Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Roosendaal

Subsidieregeling Samenwerken aan herstel 2023 tot en met 2025

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRoosendaal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling Samenwerken aan herstel 2023 tot en met 2025
CiteertitelSubsidieregeling Samenwerken aan herstel 2023 tot en met 2025
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR285104/1

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-07-2022Nieuwe regeling

21-06-2022

gmb-2022-287203

548612

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling Samenwerken aan herstel 2023 tot en met 2025

Burgemeester en wethouders van de gemeente Roosendaal;

 

gelet op artikel 2, eerste lid, onder h, en tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Roosendaal;

 

BESLUITEN

 

vast te stellen de Subsidieregeling Samenwerken aan herstel 2023 tot en met 2025

 

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

  • a.

    jaarlijkse subsidie: subsidie die per (boek)jaar of voor een bepaald aantal boekjaren aan een organisatie voor een periode van maximaal vier jaar wordt verstrekt;

  • b.

    penvoerder: de door het samenwerkingsverband aangewezen penvoerende persoon of organisatie die deelneemt aan het samenwerkingsverband;

  • c.

    samenwerkingsverband: een verband zonder rechtspersoonlijkheid dat is opgericht ten behoeve van de uitvoering van activiteiten, blijkend uit een daartoe vastgestelde overeenkomst;

  • d.

    doelgroep: inwoners van de gemeente Roosendaal die een psychische kwetsbaarheid (hebben) ervaren en baat hebben bij contact met ervaringsdeskundigen om te werken aan herstel, eigenwaarde en eigen regie;

  • e.

    ervaringsdeskundige: iemand die op basis van persoonlijke en collectieve ervaringskennis de doelgroep kan ondersteunen in het herstelproces;

  • f.

    sociale inclusie: meedoen en erbij horen;

  • g.

    participatie: meedoen in de samenleving via arbeid, dagbesteding, onderwijs en/of vrijwilligerswerk;

  • h.

    VOG-verklaring: Verklaring omtrent het Gedrag.

 

Artikel 2 Doelstelling subsidieregeling

Doelstelling van de regeling is te bevorderen dat door middel van ervaringsdeskundigheid (psychisch) kwetsbare inwoners werken aan herstel, eigenwaarde en eigen regie om de verbinding met de samenleving te herstellen.

 

Hierbij is het hoofddoel het bevorderen van de zelfredzaamheid en eigen regie van inwoners.

 

Onderliggende subdoelen zijn:

  • -

    aandacht voor inwoners die het meest kwetsbaar zijn;

  • -

    bijdragen aan eigen kracht, zelfwaarde en vaardigheden;

  • -

    stimuleren van participatie en sociale inclusie;

  • -

    inwoners voelen zich onderdeel van een netwerk.

Artikel 3 Activiteiten die voor een jaarlijkse subsidie in aanmerking komen

Activiteiten die voor een jaarlijkse subsidie in aanmerking komen, moeten aantoonbaar bijdragen aan de in artikel 2 benoemde doelstelling van deze regeling en de subdoelen.

 

Activiteiten die hieraan bijdragen:

  • 1.

    Het bieden van (herstelgerichte) trainingen en workshops aan de doelgroep

  • Aantoonbare/meetbare bijdrage aan de doelstelling: het bevorderen van de zelfredzaamheid en eigen regie van inwoners, bijdragen aan eigen kracht, zelfwaarde en vaardigheden, stimuleren van participatie en sociale inclusie.

 

  • 2.

    Het bieden van een inloopvoorziening met ervaringsdeskundigen voor de doelgroep

  • Aantoonbare/meetbare bijdrage aan de doelstelling: aandacht voor inwoners die het meest kwetsbaar zijn, stimuleren van participatie en sociale inclusie, inwoners voelen zich onderdeel van een netwerk.

 

  • 3.

    Het bieden van ondersteuning door ervaringsdeskundigen bij het maken van een Crisiskaart door de doelgroep

  • Aantoonbare/meetbare bijdrage aan de doelstelling: het bevorderen van de zelfredzaamheid en eigen regie van inwoners, aandacht voor inwoners die het meest kwetsbaar zijn.

Artikel 4 Voorwaarden aan de aanvrager

Organisaties die voor subsidie in aanmerking komen voldoen aan de volgende vereisten

  • 1.

    Subsidie kan uitsluitend worden aangevraagd door:

    • a.

      non-profit organisaties;

    • b.

      samenwerkingsverbanden.

  • Indien sprake is van een samenwerkingsverband dient de penvoerder de aanvraag in.

  • 2.

    Aanvrager is in staat vanaf de start van het subsidiejaar alle onder artikel 3 genoemde activiteiten uit te voeren.

  • 3.

    Aanvrager is in staat inzicht te geven in de meetbare effecten van de uitgevoerde activiteiten.

  • 4.

    Aanvrager heeft gekwalificeerd personeel met kennis en kunde ten aanzien van de activiteiten en de doelgroep.

  • 5.

    Aanvrager zorgt ervoor in bezit te zijn van VOG-verklaringen van het personeel en/of vrijwilligers voor de uitvoering van de activiteiten.

Artikel 5 Voorwaarden aan de aanvraag

De subsidieaanvraag voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • 1.

    De subsidieaanvraag gaat vergezeld van een activiteitenplan waarin in ieder geval een omschrijving en/of beschrijving van het volgende is vermeld:

    • a.

      de wijze waarop is voldaan aan de voorwaarden van artikel 3 en 4;

    • b.

      de wijze waarop de activiteiten bijdragen aan het realiseren van de in artikel 2 genoemde doelstelling;

    • c.

      de wijze waarop de aanvrager de doelgroep wil bereiken;

    • d.

      de wijze waarop u de effecten van uw activiteiten/diensten wil meten en rapporteren;

    • e.

      de onderlinge samenhang tussen de activiteiten indien sprake is van een samenwerkingsverband;

    • f.

      de wijze waarop wordt samengewerkt en afgestemd met het gebiedsnetwerk, andere laagdrempelige inloopvoorzieningen en andere organisaties actief binnen de gemeente Roosendaal;

    • g.

      de mate waarin het aanbod vernieuwend is en aansluit bij de behoefte van de doelgroep.

  • 2.

    De aanvraag gaat vergezeld van een sluitende begroting conform verplicht format.

Artikel 6 Subsidiabele kosten

  • 1.

    Het subsidiebedrag is gebaseerd op de noodzakelijke en werkelijke kosten. Subsidiabele kosten zijn:

    • a.

      kosten voor personeel;

    • b.

      kosten voor deskundigheidsbevordering/opleiding vrijwilligers/personeel;

    • c.

      kosten begeleiding/coördinatie vrijwilligers/ervaringsdeskundigen;

    • d.

      kosten voor het geven en ontwikkelen van trainingen en workshops;

    • e.

      kosten voor bedrijfsvoering, zoals huur-, software-, licentie- en communicatiekosten.

  • 2.

    Niet-subsidiabele kosten zijn in ieder geval:

    • a.

      de kosten voor consumpties.

Artikel 7 Maximaal subsidiebedrag per aanvraag/aanvrager

De aan te vragen subsidie bedraagt maximaal € 420.000.

Artikel 8 Subsidieplafond

  • 1.

    Het subsidieplafond bedraagt:

    • a.

      voor het jaar 2023 € 140.000

    • b.

      voor het jaar 2024 € 140.000

    • c.

      voor het jaar 2025 € 140.000

  • 2.

    Het subsidieplafond kan worden verhoogd met een indexering voor meerjarig beschikte subsidies.

Artikel 9 Beoordeling subsidieaanvraag

  • 1.

    Tijdige en volledige subsidieaanvragen die voldoen aan de voorwaarden van de artikelen 4 en 5 worden inhoudelijk beoordeeld aan de hand van de volgende criteria.

    • a.

      Kwaliteit van de dienstverlening:

      • de mate van kennis en kunde van de organisatie ten aanzien van de activiteiten en de doelgroep;

      • de wijze waarop het effect van de activiteiten wordt gemeten en gerapporteerd.

    • b.

      Aansluiten bij beoogde doelstellingen:

      • de mate waarin de activiteiten bijdragen aan het realiseren van de doelstelling genoemd in artikel 2;

      • de mate waarin de doelgroep bereikt wordt.

    • c.

      Inzet van ervaringsdeskundigen en vrijwilligers:

      • de mate waarin en hoe gebruik wordt gemaakt van de inzet van ervaringsdeskundigen;

      • de mate waarin en hoe gebruik wordt gemaakt van vrijwilligers.

    • d.

      Samenwerking met andere organisaties:

      • de wijze waarop wordt samengewerkt en afgestemd met het gebiedsnetwerk, andere laagdrempelige inloopvoorzieningen en andere organisaties actief binnen de gemeente Roosendaal.

    • e.

      Vernieuwend aanbod en aansluiting bij de doelgroep:

      • de mate waarin het aanbod vernieuwend is en aansluit bij de behoefte van de doelgroep.

  • 2.

    Aan de in het eerste lid vermelde criteria wordt een score toegekend met toepassing van een wegingsfactor zoals vermeld op het bijgevoegde vastgestelde beoordelingsformulier. Dit beoordelingsformulier maakt onderdeel uit van deze subsidieregeling.

  • 3.

    De subsidieaanvragen worden na een onderlinge vergelijking gerangschikt, waarna subsidie wordt verstrekt aan de aanvrager die als eerste in de rangschikking is geplaatst.

Artikel 10 Besluitvorming

De besluitvorming op de aanvragen op grond van deze subsidieregeling geschiedt volgens de volgende procedure.

  • 1.

    Het college stelt een onafhankelijk adviescommissie in, bestaande uit drie personen.

  • 2.

    Het college stelt instructies vast voor de samenstelling en werkwijze van deze commissie.

  • 3.

    De commissie beoordeelt alle aanvragen die tijdig en volledig zijn en voldoen aan de voorwaarden van de artikelen 4 en 5 op grond van de in artikel 9, eerste lid, vermelde criteria.

  • 4.

    Ieder commissielid vult individueel per aanvrager een beoordelingsformulier in.

  • 5.

    De commissie stelt de totaalscores per aanvraag vast en rangschikt vervolgens de aanvragen op grond van artikel 9, derde lid.

  • 6.

    De commissie brengt advies uit aan het college over de afhandeling van de ingediende aanvragen.

  • 7.

    Het college besluit tot afwijzing en verlening van de aangevraagde subsidies.

  • 8.

    De subsidie wordt verleend voor de periode van drie jaar.

  • 9.

    Indien sprake is van een samenwerkingsverband verstuurt het college de beschikking aan de penvoerder.

Artikel 11 Samenloop van subsidies

De aanvraag voor subsidie wordt afgewezen indien voor de activiteiten, als bedoeld in artikel 3, op grond van andere nadere regels subsidie is of wordt aangevraagd.

Artikel 12 Verplichtingen

  • 1.

    De subsidieontvanger is verplicht:

    • a.

      de activiteiten uit te voeren overeenkomstig de bij de subsidieaanvraag verstrekte gegevens;

    • b.

      zorg te dragen voor de lokale zichtbaarheid, bekendheid en bereikbaarheid van de organisatie of het samenwerkingsverband en het activiteitenaanbod;

    • c.

      flexibel in te spelen op maatschappelijke ontwikkelingen binnen de gemeente Roosendaal;

    • d.

      de activiteiten kosteloos aan te bieden aan de doelgroep, met uitzondering van eventuele kosten voor consumpties.

  • 2.

    Indien sprake is van een samenwerkingsverband is de penvoerder verantwoordelijk voor het afleggen van rekening en verantwoording.

Artikel 13 Inwerkingtreding

Deze subsidieregeling treedt in werking op 1 juli 2022.

 

 

 

Aldus besloten door burgemeester en wethouders van Roosendaal op 21 juni 2022,

de secretaris, de burgemeester,

Bijlage: Beoordelingsformulier subsidieregeling Samenwerken aan herstel 2023 tot en met 2025