Organisatie | Zaanstad |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening cliëntenparticipatie Zaanstad 2022 |
Citeertitel | Verordening cliëntenparticipatie Zaanstad 2022 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-06-2022 | Nieuwe regeling | 16-06-2022 | 2022/8913 |
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
cliëntenparticipatie: de wijze waarop het college cliënten en hun vertegenwoordigers, betrokken professionals en organisaties, op basis van hun interesse en betrokkenheid, betrekt bij beleidsvorming, -uitvoering en -evaluatie van het college op basis van de Participatiewet, de IOAW, de IOAZ, de Wmo 2015 en de Jeugdwet.
Cliëntenparticipatie heeft tot doel het bevorderen en bewaken van de kwaliteit en integraliteit van beleid en ondersteuningsaanbod van het college op basis van de Participatiewet, de IOAW, de IOAZ, de Wmo 2015 en de Jeugdwet. De participatie krijgt vorm door cliënten, betrokkenen en vertegenwoordigende organisaties vroegtijdig te betrekken, de gelegenheid te geven om beleidsvoorstellen te doen en advies te geven, ook op het gebied van vorming, uitvoering en evaluatie van beleid.
Artikel 3. Invulling cliëntenparticipatie
Het college organiseert en faciliteert cliëntenparticipatie tijdig en op een passende manier, zodat inbreng vanuit het perspectief van cliënten, op basis van hun ervaringsdeskundigheid en/of expertise met betrekking tot het dan voorliggende vraagstuk, zichtbaar is in besluitvorming van het college en de raad door:
Artikel 4. Taak van de Adviescommissie Sociaal Domein
Enkel de bepalingen die nadere toelichting behoeven worden hier behandeld.
Mensen die van ondersteuning gebruik maken (de Jeugdwet, WMO 2015 en de Participatiewet) hebben zelf aangegeven wat zij willen. Namelijk: vaker en directer betrokken worden bij beleidsvorming rond ondersteuning die hen aangaat. Dat geldt ook voor de mensen in hun netwerk. Het college wil dat ook. Ze willen mensen die van ondersteuning gebruik maken en hun netwerk zelf spreken en goed naar ze luisteren. Met als doel te begrijpen met welke ideeën of vraagstukken we aan de slag gaan om hulp en ondersteuning voor inwoners te verbeteren.
Artikel 3. Invulling cliëntenparticipatie
In deze werkwijze benadert het college cliënten zelf in een vroeg stadium om gebruik te maken van hun kennis/expertise bij beleidswijzigingen en de uitvoering van beleid. Inwoners kunnen hierover het hele jaar door met het college in gesprek, zowel fysiek als digitaal. Individueel, spontaan maar ook georganiseerd. Cliënten kunnen zich met vragen, adviezen, suggesties en wensen melden via de website www.samenoverzorg.zaanstad.nl, of via de mail clientenparticipatie@zaanstad.nl.
Zo ontstaat een netwerk in de stad van mensen die we kunnen inschakelen om mee te denken over specifieke thema’s rond hulp en ondersteuning. Het resultaat is dat het beleid en de hulp en ondersteuning daardoor beter aansluit op wat de mensen nodig hebben en het gemakkelijker is om mee te praten. Onze partners worden ook betrokken bij deze werkwijze.
De opbrengsten van het meedenken zijn terug te vinden onder ‘draagvlak’ in de besluitnota’s.
Artikel 4. Taak van de Adviescommissie Sociaal Domein
Het college faciliteert de adviescommissie, zorgt ervoor dat de commissie tijdig ingeschakeld wordt en op de hoogte is van de jaarplanning van het college.
De leden van deze commissie adviseren hierbij, gevraagd en ongevraagd. Ze denken mee over het contact met de verschillende doelgroepen. En over de manier waarop we mensen betrekken, over het terugkoppelen van de opgehaalde tips naar de meedenkers. De adviescommissie houdt dit proces in de gaten. Ze houdt zich niet bezig met de inhoud. De commissie denkt mee over de vragen: wat is de beste vorm om met cliënten over het beleid te spreken: aan de keukentafel, digitaal, via het netwerk? Hoe kunnen we in contact komen met moeilijk bereikbare doelgroepen, zoals jongeren, mensen met een taalachterstand, mensen met een multiculturele achtergrond? Kunnen we inwoners en belangenbehartigers met goede ideeën een grotere rol geven? Hoe toegankelijk is de gemeente eigenlijk? En hoe houden we de participatie goed en leuk? Hoe maken we het beste gebruik van kennis/expertise van de cliënten?
De commissie werkt constructief en op basis van vertrouwen samen met de gemeente op het proces en is opbouwend kritisch bewaker van de participatie cyclus. Om zo bij te dragen aan het welzijn en de waardevolle positie van cliënten. Ook letten ze op de raakvlakken met andere beleidsvelden. De adviescommissie neemt het initiatief om op onderwerpen de samenwerking met het college te evalueren.
Artikel 5. Samenstelling Adviescommissie Sociaal Domein
Er is een commissie van vijf tot zeven Zaanse betrokken vrijwilligers die met het college meekijkt naar en nadenkt over het proces van cliëntparticipatie. Deze commissie geeft gevraagd en ongevraagd advies. Ze adviseert dus niet over het beleid zelf, maar over de manier waarop de gemeente inwoners beter bij beleid kan betrekken.
Uitgangspunt is dat cliëntenparticipatie meedenkers geen geld mag kosten. Omdat iedereen de kans moet krijgen om mee te denken. Het college stelt middelen beschikbaar voor de meedenkgroepen en de adviescommissie. De leden van de adviescommissie krijgen, als waardering voor hun inzet, een jaarlijkse onbelaste vrijwilligersvergoeding. Deze wordt door het college bepaald. En er wordt een training aangeboden.
Het aanvragen van budget moet voor initiatiefnemers eenvoudig zijn.
Artikel 7. Informatievoorziening
Het college betrekt de adviescommissie tijdig bij beleidsontwikkelingen en beleidswijzigingen.
De adviescommissie ontvangt een concrete antwoorden op de volgende vragen:
De commissie brengt een advies over het meedenken en meepraten uit. Het college gaat daarmee aan de slag. De opbrengsten van het meedenken zijn terug te vinden onder ‘draagvlak’ in de besluitnota’s.
Klachtenafhandeling is geregeld in de rechtsmiddelen voor bezwaar en beroep. Financiële besluiten vallen onder de taken van respectievelijk de raad en de ondernemingsraad van het college.