Organisatie | Smallingerland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Privacy protocol De bestuurlijke aanpak van ondermijning gemeente Smallingerland |
Citeertitel | Privacyprotocol bestuurlijke aanpak ondermijnende criminaliteit gemeente Smallingerland 2022 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-06-2022 | nieuwe regeling | 07-06-2022 |
De gemeente is veelal een toegangspoort voor burgers en organisaties om meldingen te doen van onrechtmatige zaken. De gemeente heeft hierdoor een belangrijke signaalfunctie met betrekking tot ondermijning. Via haar organisatiestructuur heeft de gemeente veelal ook goed zicht op de lokale (sociale) structuren. Op basis van haar wettelijke taken en bevoegdheden beschikt de gemeente over informatie waarmee ondermijnende activiteiten in kaart kunnen worden gebracht. De gemeente heeft ook verschillende bestuursrechtelijke instrumenten die haar in staat stellen om, in samenhang met de kennis van de fysieke en sociale omgeving van de wijken, barrières op te werpen tegen ondermijnende activiteiten en deze te voorkomen of te verminderen.
Voor een effectieve aanpak van deze ondermijnende activiteiten (en mogelijk georganiseerde criminaliteit) is een geïntegreerde bestuurlijke aanpak binnen de gemeente een noodzakelijk vereiste. De signalen, afkomstig van de medewerkers van de gemeente, dienen als input voor het signaleren en aanpakken van ondermijnende en mogelijk georganiseerde criminaliteit.
Het doel van de aanpak is om binnen het grondgebied van de gemeente Smallingerland door middel van samenwerking:
De aanpak van ondermijning dient met inachtneming van de wet- en regelgeving op het gebied van privacy plaats te vinden. Dit protocol bevat de benodigde waarborgen om dit te realiseren. Hierbij is sprake van de volgende basisuitgangspunten:
Alleen de relevante gegevens ten behoeve van analyse en plan van aanpak worden hiermee benut.
2. Privacyprotocol gemeente Smallingerland
Gelegenheidsstructuren: een gelegenheid en/of een opeenstapeling van gelegenheden welke zich voordoen in de bestuurlijke, maatschappelijke en zakelijke omgeving die faciliterend werken voor het plegen van bestuursrechtelijk of strafrechtelijk of civielrechtelijk te sanctioneren gedragingen en waarin personen samenwerken die deze gedragingen faciliteren.
Ondermijnende criminaliteit: misdaadverschijnselen met een maatschappij ondermijnend karakter, die tot stand komen in samenwerking tussen personen en worden gepleegd met het oog op het gezamenlijk behalen van financieel of materieel gewin. Ondermijnende criminaliteit is vooral een economisch gedreven maatschappelijk fenomeen waarbij de verwevenheid van de onderwereld met en de ontwrichting van de bovenwereld een belangrijk kenmerk is.
Signaal: aanwijzing(-en) van één of meerdere professionals en/of burgers dat bepaalde handelingen, gedragingen en/of situaties mogelijk verband kunnen houden met (verschijningsvormen van) ondermijnende activiteiten. Met een signaal wordt ook bedoeld: (een cluster van) signalen of een (cluster van) melding(-en).
Artikel 2. Doel van het protocol
De aanpak van ondermijning dient met inachtneming van wet- en regelgeving op het gebied van privacy plaats te vinden. Dit protocol bevat de benodigde waarborgen om dat te realiseren. Dit protocol is daarom ook in een drietal fases ingericht. Dit protocol biedt een betrokkene inzicht in de wijze waarop de gemeente Smallingerland bij deze aanpak zijn/haar persoonsgegevens verwerkt en met welk doel dat gebeurt. Hierbij vormen gefaseerdheid, transparantie en noodzaak de basisuitgangspunten.
Artikel 3. Verwerkingsverantwoordelijke
De burgemeester van de gemeente Smallingerland is de verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens in het kader van de aanpak van ondermijning.
Artikel 4. Grondslag voor de verwerking
De grondslag voor de verwerking is dat de gegevensverwerking noodzakelijk is voor de vervulling van een taak van algemeen belang of een taak in het kader van de uitoefening van het openbaar gezag dat aan de verwerkingsverantwoordelijke is opgedragen.
Artikel 6. Categorieën van ontvangers
Voor zover noodzakelijk voor de in de inleiding genoemde doelen, kunnen gegevens (signalen en aanvullingen uit open bronnen) worden verstrekt:
Artikel 14. Rechten van betrokkenen
De rechten van betrokkene, zoals het recht op inzage in zijn gegevens, het verbeteren, aanvullen, verwijderen of afschermen van gegevens indien de gegevens feitelijk onjuist zijn, het recht op bezwaar, etc., worden door de verwerkingsverantwoordelijke uitgeoefend overeenkomstig de artikelen 15 tot en met 22 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Aldus vastgesteld op 7 juni 2022.
Burgemeester en wethouders van Smallingerland
De secretaris
S. van der Berg
de burgemeester
J. Rijpstra
3. Toelichting privacyprotocol
Het delen, analyseren en verwerken van signalen van ondermijning is gebonden aan wet- en regelgeving rondom privacy. In het privacyprotocol is een toelichting opgenomen over de procesmatige randvoorwaarden en het waarborgen van de rechtmatigheid van het traject. Daarbij is rekening gehouden met de proportionaliteit en subsidiariteit, gefaseerdheid, transparantie en de noodzaak voor het verwerken van gegevens. Hieronder volgt een korte toelichting per fase van het protocol.
3.1 Fase 1: Indienen van het signaal
Fase 1 heeft betrekking op het beoordelen van de signalen van medewerkers van de gemeente Smallingerland op onrechtmatigheden en maatschappelijke bedreigingen.
Via het e-mailadres ondermijning@smallingerland.nl wordt een signaal ingediend. In de e-mail wordt alle relevante informatie verstrekt. Hieronder valt ook eventuele documentatie, foto's en dergelijke. De regisseur neemt de betreffende e-mail in behandeling.
De medewerker van het cluster OOV vult het Formulier 'signaal ondermijning' (bijlage I) in. Het signaal wordt beoordeeld aan de hand van verschillende open bronnen (artikel 7). Daarnaast wordt gebruikt gemaakt van de indicatoren uit bijlage II. Als er sprake is van (vermoedens van) ondermijning, dan treedt fase 2 van het protocol in werking. Als er geen sprake is van ondermijning, dan wordt het signaal één jaar bewaard en daarna vernietigd. Het is ook mogelijk dat het signaal wordt doorgestuurd naar een ander gemeentelijk onderdeel of naar het RIEC-samenwerkingsverband om op basis van de eigen wettelijke kaders het signaal op te pakken.
In fase 2 van het protocol worden open bronnen en gemeentelijke bronnen geraadpleegd, waarna een tweede weging plaatsvindt. Hierbij gaat het erom of er voor het signaal relevante informatie binnen de gemeente bekend is. Als van een persoon bepaalde voor het signaal relevante gegevens in een bronbestand van een gemeentelijk onderdeel voorkomen, dan is er sprake van een 'hit': de betrokken persoon/bepaalde info is bekend binnen de gemeente in het kader van onrechtmatigheden, dan wel maatschappelijke bedreigingen. Tevens wordt nagegaan of de betrokkene een bekende is van de politie.
Bij een hit volgt een signaaloverleg met betrokken afgevaardigden van de desbetreffende gemeentelijke onderdelen. In het signaaloverleg vindt afstemming plaats over de inhoud van het signaal. De weging in het signaaloverleg kan leiden tot een casusoverleg als er sprake is van ondermijning. Ook kan er gekozen worden om het signaal door te sturen naar het RIEC, als vast komt te staan dat er sprake is van georganiseerde criminaliteit waarop het RIEC-convenant van toepassing is.
Als er geen hit is dan wordt verder geen actie ondernomen: het signaal wordt versleuteld bewaard. Na een jaar wordt het signaal vernietigd. Eventueel kan het signaal doorgestuurd worden naar een ander gemeentelijk onderdeel, als er wel onrechtmatigheden (maar dus geen ondermijning) zijn geconstateerd.
Als er in fase 2 is vastgesteld dat er sprake is van ondermijnende activiteiten, dan treedt fase 3 van dit protocol in werking.
In fase 3 vindt een casusoverleg plaats ten behoeve van het ontwikkelen van een plan van aanpak en wordt een casus gemonitord op voortgang en afgesloten. De regisseur bewaakt dit proces. Na afsluiting van een casus volgt gedurende vijf jaar monitoring van de casus.
Het is mogelijk dat er nieuwe signalen worden ontvangen in een betreffende casus. In dat geval wordt het protocol opnieuw gevolg. Hiervoor gelden dezelfde bewaartermijnen.
Bijlage II – Checklist ten behoeve van beoordelingskader ondermijning
Aan de hand van onderstaande checklist wordt stapsgewijs beoordeeld of er sprake is van ondermijning. De checklist is afhankelijk van maatschappelijke ontwikkelingen en kan reeds daarom niet als limitatief worden beschouwd.
De beoordeling van een signaal vindt plaats binnen het kader ‘ondermijnende criminaliteit’. In aanvulling hierop is tenminste sprake van één van de indicatoren ‘situationele en lokale verankering’. Daarna wordt gekeken naar de indicatoren ‘signalering’, die nader uitgewerkt zijn in een lijst met ‘red flags’.
Het signaal heeft betrekking op een dan wel meer van volgende categorieën personen:
Mensenhandel, -smokkel en uitbuiting (o.a. illegale prostitutie)
Georganiseerde hennepteelt/drugs(-handel)
Fraude en/of witwassen en daaraan gerelateerde vormen of andere vormen van financieel-economische criminaliteit (o.a. ook illegaal gokken/heling/underground banking)
Het signaal kan een van onderstaande kenmerken omvatten:
In aanvulling is tenminste sprake van één van onderstaande locatie-, persoons- en/of bedrijfsgebonden indicatoren binnen het grondgebied van Smallingerland.
Er kan tenminste sprake zijn van één van onderstaande indicatoren, hetgeen nader uitgewerkt is in de bijbehorende lijst met ‘red flags’.