Organisatie | Teylingen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Voorzieningennota voor Sociaal-maatschappelijke en culturele organisaties: Het Toetsingskader |
Citeertitel | Voorzieningennota voor Sociaal-maatschappelijke en culturele organisaties: Het Toetsingskader |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2018 | Nieuwe regeling | 28-06-2018 Plaatselijke krant | Z-18-042159 |
Voorzieningen zijn ruimten die nodig zijn om maatschappelijke activiteiten mogelijk te maken. De Voorzieningennota 2009 – 2015 richtte zich op alle voorzieningen in de gemeente Teylingen, gerelateerd aan de maatschappelijke (beleids)ontwikkelingen. Bij de evaluatie van deze nota in 2016 is de wens uitgesproken te komen tot een nieuwe voorzieningennota specifiek gericht op sociaal-maatschappelijke en culturele voorzieningen. Voor sport en onderwijs bestaan al nota’s die in deze behoefte voorzien: de nota Sport en Bewegen en het IHP (Integraal Huisvestingsplan Onderwijs).
Aan de hand van de Startnotitie zijn keuzes gemaakt waar de nieuwe Voorzieningennota in moet voorzien:
Om behoeften aan voorzieningen, en mogelijke knelpunten, te inventariseren zijn vragenlijsten verstuurd aan alle daarvoor in aanmerking komende organisaties bekend bij de gemeente. Van de uitgezette 75 vragenlijsten zijn er 37 terugontvangen (respons 50%). Om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen zijn organisaties ook telefonisch benaderd. De uitkomsten van deze inventarisatie zijn toegevoegd als bijlage bij deze nota1. Naast het invullen van de vragenlijst hebben diverse organisaties en verenigingen input geleverd door middel van inhoudelijke gesprekken. Tevens is een bijeenkomst georganiseerd, waar in samenspraak met de organisaties en verenigingen het toetsingskader is gefinetuned. Aanvullingen zijn verwerkt in het toetsingskader, en de behoefte van de organisaties om informatie uit de vragenlijsten met elkaar te delen is als actiepunt meegenomen in deze nota.
Dit alles heeft geleid tot deze Voorzieningennota voor sociaal-maatschappelijke en culturele organisaties, Het Toetsingskader. Het Toetsingskader is van toepassing op nieuwe 'toetreders' of op bestaande gebruikers met een nieuwe of veranderde huisvestingsvraag. Met deze overgangsregeling blijft de situatie voor alle huidige gebruikers ongewijzigd. Nadat deze nota met het toetsingskader is vastgesteld, zal een koppeling worden gemaakt tussen het Toetsingskader en de uitkomsten van het Behoeftenonderzoek en voorzieningen. Hierbij worden ook relevante ontwikkelingen uit het nieuwe coalitieakkoord 2018-2022 en ontwikkelingen op andere beleidsterreinen (sport, onderwijs) t.a.v. accommodatievraagstukken betrokken.
In september 2011 is de faciliterende rol van de gemeente op hoofdlijnen uitgewerkt in de nota Back to Basics. De financiële ondersteunende rol van de gemeente veranderde in een faciliterende rol. We subsidiëren niet meer structureel de activiteiten van verenigingen, maar willen mogelijk maken dat deze activiteiten ergens kunnen plaatsvinden. De gemeente heeft een belangrijke faciliterende rol in het aanbieden, mogelijk maken en realiseren van accommodaties. Daarbij zijn de accommodaties niet het doel maar het middel om bepaalde gewenste maatschappelijke activiteiten die bijdragen aan de gemeentelijke doelen, mogelijk te maken. De gemeente maakt het mogelijk dat in een aantal accommodaties sociaal-maatschappelijke en culturele organisaties worden gehuisvest. Deze organisaties dragen bij aan gemeentelijke doelen, zoals het bevorderen van leefbaarheid, actieve participatie en sociale cohesie.
Conclusie evaluatie Voorzieningennota 2009-2015
De nieuwe Voorzieningennota wil continuïteit bieden aan het vorige beleid. Uit de evaluatie van de Voorzieningennota 2009-2015 kwam echter naar voren dat de uitgangspunten vrij algemeen waren geformuleerd. De ‘voorzieningenmatrix’, waarin de verantwoordelijkheid van de gemeente van maximaal tot minimaal niveau is opgenomen, is in theorie een mooi instrument, maar in de praktijk speel je toch in op diverse vraagstukken die moeilijk te toetsen zijn aan de ‘voorzieningenmatrix’. Om die reden worden in deze nota keuzes gemaakt ten aanzien van verdere uitwerking van de uitgangspunten in een Toetsingskader. Het afwegingskader dient voor een ieder helder te zijn en ad hoc beslissingen te voorkomen. Hiermee geven we antwoord op de vraag welke sociaal-maatschappelijke en culturele organisaties/instellingen we ondersteunen in hun huisvestingsbehoefte, waarom en op welke manier. Het Toetsingskader is van toepassing op nieuwe 'toetreders' of op bestaande gebruikers met een nieuwe of veranderde huisvestingsvraag.
Met deze overgangsregeling blijft de situatie voor alle huidige gebruikers ongewijzigd. Na vaststelling van dit toetsingskader, zal vervolgens in een nadere uitwerking volgen voor wat betreft de voorzieningen en mogelijke knelpunten.
In 2015 zijn rijkstaken overgeheveld naar de gemeenten. Om de zorg dichterbij de inwoners te brengen en met de verwachting dat de uitvoering door de gemeenten leidt tot kostenbesparing. Met de decentralisaties, bekend als de 3-D’s, zijn er sinds 2015 veel meer uitvoeringstaken bij de gemeente terechtgekomen en is er vanuit de landelijke overheid de lijn uitgezet dat er meer verantwoordelijkheid bij de burger en zijn/haar sociale omgeving wordt neergelegd. Dit heeft zijn uitwerking binnen de gebieden Zorg, Welzijn en WMO, Wonen, Onderwijs etc. en heeft (in de naaste toekomst) zijn effecten op accommodatie vragen en -behoeften. Eigen kracht en creativiteit, eigen verantwoordelijkheid, zelf aanpakken, loslaten in vertrouwen, ruimte geven aan talent, iedereen doet mee, wettelijke verantwoordelijkheid versus zelforganisatie; dit zijn speerpunten van het sociaal beleid die ook van invloed zijn op ons denken over accommodaties. Eigen initiatief, eigen regie en zelforganisatie van burgers zal de vraag naar accommodaties mogelijk kanaliseren en leiden tot efficiënter gebruik van beschikbare ruimte door meer multifunctioneel gebruik. Het denken in gebouwen maakt plaats voor het denken in welke functies en activiteiten de gemeente nodig vindt. De verenigingen en instellingen die uitvoering geven aan het beleid van de gemeente dragen, naast het verzorgen van de activiteit zelf, ook zorg voor het vinden van onderdak voor de activiteit(en).
Leidend is de vraag of de gewenste maatschappelijke activiteiten op efficiënte wijze onderdak kunnen vinden. Het bieden van een accommodatie is geen doel op zich, gebouwen zijn een middel om de inhoudelijke doelen te realiseren. Door het faciliteren van een accommodatie heeft een sociaal-maatschappelijke of culturele organisatie/instelling een fysieke ruimte waar de activiteiten kunnen plaatsvinden. Deze maatschappelijke activiteiten moeten bijdragen aan het realiseren van de gemeentelijke beleidsdoelen:
De maatschappelijke activiteiten dragen bij aan het realiseren van gemeentelijke doelstellingen uit de programmabegroting. Voor de uitvoering van deze plannen richten we ons waar mogelijk op buurt- en wijkniveau, met andere woorden: zo dicht mogelijk bij de inwoner. De activiteiten sluiten tevens aan bij de doelstellingen uit het collegeprogramma/ bestuursakkoord.
Uitgaan van functies, doelgroepen en maatschappelijke activiteiten houdt in dat de gemeente een toetsingskader moet hanteren om te kunnen bepalen of en welke rol zij wil spelen met betrekking tot de accommodatiebehoefte van een specifieke organisatie. In dit toetsingskader gaat het om vragen als:
Op basis van dit toetsingskader kan per organisatie/instelling worden bepaald of de gemeente een rol wil of moet spelen met betrekking tot het huisvestingsvraagstuk en, zo ja, wat die rol dan precies moet zijn. Dit betekent een inspanningsverplichting (geen toezeggingen) van de gemeente tot ondersteuning bij huisvesting binnen de kaders van bestaande voorzieningen. Over nieuw te realiseren voorzieningen zal separate besluitvorming moeten plaatsvinden. In hoofdstuk 2 van deze nota is dit toetsingskader uitgewerkt. In hoofdstuk 3 staat beschreven welke ondersteuning de gemeente kan bieden.
Voorzieningen zijn ruimten die nodig zijn om maatschappelijke activiteiten mogelijk te maken. De gemeente ondersteunt alleen activiteiten die een bijdrage leveren aan de inhoudelijke doestellingen van de gemeente Teylingen. Hierbij is het bijvoorbeeld niet meer de vraag of het een jeugd- en jongerenactiviteit is, maar of deze bijdraagt aan leefbaarheid voor en actieve participatie van jongeren. De criteria zijn verwerkt in onderstaand toetsingskader. Dit toetsingskader heeft betrekking op de algemene ondersteuning van maatschappelijke activiteiten die met enige regelmaat (dus niet-incidenteel) in de gemeente Teylingen plaatsvinden. In hoofdstuk 3 van deze nota staat beschreven wat onder deze algemene ondersteuning wordt verstaan.
Om te bepalen of een organisatie/instelling in aanmerking komt voor ondersteuning bij de huisvesting in een accommodatie dient het ‘Beoordelingsformulier Maatschappelijke Activiteiten Teylingen’2 ingevuld te worden (zie bijlage 1).
Voor de ondersteuning van specifieke of incidentele activiteiten geldt een andere werkwijze. Specifieke activiteiten zijn activiteiten die afwijken van de normaal gebruikelijke activiteiten van de organisatie/vereniging in kwestie. Incidentele activiteiten zijn activiteiten die eenmalig of minder dan 5 per keer seizoen plaatsvinden.
In de eerste stap van het toetsingskader wordt de nadruk gelegd op functies, doelgroepen en activiteiten. Primair gaat het om de vraag of er sprake is van activiteiten en voorzieningen die tot doel hebben het door de raad vastgesteld gemeentelijk beleid, de beleidsdoelen en programmabegroting te realiseren. Dit leidt tot de volgende criteria, conform de “Algemene Subsidieverordening Teylingen 2017”:
Toelichting: Dit betreft “knock-out criteria” die uitsluitend positief of negatief kunnen worden gescoord. Aan alle vijf de criteria moet worden voldaan om eventueel in aanmerking te komen voor ondersteuning in de accommodatiebehoefte. In een toelichting op de score kan worden beargumenteerd waarom tot dit oordeel is gekomen. Wordt hier niet aan voldaan, dan wordt de aanvraag afgewezen.
2. Beoordeling accommodatiebehoefte
Conform de uitgangspunten van dit toetsingskader dient in het verlengde van de activiteit en diens doelstellingen bepaald te worden in hoeverre de specifieke accommodatiebehoefte aanleiding geeft voor gemeentelijke betrokkenheid in het invulling geven aan deze accommodatiebehoefte.
Dit leidt tot de volgende criteria:
Toelichting: Het eerste criterium in deze categorie is voorwaardelijk: zonder specificatie van de accommodatiebehoefte kan immers geen gefundeerd oordeel over het tweede criterium worden gegeven. Indien hieraan niet wordt voldaan kan de aanvraag niet verder in behandeling worden genomen. Het tweede criterium is opnieuw een knock-out criterium dat alleen positief of negatief kan worden beoordeeld. Is het oordeel negatief (er kan zelfstandig in de accommodatiebehoefte worden voorzien), dan wordt de aanvraag afgewezen.
3. Beoordeling organisatie/ instelling
Conform de uitgangspunten van de Algemene Subsidieverordening Teylingen 2017 en de Teylingse beleidsregels wordt bepaald in hoeverre de organisatie/instelling in aanmerking komt voor enige vorm van ondersteuning in de accommodatiebehoefte. Hierbij wordt benadrukt dat dit zich niet beperkt tot in Teylingen gevestigde instellingen (rechtspersonen) wanneer de instelling (gedeeltelijk) actief is voor de Teylingse bevolking. Tegelijkertijd komt niet iedere instelling die voor de Teylingse bevolking actief is in aanmerking voor ondersteuning.
Dit leidt tot de volgende criteria:
Heeft geen winstoogmerk. Een vereniging/organisatie zonder winstoogmerk is een groep natuurlijke personen of rechtspersonen die een belangeloos doel nastreven. Het ‘oogmerk’ kan omschreven worden als de fundamentele beweegredenen die bepaalde personen ertoe brengt in groepsverband een bepaald belang te dienen. Het ‘doel’ van een vereniging zonder winstoogmerk wordt omschreven als de specifieke maatschappelijke bedrijvigheid die een bepaalde groepering wil uitoefenen om het basisoogmerk van de leden te verwezenlijken. Het ‘niet-winstgevende oogmerk’ van een vereniging zonder winstoogmerk wordt bepaald als het niet-verdelen van de eventuele winst (baten minus kosten) onder de leden, doch wel het besteden ervan aan de verdere realisatie van het doel van de vereniging.
Toelichting: Beide criteria in deze categorie zijn weer knock-out criteria waarop een positieve score moet worden behaald, anders wordt de aanvraag afgewezen.
4. Aanvullende criteria (weging)
In deze categorie zijn criteria opgenomen die ieder afzonderlijk geen harde voorwaarde vormen. Dit zijn geen absolute criteria (alleen maar positief of negatief), maar er kunnen punten worden verdiend op basis van een vooraf gedefinieerde schaal, zie het beoordelingsformulier. Voor het totaal van de scores voor deze criteria wordt een ondergrens bepaald, die minimaal moet worden behaald.
Hoofdstuk 3 Ondersteuning gemeente
Het toetsingskader is opgesteld om te kunnen bepalen welke rol de gemeente wil spelen met betrekking tot het faciliteren van de activiteiten van een sociaal-maatschappelijk of culturele organisatie/instelling. Dit betekent een inspanningsverplichting van de gemeente tot ondersteuning bij huisvesting binnen de kaders van bestaande voorzieningen. Een aantrekkelijk sociaal en cultureel klimaat is primair afhankelijk van burgers, instellingen en bedrijven die zelf initiatief nemen. De faciliterende rol wil de gemeente als volgt invullen:
Het toetsingskader heeft betrekking op de algemene ondersteuning van maatschappelijke activiteiten die met enige regelmaat (dus niet-incidenteel) in de gemeente Teylingen plaatsvinden. De algemene ondersteuning is gericht op het (tegen maatschappelijke tarieven) ter beschikking stellen van gemeentelijke accommodaties. Op basis van de uitgangspunten in ‘Back to Basics’ valt het beschikbaar stellen van een bijdrage in de huisvestingslasten indien een organisatie/instelling gebruik maakt van niet-gemeentelijke accommodaties niet onder de algemene ondersteuning. Om te bepalen of een organisatie in aanmerking komt voor huisvesting in een gemeentelijke accommodatie tegen maatschappelijk tarief wordt een stelsel van beoordelingscriteria gehanteerd. De gegevens worden aangeleverd door de belanghebbende organisatie/instelling door middel van het ‘Beoordelingsformulier Maatschappelijke Activiteiten’. Uitgangspunt is het bestaande aanbod aan voorzieningen, waarbij de gemeente zich inspant om de organisatie/instelling te faciliteren bij hun huisvestingsbehoefte.
In 2015 heeft de gemeente de Tarievennota Maatschappelijke accommodaties vastgesteld. In de Tarievennota is vastgelegd hoe om te gaan met de tarieven van de maatschappelijke accommodaties. Er ligt vanzelfsprekend een duidelijke relatie tussen de Tarievennota en deze Voorzieningennota voor sociaal-maatschappelijke en culturele organisaties. Voor verhuur van accommodaties aan maatschappelijke organisaties, is de huurprijs bepaald op een kostprijsdekkende huur minus de kapitaallasten en het groot onderhoud wat minder vaak dan eens in de 10 jaar voorkomt en deze huurprijs wordt vervolgens jaarlijks geïndexeerd volgens het CPI voor alle huishoudens. Deze huurprijzen gelden voor verenigingen uit Teylingen. Voor niet-Teylingse verenigingen mogen beheerders een toeslag rekenen en voor commerciële organisaties geldt minimaal de kostprijsdekkende huur. Bij multifunctionele accommodaties bepaalt de beheerder vervolgens op basis van alle kosten die hij maakt, wat het huurtarief is voor hurende organisaties. De huurprijs voor Teylingse verenigingen ontstaat door de totale exploitatielasten te delen door het aantal verhuurbare vierkante meters. Op deze wijze ontstaat er een prijs per vierkante meter per jaar en vervolgens een huurprijs per dagdeel. Op deze manier wordt gestimuleerd dat organisaties alleen een ruimte huren op de momenten dat ze een ruimte nodig hebben. Aanvullend is er een huurtarief voor opslag- en bergruimten.
Om lokale partijen in staat te stellen om activiteiten te ontplooien en aantrekkelijke locaties aan te bieden, wil de gemeente informatie beschikbaar stellen die partijen daarvoor nodig hebben. In het bijzonder wordt daarbij gedacht aan:
In aanvulling op deze informatierol wil de gemeente een makelaarsrol (laten) invullen gericht op het samenbrengen van vraag en aanbod van zalen en andere geschikte ruimten. Hiertoe wil de gemeente het initiatief nemen een web faciliteit (‘Makelpunt’) voor het eenvoudig samenbrengen van vraag en aanbod te realiseren. Bij deze ‘makelaar’ komen vraag en aanbod bij elkaar. De makelaar heeft een overzicht van alle beschikbare accommodaties in de gemeente Teylingen en fungeert als informatie-/verwijspunt. De makelaar kan een rol spelen bij de begeleiding, ondersteuning en bemiddeling van doelgroepen/activiteiten bij het vinden van een geschikte accommodatie.
In deze nota is het toetsingskader uitgewerkt. Wanneer dit toetsingskader is vastgesteld, wordt een vervolgnota ‘Voorzieningennota voor sociaal-maatschappelijke en culturele organisaties: De Voorzieningen, opgesteld. Hierin wordt onder meer meegenomen:
Bijlage 1 Uitkomsten behoefteonderzoek sociaal-maatschappelijke en culturele organisaties
Knelpunten3 | |||
Harmonie: Taal & Cultuur*4 | Ruimte voldoet niet, te klein. Belemmert ontwikkeling. Wens startsubsidie voor eigen accommodatie. Wens om het gebouw als muziekcentrum gaan exploiteren (doelgroep muziekgroepen). Ruimte beperkt. Gebrek aan opslagruimte van materialen. Het Onderdak is klein en de zaal is qua geluid en podium niet optimaal voor een concert. Interesse om samen met andere verenigingen te investeren in een gemeenschappelijke accommodatie. Weinig werkplekken tijdens de spreekuren. Wens voor extra (vergader)ruimte in ’t Onderdak + ruimte om telefoongesprekken met klanten te voeren (privacy). | ||
Bibliotheek Buiten reguliere openingstijden is de bibliotheek beschikbaar voor activiteiten van derden. | Gemis van een cursuslokaal voor het geven van diverse trainingen en -cursussen. | ||
Raadsbesluit De ‘Kastanjehof’ aan de St. Anthoniuslaan te verkopen. Herhuisvesting VU Sassenheim noodzakelijk. In huidige staat achterstallig onderhoud en hoge energielasten. | |||
Zevensprong beheert en exploiteert, grond is van de gemeente | |||
Toekomstplannen van de Julianakerk en de beschikbaarheid van repetitieruimtes, concertruimte en opslag van instrumentarium onzeker. | |||
Tjarda beheert en exploiteert (recht van opstal gevestigd), grond wordt van de gemeente gehuurd | |||
Scojesa beheert en exploiteert (recht van opstal gevestigd), grond wordt van de gemeente gehuurd | |||
Beatrix beheert en exploiteert (recht van opstal gevestigd), grond is van de gemeente | |||
DVV beheert en exploiteert (recht van opstal gehele perceel), grond is van de gemeente | Geen knelpunten, wel discussie over wel/niet mogen gebruiken/verhuren van de recreatieruimte. | ||
Bijdorp beheert en exploiteert (recht van opstal gehele perceel), grond is van de gemeente | |||
Graaf Jan (twee zalen (of 1 grote): Activite huurt, Graaf Jan exploiteert | |||
Behoefte aan meer opslagruimte. Weinig en kleine ruimte voor muziek- en groepslessen. Meubilair in slechte staat. Geluidsoverlast andere gebruikers. Behoefte aan exercitieterrein voor drumfanfare. | |||
SJJV beheert en exploiteert (recht van opstal gevestigd), grond is van de gemeente | Ruimte gedateerd en niet goed toegankelijk. Wens tot bijdrage van gemeente in exploitatielasten. | ||
HKV beheert en exploiteert (recht van opstal gevestigd), grond is van de gemeente | |||
Eigenaar Stek Gemeente huurt, Welzijn Teylingen en Volksuniversiteit (onder)huren en beheren | Huurovereenkomst Agneshove met Stek loopt af in 2019. Welzijn Teylingen geeft aan dat ruimte voor hen geen must is. | ||
Eigenaar Private partij Bibliotheek Bollenstreek huurt en beheert | |||
Boerhaave beheert en exploiteert (recht van opstal gevestigd), grond is van de gemeente | |||
Eigenaar verhuurt en beheert (Protestantse Gemeente Voorhout) | KBO ervaart de ruimte als onveilig voor ouderen in geval van een calamiteit. | ||
St. Matthias Harmonie en Toneel St. Matthias muziekles Theater het Trefpunt Koersbalclub Buurtkamer Welzijn Teylingen Jeugdcircus Atleta Gitaarles Koert Witteman*5 Creativiteitscursus (Clara Sikking) Beeldhouwgroep dinsdag (Sombeek)* Beeldhouwgroep donderdag (Visee)* W.P.V. (Warmondse Postzegel Vereniging) Vereniging tot viering Warmondse feesten Bibliotheek**6 | |||
Diverse Warmondse verenigingen, partijen en instellingen die niet over een eigen onderkomen beschikken | Inkomsten van de vereniging gebruikt om exploitatielasten te dekken, niet/nauwelijks ruimte om extra activiteiten te kunnen ontplooien. | ||
Tjarda huurt en beheert (geen recht van opstal gevestigd) Eigenaar gemeente | |||
Het Vossenhol beheert en exploiteert (geen recht van opstal gevestigd), grond is van de gemeente |
Overige huisvestingsvraagstukken
(Organisaties/verenigingen niet gebruik makend van bovenstaande voorzieningen)
Bijlage 2 Beoordelingsformulier Toetsingskader Maatschappelijke Activiteiten Teylingen
In de eerste stap van het toetsingskader de nadruk gelegd op functies, doelgroepen en activiteiten. Primair gaat het om de vraag of er sprake is van activiteiten en voorzieningen die tot doel hebben het door de raad vastgesteld gemeentelijk beleid, de beleidsdoelen en programmabegroting te realiseren. Dit leidt tot de volgende criteria, conform de “Algemene Subsidieverordening Teylingen 2017”:
De gemeente wil op voorhand geen waardeoordeel/definiëring geven over bepaalde omschrijvingen/frequenties (in het schema aangegeven met een *). Dat betekent dat u moet aangeven wat u onder die omschrijving/dat begrip verstaat.
2. Beoordeling accommodatiebehoefte
Conform de uitgangspunten van dit toetsingskader dient, in het verlengde van de activiteit en diens doelstellingen, bepaald te worden in hoeverre de specifieke accommodatiebehoefte aanleiding geeft voor gemeentelijke betrokkenheid in het invulling geven aan deze accommodatiebehoefte. Dit leidt tot de volgende criteria:
3. Beoordeling organisatie/instelling
Conform de uitgangspunten van de “Algemene Subsidieverordening Teylingen 2017” en de wordt bepaald in hoeverre de organisatie/instelling in aanmerking komt voor enige vorm van ondersteuning in de accommodatiebehoefte. Hierbij wordt benadrukt dat dit zich niet beperkt tot in Teylingen gevestigde instellingen (rechtspersonen) wanneer de instelling (gedeeltelijk) actief is voor de Teylingse bevolking. Tegelijkertijd komt niet iedere instelling die voor Teylingse bevolking actief is in aanmerking voor ondersteuning. Dit leidt tot de volgende criteria:
4. Aanvullende criteria (weging)
In deze categorie zijn criteria opgenomen die geen harde voorwaarde vormen, maar die wenselijk zijn. Dit zijn geen absolute criteria (alleen maar positief of negatief), maar er kunnen punten worden verdiend op basis van een vooraf gedefinieerde schaal. Voor het totaal van de scores voor deze criteria is een ondergrens bepaald, die minimaal moet worden behaald.