Organisatie | Eindhoven |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Bestuursreglement van het college van burgemeester en wethouders 2022 |
Citeertitel | Bestuursreglement van het college van burgemeester en wethouders 2022 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-10-2022 | wijzging artikel 5 en artikel 8 | 18-10-2022 | |||
28-06-2022 | 25-10-2022 | bestuur | 15-06-2022 |
De agendering is een bestuurlijke verantwoordelijkheid. Zowel de ambtelijke als de bestuurlijke organisatie kan besluitvorming in het college initiëren. De ambtelijke organisatie is verantwoordelijk voor het aanbieden van een ordentelijk dossier waarin zowel ruimte is voor de beweegredenen en (integrale) advisering vanuit de ambtelijke professionaliteit als voor de politiek-bestuurlijke context vanuit de portefeuillehouder.
Aantal en plaats van de vergaderingen.
1. Het college vergadert in de regel eenmaal per week op dinsdag vanaf 9.00 uur en zo lang als nodig is met maximaal 15.00 uur als eindtijd en verder zo vaak de voorzitter of twee wethouders dit nodig vinden.
2. Het college vergadert daarnaast vrijdags voorafgaand aan de raad vanaf 9.30 uur ter voorbereiding op de raadsvergadering.
3. De vergaderingen worden als regel gehouden in de vergaderkamer van het college in het Stadshuis.
4. De burgemeester kan besluiten dat een collegevergadering digitaal plaatsvindt.
5. Collegeleden kunnen digitaal aansluiten bij een collegevergadering indien dit vooraf met de burgemeester is afgestemd.
1. De vergaderingen worden gehouden zonder schriftelijke oproeping.
2. Indien de voorzitter een buitengewone vergadering nodig vindt, roept hij deze bijeen.
3. Indien twee of meer wethouders een buitengewone vergadering nodig vinden, verzoeken zij de voorzitter deze bijeen te roepen. Indien de voorzitter de vergadering niet binnen 48 uur belegt, zijn de verzoekers gerechtigd zelf schriftelijk een vergadering bijeen te roepen.
Voor elke vergadering wordt door de zorg van de secretaris een agenda toegezonden en wel voor een normale vergadering minstens tweemaal 24 uur van tevoren en voor een buitengewone vergadering zo spoedig mogelijk. De agenda’s van het college zijn openbaar, m.u.v. de onderwerpen waarvoor zich op grond van de Woo een weigeringsgrond voordoet.
1. Als eerste te behandelen onderwerp vermeldt de agenda de actualiteiten. De voorzitter geeft daarbij de collegeleden de gelegenheid actuele onderwerpen aan de orde te stellen om deze met elkaar te delen. Over deze onderwerpen worden geen inhoudelijk besluiten genomen. De secretaris maakt van relevante onderwerpen een kort en bondig verslag dat ter kennisname wordt rondgezonden aan de collegeleden.
2. De agenda vermeldt verder de te behandelen onderwerpen en rangschikt deze naar de verdeling van de portefeuilles; vermelding vindt plaats in de volgorde waarin de onderwerpen uit de verschillende portefeuilles volgens een vast rouleersysteem in de betrokken vergadering aan de orde zullen komen.
3. De onderwerpen worden gerangschikt als H(amer)-stuk dan wel als B(espreek)-stuk.
4. Indien een collegelid een H-stuk als B-stuk wenst te behandelen, wordt dit uiterlijk maandag voor 09.30 uur gemeld bij de voorzitter en de gemeentesecretaris inclusief de reden van de bespreking c.q. welke vragen het stuk oproept.
5. Opmerkingen/vragen bij H-stukken worden uiterlijk maandag voor 09.30 uur binnen het college gedeeld. Streven is om opmerkingen/vragen bij B-stukken maandag voor 09.30 uur binnen het college te delen.
1. De secretaris bevestigt de aanwezigheid ter vergadering door vermelding op de presentielijst in het digitale vergadersysteem (digitale presentielijst).
2. De secretaris vermeldt daarop tevens:
a. de namen van de afwezigen met vermelding van de reden van hun afwezigheid;
b. wie de vergadering slechts voor een gedeelte heeft bijgewoond en om welke redenen.
3. Indien het college digitaal vergadert of een collegelid digitaal aanwezig is, maakt de secretaris hiervan eveneens aantekening op de presentielijst in het digitale vergadersysteem (digitale presentielijst).
1. De secretaris draagt zorg voor de opstelling van de notulen van de vergadering.
a. al hetgeen de agenda bevat;
b. vermelding van de namen van de aanwezigen;
c. vermelding van de namen van de afwezigen met een korte aanduiding van de reden van hun afwezigheid;
d. indien aan artikel 56 lid 2 van de Gemeentewet toepassing is gegeven, vermelding daarvan;
e. vermelding van de niet op de agenda vermelde maar wel behandelde onderwerpen;
f. een formulering van de besluiten van het college;
g. het minderheidsstandpunt indien een of meer van de aanwezigen dat wenst of wensen.
3. De notulen worden in de eerstvolgende vergadering vastgesteld.
1. Indien geen van de leden bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.
2. Indien een lid bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt mondeling gestemd.
3. De wethouders brengen daarbij hun stem uit in de volgorde waarin zij als plaatsvervanger van de burgemeester optreden. De voorzitter stemt het laatst.
4. Indien bij een stemming de stemmen staken, wordt opnieuw gestemd.
5. Staken de stemmen andermaal over hetzelfde onderwerp, dan beslist de stem van de voorzitter.
6. De leden stemmen met de woorden "voor" of "tegen", zonder enige bijvoeging.
1. Indien het college omtrent het in de vergadering besprokene en beslotene geheimhouding oplegt, bepaalt het daarbij ook de duur van de geheimhoudingsplicht, met uitzondering van het bepaalde in artikel 55 lid 3 van de Gemeentewet.
2. In afwijking van artikel 9 van dit reglement worden van de onderwerpen waaromtrent geheimhouding is opgelegd door de secretaris afzonderlijke notulen opgemaakt, die door de secretaris worden bewaard.