17.00 uur) vindt de markt plaats op het Marktplein, Centrumplein, Waagplein en Wierdensestraat. Daarnaast wordt er in het najaar een kermis georganiseerd. Aan de pleinen zijn diverse horecagelegenheden gelegen. Er is ruimte voor podia en stroomvoorzieningen zijn aanwezig.

 

Centrumplein:

Vanwege de binnenstadsontwikkelingen is het momenteel nog onduidelijk welke type evenementen en de grootte daarvan in de toekomst plaats kunnen vinden op het Centrumplein. In overleg met evenementenorganisaties wordt, zoals bij ieder evenement, maatwerk toegepast.

 

Amaliaplein:

Het Amaliaplein is een klein en gezellig plein en is omringd door diverse horecagelegenheden en de bioscoop. Op het plein is geen plaats voor grote podia en er is een beperkte bezoekerscapaciteit. Er zijn nutsvoorzieningen aanwezig op het plein. Voor organisatoren van een evenement op dit plein, is het noodzakelijk om afstemming te zoeken met de aangrenzende horecagelegenheden en de bioscoop.

 

Koornmarkt:

Dit plein bevindt zich in het midden van het centrum van Almelo. Dit centrale punt verbindt de winkelstraat met het verder gelegen Amaliaplein. Op dit plein is er plek voor een podium en het biedt ruimte aan meer bezoekers dan het Amaliaplein.

 

Rembrandtveld:

Het Rembrandtveld is uitermate geschikt als evenemententerrein. In het voorjaar wordt er een kermis en circus georganiseerd. Er is plaats voor diverse podia en de locatie biedt ruimte voor een groot aantal bezoekers. Diverse nutsvoorzieningen zijn aanwezig op het Rembrandtveld.

 

Schelfhorstpark:

Het Schelfhorstpark is vanwege haar ligging bij uitstek geschikt voor muzikale evenementen. Er is plaats voor diverse podia en het park biedt ruimte voor een groot aantal bezoekers. Er is diverse flora en fauna aanwezig in het park. De organisatie dient ervoor te zorgen dat deze niet wordt verstoord. Waar nodig worden maatwerkvoorschriften toegepast. Daarnaast bevindt zich in het park een vijver die geschikt is voor diverse wateractiviteiten. Voorafgaande aan de vergunningaanvraag is afstemming vereist met de stichting Schelfhorstpark.

 

Beeklustpark:

Het Beeklustpark is hoofdzakelijk geschikt voor muzikale activiteiten, tevens beschikt het park over en muziekkoepel. De mogelijkheid bestaat tot het plaatsen van een groot aantal stoelen voor de muziekkoepel. Voorafgaande aan de vergunningaanvraag is afstemming vereist met de stichting Beeklustpark.

 

Hagenpark:

Het Hagenpark ligt nabij het centrum en is een geschikte locatie voor het houden van evenementen. Het park is deels verhard en deels onverhard. De mogelijkheid bestaat om in dit park een podium te plaatsen. In dit park zijn er standaard geen nutsvoorzieningen aanwezig.

 

Polman stadion/ Woonboulevard:

Het Polmanstadion is de thuishaven van de Betaalde Voetbal Organisatie (BVO) Heracles. Het stadion heeft een capaciteit voor 13.500 toeschouwers. Het is alleen mogelijk om een muzikaal evenement te houden in het Polman stadion als er geen gebruik wordt gemaakt van versterkte geluidsapparatuur. Voorafgaande aan de vergunningaanvraag is afstemming met de BVO Heracles een vereiste.

De naastgelegen Woonboulevard is mede door het nabijgelegen ziekenhuis beperkt qua muzikale activiteiten. Daarnaast is voor het houden van evenementen op dit terrein afstemming noodzakelijk met de ondernemersvereniging.

 

Almelose Aa (evenementen op water):

De Almelose Aa is een watergang welke dwars door het centrum van Almelo loopt. De mogelijkheid bestaat om (een deel van de) evenementen plaats te laten vinden op het water. Naast de Almelose Aa kan de kade ook gebruikt worden als evenemententerrein.

 

Daarnaast zijn er mogelijkheden om in het Twente kanaal, Overijssels kanaal en het Almelo-Nordhorn kanaal wateractiviteiten te laten plaatsvinden.

 

3.3. Geluidsnormeringen en eindtijden

De gemeente heeft de wens om de binnenstad aantrekkelijker te maken. Omdat het centrum ook een woonfunctie heeft, is het van belang dat het aspect geluid wordt onderkend en dat het een plaats heeft binnen het uitvoeringsbeleid evenementen. Enerzijds ter informatie aan de bewoners, anderzijds weet een organisator aan welke regels zij gebonden zijn.

 

Bij het opstellen van het uitvoeringsbeleid evenementen is rekening gehouden met de aard en omvang van een evenement. Aan de hand van het beleid kan worden nagegaan of een vergunning kan worden verleend en onder welke voorwaarden. Het doel van het uitvoeringsbeleid evenementen is om een balans te creëren tussen een dynamische en leefbare binnenstad en een aantrekkelijke woonomgeving.

 

3.3.1.Woongenot versus evenementen

Bij evenementen hoort meestal muziek. Een aantrekkelijk evenementenaanbod kan botsen met een rustig woonklimaat. Kwalitatief goede evenementen worden immers gestimuleerd omdat evenementen een belangrijke bijdrage leveren aan het imago van de stad. Dit geldt met name voor de binnenstad, hier worden de meeste evenementen georganiseerd. De gemeente Almelo staat achter het standpunt dat wie in het centrum woont een bepaalde mate van geluidsoverlast voor lief moet nemen. Geluid is al eeuwenlang onlosmakelijk verbonden met het centrum van de stad. Dit betekent ook dat voor de bewoners er enige mate van acceptatie mag worden verwacht. Om hinder te beperken zijn maatregelen in de sfeer van frequentie, duur, eindtijden, geluidsnormeringen en spreiding van evenementen over meerdere pleinen mogelijk. Ervaringen en evaluaties uit het verleden zijn van invloed op de toepassing van maatwerk voor toekomstige evenementen.

 

3.3.2.Geluidsnormeringen en eindtijden ABC- evenementen

In onderstaande tabel zijn de eindtijden en geluidsnormen voor evenementen opgenomen. Voor alle vergunningsplichtige evenementen (A, B en C) gelden dezelfde criteria. Voor de kermis is, vanwege de vele piekmomenten qua geluid, een extra beperking opgenomen.

 

Tabel Geluid en eindtijden

Categorie evenement:

A – B – C

Eindtijden:

Zondag t/m donderdag

(op zondag vanaf 13.00 uur)

 

Vrijdag en zaterdag

Officiële feestdagen (Voor een overzicht van de officiële feestdagen wordt verwezen naar de website van de Rijksoverheid (www.rijksoverheid.nl)

 

23.00 uur

 

01.00 uur

01.00 uur

 

Openingstijden kermis:

Maandag t/m donderdag

Vrijdag en zaterdag

Zondag

 

10.00 – 23.00 uur

10.00 – 24.00 uur

13.00 – 22.00 uur

Geluidnorm (dB(A) is de eenheid waarin de sterkte van het geluid wordt weergegeven. dB(C) wordt gehanteerd voor de (zware) bassen) evenement, gemeten bij een woning:

85 dB(A)/99 dB(C) in het algemeen.

Geluidsnorm kermis,

gemeten op drie meter van de geluidboxen:

80 dB(A)/94dB(C).

 

Uitzonderingen:

In beperkte mate zijn uitzonderingen op bovenstaande mogelijk.

• De overige activiteiten, zoals de verkoop van (alcoholische) dranken en etenswaren op straat, kunnen worden voortgezet tot een halfuur na de eindtijd voor live- of versterkte muziek. Na deze ‘afkoelingsperiode’ moet het evenement beëindigd zijn en heeft het terrein/ het horecaconcentratiegebied weer de gebruikelijke functie;

• Evenementen die op een zondag of feestdag vóór 13:00 uur starten, kunnen in enkele gevallen alleen plaatsvinden met een ontheffing van de Zondagswet. Per evenement wordt bekeken in hoeverre geluidsgevoelige activiteiten voor overlast kunnen zorgen. Waar nodig zal een ontheffing aangevraagd moeten worden;

• Voor de Pinksterfeesten te Bornebroek, het Twentse Lente Festival en de Profronde van Almelo, geldt een eindtijd voor het geluid van 02:00 uur en een eindtijd van 02:30 uur voor (alcoholische) dranken en etenswaren op straat. Deze eindtijden gelden – voor zover van toepassing – op iedere afzonderlijke evenementendag;

• De in de tabel genoemde waarden betreffen equivalente geluidsniveaus. Dit is een gemiddeld geluidsniveau over een bepaalde meettijd. Voor evenementen waarbij er sprake kan zijn van frequent voorkomende piekgeluiden, kunnen zonodig maatwerkvoorschriften worden verbonden aan de evenementenvergunning. Piekgeluiden zijn kortstondige verhogingen van het equivalent geluidsniveau vanwege de geluidsbron(nen) tijdens het evenement.

 

Geluidsnormering en schouw

Indien gewenst is het mogelijk om tijdens de schouw geluidsmetingen uit te voeren om te bepalen welk (muziek)geluidsniveau de geluidsbron(nen) tijdens het evenement mogen produceren, waarbij wordt voldaan aan de voor het evenement geldende geluidsnorm(en).

 

Hoofdstuk 4. De evenementenkalender

 

 

Het aanbod van evenementen is groot, met name in de lente- en zomermaanden. Om te voorkomen dat er te veel evenementen op dezelfde dag of in hetzelfde weekeinde plaatsvinden, is spreiding gewenst. Het gebruik van een evenementenkalender kan hieraan bijdragen.

Daarnaast zorgt een evenwichtige evenementenkalender ervoor dat de facilitaire diensten beter afgestemd kunnen worden, waaronder de inzet van politie en toezichthouders. Dit hangt samen met de locatiebelasting. We willen voorkomen dat evenementen gelijktijdig plaatsvinden op dezelfde locatie of in elkaars nabijheid als dit leidt tot (onbeheersbare) risico’s.

 

De evenementenkalender wordt samengesteld aan de hand van een voorinschrijving. Door deze vroege aanmelding is er voldoende tijd om de benodigde facilitaire diensten te kunnen inplannen die nodig zijn om het evenement in goede banen te kunnen leiden. Tot 15 december van het voorafgaande jaar kunnen evenementen worden aangemeld bij Almelo Promotie. Aanmeldingen komen automatisch in optie op de evenementenkalender te staan. In principe komen alle soorten evenementen op de kalender te staan; er wordt geen onderscheid gemaakt naar grote of kleine evenementen.

 

Bij nieuwe initiatieven (na 15 december) wordt in overleg met Almelo Promotie bekeken wanneer en op welke locaties het evenement georganiseerd kan worden. Ook hierbij geldt dat een vroege aanmelding van een evenement de haalbaarheid ervan vergroot. Er is dan immers nog voldoende tijd om in samenspraak met een evenementenorganisatie en betrokken veiligheidspartners eventuele knelpunten en risico’s weg te nemen. De (volledige) vergunningaanvraag kan dan ook tijdig ingediend worden.

 

Op de website van Stichting Almelo Promotie (www.almelopromotie.nl) is de evenementenkalender te vinden. De kalender is ook te vinden op www.uitinalmelo.nl. In de kalender zijn alle evenementen opgenomen waarvan bekend is dat zij plaatsvinden in de gemeente Almelo.

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 5. Categorieën evenementen

5.1. Categorisering

Niet voor alle evenementen is een evenementenvergunning vereist. In sommige gevallen kan een evenement meldingsplichtig zijn. Voor vergunningsplichtige evenementen wordt onderscheid gemaakt in A-, B- en C- evenementen. In dit onderscheid komen de mate van risico’s op het gebied van openbare orde en veiligheid, impact op de stad en de gevolgen voor het verkeer tot uitdrukking. Voor de beoordeling van de risico’s wordt gebruik gemaakt van het risicoclassificatiemodel dat door Veiligheidsregio Twente is opgesteld.

 

De gemeente Almelo onderscheidt de volgende categorieën:

 

Categorie

Omschrijving

Meldingsplichtige evenementen

Meldingsplichtig, mits voldaan wordt aan de opgestelde criteria

(Bijvoorbeeld: straatfeest, buurtbarbecue)

Categorie A

Vergunningsplichtig, reguliere evenementen met een laag risico

(Bijvoorbeeld: Boekenmarkt, rommelmarkt)

Categorie B

Vergunningsplichtig, evenementen met een verhoogd risico

(Bijvoorbeeld: Sinterklaasintocht, RopaRun, Pinksterfeesten)

Categorie C

Vergunningsplichtig, risicovolle evenementen

(Bijvoorbeeld: Freshtival, Zwarte Cross, Lowlands)

 

Het is mogelijk dat in de aanloop naar een evenement bepaalde factoren uit het risicoclassificatiemodel wijzigen, waardoor de uiteindelijke puntentelling ook wijzigt. Voor een gedegen voorbereiding vanuit het oogpunt van veiligheid en gezondheid is het van belang dat eventuele wijzigingen (bijvoorbeeld in het bezoekersaantal, doel van het evenement, locatie enz.) zo spoedig mogelijk worden doorgevoerd in het risicoclassificatiemodel. Het is aan de gemeente om hier alert op te zijn en de consequenties aan de organisator kenbaar te maken. Om deze reden is het van belang dat er in een vroegtijdig stadium een vooroverleg plaatsvindt met de organisatie, zodat tijdig het evenement op de juiste wijze geclassificeerd kan worden (zie ook paragraaf 7.3.).

 

5.2. Bijzondere evenementen

5.2.1.Meldingsplichtige evenementen

Zoals in paragraaf 1 al is aangegeven, zijn er naast vergunningsplichtige evenementen ook evenementen die afgedaan kunnen worden met een melding. Voor deze kleinschalige evenementen is een melding bij de gemeente voldoende. Om in aanmerking te komen voor een meldingsplichtig evenement, moet er voldaan worden aan een aantal voorwaarden. In hoofdstuk 6.1 van deze beleidsnota wordt nader ingegaan op deze voorwaarden en de procedure voor een meldingsplichtig evenement.

 

5.2.2.Voetbalwedstrijden

Voor voetbalwedstrijden in het Polmanstadion moet door de Betaald Voetbal Organisatie een vergunning aangevraagd worden op grond van artikel 2:26a van de APV. De gemeente/ burgemeester neemt deze aanvraag in behandeling. De BVO dient voor de reguliere wedstrijden in de nationale voetbalcompetitie, bekerwedstrijden en Europese wedstrijden een afzonderlijke aanvraag in. Er is een aparte vergunning nodig voor (oefen)interlands van nationale (jeugd)teams. Deze vergunning wordt aangevraagd door de KNVB.

 

5.2.3.Circussen

Het organiseren van een circus staat gelijk aan het organiseren van een evenement. Voor een circus is dan ook een evenementenvergunning nodig. In de gemeente Almelo wordt één circus per jaar toegestaan. Het aantal aanvragen om een evenementenvergunning voor een circus ligt echter vele malen hoger. Daarnaast zijn er maar een beperkt aantal locaties waar een circus georganiseerd kan worden. Omdat niet iedere circusorganisatie in aanmerking komt voor een evenementenvergunning, is het nodig hiervoor aanvullende regels en criteria in dit beleid op te nemen. De aanvullende regels die gelden voor circussen zijn te vinden in bijlage 2 van deze beleidsnota. Deze beleidsregels zijn onlosmakelijk verbonden met voorliggend uitvoeringsbeleid evenementen.

 

De Gezondheids‐ en Welzijnswet voor dieren regelt het welzijn van dieren. Vanaf 15 september 2015 is het optreden van wilde dieren bij wet verboden.

 

5.2.4.Kermissen

Een kermis wordt gezien als een evenement met drie of meer grootvermaak attracties (bijvoorbeeld botsauto’s, reuzenrad, achtbaan of spookhuis). In Almelo vinden momenteel 2 kermissen plaats: de voorjaarskermis op het Rembrandtveld en in het najaar een kermis in het centrum van Almelo. De nadere beleidsregels zijn terug te vinden in bijlage 3 van deze beleidsnota. Deze beleidsregels zijn onlosmakelijk verbonden met voorliggend uitvoeringsbeleid evenementen.

 

5.2.5.Schermenbeleid

Voor ieder EK/WK voetbal, of bij andere grote sportevenementen gelden regels voor het plaatsen van schermen (zie bijlage 4), hierin zijn zowel landelijke als lokale uitgangspunten geformuleerd. Voor de aanvraag van een dergelijk evenement, dient men gebruik te maken van het aanvraagformulier voor een evenementenvergunning. Deze beleidsregels zijn onlosmakelijk verbonden met voorliggend uitvoeringsbeleid evenementen.

 

5.2.6. Openbare manifestaties

Betogingen/ demonstaties, vergaderingen en samenkomsten tot het belijden van godsdienst of levensbeschouwing (zoals bedoeld in de Grondwet en de Wet openbare manifestaties, Wom) worden vaak ten onrechte als evenement gezien. Ook zijn er grensgevallen. Bij een openbare manifestatie moet het gaan om een collectieve activiteit waarbij de belijdenis van een geloofs- of levensovertuiging, dan wel de meningsuiting op de voorgrond staat. Deze manifestaties kunnen invloed hebben op de openbare orde, gezondheid en het verkeer. In de voorbereiding door de operationele diensten, vertonen deze manifestaties dan ook grote overeenkomsten met de voorbereiding op evenementen. Voor deze manifestaties is een kennisgeving verplicht en de burgemeester kan voorschriften, beperkingen, aanwijzingen of een verbod geven. Conform de Wom en artikel 2:3 e.v. van de APV. In uitzonderlijke gevallen kan er gekozen worden voor een evenementenvergunning. Dit is sterk afhankelijk van de geplande activiteiten, de bezoekersstromen en andere aspecten die van invloed zijn op de openbare orde en veiligheid. Er is dan ook meer voorbereidingstijd om de activiteiten op veilige wijze te laten plaatsvinden.

 

5.2.7. Leegstaande panden

Leegstaande panden kunnen een rol hebben in publieksgerichte evenementen. Deze locaties kunnen een tijdelijke invulling krijgen tijdens een evenement.

 

Voor evenementen in leegstaande panden geldt de regeling dat – in geval er geen gebruiksvergunning verleend is – er een gebruiksmelding aangevraagd moet worden. Indien een evenement in een bouwwerk plaatsvindt, is voor wat betreft de brandveiligheid altijd het Bouwbesluit en de Brandbeveiligingsverordening van toepassing (ongeacht de aanwezigheid van een gebruiksvergunning). Wanneer er nog geen gebruiksmelding is ingediend en er zijn meer dan 50 personen gelijktijdig aanwezig (art. 1.18 en 1.19 Bouwbesluit 2012), zal er uiterlijk 4 weken voor de voorgenomen aanvang van het gebruik, een gebruiksmelding moeten worden ingediend. Het is niet toegestaan zonder of in afwijking van een gebruiksmelding een bouwwerk in gebruik te nemen. Naar aanleiding van de melding bestaat de mogelijkheid dat de gemeente nadere voorschriften voor brandveilig gebruik oplegt (art. 1.21 Bouwbesluit 2012). De aanvraag van een gebruiksmelding loopt via het omgevingsloket. Deze is via de website www.omgevingsloket.nl aan te vragen.

 

In het vooroverleg dat plaatsvindt voorafgaande aan de vergunningaanvraag, wordt door de gemeente en hulpdiensten bepaald voor welke leegstaande panden een gebruiksmelding verplicht is.

 

 

Hoofdstuk 6. Procedure vergunningaanvraag

 

Voor het organiseren van een evenement kan de stichting Almelo Promotie een belangrijke ondersteunende rol vervullen. Organisaties kunnen hier terecht met organisatorische en financiële vragen over evenementen en om zich aan te melden voor de jaarlijkse evenementenkalender. Almelo Promotie vormt de brug tussen de organisator en de gemeente en draagt ertoe bij dat organisaties een volledige aanvraag voor een evenementenvergunning indienen bij de gemeente. De gemeente (lees: burgemeester) neemt daarna de aanvraag voor een evenementenvergunning in behandeling. In de laatste paragraaf van dit hoofdstuk is alle informatie over de aanvraagprocedure in een schema samengevat.

 

6.1. Meldingsplichtige evenementen

Binnen de gemeente Almelo wordt er onderscheidt gemaakt tussen meldingsplichtige en vergunningsplichtige evenementen. Voor meldingsplichtige evenementen hoeft geen vergunning aangevraagd te worden. Het is echter wel noodzakelijk dat er uiterlijk 2 weken voorafgaande aan het evenement een melding bij de gemeente wordt ingediend. Aan een meldingsplichtig evenement zijn een aantal voorwaarden verbonden:

 

• Het aantal bezoekers bedraagt niet meer dan 300 personen;

• Het evenement vindt niet plaats in het centrum;

• Er wordt geen geluidsoverlast veroorzaakt;

• Het evenement vindt plaats tussen 9.00 en 23.00 uur;

• Er vindt op zondag vóór 13.00 uur geen verstoring van de openbare rust plaats;

• Het evenement vindt niet plaats op de rijbaan, (brom)fietspad of parkeerplaats of vormt anderszins een belemmering voor het verkeer en de hulpdiensten;

• Slechts kleine objecten worden geplaatst met een oppervlakte van minder dan 25m² per object.

 

De burgemeester kan binnen 5 werkdagen na ontvangst van de melding besluiten het organiseren van een evenement te verbieden. Tevens kan de burgemeester nadere regels verbinden indien dat naar zijn of haar oordeel noodzakelijk is.

 

In geval er sprake is van twijfel over de vergunningsplicht van het evenement, dan kan de organisator dit laten toetsen bij Almelo Promotie. Zij zullen de organisator infomeren onder welke voorwaarden een meldingsplichtig evenement mag plaatsvinden. Als het evenement toch vergunningsplichtig blijkt te zijn, dan zal Almelo Promotie de organisator informeren en waar nodig begeleiden bij de vervolgstappen.

 

6.2. Categorie A evenementen

De vergunningaanvraag voor een categorie A-evenement moet minimaal 8 weken voorafgaand aan het evenement ingediend zijn bij de gemeente/ burgemeester. In overleg met betrokkenen wordt bepaald of het noodzakelijk is dat er naast de vergunningaanvraag ook nog aanvullende documenten ingediend moeten worden. In enkele gevallen kan dit leiden tot het opwaarderen van de classificatie van het evenement (bijvoorbeeld van A-evenement naar B-evenement). Het is mogelijk dat de organisator een verkeersplan en/of veiligheidsplan moet opstellen voor het evenement. Een aanvraag voor een evenementenvergunning moet volledig zijn om het in behandeling te kunnen nemen. Dit betekent dat de aanvraag voorzien moet zijn van een draaiboek, tekeningen (locatiebelasting) en in sommige gevallen een veiligheidsplan (maatwerk). Almelo Promotie kan hierin ondersteuning bieden aan de organisatoren. Afhankelijk van de risico’s bij het evenement, kan de volledige aanvraag ook ter advisering worden voorgelegd aan de veiligheidspartners (politie, brandweer etc.).

 

Indien een evenement niet op de evenementenkalender vermeld staat, wordt er bekeken of het mogelijk is om het evenement op de gewenste datum te laten plaatsvinden. Er wordt gekeken naar locatie, beschikbare ruimte op de evenementenkalender en de beschikbare capaciteit bij de politie en Stadstoezicht.

 

6.3. Categorie B- en C-evenementen

De vergunningaanvraag voor een categorie B-evenement dient 8 weken voorafgaande aan het evenement ingediend te zijn. Voor een C-evenement geldt een termijn van 12 weken. Deze termijnen zijn noodzakelijk om tot een zorgvuldige vergunningverlening te komen. Bij C-evenementen dient er regionaal advies aangevraagd te worden en in sommige gevallen geldt dit ook voor een B-evenement. Een belangrijke voorwaarde voor het in behandeling nemen van de vergunningaanvraag, is dat de aanvraag volledig moet zijn inclusief veiligheidsplan, tekeningen en dergelijke. Almelo Promotie kan indien gewenst de organisator ondersteunen bij het invullen en volledig aanleveren van de vergunningaanvraag.

 

Vanwege de impact op de stad en de te nemen maatregelen, wordt een organisator verzocht om ruim van tevoren met de gemeente en hulpdiensten in overleg te treden. Zo kan er op tijd vastgesteld worden of het om een B- of C-evenement gaat. Vanwege de omvang en complexiteit van deze evenementen, is er structuur in de voorbereiding nodig. De vergunningverleners (het KCC) van de gemeente Almelo voeren hierin de regie.

 

6.4. Bezwaar of beroep

Op basis van de Algemene wet bestuursrecht hebben belanghebbenden de mogelijkheid om tegen een besluit van de gemeente (bijvoorbeeld de verlening van een evenementenvergunning) bezwaar of beroep in te dienen. Om bewoners en andere belanghebbenden de gelegenheid te bieden om bezwaar te maken tegen een besluit, streeft de gemeente ernaar de vergunning 4 weken voorgaande aan het evenement te verlenen. Het plaatsen van een evenement op de evenementenkalender is geen besluit.

 

6.5. Evaluatie

In overleg met de betrokken professionals, waaronder politie, brandweer, Stadstoezicht, GHOR en VRT, wordt bekeken welke evenementen in aanmerking komen voor een evaluatie. Het streven is om binnen 4 weken na afloop van het evenement de evaluatie te laten plaatsvinden. Tijdens dit overleg wordt ingegaan op de voorbereiding, de schouw, naleving van de vergunningsvoorschriften en er wordt ingegaan op het toezicht en handhaving tijdens het evenement. De evaluatie heeft tot doel om eventuele knelpunten en risico’s bij een volgende editie van het evenement te voorkomen, zodat het de kwaliteit en veiligheid van het evenement ten goede komt. De betrokken evenementenorganisaties worden nadrukkelijk verzocht aanwezig te zijn bij de evaluatie.

 

6.6. Leges

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een evenementenvergunning worden leges geheven. Voor meldingsplichtige evenementen worden geen leges geheven. Voor een overzicht van de leges per evenementencategorie wordt verwezen naar de actuele Legesverordening van de gemeente Almelo.

 

6.7. Schematische weergave

Wat:

Waar:

Tijdstip:

Toelichting:

 

 

 

Vragen en informatie m.b.t. evenementen Algemeen, procedures, vergunning, bijdragen, kalender, locaties etc.

Almelo Promotie

Doorlopend

 

Aanmelding evenement voor plaatsing op evenementenkalender

Almelo Promotie

Voor 15 december van het jaar voorafgaande aan evenement.

 

Aanvraag financiële ondersteuning Almelo Promotie Voor 1 december van het jaar voorafgaande aan evenement.

Melding van meldingsplichtig evenement Vergunningverleners (KCC) gemeente Almelo.

Minimaal 2 weken voor het evenement plaatsvindt.

Vooroverleg Gemeente/ Almelo Promotie Voorafgaand aan de definitieve vergunningaanvraag wordt door de gemeente/hulpdiensten de concept aanvraag besproken en teruggekoppeld naar de aanvrager.

Indienen vergunningaanvraag Vergunningverleners (KCC) gemeente Almelo.

A- evenement: minimaal 8 weken voor aanvang van evenement.

B- evenement: minimaal 8 weken voor aanvang van evenement.

C- evenement: minimaal 12 weken voor aanvang van evenement.

Afgifte vergunning Vergunningverleners (KCC) gemeente Almelo. Het streven is om 4 weken voorafgaande aan het evenement de vergunning af te geven.

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 7. Beoordeling vergunningaanvraag

 

Om te bepalen of aan een organisator een evenementenvergunning kan worden verleend, wordt door de vergunningverleners van de gemeente Almelo advies gevraagd aan de veiligheidspartners. In goed overleg met de organisatie wordt beoordeeld wat de risico’s zijn en hoe deze beperkt kunnen worden door het opnemen van voorschriften in de vergunning en het opstellen van een veiligheidsplan in geval zich calamiteiten voordoen.

 

7.1. Vooroverleg

Voordat een organisator een vergunningaanvraag bij de gemeente indient, vindt voor grote evenementen een vooroverleg plaats tussen de veiligheidspartners en de organisator. Tijdens dit vooroverleg geeft de organisatie inzage in de gewenste activiteiten en adviseren betrokken veiligheidspartners (zoals politie, brandweer, GHOR, Stadstoezicht en Almelo Promotie) over de haalbaarheid daarvan en de te nemen veiligheidsmaatregelen. Het vooroverleg zorgt er ook voor dat evenementenorganisaties zich tijdig bewust zijn van de indieningstermijn en het voorkomt dat zij onnodig verrast worden door veiligheidsadviezen en de daardoor te nemen maatregelen. Het toevoegen van activiteiten binnen de laatste 8 weken voorafgaand aan het evenement is een ongewenste situatie. De advisering en de vergunningverlening komt hierdoor in de knel. Daarentegen is het laten vervallen van een (aantal) activiteit(en) uit veiligheidsoverwegingen vrijwel niet problematisch. Tijdens het vooroverleg worden evenementenorganisaties ondersteund om bovenstaande dilemma’s te voorkomen.

Het is belangrijk om als organisator ruimschoots voorafgaande het evenement contact op te nemen zodat een vooroverleg nog voor de definitieve vergunningaanvraag kan plaatsvinden. Hiervoor is het belangrijk dat een aanvrager al over een concept-vergunningaanvraag beschikt, waaruit duidelijk blijkt hoe het evenement wordt vormgegeven.

 

7.2. Regionale vergunningaanvraag

De gemeente Almelo maakt gebruik van het regionale evenementenaanvraagformulier die is ontwikkeld door Veiligheidsregio Twente. De daarin opgenomen essentiële kerngegevens zijn nodig om te kunnen komen tot een risicoclassificatie en een advies vanuit de gemeente en hulpdiensten. Het aanvraagformulier wordt door alle 14 Twentse gemeenten gehanteerd. In het formulier dienen onder meer contact gegevens ingevuld te worden, een beschrijving van het evenement en data en tijden van het evenement. Aan de hand van 20 punten gaat de organisator alle mogelijke risico’s na die van toepassing kunnen zijn op het evenement. De gemeente adviseert de organisatoren nadrukkelijk om hiervoor ondersteuning te zoeken bij Almelo Promotie. Zij kunnen de organisatoren bijstaan bij het invullen van de aanvraag en het maken van tekeningen. De organisator dient zelf de complete vergunningaanvraag naar de gemeente Almelo te sturen. Dit kan gedaan worden door de aanvraag met bijlages naar gemeente@almelo.nl te versturen. Het aanvraagformulier is te vinden op de website van Stichting Almelo Promotie. De gemeente neemt alleen het regionale aanvraagformulier in behandeling.

 

7.2.1.Tijdig en volledig aanvragen

Het is van het grootste belang om tijdig een aanvraag in te dienen. De gestelde termijnen van 8 weken (A- en B-evenementen) en 12 weken (C-evenementen) zijn dan ook de uiterste inleverdata. Hoe eerder een organisator met een aanvraagt komt, hoe groter de kans dat een evenement kan plaatsvinden. Per ingang van het nieuwe uitvoeringsbeleid evenementen worden de indieningstermijnen nauwlettend gehandhaafd.

Mocht de aanvraag (nog) niet geheel compleet zijn, dan wordt de aanvrager op grond van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), in de gelegenheid gesteld om binnen 2 weken de aanvraag compleet te maken. Aanvragen die niet binnen de gestelde termijnen (compleet) zijn aangeleverd, worden zeer waarschijnlijk niet behandeld. In uitzonderlijke/ onvoorziene gevallen kan de burgemeester besluiten hiervan af te wijken.

 

7.3. Risicoclassificatiemodel

Aan de hand van het risicoclassificatiemodel wordt het evenement ingedeeld in een categorie A, B of C, waarbij een A-evenement het minst risicovol is. Verschillende factoren hebben invloed op de classificatie. Allereerst is het type evenement belangrijk voor het inschatten van de risico’s. Gaat het om een popconcert, sportevenement of bijvoorbeeld een evenement waarbij motorische voertuigen bij betrokken zijn? Elk type brengt zijn eigen risico’s met zich mee. Daarnaast is het aantal bezoekers een belangrijk gegeven. Ook is de spreiding van het aantal bezoekers belangrijk; zijn zij allen op hetzelfde tijdstip aanwezig of is er een in- en uitloop van bezoekers? Leeftijd en conditie van het publiek spelen ook mee; bij de komst van voornamelijk jongeren komen er andere risico’s kijken dan bij een publiek met veelal ouderen. Locatie en ondergrond zijn ook belangrijk voor het inschatten van het risico; vindt het evenement in het centrum plaats of daarbuiten? En vindt het plaats op een verharde ondergrond of een onverharde ondergrond? Ook het seizoen heeft invloed op de risicoclassificatie; in de zomer zijn er andere risico’s aanwezig dan in de winter. Toegankelijkheid voor publiek en hulpdiensten is tevens een aspect waar naar gekeken wordt. Al deze factoren zijn medebepalend voor de classificatie van het evenement. De uiteindelijke classificatie wordt beoordeeld door de betrokken partners.

 

7.4. Veiligheidsplan

Voor evenementen geldt dat direct aan het begin van het vergunningsverleningsproces op basis van de risicoclassificatie bepaald wordt of voor het betreffende evenement een veiligheidsplan moet worden opgesteld. In het veiligheidsplan neemt de organisator de veiligheidsmaatregelen op die hij heeft getroffen en gaat treffen op het gebied van veiligheid. Zoals gesteld is het veiligheidsplan een belangrijke input voor de risicoanalyse die wordt opgesteld. Op basis van de risicoanalyse kan het vervolgens nodig zijn om het veiligheidsplan uit te breiden. Uit de analyse blijkt namelijk welke risico’s zich in welke mate voor kunnen doen. Het veiligheidsplan behoort aan te geven hoe die risico’s worden gepareerd. Het calamiteitenplan maakt onderdeel uit van het veiligheidsplan. Voor het veiligheidsplan is een format beschikbaar op de site van Almelo Promotie.

 

7.5. Tekeningen en locatiebelasting

Naast een volledig ingevuld aanvraagformulier en het veiligheidsplan, dient er ook een situatieschets/ locatiebelasting aangeleverd te worden. Deze schets dient een op schaal gemaakte situatietekening van de locatie waarop het evenement plaatsvindt te zijn, met daarop de tent(en), calamiteitenroute, met de omgeving zoals wegen, sloten, brandkranen, hekwerken, vrij te houden opstelplaats taxi’s, parkeerterrein, aggregaten, lichtmasten en/of openbare verlichting, vluchtwegaanduiding, (nood)uitgan(gen) van afgesloten terrein, heaters, brandstofopslag, bak- en braadinrichtingen, voertuigen, kramen, attracties, en EHBO-posten.

Almelo Promotie kan ondersteuning bieden bij het opstellen van dergelijke tekeningen.

 

Hoofdstuk 8. Voorwaarden en voorschriften vergunningverlening

8.1. Inleiding

De organisator, ofwel vergunningaanvrager, is primair verantwoordelijk voor het evenement. Zij neemt maatregelen voor een evenement zonder voorspelbare risico’s, maar ook mét voorspelbare risico’s. Immers, voorspelbare risico’s zijn van tevoren af te dekken, maar onvoorspelbare niet. Concreet betekent dit dat een organisator verantwoordelijk is voor de aanloopperiode, het evenement zelf en de afloop ervan, inclusief voorspelbare verstoringen van de openbare orde of dreiging van criminaliteit. Dit betekent dus niet enkel een verantwoordelijkheid voor de ordehandhaving binnen het gebied van het evenement. Ook begeleiding van de aan- en afvoer van bezoekers valt hieronder. De verantwoordelijkheid van de organisator houdt op daar waar de politietaak begint: bij de specifieke bevoegdheden van de politie en de onvoorspelbare risico’s. Of deze verantwoordelijkheid voldoende is gewaarborgd, wordt door middel van een risicoanalyse beoordeeld door de vergunningverleners, Almelo Promotie, politie, brandweer, GHOR en Veiligheidsregio Twente.

 

8.2. Algemene voorwaarden

Een organisator van een evenement dient aan de volgende algemene voorwaarden te voldoen:

• De organisator moet de informatie leveren die nodig is om en vergunningaanvraag goed te kunnen laten beoordelen door de lokale autoriteiten. Bijzondere aandacht is er voor de evenementen waarbij verwacht mag worden dat in het kader van openbare orde en veiligheid nadere afspraken met de organisatie gemaakt moeten worden en of nadere afstemming in het kader van inzet van o.a. politie nodig is. Een complete aanvraag is een vereiste.

• De organisator is verantwoordelijk voor het aantal bezoekers van het evenement. Er mogen niet meer bezoekers worden toegelaten dan in de vergunning is aangegeven.

• De organisator is verantwoordelijk voor een adequate bereikbaarheid van het evenement voor politie, brandweer en ambulance. Het aanrijden en opstellen van hulpdiensten mag niet worden gehinderd of belemmerd.

• De organisator is ervoor verantwoordelijk dat bezoekers in geval van calamiteiten het evenement snel kunnen verlaten. Evenementen die binnen plaatsvinden of van het publieke domein gescheiden evenementen, vereisen niet geblokkeerde nooduitgangen.

• De organisator is verantwoordelijk voor afdoende (fysieke) veiligheidsmaatregelen, bijvoorbeeld ten aanzien van de indeling van het terrein en de aanwezige EHBO.

• Bewoners van nabij gelegen woningen en bedrijven moeten vooraf geïnformeerd worden over het evenement. De organisatie informeert uiterlijk 10 dagen voorafgaande aan het evenement belanghebbenden.

• Geen evenement is hetzelfde. Er kunnen specifieke voorschriften opgelegd worden waaraan de organisator moet voldoen. Deze zijn afhankelijk van de mogelijke risico’s die uit de risicoanalyse naar voren komen.

 

8.3. Verkeer

In het geval een evenement veel bezoekers trekt die anders dan te voet het evenement bezoeken, zullen hiervoor door de organisator maatregelen worden getroffen. Vaak is het bij een evenement ook noodzakelijk om een aantal straten af te zetten. Men is er met name op bedacht, dat de hulpdiensten hun werk zonder hinder kunnen uitvoeren.

Organisatoren zijn primair verantwoordelijk om de consequenties van het evenement ten aanzien van het verkeer te beperken. Dit betekent dat zij zo nodig moeten zorgen voor de inzet van verkeersregelaars en de uitvoering van een verkeerscirculatieplan.

Bij bepaalde B- en C evenementen moet de organisator vooraf een mobiliteitsplan opstellen. Hierin wordt aangegeven hoe de verkeersoverlast wordt beperkt voor alle verkeersdeelnemers, welke maatregelen worden genomen en welke afspraken zijn gemaakt met NS, taxi- en busbedrijven. Dit geldt zowel voor, tijdens als na het evenement. Tijdens het vooroverleg wordt er met de betrokken actoren bepaald of een mobiliteitsplan noodzakelijk is.

 

8.4. Beveiligers

Aan de evenementenorganisator/vergunninghouder kan naast de inzet van toezichthouders, de voorwaarde tot het inzetten van beveiligers worden opgelegd. Het aantal beveiligers is mede afhankelijk van het risicoprofiel van het evenement. Dit wordt mede besproken in het vooroverleg en wordt in de vergunning als voorschrift vermeld. Deze beveiligers dienen te voldoen aan de gestelde wettelijke eisen. De beveiligers plegen voorafgaande aan en tijdens het evenement overleg met het dienstdoende politiepersoneel dat is belast met toezicht op het evenement. Indien er een Centrale Post(CP) is ingesteld, worden de beveiligers vanuit de CP gecoördineerd en aangestuurd.

 

Door de gemeente Almelo worden de richtlijnen gehanteerd welke landelijk gelden voor de inzet van beveiligers. Voor evenementen met een gemiddeld risico wordt veelal een inzet van 1 beveiliger op 250 bezoekers gehanteerd. Op basis van maatwerk wordt er na het toepassen van de richtlijn gekeken naar het type toezicht dat nodig is voor het specifieke evenement. Aan de hand van dit maatwerk worden de risico’s en type werkzaamheden bepaald. De risico’s en werkzaamheden bepalen vervolgens hoeveel beveiligers en overige toezichthouders ingezet moeten worden. De uitkomsten van dit maatwerk zal de organisator in het veiligheidsplan moeten verwerken, waarbij een duidelijk inzetschema van de gehele veiligheidsorganisatie moet worden opgenomen.

 

8.5. Brandveiligheid

De aanvraag voor een evenement wordt door de brandweer getoetst, waarbij de richtlijnen van Veiligheidsregio Twente als uitgangspunt gehanteerd worden. Ieder evenement is uniek en heeft haar eigen risico’s en gevaaraspecten, waardoor brandveiligheidsvoorschriften per evenement zullen verschillen. Bij het indienen van de aanvraag voor een evenementenvergunning wordt door de vergunningverlener van de gemeente Almelo ingeschat in hoeverre de verwijzing voor nader overleg met de brandweer relevant is.

 

8.6. Aansprakelijkheid

De organisator is aansprakelijk voor alle schade die door het gebruik van de vergunning aan eigendommen van de gemeente of van anderen wordt toegebracht.

 

In zijn algemeenheid geldt voor de organisatie van een evenement een zorgplicht ten opzichte van haar deelnemers. De organisatie dient zich in te spannen om de veiligheid van de deelnemers te garanderen. Daarnaast wordt er van de organisatie verwacht dat zij toezicht houdt op de deelnemers van een evenement. Van de organisatie kan onder omstandigheden worden gevergd dat de organisatie met het oog op de veiligheid van en het toezicht op de deelnemers bepaalde veiligheidsmaatregelen neemt. Welke maatregelen dat zijn, is erg afhankelijk van het type evenement en de omstandigheden (maatwerk).

De zorgplicht van de organisatie is tevens een inspanningsverplichting. Dit houdt in dat de organisatie zich ‘maximaal’ moet inspannen om de risico’s voor de deelnemers zoveel mogelijk te voorkomen en te beperken. Deze inspanning is ook van invloed op de mate van aansprakelijkheid.

 

In de praktijk houdt voorgaande in dat de zorgvuldigheidsplicht groter wordt naarmate:

• Het evenement gevaarlijker is;

• De kans bestaat dat deelnemers minder voorzichtig zullen zijn (bijvoorbeeld door drankmisbruik);

• De kans op een ongeval of schade groter zal zijn; én

• De voorzorgsmaatregelen eenvoudig te nemen zijn.

 

De organisator wordt nadrukkelijk geadviseerd een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten, die zowel de materiele als de letselschade vergoed, dat voortvloeit uit het evenement.

 

Naast bovenstaande heeft de gemeente Almelo een VNG vrijwilligersverzekering. Deze verzekering dekt echter niet alle risico’s en kan ook verschillen per geval/ situatie.

 

8.7. Wet- en regelgeving

Op evenementen is veel wet- en regelgeving van toepassing. In bijlage 1 staat een opsomming van de belangrijkste wet- en regelgeving met een korte uitleg. Het is belangrijk om als organisator hiervan kennis te nemen en te zorgen voor een correcte naleving van de wet- en regelgeving.

 

8.7.1.Flora- en faunawet

De Flora- en faunawet is op vrijwel alle evenementen toepasbaar. In de Flora- en faunawet is naast de benoeming van een aantal beschermde soorten, een zorgplicht opgenomen voor alle planten en dieren (beschermd en onbeschermd). De verantwoordelijkheid om te voldoen aan de Flora- en faunawet ligt primair bij de organisator. De verwijzing naar wetgeving op het gebied van flora en fauna en een registratieformulier maken onderdeel uit van het aanvraagformulier. Daarnaast is op de site van Almelo Promotie informatie beschikbaar omtrent dit onderwerp.

 

8.7.2.Wet wapens en munitie (Wwm) en Wet explosieven voor civiel gebruik (Wecg)

Bent u van plan om tijdens een evenement wapens of munitie te dragen of te vervoeren, dan moet u voldoen aan een aantal specifieke voorwaarden:

 

• U mag alleen wapens en munitie uit bepaalde categorieën van de Wet wapens en munitie dragen;

• De personen die de wapens dragen moeten hiervoor bevoegd zijn. Zij moeten in het bezit zijn van de benodigde papieren zoals verloven en/of ontheffingen;

• U draagt de wapens binnen de grenzen van de gemeente Almelo;

• De verklaring geldt alleen voor de opgegeven wapens tijdens de genoemde activiteiten op de aangegeven data;

• Het bestuur van uw vereniging of stichting moet veertien dagen voor het evenement de deelnemers doorgeven. U geeft dit schriftelijk door aan de Korpschef van politie. Stuur kopieën van de wapenvergunningen van de wapens die worden vervoert mee;

• U moet te allen tijde aanwijzingen van de politie en de gemeente opvolgen;

• Buiten de uitvoering of optocht moet u het wapen met slot en sleutel opbergen.

 

In geval er een evenement wordt georganiseerd waarbij er gebruik wordt gemaakt van explosieven (bijvoorbeeld kruit tijdens een historisch festival), dan is conform artikel 10, lid 1 onder a van de Wet explosieven voor civiel gebruik een overbrengingsvergunning vereist. Deze vergunning dient te worden aangevraagd door de verkrijgen van de over te brengen explosieven bij burgemeester en wethouders van de gemeente waarin de overbrenging eindigt. Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Almelo kan deze overbrengingsvergunning verlenen. Indien van toepassing, worden de aanvullende voorschriften toegevoegd aan de ‘integrale’ evenementenvergunning.

 

Zowel degene die de explosieven vervaardigd als degene voor wie de explosieven bestemd zijn, moet houder zijn van een erkenning als bedoeld in artikel 17 van de Wecg. Deze erkenning dient te worden aangevraagd bij de korpschef (van politie) in de plaats waar de aanvrager is gevestigd.

 

Als bovenstaande procedure alsnog vragen oplevert, dan kan bij de politie of tijdens het vooroverleg om nadere informatie verzocht worden.

 

8.7.3.Vuurwerk

Het afsteken van professioneel vuurwerk tijdens een evenement en buiten de jaarwisseling is alleen mogelijk door een gecertificeerd bedrijf en als hiervoor een ontbrandingstoestemming is aangevraagd bij de provincie Overijssel. Voorafgaand aan het verlenen van een ontbrandingstoestemming wordt door de provincie aan de burgemeester van de gemeente waar het vuurwerk wordt afgestoken een verklaring van geen bedenkingen (vvgb) gevraagd. Op de website van de provincie Overijssel (www.overijssel.nl) is meer informatie over dit onderwerp te vinden.

 

8.7.4.Milieuschade

Evenementen in de openbare ruimte veroorzaken vaak een enorme hoeveelheid afval. De organisator is verantwoordelijk voor het voorkomen van milieuschade. Dat betekent dat hij na afloop van het evenement, het terrein schoon dient op te leveren.

 

8.8. Communicatie

Een algemene voorwaarde die de gemeente stelt is het informeren van nabijgelegen woningen en bedrijven over het evenement. De organisatie informeert uiterlijk 10 dagen voorafgaande aan het evenement belanghebbenden. De volgende informatie dient te zijn opgenomen:

• Datum/data en tijden evenement;

• Aard van het evenement (evt. verwijzen naar website);

• Datum/data en tijden op- en afbouw evenement;

• Telefoonnummer van de organisatie waarop informatie te verkrijgen is.

• Telefoonnummer van de organisatie waarop in de opbouw, tijdens het evenement en in de afbouw klachten van omwonenden gemeld kunnen worden.

 

Een voorbeeldbrief is te vinden in de bijlage van deze beleidsnota.

 

Hoofdstuk 9. Toezicht en handhaving

9.1. Inleiding

Toezicht en handhaving is een belangrijk onderdeel binnen het uitvoeringsbeleid evenementen. De rol van de gemeente in relatie tot evenementen ligt op het gebied van het handhaven van de vergunningsvoorschriften. Dit vertaalt zich in de inrichting van een proces rondom vergunningverlening en handhaving. Op basis van de risicoanalyse worden er adviezen opgesteld door de hulpdiensten en worden er voorschriften vastgesteld. Deze aanvullende vergunningsvoorwaarden kunnen zich richten op de openbaren orde en veiligheid, volksgezondheid en milieubescherming. De organisator is verantwoordelijk voor de naleving van deze voorwaarden. De gemeente is verantwoordelijk voor de toezicht op deze voorwaarden en het waar nodig coördinerend en handhavend optreden. De medewerking van alle betrokkenen is hierbij essentieel.

 

9.2. Verantwoordelijkheid

Om een goede handhaving te kunnen realiseren is duidelijkheid vereist over de rolverdeling tussen de verschillende handhavende instanties. De toezichthouders van de gemeente en de BOA’s (tevens toezichthouder) van Stadstoezicht zien toe op de naleving van de lokale wet- en regelgeving, zoals vastgelegd in de APV, en het Bouwbesluit. Zij controleert op onderdelen uit de verleende vergunningen als buitentaps, bebording en podia. Tevens controleren zij op geluidsnormen bij evenementen met een vergunning. Indien nodig verwijderen zij obstakels op of rondom het evenemententerrein, zoals bijvoorbeeld verkeerd geparkeerde auto’s of fietsen die de hulpverleningsroutes blokkeren.

 

In bijgaand schema zijn de primaire verantwoordelijkheden op het gebied van handhaving weergegeven.

 

Onderwerp

Gemeente/ Stadstoezicht

Politie

Eindtijden

X

 

Geluidsnormering

X

 

Wildplassen

X

X

Verstoring openbare orde

 

X

Drank- en Horecawet

X

 

Aanwijzing verkeersregelaars

X

 

Zwerfvuil

X

 

Parkeren

X

X

Bouwwerken (tijdelijke)

X

 

 

Naast de verantwoordelijkheid van de gemeente/Stadstoezicht en politie is de organisator verantwoordelijk voor de naleving van de vergunningvoorschriften en het toezien daarop.

 

9.3. Toezicht

 

Vooroverleg

Nog voor de definitieve vergunningaanvraag wordt de organisator uitgenodigd voor een vooroverleg. Tijdens dit overleg wordt in overeenstemming met politie en Stadstoezicht, het aantal toezichthouders vastgesteld.

 

Multidisciplinaire schouw

Enkele uren voor aanvang van het evenement vindt er een multidisciplinaire schouw plaats. De schouw vindt plaats onder coördinatie van de vergunningverleners van de gemeente Almelo. Bij de schouw zijn medewerkers van de gemeente Almelo, tezamen met de hulpdiensten, Almelo Promotie en toezichtpartners aanwezig om mogelijke veiligheidsrisico’s te constateren. De diensten met toezichthoudende taken schouwen het terrein aan de hand van de gestelde vergunningsvoorwaarden. Indien gewenst is het mogelijk om tijdens de schouw het geluidsniveau op de gevel te meten en te controleren of deze zich binnen de grenzen van het uitvoeringsbeleid evenementen bevindt. Eventuele knelpunten worden kenbaar gemaakt aan de organisator. Deze dienen tijdig door de organisator te worden hersteld/opgelost.

 

Tijdens het evenement

Op basis van het handhavingsprotocol houden de diensten met toezichthoudende taken toezicht tijdens het evenement. De politie handhaaft de openbare orde en veiligheid en de BOA’s van Stadstoezicht zien toe op naleving van de vergunningsvoorschriften.

 

9.4. Handhaving

Als blijkt dat de organisator zich niet aan de voorwaarden heeft gehouden kunnen er consequenties aan verbonden worden. Een maatregel kan variëren van een bestuurlijke maatregel tot het onmiddellijk stilleggen van het evenement. In eerste instantie wordt er na constatering van een overtreding eerst gewaarschuwd met het doel de situatie te herstellen. Afhankelijk van de aard en ernst van de geconstateerde overtreding of het niet nakomen van afspraken, beslist de burgemeester welke bestuurlijke maatregel passend is.

 

Bestuurlijke waarschuwing

De burgemeester kan besluiten tot het geven van een bestuurlijke waarschuwing. Er wordt kenbaar gemaakt dat de organisator in overtreding is geweest. In de waarschuwingsbrief kan ook opgenomen worden dat bij een nieuwe overtreding de burgemeester kan overgaan tot een bestuursrechtelijke maatregel, zoals een last onder dwangsom of last onder bestuursdwang. De bestuurlijke waarschuwing is geen besluit in de zin van de Algemene Wet Bestuursrecht (Awb). Hiertegen kan ook geen bezwaar worden gemaakt.

Het opleggen van het soort bestuursrechtelijke maatregel is afhankelijk van de spoedeisendheid. Het ongedaan maken van een overtreding en/of gevaarlijke situatie tijdens een evenement heeft vaak een spoedeisend belang. Om die reden wordt in de regel eerder gebruik gemaakt van een last onder bestuursdwang, dan een last onder dwangsom.

 

Last onder dwangsom (artikel 5:32 Awb)

Bij een last onder dwangsom wordt aan de organisator een termijn gegeven om de overtreding alsnog ongedaan te maken. De overtreder wordt zelf opgedragen om een eind te maken aan de overtreding, wanneer de overtreder hier geen gehoor aan geeft wordt de dwangsom verbeurd. Een last onder dwangsom kan ook worden opgelegd om herhaling te voorkomen. De hoogte van de dwangsom moet in redelijke verhouding staan tot de ernst van de overtreding en de beoogde werking van het opleggen van de dwangsom. Op grond van de Awb moet er binnen één jaar na het verbeuren van de dwangsom een wettelijke aanmaning plaatsvinden. De termijn van één jaar gaat dan weer opnieuw in.

 

Last onder bestuursdwang (artikel 5:25 Awb)

Indien er een last onder bestuursdwang wordt opgelegd krijgt de organisator, indien er geen sprake is van spoedeisendheid, de gelegenheid tot het herstel van de overtreding. Wanneer de organisator hier geen gehoor aan geeft of indien er spoedeisendheid is wordt de overtreding door of namens de gemeente beëindigd. De eventuele kosten kunnen op de organisator verhaald worden. Hieronder vallen materiele, personele en administratieve kosten.

 

Intrekking of wijzigen van de vergunning (artikel 1:6 APV)

Een evenementenvergunning kan worden gewijzigd of ingetrokken indien ter verkrijging daarvan onjuiste of onvolledige gegevens zijn verstrekt. Deze maatregel kan ook genomen worden als er verandering van de omstandigheden of inzichten hebben opgetreden na het verlenen van de vergunning. Intrekking of wijziging is dan noodzakelijk om de belangen te beschermen die met de vergunning zijn beoogd. Een vergunning kan ook worden gewijzigd of ingetrokken als de voorschriften en beperkingen niet worden nagekomen.

Een evenement kan door de burgemeester worden stil gelegd/ afgelast op het moment dat het zonder geldige vergunning plaatsvindt.

Tijdens een evaluatiegesprek met de evenementenorganisatie en betrokken veiligheidspartners zal worden beoordeeld of en in welke vorm een mogelijke volgende editie van het evenement kan plaatsvinden.

 

9.5. Klachten

In de afgelopen jaren hebben meerdere keren evenementen plaatsgevonden in de binnenstad die een behoorlijke geluidsbelasting met zich mee brachten. Om klachten als gevolg van evenementen zoveel mogelijk te voorkomen, worden duidelijke regels gesteld voor zowel de omgeving van het evenement als de organisator van het evenement. De vergunningaanvragen worden gepubliceerd (ook digitaal) in de gemeentelijke advertentie in het Almelo ’s Weekblad.

 

Tijdens het evenement

De organisatie dient een telefoonnummer beschikbaar te stellen dat in de opbouw, ten tijde van het evenement en in de afbouw bereikbaar is voor klachten van bewoners. Dit nummer dient opgenomen te worden in de bewonersbrief. Dit voorkomt dat alle klachten (onnodig) direct bij de politie terecht komen zonder dat de organisatie hier zelf actie op heeft kunnen ondernemen.

Daarnaast wordt het telefoonnummer vermeld op de website (agenda) van Almelo Promotie.

 

Tijdens kantooruren

Tijdens kantooruren is de gemeente bereikbaar op het nummer 0546-541111. Klachten kunnen via dit nummer worden doorgegeven. De gemeente zal vervolgens contact opnemen met toezichthouders die aanwezig zijn bij het evenement.

 

Buiten kantooruren

Buiten kantooruren is de gemeente niet telefonisch bereikbaar voor klachten, deze kunnen dan doorgegeven worden aan de meldkamer van de politie Twente op het nummer 0900-8844. Zij kunnen contact opnemen met toezichthouders die aanwezig zijn bij het evenement. Tevens wordt de klacht doorgestuurd naar de vergunningverleners van de gemeente Almelo.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bijlagen

 

Bijlage 1: Wet- en regelgeving

 

Wet/AMvB/Verordening

Betreft

Algemene Wet Bestuursrecht

Kaderwet voor aanvragen en afgeven beschikkingen (evenementenvergunning)

Brandbeveiligingsverordening

Brandveilig gebruik van inrichtingen

Gemeentewet

Bepalingen t.a.v. veiligheid bij evenementen

Politiewet 1993

Handhaving rechtsorde en verlenen van hulp tijdens evenementen

Wet Publieke Gezondheidszorg

Dreiging van infectieziekten

Wet op de Veiligheidsregio

Voorbereiding op rampen en crisis en advisering.

Arbeidsomstandighedenwet

Arbeidsomstandighedenbesluit

Zorg voor veiligheid eigen personeel en bezoekers

Drank- en Horecawet

Verstrekken van alcoholhoudende drank door horeca-inrichting of buiten een horeca-inrichting

Flora- en faunawet

Bescherming bedreigde diersoorten

Luchtvaartwet

Veiligheid bij luchtvaartvertoningen

Warenwet

Deugdelijkheid levensmiddelen en andere consumentenproducten

Wet geluidhinder

Bepalingen geluidsoverlast van evenement

Wet Milieubeheer

Voorkomen/beperken van gevaar, schade, hinder voor milieu en omgeving.

Vuurwerkbesluit

Regelgeving ontbranden vuurwerk

Activiteitenbesluit

Bevat algemene milieuregels voor bedrijven

Wet op de kansspelen

Regels voor organiseren van kansspelen

Wet Ruimtelijke Ordening

Ruimtelijke beperkingen t.a.v. inrichting van evenemententerreinen

Wegenverkeerswet

Verkeersmaatregelen i.v.m. evenement

Wet wapens en munitie

Regels inzake het vervaardigen, verhandelen, vervoeren, voorhanden hebben, dragen enz. van wapens en munitie

Wet explosieven voor civiel gebruik

Regels inzake het vervaardigen, verhandelen, vervoeren, voorhanden hebben, dragen enz. van explosieven

Winkeltijdenwet

Ontheffing opening buiten winkeltijden

Woningwet/ Bouwbesluit

Bouwen van veilige bouwwerken en veilig gebruik van bouwwerken

Zondagswet

Handhaven zondagsrust

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bijlage 2: Circusbeleid

 

Circusbeleid gemeente Almelo

Voor het organiseren van een circus is een evenementenvergunning op grond van artikel 2:25 van de APV vereist. Naast de al in het voorliggende uitvoeringsbeleid evenementen opgenomen regels, gelden voor circussen aanvullend de volgende regels:

 

1. Aantal circussen per jaar:

Per kalenderjaar wordt er voor maximaal 1 circus een vergunning verleend in de gemeente Almelo.

 

2. Locaties:

Een vergunning op openbaar terrein wordt uitsluitend voor de volgende locatie verleend:

- Rembrandtveld, Rembrandtlaan

 

Aanvragen voor particuliere locaties dienen getoetst te worden door de gemeente.

 

3. Periode circus:

Omdat het Rembrandtveld een onverharde ondergrond(grasveld) heeft is deze het meest geschikt in de maanden maart t/m september. In deze periode kan er een circus plaatsvinden in Almelo.

 

4. Openingstijden circus

De circusvoorstellingen dienen tussen 10.00 en 23.00 plaats te vinden.

 

5. Maximum aantal dagen evenementenvergunning

Het maximaal aantal dagen van een evenementenvergunning voor een circus is 6 dagen. Dit voorschrift is opgenomen ter beperking van de mogelijke overlast voor de woon- en leefomgeving. Een circus moet tenminste een weekeinde of een dag van het weekeinde aanwezig zijn.

 

6. Datum indienen:

Het indienen van een verzoek voor het organiseren van een circus moet uiterlijk 1 december in het voorafgaande jaar binnen zijn.

 

Naast het verzoek dient er een volledige aanvraagformulier te zijn ingevuld inclusief bijbehorende tekeningen.

 

De keuze voor het circus wordt elk jaar in december bekend gemaakt.

 

De daadwerkelijke vergunningaanvraag moet 8 weken voorafgaande aan het evenement ontvangen zijn door de gemeente.

 

7. Selectiecriteria

De volgende aanvullende eisen worden meegenomen in de selectieprocedure:

 

- Het circus dat in het afgelopen jaar een vergunning heeft gekregen, dingt niet mee en wordt terzijde gelegd, tenzij er onvoldoende aanvragen zijn ingediend.

- Het circus moet voldoen aan de richtlijnen die zijn opgesteld door de Vereniging Nederlandse Circus Ondernemingen (VNCO)

- Ervaringen in het verleden (laatste 5 jaar)

- Ervaringen van andere gemeenten (laatste 5 jaar)

 

8. Roulatiesysteem

Er wordt één circus per jaar toegestaan. Bij meerdere aanvragen wordt er gerouleerd. Circussen aan wie nog niet eerder een vergunning is verleend komen het eerst aan bod. Vervolgens komt de aanvrager aan bod aan wie het langst geleden een vergunning is verleend. Daarnaast is de volgorde van binnenkomst bepalend voor vergunningverlening.

9. Vereisten aanvraag:

De aanvragen om een vergunning ten behoeve van een circus dienen op het regionale aanvraagformulier voor een evenement te worden ingediend. Het aanvraagformulier dient geheel te worden ingevuld en te zijn voorzien van plattegronden en situatietekeningen van het circus voordat de aanvraag in behandeling genomen kan worden. Mocht de aanvraag (nog) niet geheel compleet zijn, dan wordt de aanvrager op grond van artikel 4:5 Algemene wet Bestuursrecht, in de gelegenheid gesteld om binnen 2 weken de aanvraag compleet te maken. Aanvragen die niet binnen de gestelde termijnen volledig worden aangeleverd, worden niet in behandeling genomen.

 

10. Leges

Ingevolge de legesverordening is een aanvrager leges verschuldigd bij het indienen van een aanvraag om een vergunning ingevolge de Algemene plaatselijke verordening Almelo. Een uitzondering hierop is de inschrijving voor een evenementenvergunning ten behoeve van een circus.

 

Aan de aanmelding in november zijn geen kosten verbonden. Zodra de aanvraag in behandeling wordt genomen, ongeacht of de vergunning wordt verleend, zijn er leges verschuldigd.

 

11. Waarborgsom

De gemeente vraagt een waarborgsom van € 1400,--. Deze dient twee weken van te voren binnen te zijn. Eventuele schade aan gemeentelijke eigendommen of terreinen wordt hiermee verrekend. De waarborgsom is een vereiste om het evenement te mogen organiseren.

 

 

 

Bijlage 3: Kermisbeleid

 

Kermisbeleid gemeente Almelo

Voor het organiseren van een kermis is een evenementenvergunning op grond van artikel 2:25 van de APV vereist. Naast de al in het voorliggende uitvoeringsbeleid evenementen opgenomen regels, gelden voor kermissen aanvullend de volgende regels:

 

1. Aantal kermissen per jaar:

Per kalenderjaar worden maximaal 2 vergunningen voor een kermis verleend, te weten;

- Eenmaal per jaar voor de voorjaarskermis op het Rembrandtveld;

- Eenmaal per jaar voor de najaarskermis in het centrum van Almelo.

 

2. Locaties:

De voorjaarskermis vindt plaats op het Rembrandtveld te Almelo.

De Centrumkermis vindt plaats in de binnenstad van Almelo. Hiertoe behoort als terrein het Marktplein, Centrumplein, Waagplein, Koornmarkt, Wilhelmina Druckerpad en de Wierdensestraat (vanaf busstation tot aan de kruising Westerstraat).

 

3. Periode Kermis:

In overleg met betrokkenen wordt ruimschoots van tevoren een geschikte periode gekozen. Afhankelijk van de locatie, kan deze kermis in het voor- of najaar plaatsvinden.

 

4. Openingstijden kermis

Op doordeweekse dagen gelden openingstijden van 10.00 – 23.00 uur.

Op vrijdag en zaterdag gelden openingstijden van 10.00 – 24.00 uur.

Op zondag gelden openingstijden van 13.00 – 22.00 uur.

 

5. Versterkt geluid

Voor de kermis geldt een geluidsnormering van 80dB(A) op drie meter van de geluidsbox.

 

6. Datum indienen:

De aanvraag voor een vergunning moet uiterlijk 8 weken voorafgaand aan de kermis bij de gemeente ingediend zijn.

 

7. Vereisten aanvraag:

Voor het aanvragen van een kermis moet gebruik gemaakt worden van het regionale aanvraagformulier voor evenementen. Het aanvraagformulier dient geheel te worden ingevuld en te zijn voorzien van plattegronden en situatietekeningen van de te verwachte attracties voordat de aanvraag in behandeling genomen kan worden. Mocht de aanvraag (nog) niet geheel compleet zijn, dan wordt de aanvrager op grond van artikel 4:5 Algemene wet Bestuursrecht, in de gelegenheid gesteld om binnen 2 weken de aanvraag compleet te maken. Aanvragen die niet binnen de gestelde termijnen worden aangeleverd worden mogelijk niet behandeld.

 

8. Maximum aantal dagen evenementenvergunning

Het maximaal aantal dagen van een evenementenvergunning voor een kermis is 6 dagen. Dit voorschrift is opgenomen ter beperking van de mogelijke overlast voor de woon- en leefomgeving.

 

9. Op- afbouw.

Op zondag mogen er geen op- en afbouw werkzaamheden plaatsvinden. Voor overige dagen geldt: niet tussen 00.00 – 05.00.

 

 

Bijlage 4: Schermenbeleid

 

Voor ieder EK/WK voetbal of bij andere grote sportevenementen geldt het schermenbeleid, waarin de landelijke en lokale uitgangspunten worden verwoord. Het schermenbeleid wordt indien nodig aangepast aan de hand van landelijke richtlijnen of nieuwe inzichten.

 

Natuurlijk vragen actuele, onverwachte, niet planbare gebeurtenissen soms om meer flexibiliteit. Bijvoorbeeld een huldiging van Heracles. Dit kan een reden zijn om de procedure te verkorten en versneld een vergunning voor het evenement te verlenen. Het uitvoeringsbeleid evenementen zou te rigide zijn als er geen plaats is voor onverwachte en niet planbare festiviteiten. Er moet echter sprake zijn van bijzondere omstandigheden. Voor deze actuele en onverwachte evenementen geldt dat, afhankelijk van het risicogehalte van het evenement, de burgemeester alleen vergunning verleent in overleg met de overige leden van de driehoek.

 

1. Uit het oogpunt van beheersbaarheid (voorkomen van wildgroei) moeten alle vergunningaanvragen in de horecaconcentratiegebieden afgestemd worden met de betreffende horecaverenigingen.

2. Aanvragen van individuele bedrijven worden in beginsel afgewezen.

3. Het plaatsen van de schermen en eventueel bijbehorende activiteiten dienen gericht te zijn op algemene doelgroepen en niet op specifieke doelgroepen.

4. De programmering dient vooraf als onderdeel van de vergunningaanvraag ter goedkeuring aan de gemeente te worden voorgelegd.

5. Bijsturing door gemeente en politie tijdens het evenement moet mogelijk zijn. Indien de beheersbaarheid van de openbare ruimte hiertoe aanleiding geeft dient de vergunninghouder op eerste aanzegging van politie en gemeente medewerking en/of uitvoering aan de gevraagde bijsturingsacties te geven.

6. De activiteiten bij sportwedstrijden mogen niet eerder aanvangen dan drie uur voor aanvang van de wedstrijd (i.v.m. overmatig alcoholgebruik) en in dienen in principe binnen de grenzen van het uitvoeringsbeleid evenementen plaats te vinden. Uiterlijk een halfuur na het einde van een wedstrijd moeten de activiteiten worden beëindigd.

7. Voorafgaande aan een sportevenement is normaliter ruimschoots bekend wanneer er wedstrijden plaats vinden. Ook data van eventuele kwartfinale/halve finale/finale zijn vooraf bekend. Voor de aanvraag hiervoor geldt een termijn van 8 weken voorafgaande aan het evenement.

8. De Burgemeester kan, binnen de kaders van het evenementenbeleid, in bijzondere gevallen, afwijken van een of meer regels van het schermenbeleid.

 

 

 

Bijlage 5: Evenementenoverzicht 2015

 

 

 

 

Bijlage 6: Voorbeeld bewonersbrief

 

Aan de bewoners die wonen nabij het “locatie evenement”

 

Almelo, “datum”

 

Betreft: evenement “naam evenement”

 

Beste heer, mevrouw,

 

Evenement

Op “datum” organiseert “naam van vergunninghouder” het evenement “naam” op “locatie”. U woont in de buurt van de locatie waar dit evenement plaatsvindt. In deze brief vertellen wij u hier meer over.

 

Praktische zaken

- Wanneer vindt het evenement plaats.

- Informatie over de op- en afbouw.

- Informatie over een eventuele soundcheck.

- Welke tijdelijke verkeersmaatregelen zijn er getroffen.

- Informatie over consequenties t.a.v. de bereikbaarheid, parkeren, etc. (zowel tijdens de op- en afbouw als tijdens het evenement).

 

Voorschriften en maatregelen

Voor het evenement is een evenementenvergunning verleend. Aan deze vergunning zijn voorschriften verbonden waar wij ons aan moeten houden. Deze voorschriften gaan onder andere over de openbare orde, (brand)veiligheid en maximale geluidnormen. Wij hebben diverse maatregelen getroffen om deze voorschriften na te leven en wij doen er alles aan om het evenement ordelijk te laten verlopen.

Vragen of klachten

Ondanks de getroffen maatregelen, kunt u enige overlast ervaren. Wij hopen op uw begrip hiervoor. Heeft u tijdens de op- en afbouw en/of tijdens het evenement vragen of klachten? Bel dan gerust met “naam contactpersoon organisatie” via telefoonnummer “telefoonnummer contactpersoon”.

 

U bent natuurlijk van harte welkom op het evenement!

 

Met vriendelijke groet, “Naam vergunninghouder”