Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Teylingen

Reglement Burgerlijke Stand 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTeylingen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement Burgerlijke Stand 2018
CiteertitelReglement Burgerlijke Stand 2018
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 16 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek
  2. artikel 1 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  3. artikel 2 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  4. artikel 3 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  5. artikel 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

02-01-2018Nieuwe regeling

02-01-2018

Plaatselijke krant

Z-17-027365

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement Burgerlijke Stand 2018

Burgemeester en wethouders van de gemeente Teylingen

 

gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit Burgerlijke Stand 1994,

besluiten vast te stellen:

 

het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (wet van 14 oktober 1993 tot herziening van Titel 4 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (Stb. 1993, 555);

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994 (Stb. 1994, 160) als gewijzigd bij besluit van 19 december 1994, Stb. 900);

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand (abs): een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (art. 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs): een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (art. 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • e.

    huis der gemeente: alle locaties welke door het college als zodanig zijn aangewezen (zie bijlage 1 voor vaste trouwlocaties);

  • f.

    verbintenis: een huwelijk, geregistreerd partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk;

  • g.

    kosteloze verbintenis: een huwelijk of een geregistreerd partnerschap, dit is een sobere ceremonie, kosteloos (wettelijk geregeld in artikel 4 Wet rechten Burgerlijke Stand van 23 april 1879);

  • h.

    verbintenis met een korte ceremonie: een huwelijk, geregistreerd partnerschap of een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, dit is een sobere ceremonie tegen gereduceerd tarief;

  • i.

    locatie: een pand of ander gebouw waaronder de daarbij behorende tuin.

Artikel 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Het college kan ambtenaren in dienst van de werkorganisatie HLTSamen of van een andere gemeente, werkzaam bij het team Burgerzaken, benoemen tot ambtenaar van de burgerlijke stand (abs).

  • 2.

    Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand is twee per gemeente.

  • 3.

    Het college kan buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand (babs) benoemen.

Artikel 3 Benoeming

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen zolang de ambtenaar in dienst is van de gemeente.

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een bepaalde periode, in het benoemingsbesluit benoemd.

  • 3.

    Zowel de ambtenaar van de burgerlijke stand (abs) als de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs) verrichten hun werkzaamheden binnen Hillegom, Lisse en Teylingen.

Artikel 4 Verplichtingen

Ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand zijn verplicht alle in Nederland wettelijk toegestane verbintenissen te sluiten, waarbij geen voorbehoud gemaakt kan worden ten aanzien van het sluiten van verbintenissen tussen twee personen van gelijk geslacht.

Artikel 5 Locatie werkzaamheden

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis of in een (eenmalig) als “huis der gemeente” aangewezen locatie. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten. Daarnaast kan de ambtenaar van de burgerlijke stand zijn taken verrichten op de locaties die de werkorganisatie HLTSamen in gebruik heeft.

Artikel 6 Vaste locaties voor verbintenissen

  • 1.

    Verbintenissen kunnen worden gesloten in de op bijlage 1 genoemde locaties, die voor dit doel zijn aangewezen als huis der gemeente.

  • 2.

    Eigenaar van een locatie kan een aanvraag indienen om permanent als huis der gemeente te worden aangewezen om daar verbintenissen te laten plaatsvinden. Bij een positief besluit zal een overeenkomst worden gesloten.

Artikel 7 Toewijzing eenmalige locatie voor een verbintenis

  • 1.

    Het college kan besluiten een locatie in de gemeente aan te wijzen als huis der gemeente uitsluitend voor één verbintenis. Een verzoek om een locatie eenmalig aan te wijzen als huis der gemeente moet minimaal 3 maanden voor de huwelijksdatum worden aangevraagd en wordt beoordeeld op de geschiktheid van de locatie.

  • 2.

    Bruidsparen kunnen verzoeken om een potentiële huwelijkslocatie eenmalig als huis der gemeente aan te laten wijzen, als aan de hieronder gestelde eisen wordt voldaan.

    Om als huis der gemeente aangewezen te worden voor het voltrekken van een verbintenis moet aan de volgende eisen worden voldaan:

    • a.

      het huis der gemeente moet een gebouw zijn eventueel met bijbehorende tuin.

    • b.

      om de verbintenis te kunnen voltrekken bij slechte weersomstandigheden, als dit plaatsvindt in de tuin is het noodzakelijk dat er een uitwijkmogelijkheid aanwezig is, waardoor het sluiten van de verbintenis door kan gaan.

    • c.

      de locatie moet voor de duur van de verbintenis openbaar zijn en voor iedereen toegankelijk.

    • d.

      de gemeente zorgt voor vervulling van het gastheerschap bij de voltrekking van de verbintenis. Dit houdt onder meer het volgende in: ontvangen van bruidspaar en gasten, begeleiden van gasten naar de ruimte, de speciale gasten hun zitplaats wijzen, ophalen van de abs/babs, zorgen voor de ondertekening van de akte, zorgdragen dat de verbintenis ordelijk verloopt en na afloop van de verbintenis de plechtigheid afsluiten.

    • e.

      wanneer meer dan 50 personen (inclusief bruidspaar, bode en babs) aanwezig zijn dan moet door het bruidspaar worden aangetoond dat er een gebruiksvergunning aanwezig is.

    • f.

      de abs/babs moet een ruimte hebben om zich op deze verbintenis te kunnen voorbereiden (omkleden, spullen opbergen etc.). De abs/babs en bode moeten ongehinderd en ongestoord (denk aan weersomstandigheden) hun werkzaamheden kunnen verrichten.

    • g.

      het bruidspaar is verantwoordelijk voor de inrichting en aankleding van de locatie. Er moet een spreekplaats, een tafel, stoelen, voldoende verlichting en een microfoon (indien nodig) aanwezig zijn.

    • h.

      het bruidspaar en de eigenaar/beheerder dienen een ondertekende aanvraag in voor het eenmalig aanwijzen van een locatie als huis der gemeente. Zij geven hierin aan dat zij akkoord gaan met de voorwaarden.

    • i.

      de gemeente aanvaardt geen verantwoordelijkheid voor eventuele schade of persoonlijk letsel, die wordt geleden door het gebruik van het pand als trouwlocatie als gevolg van het sluiten van de verbintenis op de uitgekozen locatie.

    • j.

      Het niet voldoen aan voorgaande bepalingen kan voor de gemeente reden zijn de verbintenis niet op de overeengekomen tijd en locatie te laten plaatsvinden.

    • k.

      de beoordeling of aan bovenstaande eisen, dan wel specifiek opgelegde nadere eisen wordt voldaan, gebeurt door het college van burgermeester en wethouders.

Artikel 8 Kosteloze verbintenissen

  • 1.

    De kosteloze verbintenissen, als bedoelt in artikel 1 onder g, worden uitsluitend gesloten op maandag om 09.00 uur en 09.30 uur in de trouwzaal van het gemeentekantoor te Sassenheim.

  • 2.

    De ceremonie van een kosteloze verbintenis heeft een sober karakter en wordt gesloten door een ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 3.

    Van het bruidspaar of aanstaande geregistreerde partners moet op het moment van melding van een kosteloze verbintenis (huwelijk of geregistreerd partnerschap) ten minste één persoon ingeschreven zijn in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente Teylingen.

Artikel 9 Verbintenis met een korte ceremonie

  • 1.

    De verbintenis met een korte ceremonie, als bedoelt in artikel 1 onder h, wordt uitsluitend gesloten op woensdag om 11.00 uur en 11.30 uur in de trouwzaal van het gemeentekantoor te Sassenheim.

  • 2.

    De verbintenis met een korte ceremonie heeft een sober karakter en wordt gesloten door een ambtenaar van de burgerlijke stand.

Artikel 10 Leiding van de dienst

De teammanager Burgerzaken is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 11 Openstelling

  • 1.

    Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

    • a.

      voor huwelijksvoltrekkingen en het registreren van partnerschappen op maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot en met 16.00 uur en op zaterdag van 10.00 uur tot en met 16.00 uur;

    • b.

      voor overige werkzaamheden op maandag tot en met vrijdag van 8.30 uur tot 16.00 uur.

  • 2.

    Het bureau is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 3.

    Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 4.

    Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

  • 5.

    In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren.

Artikel 12 Slotbepalingen

  • 1.

    Het reglement Burgerlijke Stand van 1 januari 2014 wordt per 1 januari 2018 ingetrokken.

  • 2.

    Bovengenoemd reglement kan worden aangehaald als Reglement Burgerlijke Stand 2018 en treedt in werking op 2 januari 2018.

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 2 januari 2018.

de secretaris,

J.Covers

de burgemeester,

C.G.J.Breuer

Bijlage 1.  

 

Vast aangewezen locaties in Teylingen:

  • 1.

    Het gemeentehuis Voorhout

  • 2.

    Het gemeentehuis Sassenheim

  • 3.

    Het Sikkens Experiende Center, Wilhelminalaan 1, Sassenheim

  • 4.

    Partycentre De Oude Tol, Hoofdstraat 147, Sassenheim

  • 5.

    Van der Valk Hotel Sassenheim, Warmonderweg 8, Sassenheim

  • 6.

    Het Oude Raadhuis Warmond, Dorpsstraat 36, Warmond

  • 7.

    Dekker Warmond,Veerpolder 14, Warmond

  • 8.

    Rederij Van der Meer – Partyschip Koningin Juliana, Park Groot Leerust, Warmond

  • 9.

    Restaurant Kaagsociëteit, Sweilandpolder 8, Warmond

  • 10.

    Kinderboerderij De Klaprooshof, Klaprooshof, Voorhout

  • 11.

    Paviljoen Sassennest, Park Rusthoff 1, Sassenheim

  • 12.

    Slot Teylingen, Teylingerlaan 15a, Voorhout

  • 13.

    Cheers, Herenstraat 106, 2215 KK Voorhout

  • 14.

    Grand Café Restaurant Het Paviljoen, eiland Koudenhoorn, Warmond

  • 15.

    Kookstudio “De Tulphoeve”, Jac. Van Beierenweg 95, 2215 KW Voorhout

  • 16.

    De Molen van Sassenheim, H. Knoopstraat 1, 2171 PW Sassenheim