Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Uitvoeringsorganisatie Baanbrekers

VERORDENING ADVIESCOMMISSIE BEZWAARSCHRIFTEN BAANBREKERS

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieUitvoeringsorganisatie Baanbrekers
OrganisatietypeRegionaal samenwerkingsorgaan
Officiële naam regelingVERORDENING ADVIESCOMMISSIE BEZWAARSCHRIFTEN BAANBREKERS
CiteertitelVerordening Adviescommissie bezwaarschriften
Vastgesteld dooralgemeen bestuur
Onderwerp
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Hiermee wordt de Verordening Adviescommissie Bezwaarschriften Baanbrekers, zoals vastgesteld door het algemeen bestuur van Baanbrekers op 28 januari 2013, herzien.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 84 van de Gemeentewet
  2. artikel 165 van de Gemeentewet
  3. artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-08-2013Wijziging, gewijzigd: artikel 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 12, 14, 15, 18, vervallen: artikel 13

24-06-2013

Baanbrekers website

Tekst van de regeling

Intitulé

VERORDENING ADVIESCOMMISSIE BEZWAARSCHRIFTEN BAANBREKERS

 

Het algemeen bestuur van Baanbrekers gevestigd te Waalwijk;

Overwegende dat het wenselijk is te komen tot een andere werkwijze met betrekking tot de behandeling van bezwaarschriften;

Gelet op de artikelen 84 en 165 Gemeentewet en artikel 7:13 Algemene wet bestuursrecht;

 

besluit:

De Verordening Adviescommissie Bezwaarschriften Baanbrekers, zoals vastgesteld door het algemeen bestuur van Baanbrekers op 28 januari 2013, te herzien, zodat deze komt te luiden als volgt:

'VERORDENING ADVIESCOMMISSIE BEZWAARSCHRIFTEN BAANBREKERS'

 

HOOFDSTUK 1. BEGRIPSOMSCHRIJVINGEN

ARTIKEL 1. BEGRIPSOMSCHRIJVNGEN

het DB

het dagelijks bestuur van Baanbrekers

het AB

het algemeen bestuur van Baanbrekers

commissie

de Adviescommissie bezwaarschriften als bedoeld in artikel 7:13 Algemene wet bestuursrecht

voorzitter

de voorzitter van de Adviescommissie bezwaarschriften

lid

een lid van de Adviescommissie bezwaarschriften

de directeur

de directeur van Baanbrekers

bezwaarschrift

een op schrift gesteld bezwaar als bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht.

HOOFDSTUK 2. DE COMMISSIE

ARTIKEL 2. SAMENSTELLING

  • 1.

    De commissie bestaat uit een voorzitter en tenminste drie en maximaal zes leden.

  • 2.

    De voorzitter en de leden worden benoemd door het DB. Het DB benoemt de voorzitter en de commissie wijst uit haar midden een plaatsvervanger aan.

  • 3.

    De voorzitter van de commissie is niet werkzaam onder verantwoordelijkheid van het DB en het AB zulks conform artikel 7:13 eerste lid sub b van de Algemene wet bestuursrecht.

ARTIKEL 3. ZITTINGSDUUR

  • 1.

    De zittingduur van het lidmaatschap van de commissie bedraagt voor de voorzitter en de leden, behoudens het bepaalde in het achtste lid, vier jaar gerekend vanaf de eerste januari van het kalenderjaar volgend op de benoeming.

  • 2.

    De leden treden af volgens een door de directeur op te maken schema van aftreden, dat zodanig wordt opgesteld dat jaarlijks bij toerbeurt niet meer dan maximaal drie leden van de commissie aftreden.

  • 3.

    Het in het vorige lid bedoelde periodieke aftreden vindt plaats op de eerste januari van enig kalenderjaar.

  • 4.

    Een lid, dat ter voorziening in een tussentijdse vacature is benoemd, heeft zitting gedurende vier jaren gerekend vanaf de eerste januari van het kalenderjaar volgend op het moment waarop in de tussentijdse vacature werd voorzien. Zo nodig wordt het in lid 1 bedoelde rooster bijgesteld.

  • 5.

    De voorzitter en de leden van de commissie kunnen op elk moment ontslag nemen.

  • 6.

    De aftredende voorzitter en de aftredende leden van de commissie blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

  • 7.

    Elke vacature deelt de commissie binnen veertien dagen na het ontstaan van die vacature, mede aan het DB.

  • 8.

    De voorzitter en de leden kunnen na de zittingsperiode van vier jaar worden herbenoemd.

ARTIKEL 4. BENOEMING

  • 1.

    Het DB stelt de benoemde binnen twee weken schriftelijk op de hoogte van zijn of haar benoeming.

  • 2.

    Ingeval de benoeming niet is aangenomen dient een hernieuwde voordracht plaats te vinden.

ARTIKEL 5. ONTSLAG

Het DB is bevoegd aan de leden van de commissie ongevraagd ontslag te verlenen. Het daartoe strekkende besluit wordt bekendgemaakt aan het betrokken lid en in afschrift aan de commissie medegedeeld.

ARTIKEL 6. VERGOEDING

  • 1.

    De voorzitter en de leden van de commissie genieten een door het DB vastgestelde vergoeding voor het bijwonen van hoorzitting en / of vergadering.

  • 2.

    Teneinde iedere schijn van ongewenste vermenging van belangen te vermijden, aanvaarden zij geen gift, beloning, provisie of enig voordeel hoe ook genaamd en in welke vorm ook, ter zake van handelingen waarbij de commissie is betrokken.

ARTIKEL 7. SECRETARIAAT

  • 1.

    Het secretariaat van de commissie is handen van door de directeur aangewezen medewerker(s).

  • 2.

    Het secretariaat is de commissie behulpzaam bij alles wat tot de competentie van de commissie behoort. Al hetgeen in dat verband ter overweging en advisering in de vergadering van de commissie dient te worden gebracht, wordt door het secretariaat behoorlijk voorbereid.

  • 3.

    De voorzitter kan het secretariaat machtigen uitgaande correspondentie namens hem te ondertekenen.

ARTIKEL 8. BEVOEGDHEDEN

  • 1.

    De commissie adviseert het DB desgevraagd omtrent de toepassing van de wet en de beleidsregelingen.

  • 2.

    Het DB vraagt in ieder geval advies omtrent ingekomen bezwaarschriften.

  • 3.

    Het horen vindt plaats door een hoorcommissie. De secretaris verzorgt de verslaglegging.

  • 4.

    De adviezen van de commissie worden schriftelijk uitgebracht en wel zo spoedig mogelijk.

  • 5.

    De notulen van de commissie worden na akkoordbevinding van de leden ondertekend door de voorzitter en secretaris.

HOOFDSTUK 3. BEHANDELING BEZWAARSCHRIFTEN

ARTIKEL 9. ONTVANGST

  • 1.

    Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

  • 2.

    Het bezwaarschrift met het uitgebracht ambtelijk advies wordt zo spoedig mogelijk in de handen van de commissie gesteld.

ARTIKEL 10. BEVOEGDHEDEN VOORZITTER

De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de Algemene wet bestuursrecht worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de voorzitter van de commissie;

  • a.

    artikel 2:1, tweede lid;

  • b.

    artikel 6:6, wat betreft het de indiener stellen van een termijn;

  • c.

    artikel 6:17, voor zover het de verzending van stukken betreft tijdens de behandeling door de commissie;

  • d.

    artikel 7:4, tweede lid.

ARTIKEL 11. VOORONDERZOEK

  • 1.

    De voorzitter van de commissie is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.

  • 2.

    De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het DB vereist.

ARTIKEL 12. HOORZITTING

  • 1.

    De bezwaarmaker wordt in de gelegenheid gesteld om het bezwaarschrift in een niet openbare hoorzitting mondeling toe te lichten.

  • 2.

    De voorzitter van de commissie bepaalt plaats en tijdstip van de zitting waarin de belanghebbenden in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te laten horen en nodigt de belanghebbenden ten minste één week voor de hoorzitting schriftelijk uit.

  • 3.

    Ten minste twee en maximaal drie leden van de adviescommissie zijn vertegenwoordigd bij de hoorzitting.

  • 4.

    Van het besprokene wordt een proces-verbaal opgesteld.

  • 5.

    De voorzitter beslist over de toepassing van artikel 7:3 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 6.

    Indien de voorzitter op grond van het in het vorige lid genoemde artikel besluit af te zien van het horen, doet hij daarvan mededeling aan de belanghebbenden.

ARTIKEL 14. VERGADERING

  • 1.

    De commissie vergadert zo vaak als door de voorzitter wordt nodig geoordeeld.

  • 2.

    De vergaderingen worden belegd door de voorzitter, die zorgt dat ieder lid spoedeisende gevallen uitgezonderd, tenminste tweemaal 24 uur voor het houden van de vergadering schriftelijk wordt opgeroepen.

  • 3.

    De stukken, op een uitgeschreven vergadering betrekking hebbende, worden tenminste tweemaal 24 uur voor het tijdstip van vergaderingen aan de leden toegezonden.

ARTIKEL 15. VERGADERQUORUM EN BESLUITVORMING

  • 1.

    Voor het houden van de vergadering is de aanwezigheid van in ieder geval drie van de in de commissie zitting hebbende personen vereist, onder wie in elk geval de voorzitter dan wel zijn plaatsvervanger. Het schriftelijk vast te leggen advies komt tot stand met een gewone meerderheid van stemmen en wordt aangeboden aan het dagelijks bestuur.

  • 2.

    De leden van de commissie nemen niet deel aan beraadslagingen en stemmingen over aangelegenheden die hen rechtstreeks of middellijk aangaan, of waarbij zij als gemachtigde zijn betrokken.

  • 3.

    De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar.

  • 4.

    De commissie oefent haar bevoegdheden uit met inachtneming van de geldende regelgeving en overeenkomstig de richtlijnen van het DB.

  • 5.

    De commissie legt haar werkzaamheden en bevindingen jaarlijks vast in een jaarverslag.

ARTIKEL 16. GEHEIMHOUDING

De leden van de commissie zijn verplicht tot geheimhouding van hetgeen hen als zodanig ter kennis komt.

HOOFDSTUK 17. SLOTBEPALINGEN

ARTIKEL 17. CITEERTITEL

De verordening kan worden aangehaald als: ‘Verordening Adviescommissie bezwaarschriften’.

HOOFDSTUK 18. INWERKINGTREDING

ARTIKEL 18. INWERKINGTREDING

Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na publicatie.

 

Aldus vastgesteld door het algemeen bestuur in zijn vergadering van 24 juni 2013

de secretaris,

mevrouw A.E.W. van Limpt

de voorzitter,

mevrouw M. Mulder