Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Waddinxveen

Instellingsbesluit commissie naamgeving Waddinxveen 2015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWaddinxveen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingInstellingsbesluit commissie naamgeving Waddinxveen 2015
CiteertitelInstellingsbesluit commissie naamgeving Waddinxveen 2015
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Besluit commissie naamgeving Waddinxveen 2007.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 84 van de Gemeentewet
  2. Verordening naamgeving en nummering (adressen) Waddinxveen 2010
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-07-2022nieuwe regeling

10-03-2015

gmb-2022-287208

Tekst van de regeling

Intitulé

Instellingsbesluit commissie naamgeving Waddinxveen 2015

Burgemeester en wethouders van Waddinxveen;

 

Gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;

 

Gelet op de Verordening naamgeving en nummering (adressen) Waddinxveen 2010;

 

Overwegende dat het gewenst is dat het college wordt geadviseerd over naamgeving aan de openbare ruimte;

 

B E S L U I T E N :

 

Vast te stellen het volgende instellingsbesluit commissie naamgeving Waddinxveen 2015.

Artikel 1 De Commissie

Er is een commissie die adviseert aan het college over de naamgeving van de openbare ruimte, hierna te noemen: de Commissie.

Artikel 2 Taak

De Commissie brengt gevraagd en ongevraagd schriftelijk advies uit aan het college over:

  • a.

    de verdeling van de woonplaatsen in wijken en buurten en zo nodig aangevuld met nummers, letters of namen;

  • b.

    het toekennen van namen aan delen van de openbare ruimte en zo nodig aan gemeentelijke bouwwerken.

De Commissie houdt rekening met door het college vastgestelde beleidsregels.

Artikel 3 Samenstelling en lidmaatschap

  • 1.

    Binnen de commissie worden door het college de volgende leden (niet zijnde raadsleden of fractievolgers) benoemd:

    • a.

      de streekarchivaris dan wel een vertegenwoordiger van het Streekarchief Midden-Holland;

    • b.

      een vertegenwoordiger van het Historisch Genootschap Waddinxveen;

    • c.

      de wijkregisseur;

    • d.

      de beheerder van Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG).

  • 2.

    Het lid dat de hoedanigheid verliest op grond waarvan het lid is van de Commissie, treedt op dat moment af als commissielid.

  • 3.

    De leden kunnen tussentijds ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan de voorzitter van de Commissie, die maatregelen treft om in de vacature te voorzien.

  • 4.

    De leden worden voor de duur van 5 jaar benoemd.

Artikel 4 De voorzitter

De Commissie benoemt de beheerder van de Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG) als voorzitter. Indien noodzakelijk benoemt de Commissie uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter.

Artikel 5 De secretaris

  • 1.

    Het college wijst de ambtelijk secretaris en de plaatsvervangend ambtelijk secretaris van de Commissie aan.

  • 2.

    De secretaris is geen lid van de Commissie.

  • 3.

    De secretaris dient de Commissie desgevraagd van advies.

Artikel 6 Tekenen van stukken

De stukken van de Commissie worden ondertekend door de voorzitter.

Artikel 7 Deskundigen

De voorzitter is bevoegd ambtenaren en andere deskundigen uit te nodigen tot het deelnemen aan de vergaderingen van de Commissie.

Artikel 8 Werkwijze

  • 1.

    De Commissie komt bijeen:

    • a.

      wanneer de voorzitter dit nodig acht;

    • b.

      op verzoek van het college.

  • 2.

    De voorzitter roept de leden schriftelijk op voor de vergadering, onder opgaaf van de punten die zullen worden behandeld. De agenda en vergaderstukken worden twee weken voor de vergadering aan de leden toegezonden.

  • 3.

    De Commissie vergadert slechts als tenminste drie leden, onder wie de voorzitter of de plaatsvervangend voorzitter, aanwezig zijn. Wanneer het vereiste aantal leden niet aanwezig is, belegt de voorzitter binnen één week een nieuwe vergadering en stelt de leden daarvan direct schriftelijk in kennis. In deze laatste vergadering kunnen adviezen worden samengesteld ongeacht het aantal aanwezige leden.

  • 4.

    Besluiten van de Commissie worden genomen bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken, beslist de voorzitter.

  • 5.

    De Commissie vergadert en adviseert in het openbaar.

  • 6.

    Het advies van de Commissie aan het college bevat voor zover relevant de zienswijzen van de leden van de Commissie.

Artikel 9 Slotbepalingen

  • 1.

    In gevallen waarin dit besluit niet voorziet, beslist de voorzitter.

  • 2.

    Het Besluit commissie naamgeving Waddinxveen 2007 wordt ingetrokken.

  • 3.

    Dit besluit wordt aangehaald als het Instellingsbesluit commissie naamgeving Waddinxveen 2015.

  • 4.

    Het besluit treedt in werking met ingang van de dag na die van de bekendmaking.

Waddinxveen, 10 maart 2015

Burgemeester en wethouders voornoemd,

De secretaris,

(A. Blomme)

de burgemeester,

(drs H.P.L. Cremers)

Toelichting

Toelichting op het Instellingsbesluit commissie naamgeving Waddinxveen 2015

 

  • 1.

    Algemeen

Namen toekennen aan delen van de openbare ruimte is om verschillende redenen van belang. Zo maakt de indeling van een gemeente in straten het mogelijk dat enerzijds burgers en anderzijds dienstverlenende instanties als politie, brandweer, ambulance en posterijen zich snel kunnen oriënteren in een gemeente. Ook is de indeling van een gemeente in straten voor de gemeente zelf van belang. In vrijwel alle gemeentelijke registraties komen immers namen voor en wordt gesorteerd op de alfanumerieke volgorde van namen.

 

Namen voor de openbare ruimte ontstaan echter niet zomaar. Namen moeten immers worden toegekend; er moeten namen worden bedacht. Daarbij dienen deze namen aan allerlei eisen te voldoen. Zo moeten de namen bijvoorbeeld bruikbaar zijn in de spreektaal en uniek in de desbetreffende gemeente. Ook is een bepaalde systematiek bij het geven van namen onontbeerlijk. Gelet op het belang van goede naamgeving en de ingewikkeldheid daarvan verdient het aanbeveling de naamgeving op te dragen aan een gemeentelijke commissie en wel de commissie naamgeving.

 

De commissie is gehouden aan de beleidsregels die het college ten aanzien van de naamgeving en nummering heeft vastgesteld.

 

Conform artikel 6 lid 1 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen (BAG) is de gemeenteraad bevoegd tot het vaststellen van openbare ruimten. Deze bevoegdheid is middels de Verordening naamgeving en nummering (adressen) Waddinxveen 2010 gedelegeerd naar het college van burgemeester en wethouders.

 

Op basis van artikel 84 van de Gemeentewet kan het college de commissie naamgeving instellen, die het college ten behoeve van deze taak adviseert. De commissie naamgeving kan naar eigen inzicht en op basis van de eerder door het college vastgestelde beleidsregels namen bedenken voor delen van de openbare ruimte. Op dit gebied bestaan immers geen voorschriften of richtlijnen van hogere overheden.

 

  • 2.

    Artikelsgewijze toelichting

Artikel 2

 

De commissie naamgeving geeft niet alleen namen aan woonplaatsen, wijken en buurten. Ook het toekennen van namen aan delen van de openbare ruimte en zonodig aan gemeentelijke bouwwerken behoort tot haar taak

 

Artikel 3

 

De commissie adviseert het college van B&W. In de huidige situatie is een wethouder lid van de commissie naamgeving. Dit brengt de onafhankelijkheid en objectiviteit van de commissie direct in gevaar. Daarom wordt geadviseerd om af te zien van het lidmaatschap van een collegelid binnen de commissie.

 

De wijkregisseur wordt toegevoegd als lid van de commissie in zijn/haar rol als bewonersvertegenwoordiger en ter bevordering van de samenwerking tussen de gemeente en de inwoners van de gemeente Waddinxveen.

 

Artikel 4

 

De beheerder van de Basisregistraties adressen en gebouwen (BAG) van de gemeente Waddinxveen is conform de wet Basisregistraties adressen en gebouwen gebaat bij een tijdige registratie van vastgestelde openbare ruimten in de authentieke adressenregistratie en wordt daarom aangewezen als voorzitter van de Commissie.

 

Artikel 5

 

De secretaris en de plaatsvervangend secretaris worden aangewezen door het college. Zij zijn geen lid van de Commissie. Het verdient aanbeveling dat deze personen uit het ambtelijk apparaat (bij voorkeur uit het bestuurssecretariaat) afkomstig zijn. Zodoende kan een deskundige worden aangewezen voor de functie van secretaris en die van plaatsvervangend secretaris. Ook van de plaatsvervangend secretaris wordt immers verwacht dat hij/zij de commissie desgevraagd van advies dient.

 

Artikel 7

 

Indien de secretaris en plaatsvervangend secretaris afkomstig zijn uit het ambtelijk apparaat, is doorgaans al zoveel deskundigheid in de commissievergaderingen bijeengebracht dat het uitnodigen van andere deskundigen kan worden beperkt.

 

Artikel 8

 

De commissie wordt in ieder geval door de voorzitter of op verzoek van het college bijeengeroepen wanneer nieuwe namen moeten worden toegekend of namen moeten worden herzien. Herziening van namen kan onder andere wenselijk zijn als gevolg van een gewijzigde verkeerssituatie, waardoor de bestaande naamgeving of de vindbaarheid van panden bemoeilijkt is.