Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Renkum

Beleidsregels reclame openbare ruimte gemeente Renkum(2018 t/m 2022)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRenkum
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels reclame openbare ruimte gemeente Renkum(2018 t/m 2022)
CiteertitelBeleidsregels reclame openbare ruimte
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-01-2018Beleidsregels reclame openbare ruimte

15-01-2018

huis aan huisblad

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels reclame openbare ruimte gemeente Renkum(2018 t/m 2022)

1 Inleiding

1.1 Aanleiding (en samenhang)

De ontwikkelingen in de reclamemarkt vragen om specifiek beleid voor reclame in de openbare ruimte. In dit reclamebeleid zijn de kaders geformuleerd waarbinnen de gemeente zo optimaal mogelijk gebruik wil maken van de mogelijkheden van reclame. Belangrijk is dat er in het beleid betere mogelijkheden worden gerealiseerd voor het aankondigen van (lokale) evenementen en dat verloedering en wildgroei van reclamevormen wordt tegengegaan.

Reclame in de openbare ruimte is van invloed op het straatbeeld. Het gaat dan zowel om reclame op particuliere- als gemeentegrond als reclame zichtbaar vanaf de openbare weg.

1.2 Doel van de beleidsregels

Deze beleidsregels geven de kaders en uitgangspunten aan voor het regelen van reclame in de openbare ruimte.

1.3 Reikwijdte

Deze beleidsregels hebben betrekking op evenementenreclame en handelsreclame.

Onder evenementenreclame wordt verstaan: een aankondiging als bedoeld in artikel 1 sub g van de Regels gebruik openbare ruimte 2017. Onder handelsreclame wordt verstaan: handelsreclame als bedoeld in artikel 1:1 sub h van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Renkum 2017 (APV).

De volgende reclamevormen vallen niet onder de reikwijdte van deze beleidsregels:

  • Aankondigingen die betrekking hebben op een beroep of bedrijf dat wordt uitgeoefend in een bepaald pand en met inachtneming van de bepalingen uit de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) op of aan het betreffende pand zijn aangebracht;

  • Bouwborden die worden geplaatst met inachtneming van de Wabo;

  • Borden op perrons van de NS;

  • Verwijsborden

  •  

2 Huidige situatie

 

 

2.1 Bestaand beleid

Er is momenteel geen beleid voor reclame in de openbare ruimte. Wel is in de APV een bepaling opgenomen die verkeersonveilige reclame-uitingen verbiedt. Verder bevat de Welstandsnota 2013 criteria voor reclame-uitingen waarbij afgezien wordt van preventief welstandstoezicht. Het gaat dan voornamelijk om bouwvergunningplichtige objecten geplaatst aan gevels of op particulier terrein. Alleen als de aangevraagde reclame-uiting niet voldoet aan de criteria, zal de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit het object individueel beoordelen op de ‘redelijke eisen van welstand’.

Daarnaast bevat de APV regels over het plaatsen van voorwerpen op of aan de weg en voor het maken van reclame op of aan een onroerende zaak.

Bovenbedoelde regels laten veel ruimte voor interpretatie. Het ontbreken van beleid is voor zowel inwoners, ondernemers als voor de gemeente een ongewenste situatie. Voor inwoners en ondernemers is er onvoldoende rechtszekerheid, en voor de gemeente bestaat er onduidelijkheid over handhaving, toezicht en beoordeling van aanvragen om een omgevingsvergunning voor deze categorie reclame.

2.2 Inkomsten

Op dit moment is er één product dat zorgt voor financiële afdracht aan de gemeente: de A0 reclamezuilen langs de openbare weg. Het contract voor de A0 reclame duurt nog tot 28 februari 2021.

 

3 Kaderstelling

3.1 Landelijke wetgeving

  • Algemene wet bestuursrecht;

  • Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • Wet ruimtelijke ordening;

  • Wegenverkeerswet;

  • Nederlandse Reclame Code;

  • Richtlijn Lichthinder van de NSVV

  • CROW aanbeveling ‘Reclame langs wegen’.

  •  

3.2 Lokale regelgeving

  • Algemene plaatselijke verordening Renkum 2017 (datum inwerkingtreding 1 augustus 2017);

  • Regels gebruik openbare ruimte 2017;

  • Welstandsnota (2013);

  • Beleidsregels handhaving omgevingsrecht, bijzondere wetten en kinderopvang gemeente Renkum (2015);

  • Beleidsplan openbare verlichting (2015).

  • Algemene inkoopvoorwaarden voor leveringen en diensten gemeente Renkum (2013).

  •  

Wanneer één van de interne nota’s wordt vervangen door een nieuwe(re) versie, dient hierboven de meest recente versie te worden gelezen. Ook moeten bestaande privaatrechtelijke overeenkomsten door de gemeente worden gerespecteerd.

4 Beleidsregels

 

 

Reclame in de openbare ruimte dient een toegevoegde waarde voor de gemeente te betekenen:

  • Beheer, onderhoud en levering van straatmeubilair (zoals abri’s);

  • Genereren van reclame mogelijkheden voor lokale niet-commerciële instellingen en evenementen;

  • Biedt ruimte voor lokale ondernemers;

  • Biedt ruimte voor gemeentelijke en maatschappelijke informatie.

Daar waar mogelijk streeft de gemeente – binnen de randvoorwaarden van de diverse objecten en lopende contracten – naar het realiseren van een zo hoog mogelijke financiële bijdrage en het verminderen van de administratieve lastendruk. De gemeente streeft ernaar om – daar waar mogelijk – reclamecontracten privaatrechtelijk te regelen.

 

4.1 Algemene eisen

  • Reclame dient te passen binnen het straatbeeld en (zoveel mogelijk) uniform van vormgeving, kleurstelling en materiaalgebruik te zijn, en goed te worden onderhouden.

  • Voor de te voeren reclame geldt dat deze altijd moet voldoen aan de Nederlandse Reclame Code (www.reclamecode.nl).

  • Reclame dient niet verstorend in de buitenruimte te zijn, dus terughoudend met het aantal uitingen en niet storende lichtintensiteit (de gemeente zal de eisen van de NSVV, Rijkswaterstaat en de CROW hanteren en het advies van de commissie ruimtelijke kwaliteit).

  • Reclame dient de verkeersveiligheid en het gebruik van de openbare ruimte niet negatief te beïnvloeden.

  • Voetgangersoversteekplaatsen moeten altijd goed zichtbaar blijven, waarbij met name rekening moet worden gehouden met overstekende kinderen (die achter reclamepanelen kunnen verdwijnen). Om die laatste reden wordt terughoudend omgegaan met reclameuitingen bij scholen.

  • Geen hinder veroorzaken door onevenredige lichthinder voor omliggende gebouwen, trillingen, geluid en dergelijke.

  • Er dient voldoende ruimte te zijn voor sociaal-culturele, maatschappelijke en gemeentelijke uitingen.

  • Zo beperkt mogelijk gebruik van regels, vergunningen en procedures (verminderen regeldruk).

  • Heldere afspraken over verwijdering en handhaving van ongewenste uitingen, zoals wildplak. Wordt indien mogelijk binnen de privaatrechtelijke afspraken met exploitanten van reclame geregeld.

  • Reclameproducten dienen te voldoen aan de van toepassing zijnde duurzaamheidseisen en energiezuinig te zijn.

  • Verlichte reclame-uitingen dienen in de nacht uitgezet te worden en in de avond en ochtend gedimd te worden conform het dimregime van de gemeente.

  • De gebruikte lichtintensiteit is afgestemd op de omgeving en de openbare verlichting.

  • De toegestane kleuren verschillen per locatie, maar mogen geen lichthinder veroorzaken.

  • Het beleid sluit op hoofdlijnen aan bij de lopende contracten en nieuwe contracten zullen aansluiten op dit beleid.

  • De gemeente hecht waarde aan haar groene landschap. Om die reden wordt terughoudend omgegaan met reclame-uitingen in natuurgebieden. Verlichte reclame-uitingen in natuurgebieden zijn niet toegestaan.

 

4.2 Kaders voor privaatrechtelijk af te sluiten overeenkomsten

  • Daar waar mogelijk worden de werkzaamheden en te leveren diensten uitbesteed aan marktpartijen die hierin gespecialiseerd zijn. Gemeente dient zorg te dragen voor afstemming van de verschillende contracten (voorkomen tegenstrijdigheden). Dit geldt ook voor verlenging van geldende contracten.

  • Per reclameobject dient gestreefd te worden naar uniformiteit (in vormgeving, kleurstelling).

  • De kleurstelling van objecten dient op elkaar te worden afgestemd.

  • De toe te passen constructies dienen solide en duurzaam te zijn.

  • Het beheer en onderhoud dient conform de eisen van de gemeente uitgevoerd te worden.

  • Wildplakken dient voorkomen te worden.

  • Energieverbruik dient geminimaliseerd te worden.

  • De eisen als opgenomen onder 4.1 dienen te worden gewaarborgd.

 

4.3 Toegestane productvormen

De algemene eisen zoals geformuleerd in 4.1 zijn voor alle toegestane productvormen eveneens van toepassing. Hieronder wordt per reclamevorm ingegaan op de specifieke uitgangspunten en zonering.

 

4.3.1 Abri’s en vrijstaande reclamevitrines

Abri’s

Definitie:

(On)verlichte overdekte halteplaats voor het openbaar vervoer. Abri’s kunnen voorzien zijn van binnenuit verlichte reclamevitrines met een oppervlakte van ongeveer (bxh) 450cm x 220cm.

Aantal en zonering:

  • Het aantal abri’s wordt bepaald door de buslijnen in onze gemeente en de bijbehorende haltes.

  • Op dit moment hebben wij 26 reclame abri’s.

  • Ook zijn er nog 14 provinciale abri’s waarvan 3 reclame dragend en in ons contract.

Uitganspunten:

  • Gemeente sluit concessieovereenkomst met exploitant, inclusief beheer en onderhoud van alle objecten.

  • Zo hoog mogelijk kwaliteitsniveau realiseren (overal verlichting, schades verhelpen en schilderen).

 

MUPI’s

Definitie:

Vrijstaande, van binnenuit verlichte reclamevitrines. Reclames kunnen op een rol zijn aangebracht, zodat op een zijde meerdere vlakken getoond kunnen worden.

Aantal en zonering:

  • We hebben nu 2 vrijstaande reclamevitrines (MUPI’S) geplaatst in de omgeving Melkdam Renkum en station Oosterbeek.

  • Er is slechts een beperkte uitbreiding van het aantal mupi’s mogelijk.

  • Voorwaarde is in ieder geval dat voor alle nieuwe locaties een omgevingsvergunning wordt verleend.

Uitganspunten:

  • Gemeente sluit concessieovereenkomst met exploitant, inclusief beheer en onderhoud van alle objecten.

  • Zo hoog mogelijk kwaliteitsniveau realiseren (overal verlichting, schades verhelpen en schilderen).

  •  

4.3.2 A0/reclamedisplays

Definitie:

Een A0 reclamedisplay is een 2-zijdige display waarin statische reclameposters aangebracht kunnen worden met een oppervlakte van 88 x 120 cm (bxh). De A0/reclamedisplay heeft een vaste locatie en wordt aan de door de gemeente aangewezen lichtmasten bevestigd.

Aantal en zonering:

  • Op dit moment hebben wij 64 A0 reclame displays in onze gemeente. Dit is ook het maximaal aantal A0 reclame displays binnen de gemeentegrenzen.

  • De A0 reclame bevindt zich op aangewezen locaties binnen de gemeente.

  • Reclamedisplays zijn bevestigd aan een lichtmast.

Uitgangspunten:

Gemeente sluit concessieovereenkomst met exploitant

  • A0 reclame displays mogen uitsluitend geplaatst worden door een bedrijf waaraan de gemeente een concessie verleend heeft.

  • 18 displays zijn voor de helft permanent beschikbaar voor de gemeente Renkum.

  • Niet-commerciële en commerciële evenementen / activiteiten in de regio Renkum hebben voorrang met het plaatsen van aankondigingen. Bij een nieuwe aanbesteding wordt deze voorrangsregel meegenomen. Daarbij wordt een zo laag mogelijk maximum tarief vastgesteld voor deze groep.

 

4.3.3 Plattegrond kasten

Definitie:

Een inwendig verlicht object voorzien van een plattegrond gecombineerd met reclame (zowel voorzijde als achterzijde).

Aantal en zonering:

  • Maximaal 12 objecten.

  • Langs de hoofdwegenstructuur zoals aangegeven op de bij de Algemene plaatselijke verordening gemeente Renkum gevoegde kaart.

Uitgangspunten:

  • Gemeente sluit concessieovereenkomst met exploitant.

  • Plattegrond kasten worden niet als essentieel onderdeel van het straatmeubilair beschouwd.

 

4.3.4 Digitale (informatie)borden

Definitie:

Een losstaande reclamedrager met ten minste aan een zijde een digitaal scherm met bewegende beelden.

Aantal en zonering:

  • Het aantal objecten en de exacte locatie van de borden wordt tijdens de eventuele aanschaf afgestemd met de aanbiedende partij.

  • In beginsel zijn de digitale borden toegestaan aan hoofd invalswegen van de centrumgebieden en de dorpsring, aan grote wegen en bij werkgebieden.

Uitgangspunten:

  • Gemeente sluit concessieovereenkomst met exploitant voor plaatsing, beheer, onderhoud en exploitatie.

  • Ten minste één gedeelte van het bord is beschikbaar voor de gemeente en kan gebruikt worden als welkom- en informatiebord.

  • Minimale duur van één uiting is 6 seconden.

  • Full motion is niet toegestaan.

  • Geen knipperende beelden.

  • Dimmen in de avond en in de nacht uit.

  • Lichtsterkte dient bijgesteld te kunnen worden en is afgestemd op de omgeving en openbare verlichting.

  • Gebruikte kleuren afhankelijk van de omgeving, geen witte achtergrond, mag geen lichthinder veroorzaken.

  • Uniforme uitvoering door de gemeente heen.

  • Donkere kleurstelling (zwart, antraciet, donker groen,…).

  • Ze kunnen in de toekomst dienen ter vervanging van de aparte plattegrondkasten. Er kan dan ook gekozen worden om de plattegronden te plaatsen aan de achterkant van de digitale borden.

 

4.3.5 Adoptie van rotondes

Definitie:

Reclameborden geplaatst op rotonde.

Aantal en zonering:

  • Adoptie van rotonde is mogelijk voor alle rotondes die in gemeentelijk eigendom of beheer zijn. In de gemeente Renkum zijn dat er 3.

  • De reclameborden dienen minimaal 2 meter uit de binnenrand van de rotonde te worden geplaatst.

  • Per rotonde mogen maximaal vier borden staan met ieder een maximale lengte en breedte van 50 centimeter.

Uitgangspunten:

  • Ondernemers melden zich bij gemeente voor ontheffing.

  • Mogen niet verlicht zijn.

  • Alle rotondes zijn op dit moment uitgegeven voor onbepaalde tijd op basis van first come, first served.

  • Bedrijf dat rotonde adopteert, wordt ontheffing verleend als bedoeld in artikel 2:10 Algemene Plaatselijke Verordening.

  • Als tegenprestatie verzorgen de bedrijven het onderhoud van de rotondes.

  • Overige vormen van reclame op de rotondes zijn niet toegestaan.

 

4.3.6 Lichtmastbanieren en vlaggenmasten

Definitie:

Een vlag en/of banier die op hoogte wordt opgehangen aan en lichtmast in een speciaal hiervoor gemaakte constructie. Banieren zijn maximaal 50 centimeter breed en 150 centimeter hoog.

Aantal en zonering:

  • Op dit moment hangen er banieren in de verschillende dorpskernen.

  • Langs de hoofdwegenstructuur zoals aangegeven op de bij de Algemene plaatselijke verordening gemeente Renkum gevoegde kaart.

Uitgangspunten:

  • Vlaggen blijven permanent beschikbaar voor aankondiging van gemeentelijke evenementen, gemeente onderhoudt en betaalt kosten hiervoor.

  • Lichtmastbanieren/vlaggen in openbare verlichting mogen uitsluitend door de gemeente worden opgehangen; tenzij anders afgesproken met andere partijen (bijv. ondernemersvereniging Renkum centrum).

Naast de hierboven genoemde productvormen zijn geen andere vormen van reclame in de openbare ruimte toegestaan.

 

4.4 Toelatingscriteria nieuwe productvormen

De komende jaren zal afgewogen worden of nieuwe reclamevormen een goede aanvulling of vervanging zijn op het reeds bestaande reclame-aanbod in de gemeente Renkum. Bij het sluiten van contracten voor nieuwe reclameobjecten worden de volgende algemene toetsingscriteria toegepast:

  • Nieuwe reclameobjecten mogen geen afbreuk doen aan bestaande uitingen. Dit geldt zowel voor de afdrachten die de bestaande uitingen genereren als voor de plaatsing in de openbare ruimte (Wat betekent dit voor de lokale reclame A0/led etc.).

  • Nieuwe reclamevormen moeten rekening houden met bestaande privaatrechtelijke overeenkomsten, zoals tussen de gemeente en reclame-exploitanten.

 

4.5 Handhaving

Het team toezicht & handhaving treedt niet alleen op naar aanleiding van klachten of verzoeken om handhaving, maar houdt ook zelf actief toezicht of het vastgestelde beleid wordt nageleefd. Aangewezen toezichthouders controleren of een reclame conform een verleende vergunning is of aangebracht en sporen ook zelf illegale reclame op door na te gaan of voor reclame een vergunning is verleend. De wijze waarop hier uitvoering aan wordt gegeven wordt opgenomen in het jaarlijkse uitvoeringsplan Handhaving gemeente Renkum in relatie tot het Integrale Veiligheidsplan.

 

Het team toezicht & handhaving kan bij de uitvoering van de toezichthoudende en handhavende taken prioriteiten stellen. Niet iedere overtreding kan altijd direct worden aangepakt en sommige overtredingen zijn ernstiger dan andere. Onderstaande prioriteiten worden gehanteerd:

  • 1.

    Er wordt onderscheid gemaakt per gebied. Invalswegen en provinciale wegen hebben meer prioriteit.

  • 2.

    Er wordt onderscheid gemaakt naar type of aard van een bouwwerk. Illegale reclame aan een beschermd monument heeft meer prioriteit dan aan een ander gebouw.

  • 3.

    Excessen hebben prioriteit.

 

5 Communicatie

5.1 Extern

Het beleid wordt op de gemeentewebsite geplaatst.

 

5.2 Intern

Rond het moment van besluitvorming worden alle interne stakeholders op de hoogte gebracht van de beleidsregels in deze nota.

 

6 Evaluatie

 

Voortdurend zal worden gestuurd op de beleidsregels in deze nota. Wanneer blijkt dat aanpassen van deze nota of afstemming van andere interne nota’s noodzakelijk is, wordt het bestuur hierover geïnformeerd.