Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Roosendaal

Subsidieregeling Citymarketing 2023 tot en met 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRoosendaal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling Citymarketing 2023 tot en met 2024
CiteertitelSubsidieregeling Citymarketing 2023 tot en met 2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene Subsidieverordening Roosendaal

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-07-2022Nieuwe regeling

21-06-2022

gmb-2022-287184

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling Citymarketing 2023 tot en met 2024

Burgemeester en wethouders van de gemeente Roosendaal;

 

gelet op artikel 2, eerste lid, onder h, en tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Roosendaal;

 

BESLUITEN

 

vast te stellen de Subsidieregeling Citymarketing 2023 tot en met 2024

 

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

  • a.

    citymarketing: het structureel, gedurende lange termijn vermarkten van Roosendaal om deze duurzaam te profileren en te positioneren;

  • b.

    jaarlijkse subsidie: subsidie die per (boek)jaar of voor een bepaald aantal boekjaren aan een organisatie voor een periode van maximaal vier jaar wordt verstrekt;

  • c.

    merkstrategie en – beheer: Een merkstrategie (branding) is een langetermijnplan om een reeks langetermijndoelen te bereiken die uiteindelijk resulteren in herkenning van en voorkeur voor de gemeente Roosendaal door een aantal doelgroepen. Een merkstrategie is meer dan een combinatie van een logo en een aantrekkelijke website. Het gaat ook over merkbekendheid, de merkwaarde en het merksentiment.

Artikel 2 Doelstelling subsidieregeling

Doelstelling van de regeling is te bevorderen dat Roosendaal een 100.000+ gemeente wordt, door meer mensen en bedrijven te laten kiezen voor Roosendaal. Citymarketing is het structureel, gedurende lange termijn vermarkten van Roosendaal om deze duurzaam te profileren en te positioneren.

 

Citymarketing is geen doel op zich, maar een middel om de volgende vier subdoelen te bereiken:

  • meer bezoekers in Roosendaal, die meer besteden in stad en dorpen;

  • meer trotse en betrokken bewoners in Roosendaal;

  • meer vernieuwende ondernemers binnen het MKB;

  • meer studenten kiezen voor een vervolgopleiding in Roosendaal en lopen stage in een Roosendaals bedrijf.

Artikel 3 Activiteiten die voor een jaarlijkse subsidie in aanmerking komen

Activiteiten die voor een jaarlijkse subsidie in aanmerking komen, moeten aantoonbaar bijdragen aan de doelstelling van deze regeling en de subdoelen.

 

De activiteiten die in aanmerking komen voor een jaarlijkse subsidie worden hieronder opgesomd per subdoel, aangevuld met een algemeen management citymarketing.

 

Algemeen management citymarketing

  • a.

    Merkstrategie en – beheer

  • b.

    Onderzoek en monitoring

  • c.

    Corporate communicatie en management stichting

  • d.

    Contractmanagement

 

Meer bezoekers in Roosendaal, die meer besteden in stad en dorp (Leisurestad van formaat)

  • a.

    Promotie van de gemeente Roosendaal, zowel online als fysiek

  • b.

    Evenementencoördinatie en –promotie (incl. Uitagenda)

  • c.

    Ontwikkeling toeristische routes, arrangementen en excursies

  • d.

    Informatieverstrekking over toeristisch-recreatieve bestemmingen

  • e.

    Loket outdoor reclame

  • f.

    Stadswinkel/brandstore

  • g.

    Promotie publieksacties ondernemingsorganisaties

 

Evenementensubsidies blijven de bevoegdheid van de gemeente Roosendaal.

 

Meer trotse en betrokken bewoners in Roosendaal (Aantrekkelijk leefklimaat)

  • a.

    Welkomstpakket nieuwe inwoners

  • b.

    Ruimtelijke en sociale ontwikkelingen in stad en dorp in de etalage zetten

  • c.

    Trotse inwoners podium bieden (ambassadeurs)

 

Meer vernieuwende ondernemers binnen het MKB (Ruimte voor ondernemers)

  • a.

    Ondernemersverhalen in de etalage zetten

  • b.

    Ondersteunen evenementen gericht op innovatie

  • c.

    Roosendaal als vestigingsplaats promoten

 

Meer studenten kiezen voor een vervolgopleiding in Roosendaal en lopen stage in een Roosendaals bedrijf (Behouden en aantrekken van talent)

  • a.

    Promotie opleidingen in Roosendaal en studentenintroductie

  • b.

    Promotie stagemarkten

  • c.

    Studenten en hun activiteiten in de etalage zetten

 

De bovenstaande subdoelen worden met behulp van de volgende indicatoren gemeten:

  • imago-onderzoek bij bewoners algemeen en bij de gedefinieerde doelgroepen;

  • bezoekersaantallen evenementen;

  • bereik van de uitgevoerde campagnes;

  • bezoekersaantallen stadswinkel en VVVi punten;

  • aantal bezoekers op de diverse digitale kanalen;

  • aanmeldingen nieuwsbrief corporate website (www.roosendaalcitymarketing.nl);

  • aantal studenten in Roosendaal.

Artikel 4 Voorwaarden aan de aanvrager

  • 1.

    Subsidie kan uitsluitend worden aangevraagd door Stichting Citymarketingbureau Roosendaal.

  • 2.

    Aanvrager is in staat vanaf de start van het subsidiejaar alle onder artikel 3 genoemde activiteiten uit te voeren.

  • 3.

    Aanvrager is in staat inzicht te geven in de meetbare effecten van de uitgevoerde activiteiten.

  • 4.

    Aanvrager heeft gekwalificeerd personeel met kennis en kunde ten aanzien van de activiteiten en de doelgroep.

  • 5.

    Aanvrager zorgt ervoor in bezit te zijn van VOG-verklaringen van het personeel en/of vrijwilligers voor de uitvoering van de activiteiten.

Artikel 5 Voorwaarden aan de aanvraag

De subsidieaanvraag voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • 1.

    De subsidieaanvraag gaat vergezeld van een activiteitenplan waarin in ieder geval een omschrijving en/of beschrijving van het volgende is vermeld:

    • a.

      de wijze waarop is voldaan aan de voorwaarden van artikel 3 en 4;

    • b.

      de wijze waarop de activiteiten bijdragen aan het realiseren van de in artikel 2 genoemde doelstelling;

    • c.

      de wijze waarop de aanvrager de doelgroep wil bereiken;

    • d.

      de wijze waarop u de effecten van uw activiteiten/diensten wil meten en rapporteren;

    • e.

      de wijze waarop wordt samengewerkt en afgestemd met andere organisaties binnen de gemeente Roosendaal;

    • f.

      de mate waarin de beschikbare middelen effectief en efficiënt worden ingezet, waarbij aandacht wordt besteed aan kosteneffectiviteit;

    • g.

      de mate waarin het aanbod vernieuwend is;

  • 2.

    De aanvraag gaat vergezeld van een sluitende begroting conform verplicht format.

Artikel 6 Subsidiabele kosten

Het subsidiebedrag is gebaseerd op de noodzakelijke en werkelijke kosten.

Artikel 7 Subsidieplafond

  • 1.

    Het subsidieplafond (excl. btw) bedraagt:

    • a.

      voor het jaar 2023 € 620.000

    • b.

      voor het jaar 2024 € 620.000

  • 2.

    Het subsidieplafond kan worden verhoogd met een indexering.

Artikel 8 Beoordeling subsidieaanvraag

De aanvrager komt voor subsidie in aanmerking als de aanvraag voldoet aan de voorwaarden voor subsidieverlening zoals vermeld in deze subsidieregeling en er geen redenen zijn de subsidie te weigeren op grond van de artikelen 4:25, tweede lid, 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 8 van de Algemene subsidieverordening Roosendaal.

Artikel 9 Besluitvorming

De besluitvorming op de aanvraag op grond van deze subsidieregeling geschiedt volgens de volgende procedure.

  • 1.

    Het college besluit tot afwijzing en verlening van de aangevraagde subsidies.

  • 2.

    De subsidie wordt verleend voor de periode van twee jaar.

Artikel 10 Samenloop van subsidies

De aanvraag voor subsidie wordt afgewezen indien voor de activiteiten, als bedoeld in artikel 3, op grond van andere nadere regels subsidie is of wordt aangevraagd.

Artikel 11 Verplichtingen

  • 1.

    De subsidieontvanger is verplicht:

    • a.

      de activiteiten uit te voeren overeenkomstig de bij de subsidieaanvraag verstrekte gegevens;

    • b.

      zorg te dragen voor de lokale zichtbaarheid, bekendheid en bereikbaarheid van de organisatie of het samenwerkingsverband en het activiteitenaanbod;

    • c.

      flexibel in te spelen op maatschappelijke ontwikkelingen binnen de gemeente Roosendaal.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Deze subsidieregeling treedt in werking op 1 juli 2022

 

 

 

 

Aldus besloten door burgemeester en wethouders van Roosendaal op 21 juni 2022,

de secretaris, de burgemeester,

Toelichting citymarketing 2023 tot en met 2024

 

Algemeen beleidsuitgangspunt

 

In 2016 concludeerde de gemeente Roosendaal dat het ontbreken van een heldere positionering en een overkoepelende citymarketingstrategie leidde tot versnippering en een minder krachtig imago van de stad. De gemeenteraad ging in maart 2018 akkoord met het merk- en organisatieplan voor Roosendaal Citymarketing. De stichting Roosendaal Citymarketing werd opgericht en is met dit plan aan de slag gegaan, in een nauwe samenwerking met de VVV. Inmiddels heeft deze samenwerking geleid tot een intentieverklaring (9 november 2021) van beide organisaties om per 1 januari 2023 de activiteiten van de VVV, met bijhorende bevoegd- en verantwoordelijkheden, over te dragen aan de stichting Roosendaal Citymarketing. Daarbij geldt het strategische plan Citymarketing, zoals aan de gemeenteraad gepresenteerd op 16 december 2020, als uitgangspunt. Dit plan vormt het antwoord op de door de Raad op 16 januari 2020 unaniem aangenomen motie ‘Versterking citymarketingstrategie Roosendaal’.

 

Artikel 3

Aanvrager geeft inzicht in de indicatoren. In de aanvraag wordt opgenomen hoe de indicatoren gemeten worden en naar welke resultaten en worden nagestreefd.

 

De resultaten van de gemeten indicatoren geven inzicht in de status van het behalen van de subdoelen en kunnen aanleiding zijn om de uit te voeren activiteiten bij te sturen.