Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Eindhoven

Algemene inkoopvoorwaarden gemeente Eindhoven 2020

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEindhoven
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingAlgemene inkoopvoorwaarden gemeente Eindhoven 2020
CiteertitelAlgemene inkoopvoorwaarden gemeente Eindhoven 2020
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

06-07-2022Nieuwe algemene inkoopvoorwaarden gemeente Eindhoven

14-04-2020

gmb-2022-291499

Tekst van de regeling

Intitulé

Algemene inkoopvoorwaarden gemeente Eindhoven 2020

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eindhoven maakt bekend dat het in de vergadering van 14 april 2020 heeft vastgesteld de:

 

Algemene inkoopvoorwaarden gemeente Eindhoven 2020

 

Colofon

 

Uitgave

Gemeente Eindhoven

FAO - Facilitaire en Administratieve Ondersteuning, INK - Inkoop

 

Datum

maart 2020

 

Voorwoord

De gemeente Eindhoven hanteert bij haar inkoopprocessen algemene inkoopvoorwaarden. De huidige voorwaarden zijn gebaseerd op het VNG model, aangevuld met specifieke bepalingen voor de gemeente Eindhoven. Wegens diverse ontwikkelingen heeft in 2020 een herijking van de voorwaarden op een aantal punten plaats gevonden.

 

Inhoudelijk zijn er enkele wijzingen aangebracht in de voorwaarden omtrent de aansprakelijkheidsbepalingen, de bepalingen rondom intellectueel eigendom, auteursrecht, open data principes en naar aanleiding van de invoering van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Met opneming van de open data principes wordt aangesloten bij de ‘spelregels voor de digitale stad’, een set principes over hoe om te gaan met data en privacy.

 

Tevens zijn wijzigingen in de voorwaarden doorgevoerd naar aanleiding van veranderingen in het facturatieproces, de behoefte aan een bepaling omtrent de verplichtingen bij een (vroegtijdige) beëindiging van een contract en voorts enkele verduidelijkende bepalingen.

 

Algemeen

 

Artikel 1 Definities

 

Aflevering:

Het verschaffen van het bezit van de Goederen aan de Gemeente.

Contractant:

De in de Overeenkomst genoemde wederpartij van de Gemeente.

Data:

Alle kennis en informatie, in de breedste zin van het woord die door de Contractant in het kader van de werving en de uitvoering van de Overeenkomst wordt gegenereerd, verkregen, verzameld en/of verwerkt.

Diensten (Dienst):

De door de Contractant te verrichten werkzaamheden ten behoeve van een specifieke behoefte van de Gemeente, niet zijnde werken of leveringen.

Directe schade:

Onder directe schade wordt verstaan:

a) schade aan goederen (waaronder mede worden begrepen: zaken, hardware, software et cetera) van de Gemeente alsmede schade aan goederen (waaronder mede worden begrepen: zaken, hardware, software et cetera) die de Gemeente in bezit heeft maar waarvan zij geen eigenaar is;

b) redelijke kosten die zijn en/of moeten worden gemaakt als noodvoorzieningen en/of tijdelijke voorzieningen ongeacht de aard van de voorziening;

c) al of niet tijdelijke wijzigingen in eigendommen, apparatuur, materialen, specificaties, programmatuur, huisvesting et cetera;

d) redelijke kosten die zijn en/of moeten worden gemaakt ter vaststelling van de schade oorzaak, de aansprakelijkheid, de omvang van de schade, ter beperking van de schade en de wijze van herstel;

e) aan derden aantoonbaar verschuldigde vergoedingen;

f) de redelijke kosten van extra personeel en/of in te huren derden dan wel kosten ten gevolge van het langer door moeten betalen van personeel en/of ingehuurde derden;

g) redelijke uitgaven die de Gemeente moet doen om de prestatie aan de Overeenkomst te laten beantwoorden.

Gemeente:

De gemeente Eindhoven, gevestigd op het adres: Stadhuisplein 1 5611 EM te Eindhoven.

Goederen:

Alle zaken en alle vermogensrechten in de zin van artikel 3:1 Burgerlijk Wetboek.

IE-rechten:

Alle rechten van intellectuele en industriële eigendom, ongeacht of deze zijn geregistreerd, inclusief de aanvragen voor registratie van dergelijke rechten en het recht om een dergelijke aanvragen te doen, met inbegrip van, doch niet beperkt tot octrooien, tekeningen, modellen, databankrechten, merkrechten, handelsnaamrechten, kwekersrechten, uitvindersrechten, formules, technische informatie, knowhow, software (met inbegrip van object- en broncode), domeinnamen, processen en alle hieraan gelijke of soortgelijke rechten, waar dan ook ter wereld.

Leveringen (Levering):

De door de Contractant op basis van de Overeenkomst ten behoeve van de Gemeente te leveren Goederen.

Offerte:

Een aanbod in de zin van het Burgerlijk Wetboek.

Offerteaanvraag:

Een enkelvoudige of meervoudige in de markt uitgezette aanvraag van de Gemeente voor te verrichten Prestaties of een (nationale of Europese) aanbesteding en/of nadere aanvraag op basis van een raamovereenkomst conform de nieuwe richtlijnen Klassieke overheid: over het gunnen van overheidsopdrachten (2014/24/EU) en richtlijn Concessies (2014/23/EU).

Overeenkomst:

Al hetgeen tussen de Gemeente en de Contractant is overeengekomen, inclusief daarbij behorende bijlagen.

Partijen/Partij:

De Gemeente en/of de Contractant.

Personeel van Contractant:

De door de Contractant voor de uitvoering van de Overeenkomst in te schakelen personeelsleden of andere hulppersonen die krachtens de Overeenkomst onder zijn verantwoordelijkheid werkzaam zullen zijn.

Prestatie:

De te verrichten Leveringen en/of Diensten.

Verwerkingsverantwoorde- lijke:

Een natuurlijke persoon of rechtspersoon, een overheidsinstantie, een dienst of een ander orgaan die/dat, alleen of samen met anderen, het doel van en de middelen voor de verwerking van persoonsgegevens vaststelt; wanneer de doelstellingen van en de middelen voor deze verwerking in het Unierecht of het lid statelijke recht worden vastgesteld, kan daarin worden bepaald wie de verwerkingsverantwoordelijke is of volgens welke criteria deze wordt aangewezen.

Verwerker:

Een natuurlijke persoon of rechtspersoon, een overheidsinstantie, een dienst of een ander orgaan die/dat ten behoeve van de verwerkingsverantwoordelijke persoonsgegevens verwerkt in de zin van de Algemene verordening gegevensbescherming.

Werkdag:

Kalenderdagen behoudens weekenden, algemeen erkende feestdagen in de zin van artikel 3 lid 1 Algemene termijnenwet, plaatselijke feestdagen.

 

Artikel 2 Toepasselijkheid

2.1 Deze algemene inkoopvoorwaarden zijn van toepassing op de Offerteaanvraag en Overeenkomsten met betrekking tot Leveringen en Diensten.

 

2.2 Van deze algemene inkoopvoorwaarden kan slechts worden afgeweken, indien Partijen dit uitdrukkelijk schriftelijk met elkaar zijn overeengekomen.

 

2.3 Indien een bepaling van deze algemene inkoopvoorwaarden nietig is of vernietigd wordt, zullen de overige bepalingen van kracht blijven en treden Partijen in overleg teneinde een nieuwe bepaling (of bepalingen) ter vervanging van de nietige of vernietigde bepaling(en) overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de nietige of vernietigde bepaling(en) in acht worden genomen.

 

2.4 De toepasselijkheid van leverings-, betalings- en andere algemene voorwaarden van de Opdrachtnemer worden op deze plaats uitdrukkelijk uitgesloten. Deze voorwaarden van de Opdrachtnemer zijn uitgesloten, zelfs wanneer deze in brieven en dergelijke van de Opdrachtnemer worden genoemd. Deze uitsluiting geldt, ook voor later te verstrekken opdrachten c.q. meer- en minderwerken. Door het indienen van de Offerte wijst de Contractant uitdrukkelijk de toepasselijkheid van zijn algemene voorwaarden af.

 

2.5 Indien Partijen op enig moment nalaten de nakoming van een bepaling van een Overeenkomst of Opdracht af te dwingen of te eisen van de andere Partij, zal dat niet worden uitgelegd als afstand doen van het recht van een dergelijke bepaling gebruik te maken. Noch als een erkenning van welke vordering van Partijen of welk standpunt van Partijen dan ook, en tast dit de geldigheid van de Overeenkomst of Opdracht of een deel daarvan niet aan evenals het recht van Partijen om alsnog van de betreffende bepaling overeenkomstig de Overeenkomst of Opdracht gebruik te maken.

 

Artikel 3 Offerte, opdracht en totstandkoming overeenkomst

3.1 De Gemeente kan een Offerteaanvraag intrekken of wijzigen voor zover dit mogelijk is binnen de geldende Nederlandse en Europese jurisprudentie en wet- en regelgeving. De Gemeente is niet verplicht kosten of schade te vergoeden die hiermee samenhangen, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

 

3.2 De Offerte van de Contractant heeft een gestanddoeningstermijn van negentig dagen of zoveel langer of korter als in de Offerteaanvraag is vermeld. De gestanddoeningstermijn vangt aan op de dag waarop de inschrijvingstermijn sluit of op de dag die wordt vermeld in de Offerteaanvraag.

 

3.3 Een Overeenkomst komt tot stand nadat de Gemeente een expliciete schriftelijke aanvaarding van de Offerte van de Contractant per e-mail, fax of brief heeft verzonden aan de Contractant. De schriftelijke aanvaarding geldt enkel als aanvaarding, indien daaraan een besluit ten grondslag ligt als bedoeld in artikel 160, eerste lid aanhef en onder e van de Gemeentewet, dat is genomen door of namens het college van burgemeester en wethouders en de aanvaarding ondertekend is door de burgemeester of een ander waaraan op grond van het bepaalde in artikel 171, tweede lid van de Gemeentewet de vertegenwoordiging van de Gemeente is opgedragen. Op eerste verzoek van de Contractant legt de Gemeente een kopie van dit besluit over.

 

3.4 Mondelinge afspraken binden de Gemeente niet, tenzij deze door een rechtsgeldig vertegenwoordiger van de Gemeente schriftelijk dan wel per e-mail zijn bevestigd.

 

3.5 Een voornemen tot gunning houdt geen aanvaarding in zoals bedoeld in het voorgaande lid of in de zin van artikel 6:217 lid 1 Burgerlijk Wetboek.

 

3.6 Alle handelingen die de Contractant verricht voorafgaand aan de totstandkoming van de Overeenkomst zijn voor rekening en risico van de Contractant.

 

Uitvoering overeenkomst

 

Artikel 4 Algemene verplichtingen Contractant

4.1 De Contractant zal zijn verplichtingen voortvloeiend uit de Overeenkomst in nauwe samenwerking met de Gemeente nakomen, onverminderd de eigen verantwoordelijkheid van de Contractant.

 

4.2 De Contractant zal de Gemeente op de hoogte houden van de uitvoering van de Overeenkomst en desgevraagd inlichtingen geven. De Contractant is onder meer, doch niet uitsluitend, verplicht om de Gemeente direct schriftelijk in te lichten over feiten en omstandigheden die kunnen leiden tot vertraging in de nakoming of waarmee in de Overeenkomst geen rekening is gehouden.

 

4.3 Slechts met voorafgaande schriftelijke goedkeuring van de Gemeente, kan de Contractant de uitvoering van de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk laten uitvoeren door derden of uit de Overeenkomst voortvloeiende rechten en/of plichten overdragen aan derden.

 

4.4 De Contractant garandeert ter zake van de Overeenkomst dat de Contractant of Personeel van Contractant of een met de Contractant verbonden rechtspersoon en de onder hen werkzame personen niet betrokken zijn of zijn geweest bij overleg of afspraken met andere ondernemingen op een wijze die strijdig zou kunnen zijn met bepalingen van de Mededingingswet of artikelen 101 en 102 Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, waaronder: (1) prijsvorming, (2) het afstemmen van Offerten, en/of (3) verdeling van werkzaamheden.

 

4.5 Indien noodzakelijk overleggen medewerkers van de Contractant voor aanvang van de werkzaamheden bij de Gemeente een recente Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). De Contractant stemt voorafgaand aan de aanvraag de noodzaak, inhoud en aard hiervan af met de Gemeente.

 

4.6 De Contractant vrijwaart de Gemeente voor strafrechtelijke boetes en bestuurlijke sancties (als bedoeld in artikel 5:2, eerste lid aanhef en onder a van de Algemene wet bestuursrecht, het eventuele kostenverhaal daaronder begrepen) die verband houden met de Overeenkomst en die de Contractant of de Gemeente krijgt opgelegd.

 

4.7 De Contractant zal bij de uitvoering van de Overeenkomst alle van toepassing zijnde voorschriften bij of krachtens de wet gesteld naleven en de overeenkomsten die de Gemeente met derden heeft gesloten, voor zover deze overeenkomsten bekend zijn bij de Contractant, in acht nemen.

Indien de Contractant genoodzaakt is om contact op te nemen met derden, zal de Contractant dit eerst voorleggen aan de Gemeente.

 

4.8 Voor zover zich in de Data persoonsgegevens bevinden draagt Contractant er zorg voor, in de rol van Verwerkingsverantwoordelijke dan wel in de rol van Verwerker, dat deze persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de geldende wet- en regelgeving op het gebied van de verwerking van persoonsgegevens, waaronder, doch niet beperkt tot de Algemene verordening gegevensbescherming, Uitvoeringswet Algemene Verordening Gegevensbescherming en de tussen Partijen gesloten verwerkersovereenkomst(en).

 

4.9 Contractant is zich ervan bewust dat de Gemeente, binnen de wettelijke kaders die daarop van toepassing zijn, de Data mogelijk ook ter beschikking zal willen stellen voor hergebruik voor commerciële en niet-commerciële doeleinden.

 

4.10 De Contractant draagt zelf de verantwoordelijkheid om de door hem ingeschakelde derden te informeren over de afspraken die gelden tussen de Contractant en de Gemeente bij de uitvoering van de Overeenkomst.

 

4.11 Slechts voor zover de Contractant expliciet en schriftelijk is gemachtigd door de Gemeente zal de Contractant optreden als gemachtigde van de Gemeente. Eventuele gevolgen die door het in strijd handelen met het bepaalde in de voorgaande zin zijn ontstaan, komen voor rekening en risico van de Contractant.

 

4.12 Contractant zal in de rol van Verwerker dan wel als verwerkingsverantwoordelijke meewerken aan het sluiten van een Verwerkersovereenkomst, conform model van de Gemeente. In de hoofdovereenkomst dan wel de Verwerkersovereenkomst wordt concreet uitgewerkt hoe de zorgvuldige omgang met persoonsgegevens wordt geborgd.

 

4.13 In het geval van afnemen van Goederen en/of Diensten accepteert de Contractant dat (beveiligings) incidenten direct gemeld moeten worden aan de Gemeente, en als dat wettelijk noodzakelijk is ook (door de Gemeente) aan de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Bij niet gemelde incidenten waar persoonsgegevens bij betrokken zijn, zal de Gemeente een ontvangen boete en ontstane schade verhalen op de Contractant.

 

4.14 De Gemeente kan een audit laten uitvoeren om te controleren dat aan (beveiligings)eisen die van toepassing zijn wordt voldaan. Een Third Party Memorandum kan als vervanging van de gevraagde audit worden gebruikt om aan te tonen dat aan beveiligingseisen voldaan is.

 

4.15 De Contractant accepteert de maatregelen uit de Baseline Informatiebeveiliging Nederlandse Gemeenten (BIG) en past deze toe op de geleverde Goederen en/of Diensten.

 

Artikel 5 Algemene verplichtingen Gemeente

5.1 De Gemeente zal op verzoek van de Contractant alle inlichtingen en gegevens verstrekken voor zover die nodig zijn om de Overeenkomst naar behoren uit te voeren.

 

5.2 De Gemeente zal zich inspannen zoals een goed opdrachtgever betaamt en zal zich indien nodig inspannen om haar medewerking, waaronder publiekrechtelijke medewerking, te verlenen die nodig zou kunnen zijn voor de uitvoering van de Overeenkomst.

 

Artikel 6 Kwaliteit, keuring en garantie

6.1 De Contractant garandeert dat de geleverde Prestaties voldoen aan de Overeenkomst, aan de algemeen geldende normen en aan de voorschriften die bij of krachtens wet of verdrag gelden met betrekking tot, doch niet uitsluitend, veiligheid, gezondheid en milieu.

 

6.2 De Gemeente (of een door de Gemeente ingeschakelde derde) is gerechtigd om de Prestaties te keuren en de Contractant verleent waar nodig zijn medewerking. Indien de Gemeente bepaalde Prestaties schriftelijk heeft goedgekeurd, vervalt het recht zoals genoemd in de voorgaande zin ten aanzien van die Prestaties.

 

6.3 De Contractant zal kosteloos zijn medewerking verschaffen aan de controle c.q. de keuring. Dit geldt evenzeer voor hercontroles. De Contractant biedt daartoe de nodige hulp en faciliteiten. Indien bij de controle c.q. de keuring c.q. de hercontrole het resultaat van de verrichte werkzaamheden geheel of gedeeltelijk wordt afgekeurd, zal de Gemeente dit per omgaande aan de Contractant schriftelijk melden.

 

De Contractant zal binnen tien Werkdagen zorgdragen voor herstel. Indien de Contractant van deze gelegenheid geen gebruik maakt dan wel er niet in slaagt naar behoren te leveren, is de Contractant zonder nadere ingebrekestelling in verzuim.

 

6.4 De Gemeente heeft het recht de diensten voor rekening van de Contractant te (doen) verrichten door een derde, indien na overleg met de Contractant redelijkerwijs mag worden aangenomen, dat de Contractant niet, niet-tijdig of niet naar behoren voor herstel of vervanging kan of zal zorgdragen. De Gemeente kan van dat overleg afzien, indien dringende omstandigheden, hiervan de oorzaak zijn.

 

6.5 In het geval van af te nemen Goederen en/of Diensten met afgesproken serviceniveaus wordt tussen de Contractant en de Gemeente een Service Level Agreement (SLA) afgesloten.

 

Artikel 7 Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

7.1 De Gemeente tolereert geen zaken als discriminatie, kinderarbeid en ontoereikende arbeidsomstandigheden binnen de bedrijfsvoering van de Contractant, noch bij de leveranciers van de Contractant.

 

7.2 Contractant heeft een inspanningsverplichting gericht op het naleven van de fundamentele arbeidsnormen van de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO) van de Verenigde Naties en de mensenrechten zoals omschreven in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens.

 

7.3 Contractant heeft een inspanningsverplichting, overeenkomstig de gangbare wetten en normen die in de betreffende bedrijfstak gelden, ter bescherming van de werktijden, de veiligheid en gezondheid op de werkplek en een leefbaar inkomen.

 

7.4 Op eerste verzoek van de Gemeente dient de Contractant met betrekking tot het hierboven gestelde een schriftelijke verklaring af te geven. Voorts is de Gemeente ter controle hiervan gerechtigd productielocaties te (laten) bezoeken. Contractant verleent hiertoe alle medewerking. De bewijslast van de naleving van het gestelde onder 7.1 t/m 7.3 rust op de Contractant.

 

Artikel 8 Geheimhouding

8.1. Partijen verplichten zich om al wat bij de uitvoering van de Overeenkomst (inclusief resultaten, zoals benoemd in artikel 9) ter kennis komt en waarvan het vertrouwelijke karakter bekend is of redelijkerwijs kan worden vermoed, op generlei wijze bekend te maken - inclusief via kanalen van sociale media -of voor eigen doeleinden te gebruiken, behalve voor zover enig wettelijk voorschrift of rechterlijke uitspraak tot bekendmaking noopt, tenzij Partijen expliciet schriftelijk anders overeenkomen.

 

8.2. Partijen zullen de onder hen werkzame personen of door hen ingeschakelde derden verplichten deze geheimhoudingsplicht na te leven.

 

8.3. Partijen hebben het recht om in geval van overtreding van de voorgaande leden door de andere Partij en/of de voor die Partij werkzame personen en/of door die Partij ingeschakelde derden de Overeenkomst per direct op te schorten dan wel zonder rechterlijke tussenkomst en zonder ingebrekestelling te ontbinden. Elke opschorting dan wel ontbinding geschiedt door middel van een aangetekende brief.

 

8.4. De Contractant is verplicht om op eerste verzoek van de Gemeente Personeel van Contractant een geheimhoudingsverklaring te laten ondertekenen.

 

Artikel 9 Intellectueel eigendom

9.1 Alle (aanspraken op) intellectuele eigendomsrechten (IE-rechten) met betrekking tot enig resultaat voortvloeiende uit de Overeenkomst berusten bij de Gemeente, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

 

9.2 Met betrekking tot architect- en/of ingenieursdiensten wordt met betrekking tot het Resultaat het eigendom voorbehouden aan de Gemeente, tenzij Partijen expliciet andere afspraken maken.

 

9.3 Onder resultaat als bedoeld in dit artikel, wordt verstaan al hetgeen in het kader van de Overeenkomst tot stand wordt gebracht ongeacht of de Contractant daarbij gebruikmaakt van enige bijdrage van de Gemeente en/of derden.

 

9.4 De Contractant doet voor zover mogelijk afstand van alle eventuele persoonlijkheidsrechten op in het kader van de Overeenkomst tot stand gebrachte auteursrechtelijke werken.

 

9.5 De Gemeente behoudt zich uitdrukkelijk het auteursrecht voor met betrekking tot ieder in het kader van de Overeenkomst aan Contractant openbaar gemaakt werk. De Contractant erkent dit voorbehoud.

 

9.6 Contractant verleent aan de Gemeente een wereldwijde, overdraagbare, niet-exclusieve, royaltyfree en onherroepelijke licentie om de Resultaten voor eigen rekening en risico te gebruiken, exploiteren (al dan niet tegen vergoeding), wijzigen, openbaar te maken of aan te passen.

 

9.7 De Contractant garandeert dat de gekochte Goederen en toebehoren alsmede de geleverde Diensten en gegenereerde Data, en al hetgeen daarmee gepaard gaat of daaruit resulteert vrij zijn van alle bijzondere lasten en beperkingen die aan het vrije gebruik daarvan door de Gemeente in de weg zouden kunnen staan, zoals octrooirechten, merkrechten, modelrechten of auteursrechten en vrijwaart de Gemeente tegen alle aanspraken van derden dienaangaande.

 

9.8 In het geval van aanspraken van derden zal de Contractant alles in het werk stellen om in overleg met de Gemeente te bewerkstelligen dat de Gemeente het ongestoorde gebruik van het geleverde zal kunnen voortzetten.

 

9.9 In het geval van aanspraken van derden waarvoor de hierboven genoemde vrijwaringverplichting geldt, zal de Contractant alle schade van de Gemeente vergoeden inclusief proceskosten, waaronder tevens begrepen redelijke advocaatkosten voor het voeren van gerechtelijke procedures.

 

9.10 Data wordt door de Contractant te allen tijde beschikbaar gesteld, een en ander met in achtneming van eventuele eisen opgenomen in de Offerteaanvraag. Contractant draagt, eventueel met in achtneming van de voorwaarden van de Overeenkomst in opdracht van de Gemeente en voor eigen rekening en risico zorg voor de opbouw, bewaring en ontsluiting van de Data.

 

9.11 Op de Overeenkomst zijn de ‘Open data principes’ van toepassing, tenzij partijen hier in een specifieke situatie afwijkende afspraken maken. De Open Data principes zijn te vinden op de gemeentelijke website ‘Open Data’: https://www.eindhoven.nl/stad-en-wonen/stad/open-data?search=digitale%20stad

 

Artikel 10 Wijziging Overeenkomst

10.1. De Gemeente is bevoegd om de Overeenkomst schriftelijk te wijzigen en/of aan te vullen, na overleg met en instemming van de Contractant over de gevolgen van de wijziging of aanvulling.

 

10.2 In dit kader blijven Partijen binnen de grenzen van de redelijkheid en billijkheid.

 

Artikel 11 Uitrusting en materialen

11.1 De Contractant zal voor eigen rekening en risico zorg dragen voor alle bij de uitvoering van de Overeenkomst te gebruiken - niet van de Gemeente afkomstige - materialen en uitrusting (waaronder gereedschappen), tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

 

11.2 De Contractant is verantwoordelijk en aansprakelijk voor de deugdelijkheid van de gebruikte Goederen, materialen en uitrusting en dient deze voor eigen rekening en risico te verzekeren, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

 

Artikel 12 Tijdstip van nakoming

12.1 De Contractant is van rechtswege in verzuim nadat de fatale termijn(en) of termijnen voor de uitvoering van de desbetreffende Prestaties, zoals vermeld in de Overeenkomst, zijn verstreken en de desbetreffende Prestaties niet of niet volledig zijn uitgevoerd.

 

12.2 De Contractant stelt de Gemeente schriftelijk tijdig en met opgaaf van redenen in kennis van een eventuele vertraging en de maatregelen die de Contractant zal treffen om de vertraging zoveel mogelijk te beperken.

 

Artikel 13 Toerekenbare tekortkoming

13.1 Indien één van de Partijen toerekenbaar tekort schiet in de nakoming van de Overeenkomst en/of deze algemene inkoopvoorwaarden, zal de andere Partij een aangetekend schrijven verzenden aan de tekortkomende Partij, alvorens gebruik te maken van de Partij toekomende wettelijke rechten, behoudens de gevallen waarin ingebrekestelling ingevolge het Burgerlijk Wetboek achterwege kan blijven, in welke gevallen de nalatige Partij direct in verzuim verkeert.

 

13.2 Ieder der Partijen is gerechtigd de Overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst en zonder ingebrekestelling met onmiddellijke ingang te ontbinden, indien de andere Partij in verzuim is geraakt, behoudens voor zover ontbinding - gelet op de omstandigheden van het geval, waaronder de ernst van het verzuim - in strijd zou zijn met de redelijkheid en billijkheid. Elke ontbinding geschiedt door middel van een aangetekend schrijven.

 

13.3 Er is geen sprake van enige toerekenbare tekortkoming zijdens de Gemeente indien en voor zover de publiekrechtelijke verantwoordelijkheid noopt tot het niet verstrekken van inlichtingen en gegevens respectievelijk tot het niet verlenen van de publiekrechtelijke medewerking die nodig zou kunnen zijn voor de uitvoering van de Overeenkomst.

 

Artikel 14 Niet toerekenbare tekortkoming

14.1 De Contractant kan zich jegens de Gemeente enkel op overmacht beroepen, indien de Contractant de Gemeente zo spoedig mogelijk, onder overlegging van de bewijsstukken, schriftelijk van het beroep op overmacht in kennis stelt.

 

14.2 Onder overmacht wordt in ieder geval niet verstaan: gebrek aan personeel, ziekte van personeel, stakingen die niet veroorzaakt zijn door een landelijk cao-conflict, transportproblemen, wanprestatie van een door de Contractant ingeschakelde derde, liquiditeits- c.q. solvabiliteitsproblemen aan de zijde van de Contractant.

 

Artikel 15 Aansprakelijkheid en verzekering

15.1.a Contractant is aansprakelijk voor alle Directe schade die de Gemeente lijdt als gevolg van aan de Contractant toerekenbare niet-, niet tijdige of niet-behoorlijke nakoming van de overeenkomst of van schending van enige andere contractuele of niet contractuele verplichting. De aansprakelijkheid van Contractant is beperkt tot een bedrag van maximaal 3 maal de opdrachtwaarde, met een maximum van 2,5 miljoen euro. Tenzij op grond van de proportionaliteitsbeginselen een lager maximum bedrag gewenst is en wordt overeengekomen. Ingeval van schade, veroorzaakt door opzet of grove schuld is Contractant onbeperkt aansprakelijk voor alle schade, zowel direct als indirect, die de Gemeente daardoor lijdt.

 

15.1.b De Contractant vrijwaart de Gemeente tegen eventuele aanspraken van derden ter zake van schade door deze derden geleden ten gevolge van de uitvoering door de Contractant van de Overeenkomst en het gebruik of toepassing van de geleverde Goederen of Diensten van de Contractant.

 

15.2 De Contractant zal vanaf het aangaan van de Overeenkomst adequaat verzekerd zijn voor het uitvoeren van de Overeenkomst en zal zich adequaat verzekerd houden gedurende de uitvoering van de Overeenkomst.

 

15.3 De Contractant zal het verzekerd bedrag en de polisvoorwaarden gedurende de uitvoering van de Overeenkomst niet ten nadele van de Gemeente wijzigen, tenzij de Gemeente hiervoor haar expliciete en schriftelijke toestemming heeft gegeven.

 

15.4 Eventuele verzekeringen die noodzakelijk zijn in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst en waarover de Contractant nog niet beschikt, zal de Contractant afsluiten tenminste voor de periode van de uitvoering van de Overeenkomst.

 

Artikel 16 Aansprakelijkheid/Afdracht sociale premies en belastingen

De Contractant is verantwoordelijk voor en aansprakelijk voor de nakoming van de uit de Overeenkomst voortvloeiende verplichtingen uit de belastingwetgeving en de sociale zekerheidswetgeving, waaronder begrepen verplichtingen die verband houden met het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV). De Contractant vrijwaart de Gemeente tegen alle aanspraken terzake. De Contractant zal - indien wettelijk vereist dan wel door de Gemeente wordt vereist - met een G-rekening (met ingang van 1 januari 2014 Depotstelsel) werken. Indien de Gemeente geconfronteerd wordt met een naheffing, worden deze kosten één-op-één verhaald op de Contractant.

 

Artikel 17 Boete

Onverminderd het recht op schadevergoeding en de overige wettelijke rechten voortvloeiend uit een toerekenbare tekortkoming zoals nakoming en ontbinding, kan contractueel een onmiddellijk opeisbare boete worden vastgesteld ingeval bepaalde specifieke afspraken nageleefd dienen te worden, dan wel een te behalen datum geldt die van groot belang is voor de uitvoering van de Overeenkomst

 

Artikel 18 Regeling bij (voortijdige) beëindiging Overeenkomst

18.1 Het bepaalde in de Overeenkomst of Opdracht dat naar zijn aard bestemd is om ook na het einde van de Overeenkomst of Opdracht van kracht te blijven, blijft ook daadwerkelijk na het einde van de Overeenkomst of Opdracht van kracht. Tot dergelijke verplichtingen behoren onder meer de bepalingen over de verleende rechten op Producten en op de resultaten van Diensten, vrijwaringsverplichtingen van de Opdrachtnemer, terugbetalingsregelingen van de Opdrachtnemer, geheimhouding, het toepasselijk recht en de geschillenbeslechting.

 

18.2 De Opdrachtnemer kan aan de Overeenkomst of Opdracht geen enkel recht ontlenen voor de verkrijging van een eventuele vervolgopdracht.

 

18.3 Bij voortijdige beëindiging van de Overeenkomst, op welke grond dan ook, retourneert Dienstverlener, kosteloos, onverwijld alle hem door Opdrachtgever ter hand gestelde gegevens en andere zaken (waaronder begrepen gegevens- en informatiedragers). Deze gegevens en informatie(dragers) moeten ordelijk gerangschikt, overzichtelijk en

toegankelijk voor derden ter beschikking gesteld worden aan de Gemeente.

 

18.4 Dienstverlener draagt bij voortijdige beëindiging van de Overeenkomst zorg voor een goede kennisoverdracht en doet al datgene wat redelijkerwijs noodzakelijk is opdat een nieuwe Dienstverlener een soortgelijke Opdracht ten behoeve van Opdrachtgever kan verrichten.

 

18.5 Dienstverlener verricht de in het vorige lid bedoelde werkzaamheden tegen de in de Overeenkomst bepaalde tarieven en condities of bij gebreke daarvan tegen de in het algemeen door Leverancier gehanteerde tarieven en nader overeen te komen condities.

 

Artikel 19 Toepasselijk recht en geschillen

19.1 Op deze algemene inkoopvoorwaarden en de (nadere) Overeenkomsten, alsmede op de totstandkoming en de interpretatie, is Nederlands recht van toepassing.

 

19.2 De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag (United Nations Convention on Contracts for the International Sale of Goods) wordt uitdrukkelijk uitgesloten.

 

19.3 Als er een geschil ontstaat met betrekking tot de Offerteaanvraag, de procedure zoals beschreven in de Offerteaanvraag, de totstandkoming van de Overeenkomst of de uitvoering van de Overeenkomst, dan is elk der Partijen gerechtigd om het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter in het arrondissement waar de Gemeente gevestigd is.

 

19.4 Een geschil is aanwezig indien één van beide partijen dit onder opgave van redenen schriftelijk bij aangetekende brief aan de andere Partij kenbaar maakt.

 

Financiële bepalingen

 

Artikel 20 Prijzen, meerwerk en minder werk

20.1.a Alle prijzen zijn exclusief omzetbelasting (btw) en omvatten alle kosten in verband met de nakoming door de Contractant van zijn verplichtingen, dus inclusief de kosten van reizen, transport, inklaring, verzekering, administratie, verpakking, opleiding, training en dergelijke.

 

20.1.b De prijzen zijn vast en onveranderlijk tenzij de Overeenkomst de omstandigheden vermeldt die tot prijsaanpassing kunnen leiden, alsmede de wijze bepaalt waarop de aanpassing plaatsvindt.

 

20.1.c De Contractant zal de Overeenkomst uitvoeren tegen de in zijn Offerte genoemde prijzen in Euro’s.

 

20.2 Niet redelijkerwijs in de Overeenkomst inbegrepen extra Prestaties, zijn slechts meerwerk voor zover dit uitsluitend aan de Gemeente is toe te rekenen.

 

20.3 Meerwerk zal door de Contractant slechts in behandeling worden genomen nadat de inhoud en het budget schriftelijk zijn overeengekomen met de Gemeente, op basis van een door Contractant op te stellen offerte.

 

20.4 Verrekening van meer- of minderwerk vindt plaats tegen maximaal de tarieven zoals opgenomen in de Offerte, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

 

20.5 Voor zover prijzen en tarieven van meer- of minder werk niet in de Offerte zijn opgenomen, verplicht de Contractant zich ertoe voor meerwerk en minder werk uitsluitend marktconforme tarieven aan te bieden.

 

Artikel 21 Facturering en betaling

21.1 De Contractant zal de door de Gemeente op basis van de Overeenkomst verschuldigde bedragen deugdelijk gespecificeerd aan de Gemeente in rekening brengen. Actuele informatie over de inrichting van de factuur en de wijze van indienen is te vinden op: www.eindhoven.nl/facturering . Facturering vindt conform opdrachtvertrekking en levering plaats. Facturering vindt plaats na acceptatie door de Gemeente van de verrichte Prestatie(s). Partijen kunnen schriftelijk overeenkomen, dat betaling in termijnen zal plaatsvinden. De Gemeente accepteert kredietbeperkingen van de Contractant niet.

 

21.2 Met uitzondering van meerwerk dat schriftelijk door de Gemeente is geaccordeerd, is de Gemeente niet tot andere betalingen verplicht dan de in de Overeenkomst of Opdracht vermelde prijzen, tarieven en

vergoedingen. Indien en voor zover er in een Overeenkomst of Opdracht sprake is van een vaste prijs of maximumbedrag, komt een eventuele overschrijding hiervan voor rekening en risico van de

Opdrachtnemer.

 

21.3 De Contractant hanteert een betalingstermijn van dertig dagen na de ontvangst van de factuur of zoveel langer of korter als overeengekomen tussen Partijen in de Overeenkomst. De Gemeente zal binnen de gehanteerde betalingstermijn de factuur van de Contractant betalen.

 

21.4 Indien de Goederen of Diensten niet beantwoorden aan de Overeenkomst is de Gemeente bevoegd om de betaling naar rato van de tekortkoming geheel of gedeeltelijk op te schorten.

 

Bepalingen betreffende de leveringen van goederen

 

Artikel 22 Leveringen

22.1 De Contractant levert de Goederen conform Delivered Duty Paid (DDP), volgens Incoterms 2010, zoals vastgesteld door de Internationale Kamer van Koophandel (ICC).

 

22.2 Tenzij schriftelijk een andere tijd of plaats is overeengekomen, geschiedt de Aflevering uitsluitend op Werkdagen tijdens de reguliere kantooruren van de Gemeente. De Contractant dient zijn vervoerder hiervan op de hoogte te stellen.

 

22.3 Indien de Gemeente de Goederen gemotiveerd afkeurt, zal de Contractant op zijn eigen kosten de Goederen ophalen.

 

22.4 De Goederen worden geacht te zijn goedgekeurd vanaf het moment van volledige operationele ingebruikname door de Gemeente, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen of bepaalde omstandigheden nopen tot schriftelijke goedkeuring van de Gemeente.

 

22.5 De Contractant verleent tenminste een garantie voor de Goederen van twaalf maanden vanaf het moment dat de Gemeente de Goederen heeft goedgekeurd, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. Deze garantie laat onverlet de aansprakelijkheid van de Contractant. Indien beroep wordt gedaan op de garantie is de Contractant gehouden om binnen tien werkdagen over te gaan tot herstel of vervanging. De Contractant is bij verstrijken van deze termijn zonder nadere ingebrekestelling in verzuim. Bij gebreke van behoorlijke nakoming van deze herstelverplichting en/of nakoming daarvan binnen de gestelde termijn, zomede in spoedeisende gevallen, heeft de Gemeente het recht voor rekening en risico van de Contractant het nodige te verrichten of door derden te doen verrichten. De Contractant wordt hiervan zo spoedig mogelijk schriftelijk (binnen 14 dagen) in kennis gesteld.

 

22.6 De Contractant garandeert dat voor een periode van tenminste vijf jaar of een termijn die schriftelijk is overeengekomen na Aflevering van de Goederen, onderdelen van de Goederen kunnen worden geleverd.

 

22.7 De Contractant is gehouden om alle bij de Goederen behorende gebruiksaanwijzingen en productinformatie, alsmede eventuele kwaliteitskeurmerken of -certificaten, opgesteld zoveel mogelijk in de Nederlandse taal, zonder additionele kosten, aan de Gemeente ter beschikking te stellen.

 

22.8 De Contractant zal voor zijn rekening en risico alle voorkomende gebreken aan de geleverde Goederen na Aflevering of voltooiing binnen de door de Gemeente bij eerste aanzegging gestelde redelijke termijn wegnemen door herstel of vervanging.

 

Artikel 23 Verpakking en transport

23.1 De Contractant draagt zorg voor een deugdelijke verpakking, alsmede voor een zodanige beveiliging en vervoer van de Goederen, dat deze in een goede staat de plaats van Aflevering bereiken en het lossen daar veilig kan plaatsvinden. De Contractant is verantwoordelijk voor het naleven van de Nederlandse, Europese en internationale voorschriften met betrekking tot verpakkingen.

 

23.2 De Contractant neemt alle verpakkingen kosteloos terug, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

 

Artikel 24 Milieu en gevaarlijke stoffen

24.1 De wederpartij dient voor het tot stand komen van de Overeenkomst schriftelijk te melden of de aangeboden en te leveren zaken milieugevaarlijke stoffen bevatten die vrij kunnen komen tijdens het normale gebruik, alsook bij storingen, reparaties, onderhoud of calamiteiten, het verwijderen, opslaan, storten, verplaatsen, afvoeren, dan wel bij het vernietigen aan het einde van de levensduur van de desbetreffende zaken.

 

24.2 Indien dit het geval is, dient de wederpartij bij de aflevering een duidelijke instructie te voegen met preventieve maatregelen, hoe het vrijkomen dient te worden voorkomen. Bovendien dient de wederpartij de maatregelen te vermelden die getroffen dienen te worden om de Gemeente, personeel en medewerkers van de Gemeente en derden in geval van vrijkomen tegen deze stoffen te beschermen.

 

Artikel 25 Overdracht van eigendom en risico

25.1 De eigendom van de geleverde Goederen gaat over op het moment van Aflevering, waar nodig na eventuele installatiewerkzaamheden die daarmee gepaard gaan. Het risico gaat over op de Gemeente na acceptatie van de Goederen door de Gemeente.

 

25.2. De acceptatie van de Goederen zal geschieden door middel van een schriftelijke verklaring van de Gemeente, na Aflevering en eventuele installatie van de Goederen. Indien de Gemeente de Goederen niet accepteert, geeft zij gemotiveerd aan waarom de acceptatie onthouden wordt.

 

Bepalingen betreffende het verrichten van Diensten

 

Artikel 26 Diensten

26.1 De Contractant zal de Diensten uitvoeren binnen de termijn en op de plaats zoals deze zijn opgenomen in de Overeenkomst.

 

26.2 De Contractant draagt de volledige verantwoordelijkheid voor zowel zijn eigen Prestaties, Prestaties van Personeel van Contractant alsmede Prestaties van de door de Contractant ingeschakelde derden.

 

26.3 Feitelijke uitvoering van de Diensten door de Contractant of daarmee gepaard gaande handelingen houdt niet in dat de Gemeente de Diensten zonder meer goedkeurt. De Gemeente behoudt zich het recht voor om eventuele verrichtte Diensten te keuren, controleren of niet goed te keuren.

 

26.4 De goedkeuring van de Diensten zal geschieden door middel van een schriftelijke verklaring van de Gemeente. Indien de Gemeente de Diensten niet goedkeurt, geeft zij gemotiveerd aan waarom de goedkeuring onthouden wordt.

 

Artikel 27 Personeel van Contractant

27.1 Voor zover Diensten worden verricht ten kantore en/of in de openbare ruimte van de Gemeente, zijn de Contractant, Personeel van Contractant en de door de Contractant ingeschakelde derden gehouden de vastgestelde huisregels voor dat kantoor/gebouw en/of die openbare ruimte na te leven. Alle voorwaarden en eisen die gelden voor personeel van de Contractant zijn ook van toepassing op derden, die in opdracht van de Contractant werkzaamheden verrichten voor de Gemeente.

 

27.2 De Contractant zal voor de Prestatie(s) voldoende personen inzetten met voldoende opleiding, vaardigheden en kennis van de bedrijfsvoering en organisatie van de Gemeente, om de Prestatie te verrichten.

Wanneer de hierboven genoemde personen zich bij de Gemeente bevinden, of in direct contact met de Gemeente staan, zal het personeel van de Contractant de gedragsvoorschriften van de Gemeente naleven. Hiermee zal gevolg gegeven worden aan redelijke verzoeken van de Gemeente. Indien gedurende de uitvoering van de Overeenkomst blijkt dat Personeel van Contractant niet functioneert in het belang van de goede uitvoering van de Overeenkomst en/of wegens omstandigheden zijn werkzaamheden niet kan voortzetten, dan heeft de Gemeente het recht de desbetreffende persoon door de Contractant te laten vervangen.

 

27.3 Voor de vervanging van Personeel van Contractant is voorafgaande schriftelijke toestemming vereist van de Gemeente, tenzij directe vervanging van Personeel van Contractant noodzakelijk is. In dat laatste geval kan worden volstaan met mondelinge toestemming van de Gemeente. Uitgangspunt daarbij is dat personen beschikbaar worden gesteld die een vergelijkbare deskundigheid, opleiding en ervaring hebben (conform het vereiste in de Offerteaanvraag).

 

27.4 Vervanging van Personeel van Contractant wordt op een korte termijn -doch uiterlijk binnen twee weken of zoveel korter als noodzakelijk - door de Contractant voorzien. Eventuele kosten die gepaard gaan met vervanging komen voor rekening van de Contractant.

 

27.5 De Contractant staat ervoor in dat het Personeel van Contractant gerechtigd is om in Nederland arbeid te verrichten dan wel Diensten te verrichten.

 

27.6 Het is de Contractant verboden, zonder voorafgaande uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van de Gemeente, de uitvoering van een Overeenkomst geheel of gedeeltelijk aan derden over te dragen of uit te besteden, dan wel gebruik te maken van ter beschikking gestelde of ingeleende arbeidskrachten.

 

Einde overeenkomst

 

Artikel 28 Opzegging

De Gemeente is gerechtigd de Overeenkomst op te zeggen met inachtneming van een opzegtermijn zoals bepaald in de Overeenkomst. Indien geen opzegtermijn in de Overeenkomst is opgenomen, kan de Gemeente de Overeenkomst opzeggen met inachtneming van een redelijke opzegtermijn, mede gelet op de duur van de Overeenkomst.

 

Artikel 29 Ontbinding

29.1 Ieder der Partijen heeft het recht de Overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst en zonder ingebrekestelling met onmiddellijke ingang te ontbinden, indien:

artikel 4.4 algemene inkoopvoorwaarden wordt geschonden;

artikel 7 van deze algemene inkoopvoorwaarden wordt geschonden;

de andere Partij een besluit tot ontbinding van de rechtspersoon of onderneming heeft genomen;

de zeggenschap van de andere Partij bij een ander komt te rusten dan ten tijde van het sluiten van deze Overeenkomst;

ten aanzien van de andere Partij faillissement is aangevraagd dan wel uitgesproken of, al dan niet voorlopig, surséance van betaling is aangevraagd of verleend;

de andere Partij fuseert, splitst of op enigerlei wijze (een deel van) zijn bedrijf overdraagt;

de andere Partij in een situatie van overmacht verkeert gedurende meer dan tien dagen.

 

29.2 Elke ontbinding als bedoeld in lid 1 dient terstond door middel van een aangetekend schrijven te geschieden.

 

29.3 Ingeval van ontbinding door de Gemeente als bedoeld in lid 1 is de Gemeente geen vergoeding verschuldigd aan de Contractant voor de Prestaties die niet door Contractant zijn verricht. Eventuele aan de Contractant verrichte onverschuldigde betalingen, betaalt de Contractant terug aan de Gemeente, vermeerderd met wettelijke rente vanaf de dag waarop dit is betaald.

 

Artikel 30 Vernietiging

Indien één van de Partijen zich beroept op vernietiging door middel van een buitengerechtelijke verklaring, dient dit te geschieden met een aangetekende brief.

 

Citeertitel

 

Deze voorwaarden kunnen aangehaald worden als Algemene Inkoopvoorwaarden 2020 gemeente Eindhoven (AIV 2020 gemeente Eindhoven)

 

 

Aldus vastgesteld te Eindhoven in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders, d.d. 14 april 2020.

Eindhoven, .

Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven,

,burgemeester

,secretari