Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Eindhoven

Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Eindhoven

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEindhoven
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Eindhoven
CiteertitelRegeling gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Eindhoven
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp
Externe bijlageBijlagen 1, 2 en 3

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 3.8 van de Wet basisregistratie personen
  2. artikel 3.9 van de Wet basisregistratie personen
  3. artikel 3.21 van de Wet basisregistratie personen
  4. artikel 156 van de Gemeentewet
  5. Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Eindhoven
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-07-2017Nieuwe regeling

04-07-2017

Gemeenteblad (2017, nr. 053)

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Eindhoven

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eindhoven maakt bekend, dat zij op 4 juli 2017, gelet op de artikelen 3.8, 3.9 en 3.21 van de Wet basisregistratie personen (Wet BRP), de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Eindhoven en artikel 156 van de Gemeentewet;

 

heeft besloten vast te stellen de

Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Eindhoven

 

 

Artikel 1 Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente

  • 1.

    Met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Eindhoven worden verstrekt, voor zover deze organen de gegevens nodig hebben voor de uitvoering van de aan hen opgedragen taken.

  • 2.

    De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectieverstrekkingen.

  • 3.

    De organen van de gemeente Eindhoven aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlagen 1 en 2 behorende bij deze regeling.

 

Artikel 2 Aanwijzing gewichtig maatschappelijke belang en categorieën derden

  • 1.

    Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijke belang worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 3 van deze regeling.

  • 2.

    Als categorieën van derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 3 van deze regeling.

 

Artikel 3 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking na bekendmaking en werkt terug tot 6 januari 2014.

  • 2.

    Deze regeling kan worden aangehaald als “Regeling gegevensverstrekking BRP Eindhoven”.

 

 

 

 

 

Eindhoven, 4 juli 2017.

Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven,

, burgemeester.

, secretaris.

Uitgegeven,

Mij bekend,

de gemeentesecretaris van Eindhoven,

Bijlagen:

Bijlage 1, behorend bij artikel 1 van de Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Eindhoven

Bijlage 2, behorend bij artikel 1 van de Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Eindhoven, tabel 1

Bijlage 2, behorend bij artikel 1 van de Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Eindhoven, tabel 2

Bijlage 3, behorend bij artikel 2 van de Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Eindhoven

 

Toelichting Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Eindhoven

 

Algemeen

Deze regeling vloeit voort uit de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Eindhoven. De Raad heeft hierin de nadere regeling van de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente, aan het college van burgemeester en wethouders opgedragen. Het college dient tevens aan te wijzen de werkzaamheden van gewichtig maatschappelijke belang voor de gemeente Eindhoven en de categorieën van derden die die werkzaamheden uitvoeren. Hieronder volgt voor zover nodig een nadere toelichting op de artikelen in deze regeling.

 

Begripsbepalingen

De begrippen uit de Wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van deze regeling, zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wet BRP. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene en ingezetene.

 

Basisregistratie

Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen (BRP), die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale door de gemeenten beheerde voorzieningen. In de loop van de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één centrale voorziening.

 

Ingeschrevene en ingezetene

De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de BRP. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Eindhoven.

 

Derde

Een derde is elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente

Dit artikel betreft het verstrekken van gegevens uit de basisregistratie personen aan organen (sectoren of domeinen) van de gemeente. Daarbij geldt de voorwaarde dat slechts gegevens worden verstrekt die noodzakelijk zijn voor de goede vervulling van de taak van de betreffende organen. In de bijlagen is bepaald, op welke wijze, over welke personen en voor welke taken welke gegevens, worden verstrekt aan de sectoren/domeinen van onze gemeente.

 

Artikel 2. Verstrekkingen aan derden

De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden reeds voorzien in of krachtens de Wet BRP. Desondanks kunnen er lokale maatschappelijke belangen zijn, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is het gemeentebestuur, op grond van artikel 3.9 Wet BRP, bevoegd om door derden verrichte werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente aan te wijzen, als werkzaamheden ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt. Die gegevens mogen worden verstrekt aan nader te bepalen categorieën derden die die werkzaamheden uitvoeren.

 

Artikel 3 Inwerkingtreding en citeertitel

Aan de verordening is terugwerkende kracht toegekend tot en met 6 januari 2014, te weten de datum waarop de Wet BRP in werking trad, en de Wet GBA en de Verordening GBA kwamen te vervallen. Deze terugwerkende kracht is ook van toepassing op deze regeling. Hiermee wordt aan de verstrekkingen recht gedaan in de periode tussen 6 januari en de inwerkingtreding van deze regeling en alsnog een adequate grondslag geboden. Terugwerkende kracht ligt hier in voor de hand, omdat enkel daarmee de voortdurende goede uitvoering van bepaalde gemeentelijke taken gewaarborgd is en om problemen in het kader van het verstrekken van gegevens te voorkomen. Bovendien zijn de verstrekkingen een voortzetting van de bestaande praktijk (zoals deze voorheen onder de Wet GBA plaatsvond).