Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Kaag en Braassem

INSTRUCTIE GEMEENTESECRETARIS 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieKaag en Braassem
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingINSTRUCTIE GEMEENTESECRETARIS 2022
CiteertitelInstructie voor de gemeentesecretaris van de gemeente Kaag en Braassem
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpInstructie voor de gemeentesecretaris van de gemeente Kaag en Braassem

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 103, tweede lid, van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

23-06-2022nieuwe regeling; eventuele eerdere versies herroepen

23-06-2022

gmb-2022-295181

460811

Tekst van de regeling

Intitulé

INSTRUCTIE GEMEENTESECRETARIS 2022

Het college van burgemeester en wethouders, gelet op artikel 103 tweede lid van de gemeentewet;

Besluit

Vast te stellen de instructie voor de gemeentesecretaris van de gemeente Kaag en Braassem 2022

 

Artikel 1 Begripsbepalingen en wettelijk kader

  • 1.

    In deze instructie wordt verstaan onder:

    • a.

      bestuursorgaan: het college of de burgemeester

    • b.

      college: het college van burgemeester en wethouders

    • c.

      secretaris: de gemeentesecretaris, tevens algemeen directeur

    • d.

      directie: de gemeentesecretaris

    • e.

      directieteam: de gemeentesecretaris, het afdelingshoofd Ontwikkeling en het afdelingshoofd Bedrijfsvoering

    • f.

      managementteam: directieteam, teamleiders en controller

    • g.

      de wet: de gemeentewet

  • 2.

    De secretaris handelt overeenkomstig hetgeen te zijnen aanzien is bepaald in de wet of enig wettelijk voorschrift van rijk of provincie, het reglement van orde voor de vergaderingen van het college van Burgemeester en Wethouders, de verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning of deze instructie.

     

Artikel 2 Algemene ondersteuning

  • 1.

    De secretaris draagt zorg voor een goede en doelmatige ondersteuning van burgemeester en wethouders, de burgemeester en de door hen ingestelde commissies.

  • 2.

    Hij is het aanspreekpunt voor de griffier in contacten tussen de raad of zijn leden met de ambtelijke organisatie als bedoeld in artikel 160, eerste lid, onder c, van de Gemeentewet.

     

Artikel 3 Ondersteuning burgemeester en wethouders

  • 1.

    De secretaris draagt zorg voor:

    • a.

      een goede voorbereiding van de vergaderingen van burgemeester en wethouders;

    • b.

      de voor de uitoefening van hun functie benodigde informatievoorziening aan de leden van burgemeester en wethouders;

    • c.

      een gedegen en tijdige advisering aan burgemeester en wethouders;

    • d.

      een snel en adequaat verloop van voor het proces van besluitvorming noodzakelijke procedures en het bevorderen van een voortvarende uitvoering van de besluiten van burgemeester en wethouders;

    • e.

      het vastleggen van door burgemeester en wethouders genomen besluiten in een besluitenlijst en het bijhouden van een presentielijst.

  • 2.

    De secretaris is aanwezig bij de vergaderingen van het college en heeft daarin een adviserende stem.

  • 3.

    De stukken die van het college uitgaan, worden door de secretaris mede ondertekend.

  • 4.

    Dit artikel is van overeenkomstige toepassing op de ondersteuning van de burgemeester en de door hem of door burgemeester en wethouders ingestelde commissies.

     

Artikel 4 Ondersteuning burgemeester

  • 1.

    De secretaris staat de burgemeester terzijde.

  • 2.

    Hij bevordert hiertoe samen met de burgemeester een goede afstemming tussen de bestuursorganen enerzijds en het ambtelijk apparaat anderzijds.

  • 3.

    Voorts is hij de burgemeester behulpzaam bij de bewaking van het functioneren van burgemeester en wethouders als collegiaal bestuur.

  • 4.

    De secretaris voert een periodiek driehoeksoverleg met de burgemeester en de griffier.

 

Artikel 5 Ambtelijke organisatie

  • 1.

    De secretaris is hoofd van de ambtelijke organisatie, is voorzitter van het directieteam en als zodanig eindverantwoordelijk voor de ambtelijke organisatie.

  • 2.

    Ter bewaking van de eenheid in de uitoefening van de aan de ambtelijke organisatie opgedragen taken, voert de secretaris regelmatig gezamenlijk overleg met het directieteam en het managementteam van de ambtelijke organisatie.

  • 3.

    De secretaris ziet toe op een vlot verloop van de informatiestromen. Hij doet voorstellen aan burgemeester en wethouders ter zake.

  • 4.

    De secretaris kan in overleg met het directieteam procedures vaststellen voor de behandeling van zaken die door het gemeentebestuur aan de ambtelijke organisatie ter voorbereiding of uitvoering zijn opgedragen.

  • 5.

    De secretaris draagt er zorg voor dat het directieteam en het managementteam tijdig op de hoogte worden gesteld van alle door de raad en het college genomen besluiten.

  • 6.

    De secretaris bevordert een goede samenwerking en samenhang binnen de ambtelijke organisatie.

     

Artikel 6 Verhindering en vervanging

  • 1.

    Indien de secretaris verhinderd is zijn ambt te vervullen, doet hij daarvan tijdig mededeling aan de burgemeester.

  • 2.

    Voor een afwezigheid van langer dan vijf dagen behoeft de secretaris toestemming van burgemeester en wethouders.

  • 3.

    Bij verhindering of afwezigheid wordt de secretaris vervangen door het afdelingshoofd Ontwikkeling (1e loco-secretaris) en bij diens afwezigheid door het afdelingshoofd Bedrijfsvoering (2e loco-secretaris).

     

Artikel 7 Slotbepalingen

  • 1.

    In gevallen waarin deze instructie niet voorziet, voorziet de secretaris, voor zover nodig in overleg met het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester.

  • 2.

    Deze instructie treedt in werking op 23 juni 2022.

  • 3.

    Deze instructie wordt aangehaald als: Instructie voor de gemeentesecretaris van de gemeente Kaag en Braassem. Met deze versie worden eventuele eerdere versies herroepen.

 

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Kaag en Braassem op 23 juni 2022

 

 

gemeentesecretaris,

R. van Zijl

de burgemeester,

A.Heijstee-Bolt