Organisatie | Uitvoeringsorganisatie Baanbrekers |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | VERORDENING OP DE BEHANDELING VAN KLACHTEN BAANBREKERS |
Citeertitel | Klachtenregeling Baanbrekers |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | |
Eigen onderwerp |
Hiermee worden de ‘Verordening op de behandeling van klachten van de ISD Midden-Langstraat, zoals vastgesteld door de bestuursorganen van de ISD Midden-Langstraat op 18 december 2006 (algemeen bestuur) en 4 december 2006 (dagelijks bestuur en voorzitter) ongewijzigd vastgesteld.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-03-2013 | 01-01-2013 | nieuwe regeling | 28-01-2013 Gemeenteblad officiële bekendmakingen van het college van Waalwijk |
Het algemeen bestuur van Baanbrekers gevestigd te Waalwijk alsmede het dagelijks bestuur en de voorzitter van het bestuur, ieder voor zover het hun eigen bevoegdheid betreft,
de ‘Verordening op de behandeling van klachten van de ISD Midden-Langstraat, zoals vastgesteld door de bestuursorganen van de ISD Midden-Langstraat op 18 december 2006 (algemeen bestuur) en 4 december 2006 (dagelijks bestuur en voorzitter) ongewijzigd vast te stellen, zodat deze komt te luiden als volgt:
Hoofdstuk 2. Behandeling schriftelijke klachten
Artikel 2.2. Ontvangstbevestiging
De ontvangst wordt terstond door de klachtencoördinator namens het dagelijks bestuur aan de klager schriftelijk bevestigd.
Artikel 2.4. Niet-ontvankelijke klachten
De beslissing om een klacht niet-ontvankelijk te verklaren wordt zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van de klacht, schriftelijk medegedeeld aan de klager, de betrokken ambtenaar of de individuele leden van het bestuursorgaan voor zover de klacht op hen betrekking heeft.
Aldus vastgesteld door het algemeen bestuur in zijn vergadering van 18 december 2006
de secretaris,
mevrouw A.E.W. van Limpt
de voorzitter,
mevrouw M. Mulder
Aldus vastgesteld door het dagelijks bestuur in zijn vergadering van 4 december 2006
de secretaris,
mevrouw A.E.W. van Limpt
de voorzitter,
mevrouw M. Mulder
Aldus vastgesteld door de voorzitter op 4 december 2006
de voorzitter,
mevrouw M. Mulder
De definitie van klacht is zodanig, dat zowel klachten tegen het bestuur als klachten tegen ambtenaren onder deze regeling vallen. Voor de burger is vaak niet duidelijk wie verantwoordelijk is voor de gedraging waarover hij een klacht wil indienen.
Nieuw in de klachtenregeling is dat er ook (intern) klachtrecht openstaat ten aanzien van het handelen van het algemeen bestuur of de individuele leden daarvan. Het algemeen bestuur is naast het dagelijks bestuur en de voorzitter ook bestuursorgaan. Een gedraging van individuele leden van bestuursorganen of onder hen werkzame personen worden aangemerkt als een gedraging van dat bestuursorgaan.
Ofschoon sinds de invoering van het duale stelsel in de gemeentewet ieder bestuursorgaan zijn eigen klachtenregeling kan vaststellen is om de duidelijkheid voor de burger te bevorderen gekozen voor één klachtenregeling.
De verwachting is, dat een groot percentage van de klachten betrekking zal hebben op het niet tijdig beantwoorden van brieven die gericht zijn aan het dagelijks bestuur. Ook is het mogelijk dat de voorzitter of individuele bestuursleden toezeggingen hebben gedaan die in een later stadium niet waargemaakt kunnen worden. Voor zover daar geen wettelijke beroepsmogelijkheid voor openstaat, komen ook klachten hierover voor behandeling volgens deze procedure in aanmerking.
Een schriftelijke klacht moet worden ingediend bij de klachtencoördinator. De klachtencoördinator zal de noodzakelijke hoorzittingen organiseren en aan het betreffende bestuursorgaan adviseren over de afdoening van de klacht.
Het eerste lid geeft aan wanneer klachten niet-ontvankelijk zijn. Het bestuursorgaan neemt ter zake een besluit, nadat de klachtencoördinator de ontvankelijkheid beoordeeld heeft.
Als de klachtencoördinator een klacht over een ambtenaar ontvankelijk oordeelt, stelt hij de klacht aan de directeur onder wiens verantwoordelijkheid de ambtenaar werkt, ter hand. De directeur kan vervolgens contact opnemen met de directe leidinggevende en de ambtenaar waarover wordt geklaagd. De betreffende ambtenaar en de klager worden gehoord naar aanleiding van de klacht.
Indien de klacht dat noodzakelijk maakt, worden ook anderen gehoord. Het horen geschiedt in beslotenheid. Hetgeen ter zitting naar voren komt draagt een vertrouwelijk karakter en de aanwezigen dienen daarop gewezen te worden.
Indien de klacht betrekking heeft op één of meer leden van het dagelijks bestuur of het algemeen bestuur, wordt de hoorzitting voorgezeten door een lid van het betreffende bestuursorgaan op wie de klacht zich niet richt. Tevens kunnen eventueel, indien het bestuursorgaan dat nodig acht, ook anderen hun oordeel tijdens of buiten de hoorzitting geven over de voorliggende klacht. Van de hoorzitting wordt een verslag gemaakt. Het verslag wordt aan de betreffende personen en de klager toegezonden. Indien anderen buiten de hoorzitting een oordeel over de klacht hebben gegeven, wordt ook aan hen een afschrift van het verslag verstrekt. Het verslag is evenals de hoorzitting vertrouwelijk.
Het oordeel van het betreffende bestuursorgaan wordt binnen zes weken na ontvangst van de klacht aan klager medegedeeld. Na de klachtenbehandeling in eerste instantie volgens de klachtenregeling kan de klager gebruik maken van het externe klachtrecht, indien hij zich niet met de beslissing daarop kan verenigen. De bestuursorganen hebben zich uitgesproken voor aansluiting bij de Nationale Ombudsman. De klachtencoördinator fungeert in deze procedure als aanspreekpersoon en vertegenwoordigt Baanbrekers bij een eventuele hoorzitting bij de Nationale ombudsman.
De klachtencoördinator draagt zorg voor een tijdige afdoening namens Baanbrekers.
Er wordt jaarlijks door de klachtencoördinator een overzicht gemaakt van alle klachten per bestuursorgaan. Dit wordt beschikbaar gesteld aan de directeur van Baanbrekers in verband met opname in het jaarverslag van de dienst.
De vertrouwelijkheid van klachten wordt nogmaals benadrukt in het licht van artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht. Op informatie die in de klachtenprocedure naar voren komt, is de geheimhoudingsplicht van toepassing.