Organisatie | 's-Gravenhage |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling preventie en vroegsignalering huiselijk geweld Den Haag 2022 |
Citeertitel | Subsidieregeling preventie en vroegsignalering huiselijk geweld Den Haag 2022 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | Regeling tot wijziging van de Subsidieregeling Preventie en vroegsignalering Huiselijk geweld Den Haag 2022 |
Geen
Algemene subsidieverordening Den Haag 2020
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-02-2024 | wijziging | 13-02-2024 | RIS317979 OCW/10690587 | ||
08-07-2023 | 01-07-2023 | 16-02-2024 | wijziging | 04-07-2023 | RIS316106 OCW/10562317 |
01-07-2022 | 08-07-2023 | nieuwe regeling | 28-06-2022 | RIS312635 OCW/10340166 |
Deze subsidieregeling preventie en vroegsignalering huiselijk geweld Den Haag 2022 is ten behoeve van het herkennen, erkennen en voorkomen van huiselijk geweld, zoals vastgelegd in de Regiovisie Aanpak huiselijk geweld Haaglanden 2019 – 2022.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Haag,
besluit vast te stellen de Subsidieregeling preventie en vroegsignalering huiselijk geweld Den Haag 2022.
Hoofdstuk 1Algemene bepalingen
Artikel 1:1Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Deze subsidieregeling is van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 1:4 bedoelde activiteiten.
Artikel 1:3Doel van de subsidie
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor:
a. campagne, voorlichting, workshops en educatie om huiselijk geweld bespreekbaar te maken onder burgers en professionals;
b. de inzet van ervaringsdeskundigen en lotgenoten gericht op kennisoverdracht, en bewustwording;
c. het opzetten van een netwerk van informele en formele organisaties bij het signaleren, bespreekbaar maken en melden van huiselijk geweld;
d. scholing, training en begeleiding van professionals en vrijwilligers in de aanpak van huiselijk geweld, waaronder de meldcode;
e. scholingsaanbod dat gericht is op risicofactoren en de bewustwording daarvan bij professionals en vrijwilligers in de aanpak van huiselijk geweld.
Artikel 1:6Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Artikel 1:7Hoogte van de subsidie
Subsidie bedraagt maximaal € 150.000,-- per aanvrager per kalenderjaar.
Artikel 1:9Wijze van verdeling
Als het subsidieplafond wordt overschreden als gevolg van aanvragen die bij de beoordeling gelijk zijn gerangschikt, stelt het college de onderlinge rangschikking van die aanvragen vast aan de hand van de aangevraagde subsidie waarbij de aanvraag met het laagste subsidiebedrag als eerste gehonoreerd wordt.
Hoofdstuk 2 Aanvraag subsidie en termijnen
Onverminderd artikel 8, tweede en derde lid, van de ASV 2020 legt de aanvrager de volgende gegevens over:
b. de aanvrager aantoonbaar toegang heeft tot en bereik heeft onder mogelijke slachtoffers en of plegers huiselijk geweld en of professionals die met de slachtoffers en of plegers werken, en kennis heeft van preventieve acties die daar ingezet kunnen worden;
c. trainingen die medewerkers gevolgd hebben of gedurende de uitvoering van de subsidiabele activiteit getraind zijn in het hanteren van de meldcode.
d. de aanvrager geeft aan in welke stadsdelen van Den Haag de activiteiten worden verricht of dat de activiteiten voor de hele stad worden uitgevoerd, zodat dit kan worden opgenomen in de sociale kaart van Den Haag;
vastgestelde aanvraagformulier.
Onverminderd de artikelen 4:25, tweede lid en 4:35 van de Awb en artikel 11, eerste, tweede en derde lid, van de ASV weigert het college een subsidie als de aanvraag wordt gedaan voor activiteiten die naar het oordeel van burgemeester en wethouders al uitgevoerd worden door de GGD Haaglanden of door andere worden uitgevoerd of gefinancierd.
Hoofdstuk 4Verplichtingen en betalingen
Onverminderd de artikelen 12 tot en met 14 van de ASV, gelden voor de subsidieontvanger de volgende verplichtingen:
a. de subsidieontvanger is verplicht mee te werken aan de steekproefcontrole door het college om te beoordelen of de subsidie terecht is verstrekt;
b. het gebruik van de meldcode moet in elke activiteit terug te vinden zijn;
c. tussentijds overleg met de contactpersoon vanuit de gemeente over inhoud, uitvoering en bedrijfsvoering.
d. de activiteiten dienen te worden uitgevoerd in het kalenderjaar waarvoor de subsidie is aangevraagd.
Bevoorschotting vindt plaats op de volgende wijze: 90% van de verleende subsidie in één keer.
Hoofdstuk 5Eindverantwoording en vaststelling na verlening vooraf
Artikel 5:1Wijze van verantwoorden
De aanvraag tot vaststelling bevat:
a. een voor openbaarmaking geschikt inhoudelijk verslag conform artikel 17, vierde lid, van de ASV;
b. een voor openbaarmaking geschikt financieel verslag conform artikel 17, vijfde lid, van de ASV;
c. een verklaring dat de verantwoording juist en volledig is. Bij verantwoording door een rechtspersoon wordt hiervoor een bestuursverklaring of directieverklaring ingediend volgens het door burgemeester en wethouders vastgestelde model.
Het inhoudelijk verslag bevat:
a. een overzicht van gerealiseerde activiteiten zoals genoemd in artikel 1:4;
b. een beknopte beschrijving van de mate waarin de resultaten zoals opgenomen in de verleningsbeschikking zijn gehaald;
c. een beknopte beschrijving van de mate waarin de in de verleningsbeschikking opgenomen doelstellingen zijn behaald;
d. een overzicht van de behaalde resultaten en het bereik van de activiteiten per wijk.
Het college evalueert deze subsidieregeling 1 jaar na inwerkingtreding.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van publicatie in het Gemeenteblad waarin zij wordt geplaatst.
Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling preventie en vroegsignalering huiselijk geweld Den Haag 2022.