Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
's-Gravenhage

Beleidsregel schuldhulpverlening Den Haag 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
Organisatie's-Gravenhage
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel schuldhulpverlening Den Haag 2022
CiteertitelBeleidsregel schuldhulpverlening Den Haag 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpBeleidsregel schuldhulpverlening Den Haag 2022

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
  2. artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
  3. Verordening beslistermijn schuldhulpverlening Den Haag 2021
  4. Besluit gemeentelijke schuldhulpverlening
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-06-2022nieuwe regeling

21-06-2022

gmb-2022-291741

RIS312538 SZW/10301966

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel schuldhulpverlening Den Haag 2022

Toelichting

Per 2021 is de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening gewijzigd. Met de nieuwe beleidsregel wordt beter aangesloten op de wet en de uitgangspunten van het beleidsplan schuldhulpverlening 2020-2024 (RIS306234). De beleidsregels maken duidelijk wat de rechten en plichten zijn van Haagse inwoners die zich tot het college wenden voor schuldhulpverlening. De bestaande beleidsregel schuldhulpverlening Den Haag 2017 komt hiermee te vervallen.

 

De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de beleidsregel schuldhulpverlening Den Haag 2017 zijn:

  • -

    het college kan nu ook voor burgers die niet in Den Haag wonen in overleg met de gemeente van vestiging de schuldhulpverlening (blijven) uitvoeren, bijvoorbeeld wanneer een inwoner een traject schuldhulpverlening in Den Haag is gestart en vanuit (maatschappelijke) opvang in Den Haag naar een andere gemeente verhuist;

  • -

    in de beleidsregel wordt aangegeven wanneer een plan van aanpak wordt opgesteld, wat dit minimaal bevat én wanneer er beschikt wordt;

  • -

    nazorg wordt expliciet (in navolging van de wet) in de beleidsregel opgenomen;

  • -

    er wordt coulanter dan voorheen met recidive omgegaan.

 

Besluitvorming

 

Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag,

 

gelet op:

 

  • -

    de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening,

  • -

    het Besluit gemeentelijke schuldhulpverlening,

  • -

    artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht,

  • -

    de Verordening beslistermijn schuldhulpverlening Den Haag 2021

 

besluit vast te stellen de Beleidsregel schuldhulpverlening Den Haag 2022:

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze beleidsregel wordt verstaan onder:

- bedreigende situatie:

gedwongen woningontruiming, beëindiging van de levering van gas, elektriciteit, stadsverwarming of water of opzegging dan wel ontbinding van de zorgverzekering;

- beslagvrije voet:

het deel van het inkomen waar de deurwaarder geen beslag op mag leggen, zoals bedoeld in de artikelen 475c en 475d van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering;

-cliënt:

persoon aan wie op grond van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs), schuldhulpverlening wordt gegeven;

- college:

college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Haag;

- inwoner:

de natuurlijke persoon of de zelfstandige ondernemer die als ingezetene in de basisregistratie personen (BRP) is ingeschreven in de gemeente Den Haag en die een beroep doet op schuldhulpverlening;

- minnelijk traject of schuldregeling:

regeling tussen schuldenaar en schuldeisers gericht op

een schuldbemiddeling of een schuldsanering of saneringskrediet waarbij een deel van de vorderingen wordt kwijtgescholden en waarbij de schuldhulpverlener optreedt als intermediair tussen schuldenaar en schuldeisers;

- NVVK:

Nederlandse vereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren;

- plan van aanpak:

plan van aanpak voor de schuldhulpverlening als bedoeld in artikel 4a, eerste lid, onderdeel a, van de wet;

- schuldhulpverlening:

ondersteuning bij het vinden van een adequate oplossing van schulden gericht op stabilisatie dan wel sanering, indien redelijkerwijs is te voorzien dat een natuurlijke persoon niet zal kunnen voortgaan met het betalen van zijn schulden of indien hij in de toestand verkeert dat hij heeft opgehouden te betalen, alsmede de vroegsignalering en nazorg;

- schuldhulpverlener:

degene die namens het college de cliënt ondersteunt in het kader van de gemeentelijke schuldhulpverlening;

- traject:

het totaal van dienstverlening vanaf aanvraag schuldhulpverlening tot en met de afronding van de minnelijke schuldregeling, inclusief, zo nodig, het opstellen van een verklaring voor de Wet schuldsanering natuurlijke personen (WSNP) en nazorg;

- vroegsignalering:

het op basis van signalering in een zo vroeg mogelijk stadium in beeld brengen van mensen met financiële problemen om vroegtijdige hulpverlening mogelijk te maken;

-wet:

Wet gemeentelijke schuldhulpverlening.

 

Artikel 2 Doelgroep

  • 1.

    Iedere inwoner van de gemeente Den Haag van 18 jaar en ouder kan zich tot het college wenden voor schuldhulpverlening.

  • 2.

    In bijzondere omstandigheden zal het college op grond van artikel 3, vijfde lid van de wet, zo nodig in overleg met het college van een andere gemeente in Nederland, ook schuldhulpverlening aan een persoon geven als die geen inwoner is. De persoon wordt dan gelijkgesteld met een inwoner.

 

Artikel 3 Aanvraag

  • 1.

    Een aanvraag voor schuldhulpverlening wordt schriftelijk, bij voorkeur via het gemeentelijke aanvraagformulier, of mondeling bij het college ingediend.

  • 2.

    Indien er sprake is van een bedreigende situatie vindt binnen drie werkdagen het eerste gesprek plaats waarin de hulpvraag wordt vastgesteld.

 

Artikel 4 Aanbod schuldhulpverlening

  • 1.

    Het college verleent aan de inwoner toegang tot de schuldhulpverlening indien het college deze noodzakelijk en mogelijk acht.

  • 2.

    De toegang tot schuldhulpverlening wordt in een beschikking vastgelegd. In de toegang tot de schuldhulpverlening wordt een plan van aanpak opgenomen waarin het aanbod schuldhulpverlening en de daarbij behorende voorwaarden in concrete stappen zijn uitgewerkt.

  • 3.

    In afwijking van het tweede lid kan een beschikking achterwege blijven als in het eerste gesprek zoals bedoeld in artikel 4, tweede lid door de inwoner wordt aangegeven af te zien van verdere schuldhulpverlening.

  • 4.

    Het plan van aanpak zoals bedoeld in het tweede lid bevat in ieder geval het beoogde doel van schuldhulpverlening en welk(e) product(en) daartoe worden ingezet.

  • 5.

    De Gedragscode en Modules Schuldhulpverlening van de NVVK beschrijven de kaders die van toepassing zijn op de vorm waarin schuldhulpverlening door het college wordt aangeboden en daarmee de producten en diensten die worden ingezet. Indien die producten of trajecten niet toereikend blijken, kan gekeken worden naar de inzet van andere vormen van dienstverlening als dit naar het oordeel van het college noodzakelijk is.

  • 6.

    In het plan van aanpak wordt ten minste de beslagvrije voet in acht genomen.

 

Artikel 5 Inlichtingen- en medewerkingsplicht

Cliënt is verplicht aan het college de medewerking te verlenen die redelijkerwijs nodig is voor de uitvoering van schuldhulpverlening. Hieronder wordt in ieder geval verstaan:

  • a. het nakomen van gemaakte afspraken in het kader van de schuldhulpverlening;

    b. het tijdig inleveren van noodzakelijke bewijsstukken voor de schuldhulpverlening. Hiervoor geldt dat na verzuim altijd nog één hersteltermijn wordt geboden;

    c. geen nieuwe schulden aangaan die het nakomen van aflossingsverplichtingen aan bestaande schuldeisers in de weg staan;

    d. het zich houden aan de bepalingen en voorwaarden zoals genoemd in het plan van aanpak en de overeenkomsten tot stabilisatie, schuldregeling, budgetbeheer of budgetondersteuning;

    e. het actief deelnemen aan financiële training en coaching gericht op het voorkomen van nieuwe schulden;

    f. zoveel mogelijk afloscapaciteit creëren door het verruimen van inkomen, inzetten van beschikbaar vermogen en minimaliseren van uitgaven, en deze afloscapaciteit gebruiken ter afbetaling van de schulden;

    g. inkomsten verwerven naar zijn volledige arbeidscapaciteit, passende arbeid aanvaarden of passende arbeid proberen te verkrijgen in de mate die redelijkerwijs van hem gevraagd kan worden.

 

Artikel 6 Beëndigen schuldhulpverlening

  • 1.

    Het college kan besluiten tot het buiten behandeling stellen van een aanvraag of het beëindigen van een traject schuldhulpverlening in onderstaande gevallen en stelt daartoe een beschikking op, indien:

    a. de cliënt niet of in onvoldoende mate zijn verplichtingen nakomt;

    b. de cliënt zich ten opzichte van de medewerkers, die direct of indirect belast zijn met werkzaamheden die voortkomen uit het schuldhulpverleningstraject, misdraagt;

    c. de cliënt failliet is verklaard;

    d. de cliënt verzoekt om beëindiging.

  • 2.

    Een traject schuldhulpverlening eindigt van rechtswege bij het overlijden van aanvrager of cliënt.

  • 3.

    Voordat het college op grond van schending van één of meerdere verplichtingen zoals genoemd in artikel 6 van deze beleidsregel besluit de geboden schuldhulpverlening te beëindigen, wordt de aanvrager of belanghebbende een redelijke termijn geboden om alsnog de ontbrekende informatie te verstrekken of medewerking te verlenen.

 

Artikel 7 Nazorg

Binnen 6 maanden nadat de een minnelijke schuldregeling succesvol is afgerond of tussentijds is beëindigd, neemt het college het initiatief tot één of meer contactmomenten met cliënt. Hierin wordt geïnformeerd of sprake is van een situatie bij cliënt waarin inkomsten en uitgaven (nog steeds) in evenwicht zijn. Zo nodig krijgt cliënt een aanbod voor extra ondersteuning.

 

Artikel 8 Recidive

  • 1.

    Het college weigert de toegang tot een schuldregeling indien minder dan 3 maanden voorafgaand aan de aanvraag een schuldregeling werd beëindigd zoals bedoeld in artikel 7, eerste lid.

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid van dit artikel kan het college wel een aanbod voor een schuldregeling doen indien:

    a. iedere vorm van verwijtbaarheid ontbrak bij de eerdere weigering of beëindiging;

    b. de oorzaak van een eerdere weigering of beëindiging inmiddels is weggenomen;

    c. de inwoner in een acute noodsituatie verkeert.

 

Artikel 9 Hardheidsclausule

Het college kan een of meer artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing ervan gelet op het belang van het doel van deze beleidsregel leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.

 

Artikel 10 Inwerkingtreding en duur beleidsregel

De beleidsregel treedt in werking met ingang van de dag na uitgifte in het Gemeenteblad.

 

Artikel 11 Intrekking

De “Beleidsregel schuldhulpverlening Den Haag 2017” (BSW2017.14) wordt ingetrokken.

 

Artikel 12 Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Beleidsregel schuldhulpverlening Den Haag 2022.

 

Het college van burgemeester en wethouders,

 

de secretaris,

Ilma Merx

 

de burgemeester,

Jan van Zanen