Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
's-Gravenhage

Subsidieregeling preventie en vroegsignalering huiselijk geweld Den Haag 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
Organisatie's-Gravenhage
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling preventie en vroegsignalering huiselijk geweld Den Haag 2022
CiteertitelSubsidieregeling preventie en vroegsignalering huiselijk geweld Den Haag 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerpRegeling tot wijziging van de Subsidieregeling Preventie en vroegsignalering Huiselijk geweld Den Haag 2022

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene subsidieverordening Den Haag 2020

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-02-2024wijziging

13-02-2024

gmb-2024-72710

RIS317979 OCW/10690587
08-07-202301-07-202316-02-2024wijziging

04-07-2023

gmb-2023-299449

RIS316106 OCW/10562317
01-07-202208-07-2023nieuwe regeling

28-06-2022

gmb-2022-298552

RIS312635 OCW/10340166

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling preventie en vroegsignalering huiselijk geweld Den Haag 2022

Deze subsidieregeling preventie en vroegsignalering huiselijk geweld Den Haag 2022 is ten behoeve van het herkennen, erkennen en voorkomen van huiselijk geweld, zoals vastgelegd in de Regiovisie Aanpak huiselijk geweld Haaglanden 2019 – 2022.

 

Besluitvorming

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Haag,

 

gelet op:

 

  • -

    artikel 5 van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2020,

 

besluit vast te stellen de Subsidieregeling preventie en vroegsignalering huiselijk geweld Den Haag 2022.

 

Hoofdstuk 1Algemene bepalingen

 

Artikel 1:1Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

ASV:

Algemene subsidieverordening Den Haag 2020;

Awb:

Algemeen wet bestuursrecht;

evidence-based handelen:

wijze van handelen, waarvan de effectiviteit met behulp van wetenschappelijk onderzoek is aangetoond;

huiselijk geweld:

alle vormen van lichamelijk en psychisch geweld in afhankelijkheidsrelaties, zoals kindermishandeling, ouderenmishandeling, schadelijke praktijken, waaronder huwelijksdwang, eergerelateerd geweld, en meisjesbesnijdenis, seksueel geweld etc, gepleegd door iemand uit de huiselijke of familiekring van het slachtoffer;

meldcode:

de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. De meldcode beschrijft in vijf stappen wat professionals moeten doen bij vermoedens van geweld;

overhead:

directie, ondersteunende functies, bedrijfsmiddelen en huisvesting;

practice-based handelen:

wijze van handelen gericht op evidence-based handelen, in combinatie met de ervaring van de zorgverlener en met de ervaringskennis van de doelgroep die aangeeft dat de betreffende interventie werkt;

rechtspersoon:

rechtspersoon zonder winstoogmerk, zoals stichtingen en verenigingen, zoals bedoeld in artikel 2:26 en in artikel 6:285 van de Burgerlijk Wetboek.

 

Artikel 1:2Toepassingsbereik

Deze subsidieregeling is van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 1:4 bedoelde activiteiten.

 

Artikel 1:3Doel van de subsidie

  • 1.

    Het doel van de subsidieregeling is het zo snel mogelijk herkennen, erkennen en voorkomen van iedere vorm van huiselijk geweld met, waar nodig, het bieden van ondersteuning.

  • 2.

    Het achterliggende maatschappelijke doel van de subsidieregeling is het bevorderen van duurzame veiligheid binnen de huiselijke of familiekring.

 

Artikel 1:4Activiteiten

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor:

  • a. campagne, voorlichting, workshops en educatie om huiselijk geweld bespreekbaar te maken onder burgers en professionals;

    b. de inzet van ervaringsdeskundigen en lotgenoten gericht op kennisoverdracht, en bewustwording;

    c. het opzetten van een netwerk van informele en formele organisaties bij het signaleren, bespreekbaar maken en melden van huiselijk geweld;

    d. scholing, training en begeleiding van professionals en vrijwilligers in de aanpak van huiselijk geweld, waaronder de meldcode;

    e. scholingsaanbod dat gericht is op risicofactoren en de bewustwording daarvan bij professionals en vrijwilligers in de aanpak van huiselijk geweld.

 

Artikel 1:5Doelgroep

Subsidie wordt verstrekt aan:

  • a. rechtspersonen;

    b. natuurlijke personen, die ervaringsdeskundige huiselijk geweld zijn.

 

Artikel 1:6Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    Subsidie heeft uitsluitend betrekking op de redelijkerwijs gemaakte kosten die resteren na aftrek van bijdragen van derden en die naar het oordeel van het college direct zijn verbonden met en noodzakelijk zijn voor de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 1:4.

  • 2.

    Voor subsidie in aanmerking komen de kosten voor een vrijwilligersvergoeding.

  • 3.

    Niet voor subsidie in aanmerking komen:

    a. de kosten voor activiteiten die eerder door het college op basis van deze subsidieregeling of anderszins zijn gesubsidieerd;

    b. de kosten voor overhead die meer bedragen dan 22% van de kostprijs van de subsidiabele activiteiten;

    c. de BTW over de gesubsidieerde kosten.

 

Artikel 1:7Hoogte van de subsidie

Subsidie bedraagt maximaal € 150.000,-- per aanvrager per kalenderjaar.

 

Artikel 1:8Subsidieplafond

  • 1.

    Het college stelt per kalenderjaar een subsidieplafond vast.

  • 2.

    Het plafond voor het jaar 2023 bedraagt € 350.000.

  • 3.

    Het subsidieplafond voor het jaar 2024 bedraagt: € 1.550.000,-.

  • 4.

    Het college kan het subsidieplafond verlagen conform artikel 7 van de ASV.

  • 5.

    Het college kan voor het kalenderjaar 2025 en verder het subsidieplafond vaststellen bij besluit of het subsidieplafond bij besluit verhogen.

 

Artikel 1:9Wijze van verdeling

  • 1.

    Honorering van aanvragen geschiedt in volgorde van indiening bij het college, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 2.

    Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Awb de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de aanvraag de datum waarop de aanvraag volledig is aangevuld.

  • 3.

    Als het subsidieplafond wordt overschreden als gevolg van aanvragen die bij de beoordeling gelijk zijn gerangschikt, stelt het college de onderlinge rangschikking van die aanvragen vast aan de hand van de aangevraagde subsidie waarbij de aanvraag met het laagste subsidiebedrag als eerste gehonoreerd wordt.

 

Hoofdstuk 2 Aanvraag subsidie en termijnen

 

Artikel 2:1Aanvraag subsidie

  • 1.

    Onverminderd artikel 8, tweede en derde lid, van de ASV 2020 legt de aanvrager de volgende gegevens over:

    a. een plan van aanpak;

    b. de aanvrager aantoonbaar toegang heeft tot en bereik heeft onder mogelijke slachtoffers en of plegers huiselijk geweld en of professionals die met de slachtoffers en of plegers werken, en kennis heeft van preventieve acties die daar ingezet kunnen worden;

    c. trainingen die medewerkers gevolgd hebben of gedurende de uitvoering van de subsidiabele activiteit getraind zijn in het hanteren van de meldcode.

    d. de aanvrager geeft aan in welke stadsdelen van Den Haag de activiteiten worden verricht of dat de activiteiten voor de hele stad worden uitgevoerd, zodat dit kan worden opgenomen in de sociale kaart van Den Haag;

  • 2.

    Van aanvragers kan gevraagd worden een controleverklaring van de accountant over de jaarrekening van het voorgaande jaar te overleggen.

  • 3.

    De aanvrager maakt voor de aanvraag gebruik van het door het college voor deze regeling

vastgestelde aanvraagformulier.

 

Artikel 2:2Aanvraagtermijn

  • 1.

    Vanaf 1 september van het jaar voorafgaand aan het jaar waarin de activiteit plaatsvindt tot en met 31 augustus van het jaar daarop.

  • 2.

    De subsidie wordt toegekend voor een periode van maximaal een kalenderjaar.

 

Hoofdstuk 3Weigeringsgronden

 

Artikel 3:1Weigeringsgronden

Onverminderd de artikelen 4:25, tweede lid en 4:35 van de Awb en artikel 11, eerste, tweede en derde lid, van de ASV weigert het college een subsidie als de aanvraag wordt gedaan voor activiteiten die naar het oordeel van burgemeester en wethouders al uitgevoerd worden door de GGD Haaglanden of door andere worden uitgevoerd of gefinancierd.

 

Hoofdstuk 4Verplichtingen en betalingen

 

Artikel 4:1Verplichtingen

Onverminderd de artikelen 12 tot en met 14 van de ASV, gelden voor de subsidieontvanger de volgende verplichtingen:

  • a. de subsidieontvanger is verplicht mee te werken aan de steekproefcontrole door het college om te beoordelen of de subsidie terecht is verstrekt;

    b. het gebruik van de meldcode moet in elke activiteit terug te vinden zijn;

    c. tussentijds overleg met de contactpersoon vanuit de gemeente over inhoud, uitvoering en bedrijfsvoering.

    d. de activiteiten dienen te worden uitgevoerd in het kalenderjaar waarvoor de subsidie is aangevraagd.

 

Artikel 4:2Bevoorschotting

Bevoorschotting vindt plaats op de volgende wijze: 90% van de verleende subsidie in één keer.

 

Hoofdstuk 5Eindverantwoording en vaststelling na verlening vooraf

 

Artikel 5:1Wijze van verantwoorden

  • 1.

    De aanvraag tot vaststelling bevat:

    a. een voor openbaarmaking geschikt inhoudelijk verslag conform artikel 17, vierde lid, van de ASV;

    b. een voor openbaarmaking geschikt financieel verslag conform artikel 17, vijfde lid, van de ASV;

    c. een verklaring dat de verantwoording juist en volledig is. Bij verantwoording door een rechtspersoon wordt hiervoor een bestuursverklaring of directieverklaring ingediend volgens het door burgemeester en wethouders vastgestelde model.

  • 2.

    Het inhoudelijk verslag bevat:

    a. een overzicht van gerealiseerde activiteiten zoals genoemd in artikel 1:4;

    b. een beknopte beschrijving van de mate waarin de resultaten zoals opgenomen in de verleningsbeschikking zijn gehaald;

    c. een beknopte beschrijving van de mate waarin de in de verleningsbeschikking opgenomen doelstellingen zijn behaald;

    d. een overzicht van de behaalde resultaten en het bereik van de activiteiten per wijk.

  • 3.

    Het financieel verslag bevat:

    a. een overzicht van de inkomsten en uitgaven die aansluiten bij de posten in de begroting met een toelichting op afwijkingen groter dan 10% op hoofdposten van de begroting;

    b de BTW moet zichtbaar in de financiële verantwoording worden opgenomen.

 

Hoofdstuk 6Overige bepalingen

 

Artikel 6:1Evaluatie

Het college evalueert deze subsidieregeling 1 jaar na inwerkingtreding.

 

Artikel 6:2Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van publicatie in het Gemeenteblad waarin zij wordt geplaatst.

 

Artikel 6:3Citeertitel

Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling preventie en vroegsignalering huiselijk geweld Den Haag 2022.

 

Den Haag, 28 juni 2022

Het college van burgemeester en wethouders,

 

de secretaris,

Ilma Merx

 

de burgemeester,

Jan van Zanen