Organisatie | Meerssen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel voor de toepassing van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur gemeente Meerssen 2022 |
Citeertitel | Beleidsregel Bibob Meerssen 2022 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is tevens vastgesteld door de burgemeester.
Deze regeling vervangt de Beleidslijn voor de toepassing van de Wet Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur gemeente Meerssen (Bibob-beleidslijn), vastgesteld op 20 februari 2018 en het Aanwijzingsbesluit Bibob bij evenementen, vastgesteld op 1 maart 2018.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-07-2022 | nieuwe regeling | 21-06-2022 |
De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Meerssen, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;
de gemeente Meerssen graag zaken wilt doen met integere partijen;
de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (hierna: Wet Bibob) hierbij een instrument is om te beoordelen of partijen waar de gemeente beschikkingen en subsidies aan verleent (of heeft verleend), dan wel overheidsopdrachten aan gunt (of heeft gegund) of vastgoedtransacties mee aangaat (of is aangegaan), integer zijn;
het doel van de Wet Bibob is het voorkomen dat de gemeente strafbare activiteiten faciliteert en/of dat onrechtmatig verkregen voordelen worden gebruikt. Dit gebeurt door middel van het uitvoeren van een Bibob-toets. Kern van de Bibob-toets is het onderzoek naar betrokkene(n) en relevante Bibob-relaties van betrokkene(n);
de Wet Bibob de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders beleidsruimte verschaft bij de besluitvorming omtrent het toepassen van hun uit deze wet voortvloeiende bevoegdheden;
de vergunningen/ontheffingen voortkomende uit landelijke wet- en regelgeving en gemeentelijke verordeningen, zoals opgenomen in dit beleid, zijn gekozen op basis van ervaringen in de achterliggende jaren. Daaruit is gebleken dat de bedrijfsmatige activiteiten, gefaciliteerd middels deze beschikkingen, gekenmerkt worden door onder andere:
vast te stellen de “Beleidsregel voor de toepassing van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur gemeente Meerssen 2022”.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze beleidsregel wordt verstaan onder:
eigen onderzoek: de wijze waarop de gemeente Meerssen toepassing geeft aan artikel 7a van de wet, waarbij onderzoek wordt gedaan naar feiten en omstandigheden als bedoeld in artikel 3, lid 1 tot en met lid 6, en artikel 9, lid 2 en lid 3 van de wet. Het eigen onderzoek is nader omschreven in de toelichting op deze beleidsregel;
Artikel 2.1 Toepassingsbereik bij nieuwe beschikkingen
De toepassing van de wet zal door de gemeente Meerssen op de hieronder aangeduide beschikkingen en op de volgende wijze plaatsvinden:
Uitvoering van het eigen onderzoek vindt plaats bij onderstaande aanvragen om een beschikking indien deze vallen onder één van de in Bijlage 1 genoemde risicocategorieën en/of risicogebieden:
de aanvraag als bedoeld in artikel 2.1, lid 1, aanhef en onder i van de Wet Algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover dat onderdeel betrekking heeft op een activiteit waarvoor bij algemene maatregel van bestuur op grond van artikel 2.17 van die wet is bepaald, dat de beschikking in het geval en onder de voorwaarden bedoeld in artikel 3 van de wet kan worden geweigerd (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);
een aanvraag om een evenementenvergunning als bedoeld in de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Meerssen. De toepassing van het eigen onderzoek zal daarbij beperkt blijven tot aanvragen voor evenementen die door of namens commerciële partijen worden georganiseerd, dan wel worden georganiseerd op een bedrijfsmatige wijze.
Uitvoering van het eigen onderzoek kan bij onderstaande aanvragen voor een beschikking plaatsvinden indien er sprake is van ambtelijke informatie en/of informatie afkomstig van een van de partners uit het samenwerkingsverband RIEC en/of wanneer er vanuit het Bureau Bibob informatie als bedoeld in artikel 11 en/of 11a dan wel vanuit het OM informatie als bedoeld in artikel 26 van de wet wordt verstrekt, duidelijke aanwijzingen zijn die het vermoeden rechtvaardigen, dat ten aanzien van de betrokkene(n) en/of derden als bedoeld in artikel 3, lid 4 van de wet, mogelijk sprake is van een ernstige, dan wel mindere mate van gevaar als bedoeld in artikel 3 van de wet:
Uitvoering van het eigen onderzoek kan verder plaatsvinden bij:
overige aanvragen om een beschikking, niet genoemd in deze beleidsregel, indien uit ambtelijke informatie en/of informatie afkomstig van een of meerdere partners uit het samenwerkingsverband RIEC en/of wanneer er vanuit het Bureau Bibob informatie als bedoeld in artikel 11 en van de wet, dan wel vanuit het OM informatie als bedoel in artikel 26 van de wet wordt verstrekt, duidelijke aanwijzingen zijn die het vermoeden rechtvaardigen, dat ten aanzien van de betrokkene(n) en/of derden als bedoeld in artikel 3, lid 4 van de wet, mogelijk sprake is van een ernstige, dan wel mindere mate van gevaar als bedoeld in artikel 3 van de wet;
Uitvoering van het eigen onderzoek blijft in beginsel achterwege, tenzij daartoe aanleiding bestaat, in het geval een aanvraag afkomstig is van een overheidsinstantie, semioverheidsinstantie of woning(bouw)corporatie die op grond van de Woningwet is aangewezen als toegelaten instelling voor de volkshuisvesting.
Artikel 2.2 Toepassingsbereik bij verleende beschikkingen
De gemeente Meerssen kan een eigen onderzoek starten bij verleende beschikkingen indien:
de verstrekte beschikking betrekking heeft op een activiteit en/of gelegen is een concreet bepaald gebied, dat op basis van een daartoe genomen besluit van de gemeente Meerssen na vetrekking van beschikking, in Bijlage 1 is aangewezen als risicocategorie en/of valt binnen een in Bijlage 1 genoemd risicogebied;
er op basis van ambtelijke informatie, dan wel op basis van informatie afkomstig van een of meerdere partners binnen het samenwerkingsverband RIEC, duidelijke aanwijzingen zijn die het vermoeden rechtvaardigen dat er mogelijk sprake is van een ernstige, dan wel mindere mate van gevaar als bedoeld in artikel 3 van de wet;
er op basis van informatie afkomstig van het Bureau Bibob als bedoeld in artikel 11 en/of 11a van de wet, dan wel op basis van informatie afkomstig van het OM als bedoeld in artikel 26 van de wet, duidelijke aanwijzingen zijn die het vermoeden rechtvaardigen dat er mogelijk sprake is van een ernstige, dan wel mindere mate van gevaar als bedoeld in artikel 3 van de wet;
Artikel 2.3 Weigering invullen Bibob-vragenformulieren
Bij het niet of niet volledig invullen van het Bibob-vragenformulier worden de regels van de Algemene wet bestuursrecht toegepast. Volharding om de Bibob-formulieren niet of niet volledig in te vullen, leidt tot het buiten behandeling stellen van een aanvraag om een beschikking op grond van artikel 4:5, lid 1 van de Algemene wet bestuursrecht.
Indien het Bibob-onderzoek wordt verricht met het oog op een beslissing ter zake van de intrekking van een beschikking als bedoeld in artikel 4, lid 1 van de wet, wordt de weigering om het Bibob-vragenformulier niet of niet volledig in te vullen, aangemerkt als ernstig gevaar als bedoeld in artikel 3, lid 1 van de wet. De verleende beschikking zal als gevolg daarvan worden ingetrokken.
Artikel 2.4 Toepassingsbereik bij subsidies
De gemeente Meerssen kan een eigen onderzoek starten met betrekking tot een aanvraag om een subsidie, dan wel een reeds verleende subsidie zoals bedoeld in de Algemene subsidieverordening Meerssen indien:
er sprake is van ambtelijke informatie en/of informatie afkomstig van een van de partners uit het samenwerkingsverband RIEC en/of wanneer er vanuit het Bureau Bibob informatie als bedoeld in artikel 11 en/of 11a dan wel vanuit het OM informatie als bedoeld in artikel 26 van de wet wordt verstrekt, duidelijke aanwijzingen zijn die het vermoeden rechtvaardigen, dat ten aanzien van de betrokkene(n) en/of derden als bedoeld in artikel 3, lid 4 van de wet, mogelijk sprake is van een ernstige, dan wel mindere mate van gevaar als bedoeld in artikel 3 van de wet.
Artikel 3.1 Toepassingsbereik bij vastgoedtransacties
In geval van een vastgoedtransactie kan de gemeente een eigen onderzoek starten indien:
er sprake is van ambtelijke informatie en/of informatie afkomstig van een van de partners uit het samenwerkingsverband RIEC en/of wanneer er vanuit het Bureau Bibob informatie als bedoeld in artikel 11 en/of 11a dan wel vanuit het OM informatie als bedoeld in artikel 26 van de wet wordt verstrekt, duidelijke aanwijzingen zijn die het vermoeden rechtvaardigen, dat ten aanzien van de betrokkene(n) en/of derden als bedoeld in artikel 3, lid 4 van de wet, mogelijk sprake is van een ernstige, dan wel mindere mate van gevaar als bedoeld in artikel 3 van de wet.
Artikel 3.2 Toepassingsbereik bij overheidsopdrachten
In geval van een overheidsopdracht kan de gemeente een eigen onderzoek starten, indien:
er sprake is van ambtelijke informatie en/of informatie afkomstig van een van de partners uit het samenwerkingsverband RIEC en/of wanneer er vanuit het Bureau Bibob informatie als bedoeld in artikel 11 en/of 11a dan wel vanuit het OM informatie als bedoeld in artikel 26 van de wet wordt verstrekt, duidelijke aanwijzingen zijn die het vermoeden rechtvaardigen, dat ten aanzien van de betrokkene(n) en/of derden als bedoeld in artikel 3, lid 4 van de wet, mogelijk sprake is van een ernstige, dan wel mindere mate van gevaar als bedoeld in artikel 3 van de wet.
Artikel 4.1 Besluitvorming naar aanleiding van eigen onderzoek
De gemeente Meerssen heeft eenzelfde bevoegdheid als bedoeld in lid 2 indien sprake is van een ernstig gevaar waarbij de ernst van de strafbare feiten weigering of intrekking van de beschikking niet rechtvaardigt.
De gemeente Meerssen kan een op grond van deze bepaling gegeven voorschrift wijzigen. Indien niet wordt voldaan aan een op grond van deze bepaling gegeven voorschrift, kan de gemeente Meerssen de beschikking intrekken.
Artikel 4.2 Aanvragen advies Bureau Bibob
Aanvullend op eigen onderzoek kan door het bestuursorgaan een advies bij het Bureau Bibob worden gevraagd indien:
Artikel 5.1 Gevolgen van een Bibob-onderzoek bij beschikkingen
De gemeente Meerssen gaat in beginsel over tot een weigering van de gevraagde beschikking, dan wel intrekking van een verleende beschikking, indien uit het eigen onderzoek en/of een eventueel daarop afgegeven advies van het Bureau Bibob blijkt, dat er sprake is van een ernstige mate van gevaar als bedoeld in artikel 3 van de wet.
De gemeente Meerssen heeft eenzelfde bevoegdheid als bedoeld in lid 2 indien sprake is van een ernstig gevaar waarbij de ernst van de strafbare feiten weigering of intrekking van de beschikking niet rechtvaardigt. De gemeente Meerssen kan een op grond van deze bepaling gegeven voorschrift wijzigen. Indien niet wordt voldaan aan een op grond van deze bepaling gegeven voorschrift, kan de gemeente Meerssen de beschikking intrekken.
Artikel 5.2 Gevolgen van een Bibob-onderzoek bij vastgoedtransacties
De gemeente Meerssen gaat in beginsel over tot het afbreken van de onderhandelingen inzake een vastgoedtransactie, dan wel het opschorten of ontbinden van de reeds aangegane overeenkomst, of het beëindigen van een rechtshandeling inzake een vastgoedtransactie, indien uit het eigen onderzoek en/of een eventueel daarop afgegeven advies van het Bureau Bibob blijkt dat ten minste één van de onderstaande situaties zich voordoet:
Artikel 5.3 Gevolgen van een Bibob-onderzoek bij overheidsopdrachten
De Gemeente Meerssen gaat in beginsel over tot afwijzing van een inschrijving op een overheidsopdracht, dan wel het opschorten of ontbinden van de reeds aangegane overeenkomst, of het beëindigen van een rechtshandeling inzake de overheidsopdracht indien uit het eigen onderzoek en/of eventueel daarop afgegeven advies van het Bureau Bibob blijkt, dat mogelijk sprake is van een ernstige, dan wel mindere mate van gevaar als bedoeld in artikel 3 van de wet.
Artikel 6.1 Intrekken oude beleidsregel
De “Beleidslijn voor de toepassing van de Wet Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur gemeente Meerssen (Bibob-beleidslijn)”, vastgesteld op 20 februari 2018, wordt ingetrokken. Daarmee wordt tevens het Aanwijzingsbesluit Bibob bij evenementen, vastgesteld op 1 maart 2018, ingetrokken.
Aldus vastgesteld op 21 juni 2022
Burgemeester van de gemeente Meerssen,
M.A.H. Clermonts-Aretz
Burgemeester en wethouders van de gemeente Meerssen,
De secretaris,
J.J.M. Eurlings
De burgemeester,
M.A.H. Clermonts-Aretz
Risicocategorieën waarbij de gemeente Meerssen in beginsel de Wet Bibob toepast:
Aangewezen risicogebieden waarbij de Gemeente Meerssen in beginsel de Wet Bibob toepast:
Toelichting op de uitvoering van het eigen onderzoek door de gemeente Meerssen
Ten aanzien van het eigen onderzoek wordt opgemerkt dat de hierna genoemde stappen bedoeld zijn om het eigen onderzoek door de gemeente voor de betrokkene(n) en eventuele relevante Bibob-relaties inzichtelijk te maken. De gemeente behoudt zich het recht om het eigen onderzoek op een andere wijze uit te voeren, binnen de hiervoor gestelde wettelijke kaders en bevoegdheden.
Uiteindelijk zijn de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht, de Wet Bibob, de Aanbestedingswet 2012 en het Burgerlijk Wetboek (ten aanzien van de privaatrechtelijke overeenkomsten) van toepassing bij het uitvoeren van het eigen onderzoek.
Ten aanzien van de privaatrechtelijke overeenkomsten zijn de bepalingen opgenomen in het (algemene) inkoopbeleid van de gemeente, (algemene) verkoopvoorwaarden van de gemeente en bepalingen in (voorgenomen) overeenkomsten leidend.
In de in deze beleidsregel bepaalde gevallen, zal betrokkene, naast de gebruikelijke aanvraagformulieren, de Bibob-vragenformulieren dienen in te vullen en in te leveren bij de gemeente Meerssen. Daarbij dienen ook de documenten te worden gevoegd, die in deze vragenformulieren zijn vermeld en/of bij de uitreiking van de formulieren door of namens het bestuursorgaan zijn genoemd. De Bibob-vragenformulieren bevatten in elk geval de in artikel 7a, lid 2 van de Wet Bibob genoemde vragen en daarnaast mogelijk aanvullende vragen, die de gemeente Meerssen zo goed mogelijk in staat stelt om het eigen onderzoek te kunnen verrichten.
Alvorens het eigen onderzoek naar het zich voordoen van weigeringsgronden als bedoeld in artikel 3 van de Wet Bibob wordt gestart, wordt een aanvraag beoordeeld conform de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht en de reguliere weigeringsgronden vanuit de onderliggende regelgeving van de desbetreffende aanvraag om een beschikking.
Het daarop aansluitende eigen onderzoek naar het zich voordoen van de weigerings- en intrekkingsgronden als bedoeld in artikel 3 van de Wet Bibob bestaat uit een tweetal stappen:
Wanneer het Bibob-vragenformulier niet of niet volledig wordt ingevuld, dan wel de gegevens zoals genoemd onder b (financiering) niet of niet volledig zijn verstrekt, wordt de aanvraag op grond van artikel 4:5 Algemene wet bestuursrecht buiten behandeling gesteld, nadat aanvrager de gelegenheid heeft gehad binnen een door de gemeente gestelde termijn de gegevens aan te vullen. Een weigering om gevraagde (extra) informatie aan te leveren, dan wel het onvolledig aanleveren, kan leiden tot het buiten behandeling stellen van de aanvraag of het intrekken van de verleende vergunning;
In het geval van een (voorgenomen) vastgoedtransactie zal geen overeenkomst tot stand komen, wanneer:
betrokkene heeft nagelaten de op grond van artikel 7a van de Wet Bibob gevraagde gegevens en bescheiden te verschaffen en/of heeft nagelaten de vragen die hem door de gemeente zijn gesteld op basis van dat artikel binnen de door de gemeente gestelde termijn volledig en naar waarheid te beantwoorden;
Het Bibob-vragenformulier dient volledig en naar waarheid te worden ingevuld. Het opzettelijk verschaffen van onjuiste informatie is strafbaar, net als het opzettelijk weglaten van informatie (art. 227a en 227b, Wetboek van Strafrecht).
De gemeente Meerssen kan de vergunning in dat geval weigeren of intrekken. Indien er een vermoeden bestaat dat ter verkrijging van de aangevraagde vergunning valsheid in geschrifte is gepleegd kan de gemeente Meerssen aangifte doen bij de politie.
Bij de uitvoering van het eigen onderzoek kan de informatiepositie van bestuursorganen versterkt worden vanuit het Regionaal Informatie- en Expertise Centrum (RIEC). Ook kan het bestuursorgaan of rechtspersoon met een overheidstaak desgewenst gebruik maken van de expertise van het RIEC bij het toepassen van de Wet Bibob;
Als het bestuursorgaan op basis van het eigen onderzoek in het kader van de Wet Bibob genoeg aanwijzingen heeft om in redelijkheid te kunnen aantonen dat er sprake is van een ernstige mate van gevaar als bedoeld in de Wet Bibob, kan het de gevraagde beschikking weigeren of de verleende beschikking intrekken;
De gemeente Meerssen heeft eenzelfde bevoegdheid als bedoeld in j indien sprake is van een ernstig gevaar waarbij de ernst van de strafbare feiten weigering of intrekking van de beschikking niet rechtvaardigt. De gemeente Meerssen kan een op grond van deze bepaling gegeven voorschrift wijzigen. Indien niet wordt voldaan aan een op grond van deze bepaling gegeven voorschrift, kan de gemeente Meerssen de beschikking intrekken;
Als het bestuursorgaan op basis van het eigen onderzoek in het kader van de Wet Bibob genoeg aanwijzingen heeft om in redelijkheid te kunnen aantonen dat er sprake is van een ernstige of mindere mate van gevaar als bedoeld in de Wet Bibob, kan dit aanleiding zijn om de (voorgenomen) overheidsopdracht of vastgoedtransactie niet aan te gaan, dan wel de overeenkomst te ontbinden of op te schorten.
Aanvullend op eigen onderzoek kan een advies bij het Bureau Bibob worden gevraagd indien:
Een toetsing aan de Wet Bibob met behulp van een advies van het Bureau Bibob geldt in beginsel als een uiterst middel om de integriteit van een betrokkene en diens relaties te controleren. Bij deze zware inbreuk op de privacy zal de gemeente Meerssen de eisen van subsidiariteit en proportionaliteit in acht nemen. Deze eisen brengen mee dat de gemeente Meerssen eerst gebruik zal maken van de eigen instrumenten of de weigerings- en intrekkingsgronden van de onderliggende regelgeving.
De adviesaanvraag bij het Bureau Bibob is geen beschikking in de zin van de Algemene wet bestuursrecht. Hiertegen staat derhalve geen bezwaar of beroep open. Wel is de aanvrager van een vergunning te allen tijde toegestaan de aanvraag in te trekken.
De gemeente Meerssen informeert betrokkene schriftelijk over een adviesaanvraag aan het Bureau Bibob. Betrokkene wordt daarbij gewezen op de opschorting van de beslistermijn als bedoeld in artikel 31 van de Wet Bibob. Een afschrift van deze brief wordt gevoegd bij het adviesverzoek aan het Bureau Bibob;
In geval een van het Bureau Bibob ontvangen advies ten grondslag wordt gelegd aan een motivering om een gevraagde beschikking te weigeren dan wel een eerder verleende beschikking in te trekken, of wanneer op basis van dit advies voorschriften worden verbonden aan de beschikking, wordt aan betrokkene een afschrift van het advies ter hand gesteld. Betrokkene wordt daarbij door de gemeente Meerssen schriftelijk gewezen op zijn geheimhoudingsplicht als bedoeld in artikel 28 van de Wet Bibob;
Indien de gemeente Meerssen een advies aanvraagt bij het Bureau Bibob, wordt op grond van artikel 31 van de Wet Bibob, de wettelijke termijn waarbinnen de beschikking dient te worden gegeven, opgeschort voor de duur van de periode die begint met de dag waarop het advies door het Bureau in behandeling wordt genomen en eindigt met de dag waarop het advies is ontvangen, met dien verstande dat deze opschorting niet langer duurt dan de termijn, zoals genoemd in artikel 15, lid 1 van de Wet Bibob.