Organisatie | Renkum |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels reclame openbare ruimte gemeente Renkum(2018 t/m 2022) |
Citeertitel | Beleidsregels reclame openbare ruimte |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-01-2018 | Beleidsregels reclame openbare ruimte | 15-01-2018 huis aan huisblad |
De ontwikkelingen in de reclamemarkt vragen om specifiek beleid voor reclame in de openbare ruimte. In dit reclamebeleid zijn de kaders geformuleerd waarbinnen de gemeente zo optimaal mogelijk gebruik wil maken van de mogelijkheden van reclame. Belangrijk is dat er in het beleid betere mogelijkheden worden gerealiseerd voor het aankondigen van (lokale) evenementen en dat verloedering en wildgroei van reclamevormen wordt tegengegaan.
Reclame in de openbare ruimte is van invloed op het straatbeeld. Het gaat dan zowel om reclame op particuliere- als gemeentegrond als reclame zichtbaar vanaf de openbare weg.
Deze beleidsregels geven de kaders en uitgangspunten aan voor het regelen van reclame in de openbare ruimte.
Deze beleidsregels hebben betrekking op evenementenreclame en handelsreclame.
Onder evenementenreclame wordt verstaan: een aankondiging als bedoeld in artikel 1 sub g van de Regels gebruik openbare ruimte 2017. Onder handelsreclame wordt verstaan: handelsreclame als bedoeld in artikel 1:1 sub h van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Renkum 2017 (APV).
De volgende reclamevormen vallen niet onder de reikwijdte van deze beleidsregels:
Er is momenteel geen beleid voor reclame in de openbare ruimte. Wel is in de APV een bepaling opgenomen die verkeersonveilige reclame-uitingen verbiedt. Verder bevat de Welstandsnota 2013 criteria voor reclame-uitingen waarbij afgezien wordt van preventief welstandstoezicht. Het gaat dan voornamelijk om bouwvergunningplichtige objecten geplaatst aan gevels of op particulier terrein. Alleen als de aangevraagde reclame-uiting niet voldoet aan de criteria, zal de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit het object individueel beoordelen op de ‘redelijke eisen van welstand’.
Daarnaast bevat de APV regels over het plaatsen van voorwerpen op of aan de weg en voor het maken van reclame op of aan een onroerende zaak.
Bovenbedoelde regels laten veel ruimte voor interpretatie. Het ontbreken van beleid is voor zowel inwoners, ondernemers als voor de gemeente een ongewenste situatie. Voor inwoners en ondernemers is er onvoldoende rechtszekerheid, en voor de gemeente bestaat er onduidelijkheid over handhaving, toezicht en beoordeling van aanvragen om een omgevingsvergunning voor deze categorie reclame.
Reclame in de openbare ruimte dient een toegevoegde waarde voor de gemeente te betekenen:
Daar waar mogelijk streeft de gemeente – binnen de randvoorwaarden van de diverse objecten en lopende contracten – naar het realiseren van een zo hoog mogelijke financiële bijdrage en het verminderen van de administratieve lastendruk. De gemeente streeft ernaar om – daar waar mogelijk – reclamecontracten privaatrechtelijk te regelen.
De algemene eisen zoals geformuleerd in 4.1 zijn voor alle toegestane productvormen eveneens van toepassing. Hieronder wordt per reclamevorm ingegaan op de specifieke uitgangspunten en zonering.
4.3.1 Abri’s en vrijstaande reclamevitrines
(On)verlichte overdekte halteplaats voor het openbaar vervoer. Abri’s kunnen voorzien zijn van binnenuit verlichte reclamevitrines met een oppervlakte van ongeveer (bxh) 450cm x 220cm.
Vrijstaande, van binnenuit verlichte reclamevitrines. Reclames kunnen op een rol zijn aangebracht, zodat op een zijde meerdere vlakken getoond kunnen worden.
Een A0 reclamedisplay is een 2-zijdige display waarin statische reclameposters aangebracht kunnen worden met een oppervlakte van 88 x 120 cm (bxh). De A0/reclamedisplay heeft een vaste locatie en wordt aan de door de gemeente aangewezen lichtmasten bevestigd.
Gemeente sluit concessieovereenkomst met exploitant
Een inwendig verlicht object voorzien van een plattegrond gecombineerd met reclame (zowel voorzijde als achterzijde).
4.3.4 Digitale (informatie)borden
Een losstaande reclamedrager met ten minste aan een zijde een digitaal scherm met bewegende beelden.
Reclameborden geplaatst op rotonde.
4.3.6 Lichtmastbanieren en vlaggenmasten
Een vlag en/of banier die op hoogte wordt opgehangen aan en lichtmast in een speciaal hiervoor gemaakte constructie. Banieren zijn maximaal 50 centimeter breed en 150 centimeter hoog.
Naast de hierboven genoemde productvormen zijn geen andere vormen van reclame in de openbare ruimte toegestaan.
4.4 Toelatingscriteria nieuwe productvormen
De komende jaren zal afgewogen worden of nieuwe reclamevormen een goede aanvulling of vervanging zijn op het reeds bestaande reclame-aanbod in de gemeente Renkum. Bij het sluiten van contracten voor nieuwe reclameobjecten worden de volgende algemene toetsingscriteria toegepast:
Het team toezicht & handhaving treedt niet alleen op naar aanleiding van klachten of verzoeken om handhaving, maar houdt ook zelf actief toezicht of het vastgestelde beleid wordt nageleefd. Aangewezen toezichthouders controleren of een reclame conform een verleende vergunning is of aangebracht en sporen ook zelf illegale reclame op door na te gaan of voor reclame een vergunning is verleend. De wijze waarop hier uitvoering aan wordt gegeven wordt opgenomen in het jaarlijkse uitvoeringsplan Handhaving gemeente Renkum in relatie tot het Integrale Veiligheidsplan.
Het team toezicht & handhaving kan bij de uitvoering van de toezichthoudende en handhavende taken prioriteiten stellen. Niet iedere overtreding kan altijd direct worden aangepakt en sommige overtredingen zijn ernstiger dan andere. Onderstaande prioriteiten worden gehanteerd: