Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rhenen

Gemeente Rhenen – Geluidbeleid voor evenementen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRhenen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingGemeente Rhenen – Geluidbeleid voor evenementen
CiteertitelNotitie Geluidbeleid voor evenementen gemeente Rhenen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

23-05-2007oude beleidsregel (voor verplichting 01-07-2022)

01-05-2007

Rhenense Betuwse Courant

Tekst van de regeling

Intitulé

Gemeente Rhenen – Geluidbeleid voor evenementen

HOOFDSTUK 1. BEGRIPSOMSCHRIJVING

 

APV -Algemene Plaatselijke Verordening

Evenement - Artikel 2.2.1 van de APV Rhenen geeft een definitie van het begrip ‘evenement’. Hieronder moet worden verstaan:

Elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak, met uitzondering van:

  • a.

    bioscoopvoorstellingen als bedoeld in de Wet op de filmvertoningen;

  • b.

    markten als bedoeld in artikel 151 van de Gemeentewet;

  • c.

    kansspelen als bedoeld in de Wet op de kansspelen;

  • d.

    betogingen, samenkomsten en vergaderingen als bedoeld in de Wet openbare manifestaties;

  • e.

    activiteiten als bedoeld in artikel 2.1.2.1 (optochten), 2.1.4.1 (buurt- en straatfeest, muziek en wedstrijd e.d.), 2.1.4.2 (dienstverlening), 2.1.4.3 (straatartiest), 2.2.2. (evenement) en 2.3.3.1 (speelgelegenheden) van de APV;

Onder evenement wordt tevens verstaan een herdenkingsplechtigheid.

Inrichting - Inrichting in de zin van de Wet milieubeheer (Wm)

Ivb - Inrichtingen- en vergunningenbesluit milieubeheer

 

 

HOOFDSTUK 2. INLEIDING

 

Aanleiding

In Rhenen vinden er (naast kleinere evenementen zoals wijk- en buurtfeesten) jaarlijks evenementen plaats in de buitenlucht en die niet vergunningplichtig zijn op grond van de Wet milieubeheer. Te noemen zijn de kerstmarkt, een circus, Koninginnedag, de Macro-cross en last but not least de Rijnweek (inclusief kermis). Evenementen zijn belangrijk voor een gemeente als Rhenen. Ze trekken toeristen en bezoekers aan, versterken het imago van de stad, geven impulsen aan de economie (bestedingen, bezoekersaantallen en verblijfsduur) en versterken de saamhorigheid in buurten en wijken. Tevens kunnen evenementen een brug slaan tussen diverse culturen.

Evenementen kunnen echter voor omwonenden, maar ook voor ondernemers, overlast veroorzaken. De overlast kan onder meer betrekking hebben op een beperkte bereikbaarheid van de woning of het bedrijf, het tijdelijk verdwijnen van parkeerplaatsen, parkeeroverlast, wegafzettingen, verkeersopstoppingen of vervuiling van de openbare ruimte. Daarom is in artikel 2.2.2 van de APV opgenomen dat het verboden is zonder vergunning van de burgemeester een evenement te organiseren.

Daarnaast kunnen evenementen ook klachten van geluidoverlast opleveren. Voor het aspect geluid bestaan er geen landelijke normen en is de gemeente vrij om hierin zelf beleid te ontwikkelen. Daarnaast is het gewenst om locaties vast te leggen waar evenementen kunnen plaatsvinden, alsmede het maximumaantal dagen per jaar dat op deze locaties evenementen mogen plaatsvinden en het daarbij toelaatbare geluidsniveau.

Dit (geluid)beleid met randvoorwaarden is in deze notitie vastgelegd.

 

Doelstelling

Met deze notitie willen we komen tot een betere beheersbaarheid van de (geluid)hinder als gevolg van evenementen waarbij wordt vastgesteld:

  • toegestane gebruiksfrequentie;

  • geluidnormen voor de dag- en avondperiode;

  • heldere afspraken over de handhaving.

 

Beoogde effecten

Door het stellen van beleidsregels willen we het volgende bereiken:

  • een duidelijk toetsingskader voor de diverse aanvragen;

  • het beter beheersbaar maken van de geluidhinder en daarmee het verbeteren van de leefbaarheid.

 

Dit beleid is op integrale wijze tot stand gekomen en breed gedragen door alle betrokkene partijen zoals gemeente, politie en brandweer.

 

Evaluatie

Het is de bedoeling dat dit beleid na vaststelling en implementatie binnen de gemeente Rhenen jaarlijks wordt geëvalueerd en verbeterd.

 

HOOFDSTUK 3. JURIDISCH KADER EN RELEVANT BELEID

3.1 Juridisch kader

APV

Op grond van artikel 4.1.7 van de APV is voor ‘overige geluidhinder’ het volgende bepaald:

  • 1.

    het is verboden toestellen of geluidsapparaten in werking te hebben of handelingen te verrichten op een zodanige wijze dat voor een omwonende of overigens voor de omgeving geluidhinder wordt veroorzaakt;

  • 2.

    burgemeester en wethouders kunnen van het in het eerste lid bepaalde ontheffing verlenen;

  • 3.

    het in het eerste lid bepaalde geldt niet, voor zover artikel 2.4.16 (alarminstallaties), de op de Wet milieubeheer gebaseerde voorschriften, de Wegenverkeerswet 1994, de Zondagswet, het Wetboek van Strafrecht, de Luchtvaartwet, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 of het Vuurwerkbesluit Wet milieugevaarlijke stoffen van toepassing zijn.

 

Evenementenvergunning

Onder meer om de genoemde (geluid)overlast binnen de perken te kunnen houden is een vergunning nodig voor het houden van een evenement. In de evenementenvergunning staan voorschriften en / of beperkingen (regels) opgesteld waaraan de organisator zich moet houden. Die regels hebben onder meer betrekking op het toegestane geluidsniveau, de begin- en eindtijden van het evenement, het vrijhouden van een doorgang voor nood- en hulpdiensten en het schoonmaken van het terrein waarop het evenement heeft plaatsgevonden.

 

In bijlage 1 is aangegeven op welke wijze een evenementenvergunning kan worden verleend.

 

Wet milieubeheer

Eerder is al aangegeven dat het in deze nota neergelegde beleid alleen van toepassing is op evenementen die plaatsvinden in de buitenlucht én waarop de Wet milieubeheer niet van toepassing is. Bij vergunningplichtige bedrijven worden de geluid- en hinderaspecten gereguleerd in een milieuvergunning. Overigens laat zo’n milieuvergunning onverlet dat voor elk evenement dat op het terrein van de inrichting plaatsvindt, een vergunning nodig is op grond van de APV. Daarbij worden andere aspecten dan milieuaspecten betrokken, zoals openbare orde, brandveiligheid, verkeersveiligheid en dergelijke.

 

Legesverordening

Voor een vergunning voor een activiteit waarvoor een ontheffing op grond van de APV nodig is, is in het kader van de gemeentelijke legesverordening een bedrag aan leges verschuldigd.

 

Algemene wet bestuursrecht (Awb)

Deze wet is van toepassing op de procedure inzake vergunningverlening en handhaving (zie bijlage 1).

 

HOOFDSTUK 4. GELUIDHINDER EN CATEGORIE-INDELING

4.1 Geluidhinder

Zoals eerder gesteld kan enerzijds een bepaalde mate van overlast en (geluid)hinder voor omwonenden als gevolg van evenementen niet voorkomen worden. Anderzijds moeten natuurlijk grenzen worden gesteld aan de mate van overlast die omwonenden mogen ondervinden.

De ervaring leert dat het technisch zeer moeilijk is om bij metingen van geluidsniveaus rekening te houden met de soort muziek. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld lage tonen toch nog tot klachten leiden. Dit laat zich niet gemakkelijk in regeltjes vangen. De situatie ter plekke zal uitkomst moeten bieden. Desondanks leert de ervaring bij andere gemeenten dat het zinvol kan zijn een onderscheid te maken tussen categorieën van activiteiten op basis van geluidniveaus.

 

4.2 Categorie-indeling

Als wordt gekeken naar de (geluids)belasting die buitenevenementen voor hun omgeving vormen, kan de volgende categorie-indeling worden gemaakt:

 

Categorie A: activiteiten, waarbij geen mechanisch versterkte muziek ten gehore wordt gebracht;

Categorie B: activiteiten waarbij wel mechanisch versterkte muziek ten gehore wordt gebracht en die overdag plaatsvinden;

Categorie C: activiteiten waarbij wel mechanisch versterkte muziek ten gehore wordt gebracht en die (ook) ’s avonds plaatsvinden.

 

4.3 Activiteiten zonder mechanisch versterkte muziek (categorie A)

Het merendeel van de activiteiten zijn kleinschalige activiteiten, die veelal in de dagperiode worden gehouden en die normaal gesproken nauwelijks geluidhinder voor omwonenden opleveren. In de praktijk blijkt dat dergelijke evenementen vrijwel altijd aanvaardbaar worden gevonden. Voorbeelden hiervan zijn een straat- en buurtfeesten, barbecues, schoolfeesten, sportdagen en muziekoptredens ter ere van een huwelijks- of verjaardagsfeest.

Veelal kan worden volstaan met het stellen van regels aan de opstelling van de diverse onderdelen en de begin- en eindtijd van de activiteit en het opvolgen van aanwijzingen van de politie voor wat betreft openbare orde en beperking van hinder. Het aantal hiervan hoeft daarom niet te worden beperkt. Wel moet hierbij de voorwaarde worden gesteld dat ze maximaal één dag en tot uiterlijk 23.00 uur (op werkdagen) c.q. 23.45 uur (in het weekend) mogen duren.

Resumé

Geluidnorm: n.v.t.

Aantal: onbeperkt

Tijdbeperking: maximaal één dag tot uiterlijk 23.00 uur (op werkdagen) c.q. 23.45 uur (in het weekend)

 

4.4 Activiteiten met mechanisch versterkte muziek in de dagperiode (categorie B)

Met enige regelmaat worden er in de dagperiode activiteiten georganiseerd, die worden ondersteund met mechanisch versterkte muziek. .

Deze activiteiten geven in de regel slechts beperkte (geluid)overlast voor de omwonenden. De activiteiten hebben doorgaans tot doel om het centrum extra aantrekkelijk te maken voor het winkelend publiek of zijn van meer culturele of traditionele aard. Voorbeelden hiervan zijn Koninginnedag en de intocht van Sinterklaas.

Bij de vergunningaanvraag wordt overleg gevoerd met de organisator over het voorkomen c.q. beperken van geluidsoverlast door opstelling van de band en boxen, de hoogte van het geluid in relatie tot het aantal aanwezige mensen etc..

Resumé

Geluidnorm: n.v.t.

Aantal: onbeperkt

Tijdbeperking: maximaal één dag tot uiterlijk 19.00 uur

 

4.5 Activiteiten met mechanisch versterkte muziek (ook) in de avondperiode (categorie C)

Onder categorie C - evenementen worden alle evenementen in de buitenlucht verstaan met versterkt geluid. In de avondperiode neemt voor de omwonenden de hinderbeleving van het geproduceerde geluid toe. Voor deze activiteiten is het daarom ook zinvol om naast het vaststellen van een maximum in aantal, ook een geluidnorm in de ontheffing op te nemen.

 

Gezien de geluidmetingen die in de afgelopen jaren bij de Rijnweek zijn gehouden lijkt een gemiddeld geluidsniveau (LAeq) van maximaal 85 dB(A) een redelijke norm (gemeten op de gevel van het dichtstbijzijnde geluidsgevoelige object (bijv. een woning). De burgemeester kan besluiten bij uitzondering van het maximaal gemiddeld geluidsniveau van 85 dB(A) af te wijken.

 

Het verlenen van een ontheffing hoeft niet te betekenen dat dit gedurende alle dagen van het evenement geldt. Er zal bekeken moeten worden op welke avonden echt een ontheffing wordt gegeven voor een bepaalde plaats. Aan zo’n ontheffing kunnen extra eisen worden verbonden, zoals beperking in tijd, opstelling van de geluidsboxen (niet direct gevels aanstralen) en opstelling van de podia.

Resumé

Geluidnorm: 85 dB(A)

Aantal: onbeperkt

Tijdbeperking: maximaal één dag tot uiterlijk 23.00 (op werkdagen) c.q. 23.45 uur (in het weekend)

 

4.6 Conclusie

Gelet op het vorenstaande ontstaat wat betreft de categorie-indeling van evenementen het volgende beeld:

Toegestaan aantal activiteiten per categorie

Dagperiode

07.00 – 19.00 uur

Avondperiode

19.00 – 23.00 uur

Activiteiten zonder versterkte muziek

(niet-belastende activiteiten)

Onbeperkt

(cat. A)

Activiteiten met versterkte muziek

Onbeperkt (cat. B)

 

Onbeperkt (cat. C)

(+geluidnorm)

 

HOOFDSTUK 5. HANDHAVING

 

In het algemeen fungeert bij evenementen de politie als aanspreekpunt voor klachten over geluidsoverlast. De politie beoordeelt in eerste instantie of klachten terecht of onterecht zijn. Bij terechte klachten neemt zij contact op met een geluidsmedewerker van de afdeling VROM voor het uitvoeren van een meting van het geluidniveau.

Bij geluidbelastende evenementen wordt het geluidniveau gemeten. Bij overschrijding van geluidsnormen wordt direct handhavend opgetreden. Voordat het zover komt wordt altijd ingezet op een preventieve aanpak. De basis voor deze preventieve aanpak wordt in de ontheffing gelegd door het opnemen van handhaafbare (middel)voorschriften zoals het inregelen van het geluid, waaronder met name de bastonen en het aangeven van de opstelling van luidsprekers.

 

Om een goede handhaving te kunnen realiseren is duidelijkheid vereist over de rolverdeling tussen de verschillende betrokkenen. De volgende rolverdeling wordt voorgesteld:

  • Gemeente (Milieuzaken): handhaving geluidnormen waarna eventueel bestuursrechtelijk traject op basis van het gemeentelijke handhavingsplan. Het opleggen van een dwangsom is hierbij mogelijk;

  • Politie: bij overtreding proces-verbaal opmaken.

 

 

 

BIJLAGE 1: Procedure verlening evenementenvergunningen

Wanneer is een evenementenvergunning nodig?

In dit hoofdstuk wordt beschreven hoe het afgeven van evenementenvergunningen op dit moment geregeld is. Tevens worden lacunes in de procedure van afgifte van evenementenvergunningen opgevuld en worden voorstellen gedaan tot verbetering.

 

Op grond van de APV van de gemeente Rhenen is het verboden zonder vergunning van de burgemeester een evenement te houden. De burgemeester is dus het bestuursorgaan dat bevoegd is tot het al dan niet verlenen en het zonodig handhaven van de evenementenvergunning.

De vergunning kan alléén worden geweigerd in het belang van:

  • 1.

    de openbare orde;

  • 2.

    het voorkomen of beperken van overlast;

  • 3.

    de verkeersveiligheid of de veiligheid van personen of zaken;

  • 4.

    de zedelijkheid of gezondheid.

 

In sommige gevallen is naast een evenementenvergunning tevens een andere vergunning of ontheffing nodig, bijvoorbeeld in verband met een of meer artikelen van de APV, de Wet milieubeheer, de Wet geluidhinder, de Drank- en Horecawet, de Wet op de Kansspelen, de Winkeltijdenverordening, etcetera.

Uit de inhoud van een aanvraag zal normaliter blijken of aanvullende vergunningen en/of ontheffingen nodig zijn.

 

Aanvraagtermijn

De aanvraagtermijn voor een ‘klein’ evenement bedraagt minimaal 4 weken en voor een ‘groot’ evenement minimaal 6 weken. Indien een aanvraag niet tijdig wordt ingediend, kan worden besloten deze niet in behandeling te nemen.

Op grond van de APV moet binnen 8 weken na de dag waarop de aanvraag is ontvangen, daarop worden beslist. De beslissing kan dan nog met 8 weken worden verdaagd. Uiteraard wordt ernaar gestreefd om op aanvragen zo spoedig mogelijk een beslissing te nemen.

 

Wie zijn betrokken en wat doen ze?

Bij de afgifte van een evenementenvergunning zijn in de huidige procedure betrokken:

 

Gemeente Rhenen, afdeling BMO

Deze afdeling beoordeelt het evenement zelfstandig op basis van eigen expertise. De criteria waaraan wordt getoetst zijn in een integraal aanvraagformulier verwerkt. In het advies wordt tevens aangegeven of de aanvrager nog andere stukken in moet dienen (bijvoorbeeld tekeningen van de plaats van het evenement, draaiboeken, etc.): de zogeheten ontvankelijkheidstoets. Ook toetst deze afdeling of eventueel andere verordeningen van toepassing zijn met eventueel bijbehorende ontheffingen. Als bijvoorbeeld gemeentegrond gebruikt zal worden, moeten leges worden betaald voor de standplaatsenvergunning en precariobelasting.

 

Alle adviezen moeten binnen 10 dagen naar de andere afdelingen, brandweer en de politie worden gestuurd voor een integrale toetsing.

 

De gemeente verleent uiteindelijk namens de burgemeester (of in een enkel geval namens het college) de evenementenvergunning als het evenement voldoet aan alle vereisten, waarbij wordt afgegaan op de adviezen die door de betrokken adviesverleners zijn gegeven. Als door een of meer van deze adviesverleners een negatief advies wordt gegeven, wordt door de afdeling BMO overlegd met de betrokken adviesverlener(s) en zonodig ook met de aanvrager. Hierbij kan eventueel gezocht worden naar een andere locatie, een ander orkest of een andere opzet van het evenement te kiezen.

 

Indien echter vaststaat dat het evenement hoe dan ook niet op een verantwoorde wijze kan plaatsvinden, adviseert de afdeling BMO de burgemeester schriftelijk en gemotiveerd waarom de gevraagde vergunning moet worden geweigerd. Indien deze besluit de vergunning te weigeren, dan concipieert de afdeling BMO het besluit en stuurt dit, na ondertekening door de burgemeester, naar de aanvrager.

 

Gemeente Rhenen, afdeling BOR

Deze afdeling regelt parkeerplaatsen ten behoeve van (bezoekers van) evenementen, ze draagt zorg voor de bereikbaarheid van parkeervoorzieningen en ze zorgt voor de doorberekening van de kosten die hiermee gemoeid zijn. Daarnaast geeft deze afdeling advies over wegafzettingen, omleidingsroutes en aantal verkeersborden.

Ook geeft de afdeling BOR advies ten aanzien van de afvoer van afval(water). De organisator van het evenement is zelf verantwoordelijk voor de inzameling en afvoer van het achtergebleven afval. Hij dient het afval direct na het evenement te verwijderen. Daarnaast dient hij de openbare ruimte in oorspronkelijke staat terug te brengen. Indien de organisator hierin verzaakt, voert de afdeling BOR deze taak alsnog uit, echter wel op kosten van de aanvrager van de evenementenvergunning. Hiervoor wordt een rekening verzonden na afloop van het evenement.

 

Gemeente Rhenen, afdeling VROM

Deze afdeling toetst op de volgende aspecten en verbindt hier zonodig voorschriften aan die in de evenementenvergunning worden opgenomen:

  • opslag, gebruik gevaarlijke stoffen;

  • eventueel door de afdeling verleende of te verlenen milieuvergunning.

De geluidsmedewerkers van deze afdeling toetsen aan het gebruik van versterkt (muziek)geluid.

 

Politie

De politie toetst op openbare orde, zedelijkheid en verkeersveiligheid. Daarnaast geeft zij aan of voldoende capaciteit kan worden ingezet.

 

Brandweer Rhenen

De brandweer formuleert de veiligheidsvoorschriften ten behoeve van de evenementen(vergunningen).

De afdeling Preventie van de brandweer zal met betrekking tot de vergunningaanvraag beoordelen of hiervoor een “standaard”-advies op maat gegeven moet worden, of dat er een gebruiksvergunning vereist is.

 

Provincie Utrecht

Voor het afsteken van professioneel vuurwerk is op grond van het Vuurwerkbesluit de provincie het bevoegd gezag. Een vuurwerkbedrijf (dus niet de organisator van een evenement) moet daarom een aanvraag indienen bij de provincie. Aan zo'n toestemming kunnen uitsluitend voorschriften worden verbonden in het belang van de bescherming van mens en milieu. Bij een aanvraag dient een werkplan te worden gevoegd conform artikel 4.8a, eerste lid, van het Arbeidsomstandighedenbesluit. De provincie vraagt de burgemeester om een verklaring van geen bezwaar (advies) die door de afdeling BMO wordt opgesteld en toegezonden aan de aanvrager.

De provincie en de Arbeidsinspectie zijn belast met het toezicht op het afsteken van professioneel vuurwerk.

 

Kosten

Aan het verstrekken van een evenementenvergunning zijn kosten verbonden, afhankelijk van het soort evenement en de tijdsduur van het evenement. De afdeling BMO bepaalt de kosten aan de hand van de legesverordening en de afdeling Financiën int de leges bij de aanvraag om de evenementenvergunning.

 

Communicatie

Een goede communicatie is essentieel in het hele verhaal en kan (een deel van) klachten voorkomen. Via een advertentie in een huis-aan-huisblad moet naar de burgers toe worden gecommuniceerd welke belastende evenementen en op welke data/tijdstippen zullen plaatsvinden, waarbij eveneens de locatie van de evenementen en het toelaatbare geluidsniveau moeten worden vermeld.

Verder moeten de omwonenden door de gemeente worden geïnformeerd over de regeling en de wijze waarop zij eventuele klachten kenbaar kunnen maken.

 

Afstemming evenementen

De afdeling BMO stelt ieder jaar voor intern gebruik een evenementenkalender op waarin alle evenementen worden vermeld. Dit is vooral om dubbele ‘boekingen’ te voorkomen.