Organisatie | Roosendaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Citymarketing 2023 tot en met 2024 |
Citeertitel | Subsidieregeling Citymarketing 2023 tot en met 2024 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Geen
Algemene Subsidieverordening Roosendaal
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2022 | Nieuwe regeling | 21-06-2022 |
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
merkstrategie en – beheer: Een merkstrategie (branding) is een langetermijnplan om een reeks langetermijndoelen te bereiken die uiteindelijk resulteren in herkenning van en voorkeur voor de gemeente Roosendaal door een aantal doelgroepen. Een merkstrategie is meer dan een combinatie van een logo en een aantrekkelijke website. Het gaat ook over merkbekendheid, de merkwaarde en het merksentiment.
Artikel 2 Doelstelling subsidieregeling
Doelstelling van de regeling is te bevorderen dat Roosendaal een 100.000+ gemeente wordt, door meer mensen en bedrijven te laten kiezen voor Roosendaal. Citymarketing is het structureel, gedurende lange termijn vermarkten van Roosendaal om deze duurzaam te profileren en te positioneren.
Citymarketing is geen doel op zich, maar een middel om de volgende vier subdoelen te bereiken:
Artikel 3 Activiteiten die voor een jaarlijkse subsidie in aanmerking komen
Activiteiten die voor een jaarlijkse subsidie in aanmerking komen, moeten aantoonbaar bijdragen aan de doelstelling van deze regeling en de subdoelen.
De activiteiten die in aanmerking komen voor een jaarlijkse subsidie worden hieronder opgesomd per subdoel, aangevuld met een algemeen management citymarketing.
Algemeen management citymarketing
Meer bezoekers in Roosendaal, die meer besteden in stad en dorp (Leisurestad van formaat)
Evenementensubsidies blijven de bevoegdheid van de gemeente Roosendaal.
Meer trotse en betrokken bewoners in Roosendaal (Aantrekkelijk leefklimaat)
Meer vernieuwende ondernemers binnen het MKB (Ruimte voor ondernemers)
Meer studenten kiezen voor een vervolgopleiding in Roosendaal en lopen stage in een Roosendaals bedrijf (Behouden en aantrekken van talent)
De bovenstaande subdoelen worden met behulp van de volgende indicatoren gemeten:
Artikel 8 Beoordeling subsidieaanvraag
De aanvrager komt voor subsidie in aanmerking als de aanvraag voldoet aan de voorwaarden voor subsidieverlening zoals vermeld in deze subsidieregeling en er geen redenen zijn de subsidie te weigeren op grond van de artikelen 4:25, tweede lid, 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 8 van de Algemene subsidieverordening Roosendaal.
De besluitvorming op de aanvraag op grond van deze subsidieregeling geschiedt volgens de volgende procedure.
Artikel 10 Samenloop van subsidies
De aanvraag voor subsidie wordt afgewezen indien voor de activiteiten, als bedoeld in artikel 3, op grond van andere nadere regels subsidie is of wordt aangevraagd.
Aldus besloten door burgemeester en wethouders van Roosendaal op 21 juni 2022,
de secretaris, de burgemeester,
Toelichting citymarketing 2023 tot en met 2024
In 2016 concludeerde de gemeente Roosendaal dat het ontbreken van een heldere positionering en een overkoepelende citymarketingstrategie leidde tot versnippering en een minder krachtig imago van de stad. De gemeenteraad ging in maart 2018 akkoord met het merk- en organisatieplan voor Roosendaal Citymarketing. De stichting Roosendaal Citymarketing werd opgericht en is met dit plan aan de slag gegaan, in een nauwe samenwerking met de VVV. Inmiddels heeft deze samenwerking geleid tot een intentieverklaring (9 november 2021) van beide organisaties om per 1 januari 2023 de activiteiten van de VVV, met bijhorende bevoegd- en verantwoordelijkheden, over te dragen aan de stichting Roosendaal Citymarketing. Daarbij geldt het strategische plan Citymarketing, zoals aan de gemeenteraad gepresenteerd op 16 december 2020, als uitgangspunt. Dit plan vormt het antwoord op de door de Raad op 16 januari 2020 unaniem aangenomen motie ‘Versterking citymarketingstrategie Roosendaal’.
Aanvrager geeft inzicht in de indicatoren. In de aanvraag wordt opgenomen hoe de indicatoren gemeten worden en naar welke resultaten en worden nagestreefd.
De resultaten van de gemeten indicatoren geven inzicht in de status van het behalen van de subdoelen en kunnen aanleiding zijn om de uit te voeren activiteiten bij te sturen.