Organisatie | Eindhoven |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Eindhoven |
Citeertitel | Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Eindhoven |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Bijlagen 1, 2 en 3 |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-07-2017 | Nieuwe regeling | 04-07-2017 Gemeenteblad (2017, nr. 053) |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eindhoven maakt bekend, dat zij op 4 juli 2017, gelet op de artikelen 3.8, 3.9 en 3.21 van de Wet basisregistratie personen (Wet BRP), de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Eindhoven en artikel 156 van de Gemeentewet;
Eindhoven, 4 juli 2017.
Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven,
, burgemeester.
, secretaris.
Uitgegeven,
Mij bekend,
de gemeentesecretaris van Eindhoven,
Bijlage 1, behorend bij artikel 1 van de Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Eindhoven
Bijlage 2, behorend bij artikel 1 van de Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Eindhoven, tabel 1
Bijlage 2, behorend bij artikel 1 van de Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Eindhoven, tabel 2
Bijlage 3, behorend bij artikel 2 van de Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Eindhoven
Toelichting Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Eindhoven
Deze regeling vloeit voort uit de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Eindhoven. De Raad heeft hierin de nadere regeling van de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente, aan het college van burgemeester en wethouders opgedragen. Het college dient tevens aan te wijzen de werkzaamheden van gewichtig maatschappelijke belang voor de gemeente Eindhoven en de categorieën van derden die die werkzaamheden uitvoeren. Hieronder volgt voor zover nodig een nadere toelichting op de artikelen in deze regeling.
De begrippen uit de Wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van deze regeling, zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wet BRP. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene en ingezetene.
Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen (BRP), die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale door de gemeenten beheerde voorzieningen. In de loop van de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één centrale voorziening.
De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de BRP. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Eindhoven.
Een derde is elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.
Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente
Dit artikel betreft het verstrekken van gegevens uit de basisregistratie personen aan organen (sectoren of domeinen) van de gemeente. Daarbij geldt de voorwaarde dat slechts gegevens worden verstrekt die noodzakelijk zijn voor de goede vervulling van de taak van de betreffende organen. In de bijlagen is bepaald, op welke wijze, over welke personen en voor welke taken welke gegevens, worden verstrekt aan de sectoren/domeinen van onze gemeente.
Artikel 2. Verstrekkingen aan derden
De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden reeds voorzien in of krachtens de Wet BRP. Desondanks kunnen er lokale maatschappelijke belangen zijn, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is het gemeentebestuur, op grond van artikel 3.9 Wet BRP, bevoegd om door derden verrichte werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente aan te wijzen, als werkzaamheden ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt. Die gegevens mogen worden verstrekt aan nader te bepalen categorieën derden die die werkzaamheden uitvoeren.
Artikel 3 Inwerkingtreding en citeertitel
Aan de verordening is terugwerkende kracht toegekend tot en met 6 januari 2014, te weten de datum waarop de Wet BRP in werking trad, en de Wet GBA en de Verordening GBA kwamen te vervallen. Deze terugwerkende kracht is ook van toepassing op deze regeling. Hiermee wordt aan de verstrekkingen recht gedaan in de periode tussen 6 januari en de inwerkingtreding van deze regeling en alsnog een adequate grondslag geboden. Terugwerkende kracht ligt hier in voor de hand, omdat enkel daarmee de voortdurende goede uitvoering van bepaalde gemeentelijke taken gewaarborgd is en om problemen in het kader van het verstrekken van gegevens te voorkomen. Bovendien zijn de verstrekkingen een voortzetting van de bestaande praktijk (zoals deze voorheen onder de Wet GBA plaatsvond).