Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Dinkelland

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het presidium van de raad van de gemeente Dinkelland 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDinkelland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het presidium van de raad van de gemeente Dinkelland 2010
CiteertitelReglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het presidium van de raad van de gemeente Dinkelland 2010
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet
  2. Algemene wet bestuursrecht,
  3. Reglement van Orde van de gemeenteraad, art. 5
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-03-2010Nieuwe regeling

02-02-2010

DinkellandVisie, 4 maart 2010

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het presidium van de raad van de gemeente Dinkelland

De raad van de gemeente Dinkelland;

gezien het voorstel van het presidium van 15 december 2009

gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet;

gelet op het bepaalde in artikel 5 van het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Dinkelland 2006;

besluit vast te stellen: het

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het presidium van de raad van de gemeente Dinkelland 2010

 

Artikel 1 Taken van het presidium

  • 1.

    Het presidium ondersteunt het functioneren van de raad en de algemene raadscommissie:

    • a.

      het verzamelt alle stukken en onderwerpen waarvan besluitvorming door de raad dan wel behandeling in de algemene raadscommissie wenselijk wordt geacht;

    • b.

      het draagt zorg voor de voorbereiding van de agenda’s van de raad en de algemene raadscommissie.

    • c.

      het stelt jaarlijks, bij aanvang van het kalenderjaar, het vergaderrooster voor de raad en de algemene raadscommissie vast.

  • 2.

    Het stelt de agenda’s voor de algemene raadscommissie vast en het stelt de agenda’s voor de raad voorlopig vast;

  • 3.

    Het presidium vertegenwoordigt de raad bij representatieve activiteiten.

  • 4.

    Het presidium vertegenwoordigt de raad in contacten met de pers.

Artikel 2 Samenstelling

  • 1.

    Het presidium bestaat uit de voorzitter van de raad, de voorzitters

    van de algemene raadscommissie en de griffier. De griffier of diens vervanger is adviserend lid en is in elke vergadering van het presidium aanwezig.

  • 2.

    Het voorzitterschap van het presidium wordt bekleed door de voorzitter van de raad.  Bij afwezigheid wordt hij vervangen door de eerste plaatsvervangend voorzitter van de raad.

  • 3.

    De griffier ondersteunt het presidium en woont zijn vergaderingen bij.

  • 4.

    Op voorstel van de voorzitter kan het presidium de gemeentesecretaris uitnodigen zijn vergadering bij te wonen.

  • 5.

    Het presidium kan anderen verzoeken zijn vergaderingen bij te wonen.

Artikel 3 Vergaderingen en secretariaat

  • 1.

    Het presidium vergadert in de regel eens in de twee weken volgens een tevoren vastgesteld vergaderrooster.

  • 2.

    Het presidium vergadert tussentijds als de voorzitter dit nodig oordeelt of indien twee leden hierom verzoeken.

  • 3.

    De voorzitter zendt als regel, spoedeisende gevallen uitgezonderd, tenminste drie dagen voor de vergadering een schriftelijke oproep aan de leden.

  • 4.

    De vergaderingen van het presidium zijn niet openbaar.

  • 5.

    De griffier draagt, in de vorm van een besluitenlijst, zorg voor een goede en tijdige verslaglegging van de vergaderingen.

Artikel 4 Quorum en stemmingen

  • 1.

    Het presidium mag alleen beraadslagen en besluiten als de voorzitter (of diens vervanger) en tenminste twee leden aanwezig zijn.

  • 2.

    Het presidium besluit in voorkomende gevallen bij gewone meerderheid van stemmen, waarbij elk lid één stem heeft. Bij staking van de stemmen wordt het voorstel in een volgende, voltallige, vergadering opnieuw aan de orde gesteld.

Artikel 5 Uitleg reglement

In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet, of bij twijfel omtrent de toepassing ervan beslist het presidium op voorstel van de voorzitter.

Artikel 6 Slotbepaling

Dit reglement treedt in werking op 11 maart 2010. Op dat moment vervalt het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het presidium van de raad van de gemeente Dinkelland 2006.

Aldus vastgesteld door de raad van Dinkelland op 2 februari 2010,

De griffier, De voorzitter,

Mr. O.J.R.J. Huitema, Mr. R.S. Cazemier