Organisatie | 's-Gravenhage |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling aanpak (tegengaan) van mensnehandel Den Haag 2022 -2023 |
Citeertitel | Subsidieregeling aanpak (tegengaan) van mensnehandel Den Haag 2022 -2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp | Subsidieregeling aanpak (tegengaan) van mensnehandel Den Haag 2022 -2023 |
Geen
Algemene subsidieverordening Den Haag 2020
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2022 | 01-01-2024 | nieuwe regeling | 28-06-2022 | RIS312606 OCW/10338464 |
Subsidieregeling aanpak (tegengaan) van mensenhandel 2022 - 2023 is een actualisatie van de Subsidieregeling aanpak (tegengaan) van mensenhandel Den Haag 2021 (RIS309947). In deze regeling is een tweede tranche subsidie geregeld voor de categorie C en D voor het jaar 2022, omdat er extra middelen beschikbaar zijn gesteld voor de aanpak van mensenhandel.
Deze regeling biedt maatschappelijke organisaties de mogelijkheid subsidie aan te vragen voor het ontwikkelen en uitvoeren van activiteiten ten behoeve van slachtoffers mensenhandel. De doelstellingen van deze subsidieregeling sluiten aan bij het Actieprogramma mensenhandel 2020-2023 (RIS305595).
Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag;
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1:1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Deze subsidieregeling is van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 1:4 bedoelde activiteiten.
Artikel 1:3 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidieregeling is:
a. het bereiken en in beeld krijgen van alle slachtoffers mensenhandel in de regio Haaglanden;
b. het bevorderen van adequate zorg en opvang in de regio Haaglanden voor slachtoffers mensenhandel;
c. het bevorderen van een samenhangend hulp- en ondersteuningsaanbod in de regio Haaglanden voor slachtoffers mensenhandel;
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor de volgende activiteiten:
a. ketenaanpak (categorie A), waarbij een samenhangend hulp- en ondersteuningsaanbod geboden wordt dat in ieder geval de volgende activiteiten omvat:
1°. het geven van trainingen en voorlichting aan risicogroepen en professionals mensenhandel om bewustwording te vergroten en om mensenhandel tijdig te leren herkennen;
2°. maatschappelijk werk, waarbij een persoonlijk ontwikkelplan wordt opgesteld én (groeps)activiteiten worden aangeboden, ten behoeve van het vergroten van de zelfredzaamheid en zelfsturing van slachtoffers mensenhandel;
3°. zorgcoördinatie mensenhandel, gericht op de begeleiding van slachtoffers mensenhandel naar het juiste hulp- en ondersteuningstraject; en
4°. deelname aan lokale, regionale en landelijke overleggen over mensenhandel.
b. dagopvang-, noodopvang-, en 24-uurhuisvesting van dak- en thuisloze slachtoffers van mensenhandel (categorie B), waarbij het volgende geboden wordt:
1°. voeding of mogelijkheid om zelf maaltijden te bereiden en te nuttigen;
2°. gelegenheid om te douchen;
3°. gelegenheid om kleding te wassen;
4°. internetverbinding en faciliteiten voor online toegang; en
5°. basisbegeleiding en groepsgerichte aansturing met als doelstelling dat slachtoffers van mensenhandel zelfstandig kunnen werken aan hun persoonlijke doelen en kunnen doorstromen naar eigen huisvesting, 24-uurshuisvesting of een andere passende woonvorm.
c. voorkomen van arbeidsuitbuiting (categorie C), zoals beschreven in ambitie 2 van het actieprogramma mensenhandel Den Haag 2020-2023 en dat in ieder geval de volgende activiteiten omvat:
1°. online of offline voorlichtingen, signaleringstrainingen en workshops aan arbeidsmigranten, risicogroepen van arbeidsuitbuiting en professionals die werken met risicogroepen van arbeidsuitbuiting of daarmee te maken kunnen krijgen;
2°. informeren van arbeidsmigranten over hun rechten en over de risico's van uitbuiting en mogelijkheden voor ondersteuning;
3°. (online) veldwerk door cultural mediators van verschillende taalgroepen; en
4°. het jaarlijks formuleren van aanbevelingen ter verbetering van de positie van risicogroepen en slachtoffers arbeidsuitbuiting.
d. maatjesprojecten (categorie D) waarbij voor ieder slachtoffer mensenhandel een sociaal maatje en een juridisch maatje ingezet worden.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan rechtspersonen zonder winstoogmerk.
Artikel 1:6Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Niet voor subsidie in aanmerking komen:
a. de BTW over de gesubsidieerde kosten voor zover die BTW niet teruggevorderd, verrekend of anderszins in mindering kan worden gebracht;
b. de kosten die eerder door het college op basis van deze subsidieregeling of anderszins zijn gesubsidieerd;
c. kosten die, naar het oordeel van het college, niet in een proportionele verhouding staan tot de totale kosten van de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd en tot het doel waarvoor subsidie wordt aangevraagd.
Artikel 1:7Hoogte van de subsidie
Artikel 1:9aWijze van verdeling tweede tranche
Bij de rangschikking van de aanvragen in categorie C, kent het college punten toe aan de hand van de volgende criteria en indicatoren en tot het daarbij vermelde maximum aantal punten:
a. de mate waarin de aanvrager ervaring heeft met het uitvoeren van alle activiteiten in categorie C in het kader van de aanpak mensenhandel;
1°. heeft 5 of meer jaar ervaring met alle activiteiten: 2 punten;
2°. 1 tot 5 jaar ervaring met alle activiteiten: 1 punt;
b. de mate waarin de aanvrager beschikt over een relevant netwerk met betrekking tot het onderwerp arbeidsuitbuiting, zoals een aantoonbare samenwerkingsrelatie met zorgorganisaties. Dit blijkt uit deelnamelijsten, verslagen en overleggen;
Bij de rangschikking van de aanvragen in categorie D, kent het college punten toe aan de hand van de volgende criteria en indicatoren en tot het daarbij vermelde maximum aantal punten:
a. de mate waarin de aanvrager ervaring heeft met het uitvoeren van maatjesprojecten voor slachtoffers van mensenhandel bestaande uit alle activiteiten bedoeld in categorie D;
1°. heeft 5 of meer jaar ervaring met alle activiteiten: 2 punten;
2°. 1 tot 5 jaar ervaring met alle activiteiten: 1 punt;
b. de mate waarin de aanvrager ervaring heeft met het uitvoeren van maatjesprojecten voor en beschikt over een relevant netwerk met betrekking tot het onderwerp mensenhandel, zoals aantoonbare samenwerkingsrelatie met zorgorganisaties. Dit blijkt uit deelnamelijsten, verslagen en overleggen;
Artikel 1:9bWijze van verdeling
Bij de rangschikking van de aanvragen in categorie A, kent het college punten toe aan de hand van de volgende criteria en indicatoren en tot het daarbij vermelde aantal maximum punten:
a. de mate waarin de aanvrager ervaring heeft met het uitvoeren van activiteiten in het kader van de ketenaanpak mensenhandel bestaande uit alle activiteiten bedoeld in categorie A;
1°. heeft 10 of meer jaar ervaring: 2 punten;
2°. heeft 5 tot 10 jaar ervaring: 1 punt;
b. de mate waarin de aanvrager ervaring heeft met het uitvoeren van activiteiten in het kader van de ketenaanpak mensenhandel en daar ook schriftelijke werkafspraken over heeft met ketenpartners;
1°. heeft 10 of meer jaar ervaring en heeft schriftelijke werkafspraken gemaakt met meerdere ketenpartners: 2 punten;
2°. heeft 5 tot 10 jaar ervaring en heeft schriftelijke werkafspraken gemaakt met meerdere ketenpartners: 1 punt;
c. de mate waarin binnen de ketenaanpak mensenhandel de aandacht is gericht op seksuele uitbuiting, arbeidsuitbuiting of criminele uitbuiting:
1°. binnen de ketenaanpak is de aandacht gericht op alle drie de vormen van uitbuiting: 2 punten;
2°. binnen de ketenaanpak is de aandacht gericht op twee op de hier genoemde vormen van uitbuiting: 1 punt.
d. de aanvrager biedt naast activiteiten bedoeld in categorie A, ook dagopvang, noodopvang en 24-uurshuisvesting aan slachtoffers mensenhandel aan: 2 punten;
Bij de rangschikking van de aanvragen in categorie B, kent het college punten toe aan de hand van de volgende criteria en indicatoren en tot het daarbij vermelde aantal maximum punten:
a. de mate waarin er dagopvang, noodopvang en 24-uurshuisvesting wordt geboden aan dak- en thuisloze slachtoffers mensenhandel om hen in staat te stellen om vanuit een veilige en leerzame omgeving vorm te geven aan een zelfstandig leven:
1°. biedt dagopvang, noodopvang en 24-uurshuisvesting aan dak- en thuisloze slachtoffers mensenhandel én heeft 3 of meer jaar ervaring met dag- en nachtopvang aan dak en thuisloze slachtoffers mensenhandel: 2 punten;
2°. biedt dagopvang, noodopvang en 24-uurshuisvesting aan dak- en thuisloze slachtoffers mensenhandel: 1 punt;
b. biedt dagopvang aan dak- en thuisloze slachtoffers mensenhandel, waarbij maaltijden worden verzorgd, de gelegenheid is om te douchen, kleding te wassen, gebruik te maken van het internet en dagbesteding wordt aangeboden: 2 punten;
c. de mate waarin er 24-uurshuisvesting wordt geboden aan dak- en thuisloze slachtoffers mensenhandel, waarbij slachtoffers mensenhandel in een leefgroep onder begeleiding van opvangmedewerkers én meer zelfstandig kunnen werken aan hun persoonlijke doelen:
1°. biedt 24-uurshuisvesting waarbij slachtoffers mensenhandel in een leefgroep kunnen werken aan hun persoonlijke doelen en worden begeleid door opvangmedewerkers én de mogelijkheid voor slachtoffers mensenhandel om door te stromen naar een meer zelfstandige woonruimte : 2 punten;
2°. biedt 24-uurshuisvesting waarbij slachtoffers mensenhandel in een leefgroep kunnen werken aan hun persoonlijke doelen en worden begeleid door opvangmedewerkers: 1 punt;
d. biedt kortdurende noodopvang van maximaal 5 dagen achtereenvolgend aan slachtoffers mensenhandel waarbij een vervolgtraject worden opgesteld, maaltijden worden geboden en de mogelijkheid voor de 24-uurshuisvesting wordt besproken: 2 punten.
e. de aanvrager heeft schriftelijke en ondertekende werkafspraken met specialistische zorgaanbieders op het terrein van dagbesteding, geestelijke gezondheidszorg, medische zorg (huisarts) en verslavingszorg, zoals blijkt uit werkafspraken: 2 punten;
f. de mate waarin de aanvrager naast dagopvang, noodopvang en 24-uurshuisvesting ook een breed gevarieerd aanbod van activiteiten verricht, bedoeld zoals categorie A:
1°. verricht alle activiteiten genoemd in categorie 1: 2 punten;
g. de mate waarin de aanvrager ervaring heeft met het aanbieden van dag-, nood-, en 24-uurshuisvesting:
1°. heeft 5 of meer jaar ervaring met het verzorgen van dag- en nachtopvang: 2 punten;
2°. heeft 1 tot 5 jaar ervaring met het verzorgen van dag- en nachtopvang: 1 punt.
Bij de rangschikking van de aanvragen in categorie C, kent het college punten toe aan de hand van de volgende criteria en indicatoren en tot het daarbij vermelde maximum aantal punten:
a. de mate waarin de aanvrager ervaring heeft met het uitvoeren van alle activiteiten in categorie C in het kader van de aanpak mensenhandel;
1°. heeft 5 of meer jaar ervaring met alle activiteiten: 2 punten;
2°. 1 tot 5 jaar ervaring met alle activiteiten: 1 punt;
b. de mate waarin de aanvrager beschikt over een relevant netwerk met betrekking tot het onderwerp arbeidsuitbuiting, zoals een aantoonbare samenwerkingsrelatie met zorgorganisaties. Dit blijkt uit deelnamelijsten, verslagen en overleggen;
Bij de rangschikking van de aanvragen in categorie D, kent het college punten toe aan de hand van de volgende criteria en indicatoren en tot het daarbij vermelde maximum aantal punten:
a. de mate waarin de aanvrager ervaring heeft met het uitvoeren van maatjesprojecten voor slachtoffers van mensenhandel bestaande uit alle activiteiten bedoeld in categorie D;
1°. heeft 5 of meer jaar ervaring met alle activiteiten: 2 punten;
2°. 1 tot 5 jaar ervaring met alle activiteiten: 1 punt;
b. de mate waarin de aanvrager ervaring heeft met het uitvoeren van maatjesprojecten voor en beschikt over een relevant netwerk met betrekking tot het onderwerp mensenhandel, zoals aantoonbare samenwerkingsrelatie met zorgorganisaties. Dit blijkt uit deelnamelijsten, verslagen en overleggen;
1°. uitgebreid en actief netwerk: 2 punten;
2°. beperkt netwerk en beperkt actief ervaring: 1 punt.
c. Als het subsidieplafond wordt overschreden als gevolg van aanvragen die bij de beoordeling gelijk zijn gerangschikt, stelt het college de onderlinge rangschikking van die aanvragen vast door middel van loting.
Hoofdstuk 2Aanvraag subsidie en termijnen
Onverminderd artikel 8, tweede en derde lid, van de ASV legt de aanvrager de volgende gegevens over voor een aanvraag in categorie A:
a. een beschrijving van de te bereiken doelgroepen slachtoffers mensenhandel, de ervaring met de te bereiken doelgroepen slachtoffers mensenhandel en hoe met de te subsidiëren activiteit wordt aangesloten bij de behoeften van de verschillende doelgroepen;
b. een beschrijving van de wijze waarop wordt voortgebouwd op resultaten en ervaringen van eerdere activiteiten van de aanvrager en van het toekomstperspectief van de activiteiten;
c. gegevens met betrekking tot de criteria bedoeld in artikel 1:9, tweede lid, op basis waarvan een beoordeling gemaakt kan worden ten behoeve van de toekenning van een subsidie.
Onverminderd artikel 8, tweede en derde lid, van de ASV legt de aanvrager de volgende gegevens over voor een aanvraag in categorie B:
a. een beschrijving van de te bereiken doelgroep voor de dagopvang, noodopvang en 24-uurshuisvesting, de ervaring met de te bereiken doelgroep en hoe met de te subsidiëren opvang wordt aangesloten bij de behoeften van de doelgroep;
b. een beschrijving van de wijze waarop de activiteiten in categorie A, worden uitgevoerd;
c. een beschrijving van de wijze waarop wordt voortgebouwd op resultaten en ervaringen van eerdere activiteiten van de aanvrager en van het toekomstperspectief van de activiteit;
d. gegevens met betrekking tot de criteria bedoeld in artikel 1:9, derde lid, op basis waarvan een beoordeling gemaakt kan worden ten behoeve van de toekenning van een subsidie.
Onverminderd artikel 8, tweede en derde lid, van de ASV legt de aanvrager de volgende gegevens over voor een aanvraag in categorie C:
a. een beschrijving van de te bereiken doelgroepen slachtoffers mensenhandel, de ervaring met de te bereiken doelgroepen slachtoffers mensenhandel en van de wijze waarop met de te subsidiëren activiteit wordt aangesloten bij de behoeften van de slachtoffers mensenhandel;
b. een beschrijving van de wijze waarop wordt voortgebouwd op resultaten en ervaringen van eerdere activiteiten van de aanvrager en van het toekomstperspectief van de activiteiten.
Onverminderd artikel 8, tweede en derde lid, van de ASV legt de aanvrager de volgende gegevens over voor een aanvraag in categorie D:
a. een beschrijving van de te bereiken doelgroepen slachtoffers mensenhandel, de ervaring met de te bereiken doelgroepen slachtoffers mensenhandel en hoe met de te subsidiëren activiteit wordt aangesloten bij de behoeften van de slachtoffers mensenhandel;
b. een beschrijving van de wijze waarop wordt voortgebouwd op resultaten en ervaringen van eerdere activiteiten van de aanvrager en van het toekomstperspectief van de activiteiten.
Onverminderd de artikelen 4:25, tweede lid en 4:35 van de Awb en artikel 11, eerste, tweede en derde lid, van de ASV weigert het college een subsidie als de aanvraag wordt gedaan voor activiteiten die naar het oordeel van het college reeds in voldoende mate uitgevoerd worden door anderen of anderszins reeds gesubsidieerd zijn.
Hoofdstuk 4Verplichtingen en betalingen
Onverminderd de artikelen 4:37 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 12 tot en met 14 van de ASV gelden voor de subsidieontvanger de volgende verplichtingen:
a. de subsidieontvanger is verplicht mee te werken aan een steekproefcontrole door het college om te beoordelen of de subsidie terecht is verstrekt;
b. de subsidieontvanger die in aanraking komt met vermoedelijke slachtoffers van mensenhandel meldt deze vermoedelijke slachtoffers na hun verkregen toestemming, aan bij de zorgcoördinatoren werkzaam bij Stichting Hulp en Opvang Prostitutie en Mensenhandel (SHOP).
Bevoorschotting vindt plaats op de volgende wijze:
Hoofdstuk 5Eindverantwoording en vaststelling na verlening vooraf
Artikel 5:1Wijze van verantwoorden
De aanvraag tot vaststelling bevat:
a. een voor openbaarmaking geschikt inhoudelijk verslag conform artikel 17, vierde lid, van de ASV;
b. een voor openbaarmaking geschikt financieel verslag conform artikel 17, vijfde lid, van de ASV; en
c. een bestuursverklaring of directieverklaring dat de verantwoording juist en volledig is volgens het door burgemeester en wethouders vastgestelde model.
Het inhoudelijk verslag bevat:
a. een overzicht van de gesubsidieerde activiteiten en de gerealiseerde activiteiten;
b. een beknopt overzicht van het aantal hulpvragers uit de verschillende doelgroepen;
c. een beknopte beschrijving van de uitvoering van de gerealiseerde activiteiten waaruit blijkt of en in hoeverre aan de subsidieverplichtingen is voldaan;
d. een beknopte beschrijving van de mate waarin de resultaten zoals opgenomen in de verleningsbeschikking zijn gehaald;
e. een beknopte beschrijving van de mate waarin de in de verleningsbeschikking opgenomen doelstellingen zijn gehaald.
Het college evalueert deze subsidieregeling tweejaarlijks.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Gemeenteblad, waarin zij wordt geplaatst en vervalt met ingang van 1 januari 2024.
Subsidieregeling aanpak (tegengaan) van mensenhandel Den Haag 2021 wordt ingetrokken.
Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling aanpak (tegengaan) van mensenhandel Den Haag 2022 - 2023.