Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rhenen

Gemeente Rhenen – Inkoopbeleid Gemeente Rhenen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRhenen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingGemeente Rhenen – Inkoopbeleid Gemeente Rhenen
CiteertitelInkoopbeleid Gemeente Rhenen
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-11-2019oude beleidsregel (voor verplichting 01-07-2022)

12-11-2019

Gemeentenieuws

Tekst van de regeling

Intitulé

Gemeente Rhenen – Inkoopbeleid Gemeente Rhenen

De raad van de gemeente Rhenen,

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 17 september 2019;

besluit:

vaststellen het inkoopbeleid gemeente Rhenen

1 INLEIDING

 

De gemeente Rhenen is verplicht in te kopen met gebruikmaking van de aanbestedingsregels die gelden voor overheid. Hierbij speelt enerzijds het kader van de Europese wet- en regelgeving een rol en anderzijds het kader dat de gemeente Rhenen zelf vastlegt in haar inkoopbeleid. Dit beleid geeft de kaders en spelregels weer voor het inkopen van leveringen, diensten en werken voor zowel de interne medewerkers als voor de externe opdrachtnemers.

 

De gemeente Rhenen streeft de volgende maatschappelijke inkoopdoelstellingen na: duurzaam (waaronder Fair Trade en energie neutraal), circulaire economie en sociaal ondernemen (waaronder Social Return On Investment). De voorkeur gaat uit naar lokale ondernemers bij gelijke kwaliteit en prijs.

 

Het inkoopbeleid is volgens onderstaande indeling beschreven:

  • Juridische aspecten, waaronder het wettelijk kader (hoofdstuk 2)

  • Drempelbedragen, aanbestedingsprocedures en lokaal ondernemerschap (hoofdstuk 3)

  • Maatschappelijke aspecten – duurzaam en sociaal (hoofdstuk 4)

  • Tot slot (hoofdstuk 5)

  • Begrippenoverzicht (bijlage).

 

 

2 JURIDISCHE ASPECTEN

Wettelijk kader

Het wettelijk kader voor het inkoopbeleid van een gemeente is de regelgeving inzake overheidsinkopen. De voor het inkoopbeleid meest relevante wet- en regelgeving wordt hierna vermeld.

 

Europese regelgeving

De huidige Europese richtlijnen zijn 2014/23/EU, 2014/24/EU en 2014/25/EU.

Richtlijn 2014/24/EU is de zogenaamde ‘klassieke sectoren richtlijn’ en omvat regels ten aanzien van werken, leveringen en diensten; deze vervangt richtlijn 2004/18/EG.

Richtlijn 2004/25/EU, de zogenaamde nutssectoren richtlijn, omvat regels op het gebied van de sectoren water, post en energie; deze vervangt richtlijn 2004/17/EG.

Richtlijn 2014/23/EU betreft het plaatsen van concessieovereenkomsten.

Daarnaast is Richtlijn 2007/66/EG van toepassing welke de rechtsbescherming van deelnemende inschrijvers naar aanleiding van een aanbestedingsprocedure regelt.

De Europese regelgeving sluit aan bij het internationale verdrag Government Procurement Agreement binnen de World Trade Organisation.

 

Nederlandse wetgeving

In Nederland zijn de richtlijnen 2014/23/EU, 2014/24/EU, 2014/25/EU en 2007/66/EG geïmplementeerd in de Aanbestedingswet 2012.

Daarnaast bestaat flankerend beleid in de vorm van de Gids Proportionaliteit, Richtsnoeren leveringen en diensten en het Aanbestedingsreglement Werken 2016.

Algemeen zijn van toepassing het Burgerlijk Wetboek met het wettelijke kader voor overeenkomsten; de Gemeentewet met het wettelijke kader voor gemeenten; de wet Bibob (zie ook Bibob beleid gemeente Rhenen) die de integriteit van leveranciers bevordert en de Algemene wet bestuursrecht waarin algemene beginselen van behoorlijk bestuur zijn opgenomen.

Verder dienen alle bestuurders en medewerkers zich te houden aan de gedragscode ambtelijke integriteit – ‘Gedragscode voor ambtenaren’ gemeente Rhenen en Privacy beleid en –reglement.

 

Algemene Verordening Gegevensbescherming (Verordening (EU) 2016/679

De gemeente Rhenen draagt er zorg voor dat bij de uitvoering van een inkoopopdracht wordt voldaan aan de eisen die voortvloeien uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de regelgeving op het gebied van informatievoorziening. Bij opdrachten met een ICT-component en/ of waarbij persoonsgegevens worden verwerkt moeten er tussen de gemeente en de leverancier afspraken worden gemaakt over de technische en organisatorische maatregelen die er ervoor moeten zorgen dat de verwerking van persoonsgegevens in overeenstemming is met geldende wet- en regelgeving. Deze afspraken worden vastgelegd in een zogenaamde ‘ verwerkersovereenkomst’. Daarnaast moet de verwerking opgenomen worden in het register van verwerkingsactiviteiten. Nader advies en informatie kan worden ingewonnen bij de functionaris voor de Gegevensbescherming (FG), fg@rhenen.nl.

 

Transparantie, objectiviteit, non-discriminatie en proportionaliteit

De gemeente neemt bij overheidsopdrachten en concessieovereenkomsten boven de (Europese) drempelwaarden en bij overheidsopdrachten en concessieovereenkomsten onder de (Europese) drempelwaarden met een duidelijk grensoverschrijdend belang de volgende algemene beginselen van het aanbestedingsrecht in acht:

 

Gelijke behandeling: gelijke omstandigheden mogen niet verschillend worden behandeld, tenzij dat verschil objectief gerechtvaardigd is. Ook verkapte of indirecte discriminatie is verboden.

Non-discriminatie: discriminatie op grond van nationaliteit mag niet.

Transparantie: de gevolgde procedure dient navolgbaar en dus controleerbaar te zijn. Dit is een logisch uitvloeisel van het beginsel van gelijke behandeling. Inschrijvers moeten weten waar ze aan toe zijn.

Proportionaliteit (evenredigheid): de gestelde eisen, voorwaarden en criteria aan de inschrijvers mogen niet onevenredig zijn in verhouding tot het onderwerp van de opdracht. De gemeente past het beginsel van proportionaliteit toe bij de te stellen eisen, voorwaarden en criteria aan inschrijvers en inschrijvingen en met betrekking tot de contractvoorwaarden.

Wederzijdse erkenning: diensten en goederen van ondernemingen uit andere lidstaten van de Europese Unie moeten worden toegelaten voor zover die diensten en goederen op gelijkwaardige wijze kunnen voorzien in de legitieme behoeften van de gemeente.

Daarnaast neemt de gemeente de algemene beginselen van behoorlijk bestuur, zoals het gelijkheidsbeginsel, motiveringsbeginsel en vertrouwensbeginsel, in acht.

 

Inkoopvoorwaarden

De gemeente Rhenen past bij de betreffende inkoop (leveringen en diensten) de meest recente versie toe van de Algemene Inkoopvoorwaarden van de gemeente Rhenen en voor ICT diensten wordt er gebruik gemaakt van Gemeentelijke Inkoopvoorwaarden bij IT (GIBIT).

 

Voor inkopen waarvoor in de branche gebruikelijke algemene voorwaarden correct zijn gedeponeerd en waarmee de gemeente Rhenen goede ervaring heeft, kan besloten worden in te stemmen met de gehele of gedeeltelijke toepasselijkheid daarvan.

 

Mandaat en volmacht

Inkoop vindt plaats met inachtneming van de vigerende mandaat- en volmachtregeling van de gemeente Rhenen. De gemeente wil slechts gebonden zijn aan verbintenissen en verplichtingen op basis van rechtsgeldige besluitvorming en civielrechtelijke vertegenwoordiging.

 

Afwijkingsbevoegdheid

Afwijkingen van dit inkoopbeleid zijn slechts mogelijk en toegestaan na advies van de inkoopadviseur en de juristen en op basis van een deugdelijk gemotiveerd besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rhenen en voor zover een en ander op basis van de geldende wet- en regelgeving mogelijk is.

 

Indien van het gestelde over circulair en duurzaam inkopen, social return en lokale ondernemers wordt afgeweken, dient bij opdrachten met een totale waarde van € 25.000 en hoger, vooraf akkoord te worden verkregen door het college.

 

3. DREMPELBEDRAGEN, AANBESTEDINGSPROCEDURES EN LOKAAL ONDERNEMERSCHAP

 

 

Drempelbedragen en waardebepaling van een opdracht

Om te kunnen bepalen welke marktbenaderingswijze moet worden gevolgd, dient de totale opdrachtwaarde (exclusief BTW) te worden vastgesteld conform de Aanbestedingswet 2012.

 

Type aanbesteding

Drempelbedrag (exclusief BTW)

 

Werken

Leveringen

Diensten

Sociale, specifieke diensten

Enkelvoudig onderhandse aanbesteding

< € 100.000

< € 55.000

< € 55.000

< € 75.000

Meervoudig onderhandse aanbesteding

€ 100.000 –

€ 2.000.000

€ 55.000 -

€ Bedrag Europese aanbesteding

€ 55.000 -

€ Bedrag Europese aanbesteding

€ 75.000 -

€ 750.000

Nationale aanbesteding,

openbaar of niet-openbaar

€ 2.000.000 -

€ 5.548.000

 

 

 

 

Europese aanbesteding, openbaar of

niet-openbaar

> € 5.548.000*

> € 221.000*

> € 221.000*

> € 750.000*

 

*Europese drempelwaarden geldend vanaf 1 januari 2018 tot en met 31 december 2019.

 

Uiteindelijk wordt per aanbesteding één van de bovenstaande aanbestedingsprocedures geselecteerd waarbij de gemeente Rhenen verplicht is te motiveren waarom zij voor een bepaalde procedure kiest en welke leveranciers geselecteerd worden.

 

Aanbestedingsprocedures

Enkelvoudig onderhands: de gemeente kiest zelf een potentiële (bij voorkeur een lokale) leverancier uit. De opdracht wordt niet gepubliceerd en er is geen sprake van concurrentie tussen mogelijke leveranciers.

Meervoudig onderhands: de gemeente kiest drie tot vijf potentiële leveranciers uit die een offerte uitbrengen. Hier is sprake van beperkte concurrentie;

Nationaal aanbesteden: de gemeente publiceert de opdracht via TenderNed. Iedere leverancier in Nederland mag een aanbieding doen: er is vrije concurrentie tussen alle nationale leveranciers;

Europees aanbesteden van werken, leveringen en diensten anders dan sociale en andere specifieke diensten: de gemeente plaatst op Europees niveau via TenderNed een aankondiging voor een opdracht. De opdracht is toegankelijk voor alle Europese leveranciers;

Europees aanbesteden van sociale en andere specifieke diensten: Deze diensten kennen een hogere Europese drempelwaarde dan die voor de aanbesteding van andere diensten. Bij deze diensten kan gemotiveerd voor een procedure worden gekozen.

De specifieke diensten zijn vermeld in bijlage XIV van Richtlijn 2014/24. Naast de reeds genoemde procedures kan in dit geval voor ‘bestuurlijk inkopen’ of varianten daarop, zoals Open House, worden gekozen. Bij bestuurlijk inkopen worden via overleg langdurige, flexibele overeenkomsten met leveranciers afgesloten waarbij een sterke wederzijdse afhankelijkheid geldt tussen gemeente en aanbieders. Bij een Open House aanpak stelt de gemeente marktconforme voorwaarden op en elke aanbieder die tegen deze voorwaarden kan leveren, kan aansluiten. Vooralsnog komen bestuurlijk aanbesteden en varianten vooral in aanmerking voor het Sociaal Domein met betrekking tot aanbieders op het gebied van zorg en welzijn.

 

De gemeente kondigt de opdracht aan bij een waarde boven het Europese drempelbedrag en publiceert de gunning. Indien een Europese aanbesteding niet verplicht is, is op deze aanbesteding het inkoopbeleid van de gemeente Rhenen van kracht.

 

Marktverkenning

Een marktconsultatie kan deel uitmaken van de marktanalyse, waarbij waar mogelijk lokale en regionale leveranciers worden betrokken.

 

Afwijken van voorgeschreven marktbenaderingen

Afwijken van aanbestedingsprocedures boven de Europese drempel is niet toegestaan. Wel is het mogelijk om gebruik te maken van de uitzonderingen die in de Aanbestedingswet 2012 zijn gedefinieerd.

Afwijken van vastgestelde aanbestedingsprocedures onder de Europese drempel mag alleen na akkoord van het college van burgemeester en wethouders op een door de betrokken budgethouder ondertekend verzoek tot afwijken van het inkoopbeleid. Dit verzoek dient goed gemotiveerd te zijn en voorzien van een advies van de inkoopadviseur en/ of de juristen.

 

Groslijst en prestatiemeting

Voor het onderhands aanbesteden van werken maakt de gemeente Rhenen gebruik van een groslijst per expertise. Zo is het transparant hoe marktpartijen zijn uitgenodigd en wordt kwaliteit in de uitvoering gewaarborgd.

Aan de top van een groslijst staan enkele aanbieders die een werk naar tevredenheid van de gemeente Rhenen hebben uitgevoerd.

 

Lokaal en regionaal ondernemerschap.

De gemeente Rhenen stimuleert lokaal en regionaal ondernemerschap. Indien mogelijk zal bij enkelvoudig en meervoudig onderhands aanbesteden zoveel mogelijk lokale dan wel regionale leveranciers worden geselecteerd. Voorwaarde is wel dat het de uitgangspunten van het inkoopbeleid niet schaadt. De gemeente Rhenen moedigt lokale en regionale bedrijven (onder andere MKB en detailhandel) aan zich naar de gemeente toe actief te profileren.

 

Geschiktheidseisen, selectie- en gunningcriteria

Geschiktheidseisen

Met geschiktheidseisen toetst de gemeente of een leverancier geschikt is om de opdracht uit te voeren. Het gaat om maatschappelijke, technische, organisatorische en financieel-economische eisen waaraan een leverancier zowel op de dag van de inschrijving als op de dag van de opdrachtverlening moet voldoen. In de Aanbestedingswet 2012 staan de criteria vermeld die worden toegepast bij Europese aanbestedingsprocedures. Bij de nationaal openbare en onderhandse aanbestedingen wordt de lijn van de Aanbestedingswet 2012 gevolgd.

Voor alle aanbestedingen hanteert de gemeente zoveel mogelijk standaard geschiktheidseisen waarbij rekening wordt gehouden met de maatschappelijke en economische doelstellingen van de gemeente Rhenen.

 

Selectiecriteria

Op de geschiktheidseisen kunnen voor ieder inkooptraject aanvullende selectiecriteria worden geformuleerd, passend binnen de kaders van het inkoopbeleid. Deze criteria worden gebruikt om het aantal geschikte leveranciers, die dus voldoen aan de gestelde geschiktheidseisen, te beperken tot een vooraf bepaald aantal.

 

Gunningcriteria

De gemeente Rhenen streeft naar het genereren van zoveel mogelijk maatschappelijke waarde met de tot haar beschikking staande publieke middelen. Het uitgangspunt voor het bepalen van de gunningcriteria is het realiseren van de laagste integrale kosten, gegeven het minimale benodigde kwaliteitsniveau. Integraal wil zeggen dat alle gewenste onderdelen - zoals die op het vlak van circulair inkopen, duurzaamheid en sociaal ondernemen - in de prijs worden verdisconteerd of samen met de prijs voor een afgewogen uitkomst zorgen. Dit kan betekenen dat de aanbieder met enkel de laagste prijs de opdracht niet krijgt gegund. Op basis van de regelgeving is het standaard gunningcriterium de beste prijs-kwaliteitverhouding.

Afwijkende gunningcriteria (De aanbestedingswet kent drie mogelijke gunningscriteria: 1. Beste prijs – kwaliteit verhouding, 2. Laagste kosten op basis van kosteneffectiviteit en 3. Laagste prijs. ) kunnen zijn de laagste kosten op basis van kosteneffectiviteit, zoals levenscycluskosten, of de laagste prijs. In deze beide gevallen dient de toepassing van het gunningcriterium gemotiveerd te worden.

Bij het opstellen van de selectie- en gunningcriteria in het aanbestedingsproces waakt de gemeente Rhenen er voor deze criteria onnodig zwaar en hoog vast te stellen. De criteria worden objectief opgesteld en tegelijkertijd met de offerteaanvraag gepubliceerd. De weging van de gunningcriteria wordt zorgvuldig bepaald in overeenstemming met de Gids Proportionaliteit.

 

Integriteit leveranciers

De gemeente wil enkel zakendoen met integere leveranciers die zich niet bezighouden met onethische, criminele of illegale praktijken. Potentiële leveranciers kunnen hierop worden getoetst met inachtneming van de Aanbestedingswet.

Waar nodig kan gebruik worden gemaakt van het RIEC-LIEC en de wet Bibob; de uitkomst van de Bibobtoets kan een uitsluitingsgrond voor opdrachten vormen.

Ook slechte prestaties van een leverancier in de vorm van aanzienlijke of voortdurende tekortkomingen in het verleden, kunnen een uitsluitingsgrond voor opdrachten vormen.

 

Klachtenmeldpunt bij aanbestedingen

Indien een partij een klacht heeft over de wijze waarop de gemeente haar opdrachten in de markt zet, kan zij deze klacht melden bij het klachtenmeldpunt bij aanbestedingen via info@rhenen.nl. Het gaat om een informele procedure voor klachten van inschrijvers over aanbestedingsprocedures waarbij geen sprake is van een opschortende werking ten aanzien van de aanbestedingsprocedure. Doel hierbij is:

  • het in een vroegtijdig stadium in behandeling nemen van klachten en vragen, die waar nodig/mogelijk tot aanpassingen in de procedure kunnen leiden;

  • de naleving van het motiverings- en transparantiebeginsel ter voorkoming van verdere klachten/onduidelijkheden.

 

4. MAATSCHAPPELIJKE ASPECTEN

 

Alle diensten, leveringen en werken worden circulair dan wel duurzaam, zoals Fair Trade, Bio based (producten die biologisch afbreekbaar zijn) en/of energie neutraal, ingekocht.

 

Eveneens houdt de gemeente Rhenen rekening met sociaal maatschappelijke aspecten. Alle inkopen vinden op maatschappelijk verantwoorde wijze plaats. Hierbij spelen onderwerpen als: sociaal return on investment, arbeidsintegratie en arbeidsomstandigheden, een rol.

 

De maatschappelijke aspecten worden uitgewerkt in de thema’s:

4.1. Duurzaam en

4.2. Sociaal

 

 

4.1. MAATSCHAPPELIJKE ASPECTEN - DUURZAAM

Duurzaamheid staat voorop waaronder wordt begrepen: een Circulair Rhenen, een Energieneutraal Rhenen en een Klimaatbestendig Rhenen.

 

EEN CIRCULAIR RHENEN

De gemeente Rhenen wil volop deelnemen aan een circulaire economie: een economisch systeem dat bedoeld is om herbruikbaarheid van producten en grondstoffen te maximaliseren en waarde vernietiging te minimaliseren. Dit sluit nauw aan bij de inrichting van een duurzame samenleving omdat deze voorziet in de behoefte van de huidige generaties zonder die van toekomstige generaties in gevaar te brengen en zonder verschuiving van negatieve effecten naar elders.

 

Bij circulaire economie wordt geborgd dat een product aan het einde van haar levensduur in een nieuwe cyclus wordt ingezet. In de circulaire economie bestaat afval niet. Verspilling van grondstoffen wordt tegengegaan door de herbruikbaarheid van producten en materialen. Dit is anders dan in het huidige lineair systeem, waarin grondstoffen worden omgezet in producten die aan het einde van hun levensduur worden vernietigd.

 

 

Om Rhenen circulair te krijgen, wordt aangesloten op het Rijksbrede programma ‘ Nederland circulair in 2050’.

 

In de regio Foodvalley wordt samen met ondernemers, onderwijs- en kennisinstellingen werk gemaakt van circulaire economie, in het samenwerkingsprogramma Living Lab Regio Foodvalley Circulair. Hiervoor is een samenwerkingsovereenkomst opgesteld dat de gemeente Rhenen heeft ondertekend op 13 februari 2019.

 

EEN ENERGIENEUTRAAL & KLIMAATBESTENDIG RHENEN

De gemeente Rhenen wil een energie neutrale gemeente zijn in 2040. Voor wat betreft de eigen organisatie wil de gemeente al in 2022 energie neutraal zijn.

 

De gemeente Rhenen ondersteunt bij haar inkopen het streven naar duurzame ontwikkeling.

In elke aanbesteding is er aandacht voor energiebesparing, duurzame energie, het vermijden van onnodige autokilometers en/ of schone vervoersvormen. Tevens worden er eisen gesteld op het gebied van voorkomen van milieuvervuiling, het voorkomen van afval en het hergebruik van grondstoffen.

De gemeente daagt leveranciers uit om samen met de gemeente te komen tot alternatieven die beter dan de huidige voldoen aan de maatschappelijke verantwoordelijke criteria van vandaag.

 

In de regio FoodValley wordt met andere gemeente voor wat betreft duurzaamheid al op verschillende onderdelen, zoals food, energie en vervoer, samengewerkt.

 

De gemeente maakt bij duurzaamheid en circulaire economie onder andere gebruik van informatie van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, ISO 20400, de Wegwijzer Circulair Inkopen van MVO Nederland, het Convenant Duurzaam Beton en het Manifest Maatschappelijk Verantwoord Inkopen.

 

Geheel circulair inkopen is in de praktijk niet altijd mogelijk, maar de duurzaamheidscriteria kunnen altijd worden toegepast. Leveranciers die op het gebied van circulaire economie en duurzaamheid inspanningen verrichten, vergroten hun mogelijkheid uitgenodigd te worden deel te nemen aan een aanbestedingstraject evenals hun mogelijkheid op de gunning van een opdracht.

Bij de beoordeling van inschrijvingen wordt vervolgens zo veel mogelijk gerekend naar de totale levensduur en levenscycluskosten waarbij niet alleen de aanschafkosten worden meegenomen maar ook alle bijkomende kosten, zoals die voor onderhoud, voorraad, inspectie en energie.

 

Nader advies en informatie over duurzaam inkopen is in te winnen bij team Economie & Ruimte – beleidsmedewerkers Duurzaamheid & Milieu.

 

4.2. MAATSCHAPPELIJKE ASPECTEN - SOCIAAL

Sociaal Ondernemen

De gemeente Rhenen wil alleen zakendoen met leveranciers die aan de in Rhenen gangbare normen en waarden op sociaal-maatschappelijk gebied voldoen. Leveranciers die op dit vlak extra inspanningen verrichten, vergroten hun mogelijkheid uitgenodigd te worden deel te nemen aan een aanbestedingstraject evenals hun mogelijkheid op de gunning van een opdracht.

 

Samenwerken met sociale organisaties

Een positieve houding neemt de gemeente aan ten opzichte van inclusieve organisaties en organisaties die sociaal ondernemen. Inclusieve organisaties zijn organisaties die werkgelegenheid bieden aan werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt, die om kunnen gaan met verschillen tussen mensen en de meerwaarde van diversiteit in hun organisaties weten te benutten. Organisaties die sociaal ondernemen bieden naast inspanningen op het gebied van inclusiviteit ook oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen, zoals vroegtijdige schoolverlaters, mensen die vereenzamen, duurzame energie en armoedebestrijding hier en in andere landen. Bij een sociale organisatie is geld verdienen niet het hoofddoel maar een middel om een missie te bereiken; het doel is maatschappelijke meerwaarde creëren. Sociaal werkgeverschap, eerlijke handel en zorg voor de aarde zijn hierin de belangrijkste kenmerken. De positieve houding van de gemeente ten opzichte van sociale organisaties is met name gebaseerd op een in 2016 doorgevoerde wijziging in de Aanbestedingswet die inhoudt dat de overheid meer aandacht geeft aan het stimuleren van sociaal ondernemen.

In de praktijk komt de positieve houding naar sociale organisaties tot uitdrukking door, waar mogelijk, de deelname aan een procedure voor de gunning van een overheidsopdracht voor te behouden aan organisaties die een personeelsbestand hebben dat voor minimaal 30% bestaat uit mensen met een afstand tot werk of met een beperking.

 

Prestatieladder Sociaal Ondernemerschap

Bij aanbestedingen van werken, diensten en leveringen heeft een sociale onderneming een voorsprong op een reguliere onderneming. De Prestatieladder Sociaal Ondernemerschap (PSO-ladder) is een landelijk instrument en keurmerk dat sociaal ondernemen meetbaar maakt. De gemeente Rhenen kan de PSO-ladder hanteren als meetinstrument als het gaat om gecontracteerde bedrijven die (meerjarige) opdrachten voor de gemeente Rhenen uitvoeren. Enerzijds om te meten wat de sociale impact van een bedrijf is, anderzijds om het sociaal ondernemerschap bij te houden. Hiermee wil de gemeente ondernemers stimuleren sociale en maatschappelijke impact hoog in hun vaandel te houden.

 

Social Return On Investment

Voor aanbestedingen die niet voorbehouden kunnen worden aan inclusieve organisaties wordt boven de € 100.000 Social Return On Investment (SROI) toegepast. SROI helpt om inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt aan werk te helpen, omdat het werkgevers verplicht om een deel van het aangenomen werk te verrichten met werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Door de toepassing van SROI in het inkoopbeleid worden werkgevers gestimuleerd mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werk te bieden. De opdrachtnemers kunnen bijvoorbeeld een dienstverband bieden, een stage, een leer-/werkplek of een werkervaringsplaats met behoud van uitkering, dan wel een bijdrage leveren aan een maatschappelijk project in de gemeente door het aanbieden van kennis, ruimte, materialen of financiële middelen.

 

SROI heeft ten doel het creëren van meer arbeidsplaatsen en leer-, stage-, en werkplekken daar waar dit niet vanzelfsprekend is. Door de inzet van dit instrument wordt blijvend gewerkt aan de sociale, maatschappelijke en economische ontwikkeling van lokale burgers. Het streven is om bij deze aanbestedingen gemiddeld 5% van de aanneemsom of 11% van de loonsom in te zetten voor het creëren van werkgelegenheid. Bij het creëren van werkgelegenheid richt de gemeente zich op de doelgroep die werkzoekend is.

In overleg met de opdrachtnemer wordt een voor alle partijen goede invulling bepaald zodat het idee van Social Return On Investment tot haar recht komt.

 

Tevens wordt verwezen het naar het SROI beleid van de gemeente Rhenen. Nader advies en informatie kan worden ingewonnen bij team Leefbaarheid- beleidsmedewerker Participatie.

 

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Door ondertekening van het Manifest Maatschappelijk Verantwoord Inkopen geeft de gemeente Rhenen een duidelijk signaal af aan haar inwoners en leveranciers op zowel sociaal als duurzaam gebied. De gemeente stimuleert inclusie, onder andere door gebruik te maken van mogelijkheden als sociale werkplaatsen, ondernemingen met 30% of meer werknemers met een handicap of die kansarm zijn.

 

 

5 TOT SLOT

De inkoopfunctie

De inkoopfunctie is het geheel van activiteiten dat in de gemeente wordt uitgevoerd om leveringen, diensten en werken van externe bronnen te betrekken tegen de voor de gemeente meest gunstige voorwaarden. Binnen de gemeente Rhenen is elke budgethouder verantwoordelijk voor het eigen budget. De budgethouder bepaalt de inkoopstrategie voor de inkopen die binnen de opdracht en het budget van de budgethouder vallen. De verantwoordelijkheid van de naleving van het inkoopbeleid ligt bij de budgethouder.

 

Inkoopsamenwerking

De gemeente Rhenen kan voor bepaalde inkopen samenwerken met anderen gemeenten. Dit betreft veelal met de gemeenten in de regio Foodvalley.

 

Borging van het inkoopbeleid

Het inkoopbeleid is, net als ieder ander beleid, geen vaststaand gegeven, maar een dynamisch proces. Marktontwikkelingen, wijzigingen in de (inter)nationale regelgeving en ervaringen met de in dit beleid weergegeven aspecten maken het nodig om het vastgesteld beleid te evalueren.

 

Het inkoopbeleid zal na ongeveer twee jaar worden geëvalueerd, daar waar nodig aangepast en bekrachtigd op het juiste niveau. Uitgangspunt is dat de regelgeving op het gebied van inkoop inzichtelijk is en geactualiseerd en vastgesteld wordt. Tussentijdse aanpassingen zijn mogelijk door veranderde regelgeving en bijstelling van de visie en het beleid van de gemeente.

 

Vastgesteld in de openbare vergadering van 12 november 2019

De raadsgriffier

De voorzitter

Ir. C.A.M Apell

Drs. J.A. van der Pas