Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Bergeijk

Privacyreglement cameratoezicht gemeente Bergeijk

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBergeijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingPrivacyreglement cameratoezicht gemeente Bergeijk
CiteertitelPrivacyreglement cameratoezicht gemeente Bergeijk
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming
  2. Gemeentewet
  3. Wetboek van Strafvordering
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-07-2022Privacyreglement

21-06-2022

gmb-2022-298555

Tekst van de regeling

Intitulé

Privacyreglement cameratoezicht gemeente Bergeijk

Burgemeester en wethouders van de gemeente Bergeijk,

gelet op het bepaalde in de Wet algemene verordening gegevensbescherming (AVG), de gemeentewet en het Wetboek van Strafvordering;

besluiten vast te stellen het:

Privacyreglement cameratoezicht gemeente Bergeijk

en gelijktijdig het 'Privacyreglement cameratoezicht gemeentehuis Bergeijk' en 'Privacyreglement cameratoezicht gemeentewerf Bergeijk' in te trekken.

Artikel 1. Begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • 1.1

    de persoonsregistratie: een samenhangende verzameling van op verschillende personen betrekking hebbende persoonsgegevens die langs geautomatiseerde weg wordt gevoerd of met het oog op een doeltreffende raadpleging van die gegevens systematisch is aangelegd;

  • 1.2

    het persoonsgegeven: elk gegeven betreffende een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon;

  • 1.3

    verstrekkingen: het bekend maken of ter beschikking stellen van persoonsgegevens, voor zover zulks geheel of gedeeltelijk steunt op gegevens welke in die persoonsregistratie zijn opgenomen, of die door verwerking daarvan, al dan niet in verband met andere gegevens zijn verkregen;

  • 1.4

    de verantwoordelijke: het bestuursorgaan dat het doel van en de middelen voor de verwerking van persoonsgegevens vaststelt;

  • 1.5

    beheerder: degene aan wie de verantwoordelijke de dagelijkse zorg voor een persoonsregistratie heeft opgedragen;

  • 1.6

    derde: ieder, niet zijnde de betrokkene, de verantwoordelijke, of enig persoon die onder rechtstreeks gezag van de verantwoordelijke gemachtigd is om persoonsgegevens te verwerken;

  • 1.7

    betrokkene: degene op wie een persoonsgegeven betrekking heeft;

  • 1.8

    locaties: 

    gemeentewerf Weerwolf 2 te Bergeijk;

    gemeentehuis Burgemeester Magneestraat 1 te Bergeijk;

    milieustraat Bergeijk Bokkerijder 14 te Bergeijk;

  • 1.9

    de ruimte:

    gemeentewerf: entree poort inclusief zicht op de parkeerplaats en een deel van de gemeentewerf bebouwing;

    gemeentehuis: de hal van het gemeentehuis, de hoofdingang aan de voor- en achterzijde, de parkeerkelder, de nooduitgang begane grond, de toegang tot kelder en de personeelsingang;

    milieustraat: mast 6m¹ achter unit met 2 camera’s met zicht op het terrein en zicht op de toegangspoort. Opslagruimte camerabeelden is voorzien in unit op de milieustraat.

  • 1.10

    de wet: Algemene verordening gegevensbescherming

Artikel 2. Beheer van persoonsregistratie

Verantwoordelijke voor deze persoonsregistratie is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bergeijk. De verantwoordelijke heeft zeggenschap over de persoonsregistratie. Als beheerder van de persoonsregistratie is aangewezen het hoofd van de afdeling Beheer Ruimte (voor locaties gemeentewerf en milieustraat) en hoofd van de afdeling Bedrijfsvoering en Publiekszaken (voor locatie gemeentehuis). De beheerder zorgt voor de naleving van de in dit privacyreglement gestelde regels. Het applicatiebeheer (autorisaties, instellen configuratie e.d.) van de gegevens, opgenomen in de persoonsregistratie, is opgedragen aan de cluster coördinator Buitendienst (voor locaties gemeentewerf en milieustraat) en cluster coördinator Informatievoorziening (voor locatie gemeentehuis) of diens vervanger.

Artikel 3. Doel van persoonsregistratie

Doel van de persoonsregistratie is het vastleggen van persoonsgegevens ter ondersteuning van:

  • 3.1

    het beveiligen van het personeel, werkzaam voor de gemeentelijke organisatie, alsmede overige personen die zich in de betreffende gebouwen, op de terreinen en/of in de betreffende bedrijfsruimten bevinden;

  • 3.2

    de bewaking van het gebouw en de bewaking van zaken die zich rondom het gebouw of het terrein van de gemeentewerf en milieustraat bevinden;

  • 3.3

    het beveiligen van de bezittingen en privacy gevoelige informatie, tegen inbreuken en/of daden waaruit schade aan of vermindering van de veiligheid in of op de betreffende locatie en/of organisatie, kan ontstaan;

  • 3.4

    de opsporing van personen die zich mogelijk aan het plegen van enig strafbaar feit in het gebouw en of op het terrein hebben schuldig gemaakt. Hierbij geeft de registratie tevens inzicht in de aard en de wijze van het plegen van het strafbare feit;

  • 3.5

    de opsporing van personen die zich mogelijk schuldig hebben gemaakt aan het plegen van een onrechtmatige daad. Hierbij geeft de registratie tevens inzicht in de aard en de wijze van het plegen van de onrechtmatige daad.

  • 3.6

    de camerabeelden opgenomen gedurende en buiten werktijden zullen niet worden aangewend (bekeken en gebruikt) voor de registratie van andere bewegingen dan wel gedragingen van werknemers of bezoekers, dan de registratie van diefstal, vernieling, agressie en/of fraude.

Artikel 4. Categorieën van personen opgenomen in de persoonsregistratie

De persoonsregistratie bevat uitsluitend persoonsgegevens over:

  • 4.1.

    de ambtenaren en andere personen in dienst van of werkzaam voor de gemeentelijke organisatie;

  • 4.2

    de personen die zich in de ruimte bevinden en zich mogelijk schuldig hebben gemaakt aan het plegen van enig strafbaar feit en/of het plegen van een onrechtmatige daad in die locatie;

  • 4.3

    overige personen die zich ten tijde van het afspelen van onder 4.2 vermeld voorval in of op de genoemde locatie bevinden en daar al dan niet getuige van zijn geweest.

Artikel 5. Soorten van vastgelegde gegevens en wijze van verkrijging

De persoonsregistratie bevat wat betreft de in artikel 4 vermelde personen de volgende gegevens:

  • a.

    videobeelden van de persoon;

  • b.

    datum -en tijdsindicatie van de opname;

  • c.

    plaats van de opname.

De bovengenoemde gegevens worden verkregen uit het camerabewakingssysteem dat zich bevindt op de gevel van de gemeentewerf Bergeijk, in het gemeentehuis van Bergeijk en op de mast achter de unit van de milieustraat.

Artikel 6. Verwijdering en vernietiging van vastgestelde persoonsgegevens

  • 6.1

    Persoonsgegevens die niet meer nodig zijn voor het doel van de registratie, worden automatisch van het videosysteem verwijderd. De gebruikte techniek hierbij is volgens het 'first-in, first-ouť principe. De duur waarop gegevens worden bewaard is afhankelijk van:

    • a.

      de omvang van de harddisk

    • b.

      het aantal camera's waarvan de beelden worden opgeslagen;

    • c.

      de beeld verversingsfrequentie waarmee deze beelden worden opgeslagen;

    • d.

      de kwaliteit van het beeldmateriaal dat afhankelijk is van de mate van compressie van de gegevens;

  • 6.2

    De nieuw op te nemen beelden overschrijven het oudste beeldmateriaal. Hiermee wordt dit overschreven materiaal onherstelbaar vernietigd en daarmee verder onbruikbaar. De configuratie is zodanig ontworpen dat beeldmateriaal maximaal 5 dagen (voor de gemeentewerf) en maximaal 4 weken (voor het gemeentehuis) en maximaal 4 weken (voor de milieustraat) zal worden bewaard. Na deze dagen/weken is in ieder geval sprake van onherstelbare vernietiging van de registratie.

Artikel 7. Toegang tot de registratie

  • 7.1

    Directe toegang tot de registratie hebben:

    • a.

      de beheerder:

    • b.

      voor het uitvoeren van applicatiebeheer:

      gemeentewerf: Best Safety Systems

      gemeentehuis: de cluster coördinator Informatievoorziening of diens vervanger

      milieustraat: de beheerder op locatie

    • c.

      voor het uitvoeren van systeembeheeractiviteiten:

      gemeentewerf: Best Safety Systems

      gemeentehuis: systeembeheerders van het Shared Servicecenter De Kempen

      milieustraat: Best Safety Systems

  • 7.2

    Voorts hebben toegang tot de registratie:

    • a.

      voor de controle van de werking van het systeem:

      gemeentewerf: Best Safety Systems

      gemeentehuis: de cluster coördinator Informatievoorziening of diens vervanger

      milieustraat: de beheerder op locatie

    • b.

      de betrokkene, uitsluitend op verzoek bij de beheerder en tot de gegevens die betrekking hebben op zijn persoon en uitsluitend indien dit mogelijk is zonder dat de bescherming van andere personen kan worden geschaad.

  • 7.3

    Het raadplegen van opgeslagen beelden na een gerede verdenking van diefstal of andere onregelmatigheden die vallen onder de in artikel 3 genoemde beveiligingsdoeleinden is voorbehouden aan de beheerder respectievelijk zijn vervanger in geval van afwezigheid, alsmede de burgemeester en de gemeentesecretaris.

  • 7.4

    De beelden mogen voor geen enkel ander doeleinde worden gebruikt.

Artikel 8. Verstrekking van persoonsgegevens aan derden

  • 8.1

    De beheerder kan beslissen gegevens te verstrekken aan personen of instanties die betrokken zijn bij en/of belast zijn met strafrechtelijke dan wel civielrechtelijke acties, voor zover dit voortvloeit uit het doel van de registratie.

  • 8.2

    De beheerder kan beslissen gegevens te verstrekken, indien dit wordt vereist ingevolge een wettelijk voorschrift dan wel geschiedt met toestemming van de betrokkene.

Artikel 9. Verbanden met andere registraties

Er zijn geen verbanden met andere registraties.

Artikel 10. Protocolplicht

De beheerder legt een verstrekking als bedoeld in artikel 8 vast (protocolleren).

Artikel 11. Kennisneming van de opgenomen gegevens

  • 11.1

    Verzoeken om inzage en verzoeken om mededeling van verstrekking aan derden worden ingediend bij de beheerder;

  • 11.2

    De beheerder draagt zorg voor de juiste vaststelling van de identiteit van de verzoeker;

  • 11.3

    De beheerder beslist namens de verantwoordelijke binnen acht weken na ontvangst van op de in het eerste lid bedoelde verzoeken. Indien aan het verzoek wordt voldaan verschaft de beheerder binnen vier weken na ontvangst van het verzoek de gevraagde informatie.

  • 11.4

    Indien de beheerder het verzoek als bedoeld in lid 1 afwijst, stuurt hij op hetzelfde moment dat hij het bericht van de met redenen omklede weigering aan de betrokkene toezendt, een kopie aan het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 12. Verbetering, aanvulling en verwijdering van de opgenomen gegevens

  • 12.1

    Verzoeken om verbetering, aanvulling en verwijdering van gegevens worden schriftelijk ingediend bij de beheerder;

  • 12.2

    De beheerder beslist binnen acht weken na indiening van het verzoek op de in het eerste lid bedoelde verzoeken;

  • 12.3

    Indien beheerder het verzoek als bedoeld in lid 1 afwijst, stuurt hij op hetzelfde moment dat hij het bericht van de met redenen omklede weigering aan de betrokkene toezendt, een kopie aan het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 13. Beveiliging

  • 13.1

    De beheerder draagt zorg voor de fysieke beveiliging:

    De onder artikel 1.9 bedoelde ruimte is slechts toegankelijk voor de in artikel 7 vermelde functionarissen en personen;

  • 13.2

    De beheerder treft voorzieningen ter bescherming van de gegevens tegen opzettelijk verkeerd of onachtzaam gebruik door personen die met de werkzaamheden, verbonden aan de verwerking van de registratie, zijn belast, alsmede beschadiging door toedoen van derden;

  • 13.3

    Iedereen die betrokken is bij de verwerking van de registratie, is verplicht tot geheimhouding van de gegevens in de registratie, behoudens en voor zover doelstelling van de registratie dan wel enig wettelijk voorschrift hem tot bekendmaking verplicht of uit zijn taak de noodzaak tot bekendmaking voortvloeit.

Artikel 14. Slotbepaling

  • 14.1

    Dit privacyreglement ligt ter inzage in het kantoor van de beheerder.

14.2 Dit privacyreglement kan worden aangehaald als 'Privacyreglement cameratoezicht gemeente Bergeijk'.

Artikel 15. Inwerkingtreding reglement

Het reglement treedt één dag na die van bekendmaking in werking.

Bergeijk, 21 juni 2022

Burgemeester en wethouders van Bergeijk,

J.J.van der Windt

Gemeentesecretaris ad interim

A. Callewaert-de Groot

Burgemeester