Organisatie | Almere |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reiskosten bezoek zieke familieleden |
Citeertitel | Reiskosten bezoek zieke familieleden |
Vastgesteld door | gemandateerde functionaris |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-09-2011 | geconsolideerde beleidsregel | 25-07-2011 Almere Vandaag 27-08-2011 | geen |
Er bestaat recht op vergoeding van de reiskosten die betrekking hebben op het bezoek van zieke familieleden indien het bezoek noodzakelijk is.
De noodzaak voor het bezoeken van een zieke wordt aanwezig geacht bij:
Reiskosten binnen de gemeente Almere komen in principe niet voor bijzondere bijstandsverlening in aanmerking.
Als uitgangpunt voor een noodzakelijk, toereikend en adequaat bezoekfrequentie geldt:
Indien een hogere frequentie gevraagd wordt, moet de noodzaak hiervan worden aangetoond, door middel van een medische indicatie bijvoorbeeld door een verklaring van de behandelend arts, of een sociale indicatie.
De hoogte van de bijzondere bijstand is gelijk aan goedkoopste vorm van openbaar vervoer voor het betreffende traject. Om die reden worden kinderen jonger dan 12 jaar, in voorkomende gevallen, geacht mee te reizen met de ouder. Indien de klant met eventuele gezinsleden met de auto (mee)reist worden de kosten op basis van openbaar vervoer vergoed voor maximaal 1 persoon. Indien sprake is van regelmatige kosten kan, indien de hoogte daartoe aanleiding geeft, in het besluit worden opgenomen dat een vast bedrag wordt betaald en controle daarna plaatsvindt.
Betaling van de bijstand vindt plaats aan de hand van bovengenoemde frequentie. In de beschikking opnemen dat strippenkaarten, treinkaartjes, lijst met kilometers e.d. dienen door de klant te worden bewaard en op verzoek te worden getoond. Wanneer de klant hiertoe niet in staat blijkt te zijn, zal de uitkering worden teruggevorderd. Hier gaat hopelijk een preventieve werking vanuit. Indien daartoe aanleiding bestaat kunnen de bewijsstukken worden opgevraagd maar dat betreft geen standaardprocedure. In de toekenningsbeschikking zal moeten worden opgenomen dat de klant de bewijsstukken dient te bewaren en op verzoek te overleggen.