Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Roosendaal

Reglement van orde voor het presidium van de gemeenteraad

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRoosendaal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement van orde voor het presidium van de gemeenteraad
CiteertitelReglement van orde voor het presidium van de gemeenteraad
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpalgemeen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het reglement van orde voor het presidium van de gemeenteraad,vastgesteld op 9 september 2008

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-12-201025-07-2011nieuwe regeling

15-12-2010

Gemeenteblad 2010/ Roosendaalse Bode 29 december 2010

AO/2010-78

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement van orde voor het presidium van de gemeenteraad

 

De raad van de gemeente Roosendaal;

 

gezien het advies van het Presidium d.d. 3 november 2010;

 

BESLUIT:

 

vast te stellen het REGLEMENT VAN ORDE VOOR HET PRESIDIUM VAN DE GEMEENTERAAD.  

 

Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen

 

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • 1.

    voorzitter: de voorzitter van de gemeenteraad of de plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad;

  • 2.

    griffier: de raadsgriffier of de plaatsvervangend raadsgriffier;

  • 3.

    secretaris: de plaatsvervangend raadsgriffier of zijn vervanger.

 

 

Hoofdstuk 2: Het presidium

 

 

Artikel 2 Het presidium

  • 1.

    Het presidium is op grond van artikel 5 van het ‘reglement van orde voor vergaderingen’ en andere werkzaamheden van de gemeenteraad ingesteld’.

  • 2.

    Het presidium bestaat uit de voorzitter, de plaatsvervangend voorzitter en de fractievoorzitters. Bij afwezigheid laat de voorzitter zich vervangen door zijn plaatsvervanger. De fractievoorzitters kunnen zich bij afwezigheid laten vervangen door een lid van de fractie. De commissievoorzitters nemen als adviserende leden deel aan de vergadering.

 

Artikel 3 De voorzitter

De voorzitter is belast met:

  • 1.

    Het samenstellen van de voorlopige agenda;

  • 2.

    het leiden van de vergadering;

  • 3.

    hetgeen dit reglement hem verder opdraagt.

 

Artikel 4 De griffier

  • 1.

    Het presidium wordt bijgestaan door de griffier. De griffier is in elke vergadering van het presidium aanwezig.

  • 2.

    De griffier kan, indien hij daartoe door de voorzitter wordt uitgenodigd, aan de beraadslagingen als bedoeld in dit reglement deelnemen.

 

Artikel 5 Taken

Het presidium heeft tot taak:

  • 1.

    Het bewaken en zo mogelijk verbeteren van de kwaliteit van de werkwijzen en procedures van de gemeenteraad;

 

Hoofdstuk 3 De Vergaderingen

 

 

Artikel 6 De Vergaderingen

De vergaderingen van het presidium zijn niet openbaar.

 

Artikel 7 Vergaderfrequentie, aanvangstijd en vergaderlocatie

De vergaderingen van het presidium vinden in de regel plaats voor de vergadering van de commissie Bestuur en vangen aan om 17.30 uur. De vergaderingen worden in principe gehouden in de B&W-kamer.

 

Artikel 8 De agenda

  • 1.

    De voorzitter stelt de voorlopige agenda op

  • 2.

    De voorzitter kan na het verzenden van de schriftelijke oproeping voor de aanvang van een vergadering een aanvullende agenda opstellen.

  • 3.

    Bij aanvang van de vergadering stelt het presidium de agenda vast. Op voorstel van een lid of de voorzitter kan het presidium bij de vaststelling van de agenda onderwerpen aan de agenda toevoegen of van de agenda afvoeren

  • 4.

    Op verzoek van een lid of op voorstel van de voorzitter kan het presidium de volgorde van behandeling van de agendapunten wijzigen.

 

Artikel 9 Oproep vergadering

  • 1.

    De voorzitter roept - spoedeisende vergaderingen uitgezonderd - de leden tenminste vijf dagen van tevoren schriftelijk tot de vergadering op.

  • 2.

    De agenda en de daarbij behorende voorstellen -met uitzondering van de in artikel 25, tweede lid Gemeentewet bedoelde stukken- worden tegelijkertijd met de oproeping (dan wel uiterlijk voor aanvang van de vergadering) verzonden.

  • 3.

    Indien er stukken als bedoeld in artikel 25, tweede lid Gemeentewet aan het presidium worden overgelegd of voor het presidium ter inzage worden gelegd, besluit het presidium over bekrachtiging van de opgelegde geheimhouding.

 

Artikel 10 Verhindering tot bijwoning vergadering

Het lid dat verhinderd is de vergadering bij te wonen, geeft daarvan, zo mogelijk schriftelijk, kennis aan de voorzitter c.q. de griffier.

 

Artikel 11 Opening vergadering, ontbreken quorum

  • 1.

    De vergadering wordt door de voorzitter geopend op het tijdstip waarop zij is belegd indien naast de voorzitter de helft plus één van de leden aanwezig zijn.

  • 2.

    Wanneer een kwartier na de voor de opening van de vergadering bepaalde tijd het vereiste aantal leden niet aanwezig is, deelt de voorzitter mede dat de vergadering niet kan worden gehouden. Tevens bepaalt de voorzitter (onder verwijzing naar dit artikel) dag en uur van de volgende vergadering.

 

Artikel 12 Verslaglegging

  • 1.

    Het verslag van de voorgaande vergadering wordt, zo mogelijk, gelijktijdig met de schriftelijke oproep aan de leden toegezonden.

  • 2.

    Bij het begin van de vergadering wordt het verslag van de vorige vergadering vastgesteld.

  • 3.

    Het verslag moet inhouden:

       a. de namen van de aanwezigen;

       b. een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;

       c. een zakelijke samenvatting van het gesprokene.

  • 4.

    Het verslag wordt opgesteld onder de zorg van de griffier.

  • 5.

    Het verslag wordt na vaststelling verzonden naar alle raadsleden en wordt op de website van de gemeenteraad geplaatst.

 

Artikel 13 Advisering en besluitvorming

Het presidium adviseert de gemeenteraad over de onderwerpen genoemd in artikel 5 van dit reglement.

 

 

Hoofdstuk 4 Slotbepalingen

 

 

Artikel 14 Uitleg reglement

In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van het reglement, beslist het presidium op voorstel van de voorzitter.

 

 

Artikel 15 In werking treden

  • 1.

    Dit reglement treedt in werking op de derde dag nadat het door de gemeenteraad is vastgesteld

  • 2.

    Op dat tijdstip vervalt het reglement van orde voor het presidium van de gemeenteraad, vastgesteld bij raadsbesluit op 9 september 2008

 

  

 

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Roosendaal in zijn openbare vergadering van 15 december 2010 .

 

 

De griffier,                                                         De voorzitter,

 

 

E.M.J. van Straaten- Noyons                                W.H. Huijbregts-Schiedon