Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Halderberge

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHalderberge
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college
CiteertitelReglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 52 van de Gemeentewet
  2. artikel 77 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-07-2022nieuwe regeling, vervangt eerdere regeling uit 1997

21-06-2022

gmb-2022-296546

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college

 

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Halderberge;

 

gelet op artikel 52 en 77 van de Gemeentewet;

 

B E S L U I T :

 

vast te stellen het:

 

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college

 

 

Artikel 1 Verdeling werkzaamheden en onderlinge vervanging

1. Het college regelt de verdeling van zijn werkzaamheden.

2. Het college regelt de onderlinge vervanging in geval van afwezigheid van één van de wethouders.

3. Het college regelt de vervanging van de burgemeester in geval van diens afwezigheid.

4. Een lid van het college dat verhinderd is zijn activiteiten uit te oefenen geeft daarvan zo spoedig mogelijk kennis aan de secretaris.

 

Artikel 2 Dag en plaats van de vergaderingen

1. Het college vergadert in de regel eenmaal per week op een, in onderling overleg vast te stellen dag en tijdstip, en verder zo dikwijls als de voorzitter of een wethouder het nodig acht.

2. Als een wethouder een extra vergadering nodig acht, verzoekt zij of hij onder opgave van redenen aan de voorzitter deze bijeen te roepen. De secretaris zorgt na overleg met de voorzitter voor een oproep voor deze vergadering – onder vermelding van de te bespreken onderwerpen – die zo mogelijk uiterlijk 24 uur van tevoren op een in de gemeente gebruikelijke wijze aan de leden van het college wordt verstrekt.

3. De vergaderingen worden als regel in het gemeentehuis gehouden.

 

Artikel 3 Verhindering

1. Wanneer een lid verhinderd is een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen, geeft zij of hij daarvan kennis aan de secretaris.

2. Wanneer de secretaris verhinderd is een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen, geeft zij of hij daarvan kennis aan de voorzitter en aan degene die de secretaris vervangt.

 

Artikel 4 Agenda

1. Voor elke vergadering, als regel twee maal 24 uur van tevoren, stelt de secretaris aan de leden van het college een agenda met bespreekstukken ter beschikking. De volledige verzameling vergaderstukken is uiterlijk voor aanvang van de vergadering beschikbaar voor de leden.

2. Onderwerpen waarvan tijdige agendering als bedoeld in het eerst lid niet mogelijk is, maar waarvan door de spoedeisendheid geen uitstel mogelijk is, kunnen onder opgave van reden(en) van urgentie uiterlijk voor de vergadering worden aangemeld bij de secretaris.

 

Artikel 5 Ambtelijke ondersteuning

De secretaris draagt zorg voor alles wat binnen de haar of hem opgedragen taak nodig is in het belang van een vlot verloop van de vergadering van het college.

 

Artikel 6 Deelneming derden aan de vergadering

Het college kan besluiten een ambtelijk medewerker of derden voor een vergadering uit te nodigen om haar of zijn mening over een onderwerp te geven dan wel een toelichting te geven op een agendapunt.

 

Artikel 7 Stemmingen

1. Als geen van de leden van het college bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.

2. Als een lid van het college bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt mondeling gestemd, tenzij het derde lid wordt toegepast.

3. a. Als een lid van het college dat verlangt, wordt bij het nemen van een besluit over

een benoeming, voordracht of aanbeveling van personen gestemd bij gesloten en ongetekende briefjes. Als daarbij de stemming beperkt is tot één persoon en de stemmen staken, beslist het lot.

b. Als in de overige gevallen bij een eerste stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een tweede stemming plaats tussen de twee personen die bij de eerste stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd.

c. Zijn bij die eerste stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de tweede stemming zal plaatshebben. Als bij de tussenstemming of bij de tweede stemming de stemmen staken beslist het lot.

 

Artikel 8 Verslag en besluitenlijst

1. De secretaris draagt zorg voor het bijhouden van een presentielijst, een kort verslag en de besluitenlijst van de vergadering.

2. Het verslag bevat ten minste:

a. de namen van de afwezige leden;

b. de namen van de andere personen die hebben deelgenomen aan de beraadslaging;

c. een formulering van de door het college genomen besluiten (besluitenlijst).

3. Stemverhoudingen worden alleen vermeld als een lid van het college daarom vraagt.

4. Het verslag wordt in de eerstvolgende vergadering vastgesteld.

5. Aan de hand van het verslag wordt een besluitenlijst opgesteld voor terbeschikkingstelling aan de leden van de raad. Voor zover de aard en de inhoud van de besluitvorming zich daartegen niet verzet, wordt de besluitenlijst zo spoedig mogelijk na de vergadering openbaar gemaakt en ter beschikking gesteld aan de leden van de raad.

 

Artikel 9 Openbare vergadering

1. Het college kan besluiten een openbare vergadering te houden.

2. De bepalingen van dit reglement zijn voor zover mogelijk van toepassing op een openbare vergadering.

 

 

Artikel 10 Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking op de dag na bekendmaking. Op dat moment vervalt het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college, zoals vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders in zijn vergadering van 6 januari 1997.

 

 

 

 

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders

van de gemeente Halderberge van 21 juni 2022,

de secretaris, de voorzitter,

mevrouw mr. C. Jacobs de heer drs. B.J.A. Roks