Organisatie | Rogplus |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Budgethoudersregeling openbaar lichaam Rogplus |
Citeertitel | Budgethoudersregeling openbaar lichaam Rogplus |
Vastgesteld door | dagelijks bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-06-2022 | 01-01-2022 | nieuwe regeling | 02-06-2022 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Budget: een door het dagelijks bestuur in de taakveldraming van een bepaald jaar beschikbaar gesteld bedrag voor het realiseren van een taak binnen een door het algemeen bestuur programma en het daaraan gekoppelde beleid en/ of activiteiten of prestaties. Dit omvat zowel de exploitatie als investeringen;
Mandaat: de bevoegdheid van een functionaris Rogplus aan wie middelen zijn toegekend in de vorm van budgetten en aan wie de bevoegdheid is gemandateerd om een overeenkomst tot levering van goederen en/of diensten en/of aanneming c.q. gunning van werken aan te gaan en om ten laste hiervan bestedingen te verrichten. Om budgetten te kunnen aanwenden kan het nodig zijn dat bepaalde bestuursrechtelijke, privaatrechtelijke of feitelijke handelingen worden verricht. De budgethouder mag niet automatisch op grond van zijn budgethouderschap de nodige bijbehorende rechtshandelingen verrichten, maar kan hiervoor aparte mandaten, volmachten en machtigingen nodig hebben van het ter zake bevoegd bestuursorgaan. Deze zijn te vinden in het mandaatregister OL Rogplus;
Artikel 3 Hoofdbudgethouder (directie), budgethouder en deelbudgethouder
De uitvoering is door het dagelijks bestuur opgedragen aan de hoofdbudgethouder. De hoofdbudgethouder heeft de uitvoering opgedragen aan een budgethouder en deelbudgethouders. De hoofdbudgethouder is verantwoordelijk voor voortgangs- en budgetbewaking en rapporteert, conform de Planning & Control cyclus, aan het dagelijks bestuur.
Hoofdstuk 3 Invulling van het budgethouderschap c.q. -beheer
Artikel 7 Aangaan van verplichtingen, betalingen
Verplichtingen mogen slechts worden aangegaan nadat is geconstateerd dat ter zake een budget beschikbaar is en dat ze passen binnen de taakstelling waarvoor het budget beschikbaar is gesteld. Dit lid is niet van toepassing op de openeinderegeling. Indien er sprake is van een openeinderegeling waarbij de kosten hoger dreigen uit te vallen dan waar de gemeente vanuit gaat, dan dient dit onverwijld aan het AB gemeld te worden.
Alleen de desbetreffende (deel)budgethouder accordeert facturen. Bij afwezigheid van (deel)budgethouder, als betaling van een factuur geen uitstel kan dulden, accordeert de budgetverantwoordelijke volgens het principe van horizontale vervanging, daarna volgt verticale vervanging. Bij afwezigheid van de hoofdbudgethouder accordeert de adjunct directeur of bij zijn afwezigheid het Dagelijks Bestuur.
Als er sprake is van een calamiteit bijvoorbeeld: sluiten zorglocatie en geen overleg mogelijk was, informeren de hoofdbudgethouder terstond het algemeen bestuur over de noodzaak van deze handelswijze en de gevolgen. Zo spoedig mogelijk legt hij aan het dagelijks bestuur een voorstel voor tot het beschikbaar stellen van een budget, alsmede voor de wijze waarop de betreffende uitgaven dienen te worden gedekt.
De hoofdbudgethouder en (deel)budgethouders zijn verplicht alles te doen wat voor een goede uitoefening van de functie noodzakelijk is. Zij kunnen zich niet op onvolledigheid van deze regeling of ander voorschrift beroepen bij het nalaten van wat normaal gesproken naar redelijkheid tot de taak wordt geacht te behoren.