Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rotterdam

Reglement van orde Commissie van advies inzake straatnamen en gedenktekens Rotterdam

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRotterdam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement van orde Commissie van advies inzake straatnamen en gedenktekens Rotterdam
CiteertitelReglement van orde Commissie van advies inzake straatnamen en gedenktekens Rotterdam
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Reglement van orde voor de werkzaamheden van de Commissie van advies inzake straatnamen 2017.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 84 van de Gemeentewet
  2. Straatnamenverordening 2014
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-06-2022nieuwe regeling

14-06-2022

gmb-2022-279428

2022, nummer 107

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement van orde Commissie van advies inzake straatnamen en gedenktekens Rotterdam

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,

 

Gelezen het voorstel van de directie Gebieden, Participatie en Stadsarchief, Cluster Dienstverlening van 13 april 2022 (str.n.cie. nummer M2204-2449);

 

overwegende, dat het vanwege de opheffing van de gebiedscommissies en de instelling van de wijkraden en vanwege het ontbreken van een bepaling betreffende de zorgplicht voor archiefbescheiden gewenst is het Reglement van orde Commissie van advies inzake straatnamen en gedenktekens Rotterdam aan te passen;

 

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet en artikel 7 van de Straatnamenverordening 2014

 

besluit vast te stellen:

 

Reglement van orde Commissie van advies inzake straatnamen en gedenktekens Rotterdam

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam;

commissie: commissie van advies inzake straatnamen en gedenktekens;

gedenkteken: aard- en nagelvast object ter herinnering aan één of meerdere personen, gebeurtenissen of zaken, niet zijnde grafmonumenten;

Artikel 2 Taak van de commissie

Er is een commissie van advies inzake straatnamen en gedenktekens die het college adviseert over:

  • a.

    de naamgeving van de openbare ruimte, waaronder onder andere straten, bruggen, parken, pleinen worden verstaan;

  • b.

    naamgeving van wijken, buurten of bouwblokken;

  • c.

    de plaatsing van gedenktekens in de openbare ruimte als bedoeld in de Beleidsregels gedenktekens in de openbare ruimte 2018;

  • d.

    zo nodig de naamgeving van gemeentelijke gebouwen en bouwwerken.

Artikel 3 Samenstelling van de commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit ten hoogste twaalf leden. De voorzitter en de secretaris zijn in dienst van de gemeente Rotterdam. De stadsarchivaris is voorzitter van de commissie.

  • 2.

    Onder de ambtelijke leden wordt ten minste begrepen een lid namens het Havenbedrijf Rotterdam N.V.

  • 3.

    Voor de overige leden wordt gestreefd naar een evenwichtige verdeling van ambtelijke en niet-ambtelijke leden.

Artikel 4 Benoeming van niet-ambtelijke leden

  • 1.

    De leden van de commissie worden door het college benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 2.

    De benoeming van niet-ambtelijke leden geldt voor een periode van vijf jaar. Deze termijn kan door het college met ten hoogste vijf jaar worden verlengd.

  • 3.

    De leden van de commissie wijzen uit hun midden een plaatsvervangend voorzitter aan.

Artikel 5 De secretaris

  • 1.

    De commissie wordt bij haar werkzaamheden ondersteund door de secretaris. De secretaris is gepositioneerd bij het Stadsarchief Rotterdam.

  • 2.

    De secretaris ondertekent alle uitgaande stukken van de commissie. De secretaris draagt zorg voor de uitvoering van de besluiten van de commissie.

Artikel 6 Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten kunnen slechts genomen worden, wanneer ten minste de helft van de leden, de voorzitter daaronder niet begrepen, aanwezig is.

  • 2.

    De besluiten worden bij meerderheid van stemmen genomen. Bij het staken van stemmen geeft de stem van de voorzitter de doorslag.

  • 3.

    Wanneer het vereiste aantal leden niet aanwezig is, kan de voorzitter, met tussentijd van ten minste 24 uren, een nieuwe vergadering beleggen. Op de uitnodiging voor die vergadering worden de onderwerpen vermeld, die in de eerste vergadering wegens onvoldoende opkomst moesten worden aangehouden. In de aldus belegde tweede vergadering kan over deze onderwerpen worden besloten ook al is niet het vereiste aantal leden aanwezig.

Artikel 7 Taken en besluitvorming in spoedeisende gevallen

  • 1.

    Op voorstel van de voorzitter kunnen werkzaamheden worden opgedragen aan een of meer leden van de commissie.

  • 2.

    In spoedeisende gevallen kunnen de voorzitter en de secretaris samen besluiten namens de commissie. Indien de tijd het toelaat, kan de voorzitter de leden verzoeken per e-mailadvies uit te brengen en kan er bij meerderheid van stemmen worden besloten.

  • 3.

    In de eerstvolgende vergadering van de commissie stellen de voorzitter en de secretaris de leden van de commissie van deze besluiten in kennis.

Artikel 8 Vergaderfrequentie en openbaarheid

  • 1.

    De commissie vergadert in beginsel viermaal per jaar.

  • 2.

    De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar.

Artikel 9 Notulen

De secretaris maakt notulen van de vergadering en zendt deze aan de leden. De notulen worden vastgesteld tijdens de volgende vergadering.

Artikel 10 Suggesties voor naamgeving

  • 1.

    Ter voorbereiding op de naamgeving wordt de wijkraad van de wijk waarin de straat is gelegen, geïnformeerd en gevraagd om suggesties.

  • 2.

    De secretaris vraagt zo nodig tevens suggesties aan historische verenigingen of andere organisaties die de voorzitter en secretaris relevant achten in voorbereiding op de naamgeving.

  • 3.

    De suggesties worden opgenomen in het desbetreffende agendapunt van de vergadering van de commissie.

Artikel 11 Richtlijnen voor naamgeving

Bij het opstellen van haar advies over de naamgeving, bedoeld in artikel 2, onderdeel a, b en d, neemt de commissie de volgende richtlijnen in acht:

  • a.

    er worden in beginsel geen straten vernoemd naar nog in leven zijnde personen, met uitzondering van leden van het Koninklijk Huis;

  • b.

    personen kunnen worden voorgedragen voor vernoeming indien zij ten minste vijf jaar geleden overleden zijn;

  • c.

    gelijke namen worden niet op verschillende locaties vernoemd, tenzij deze locaties aan elkaar grenzen;

  • d.

    gelijkluidende, ingewikkelde en/of onuitspreekbare straatnamen worden in beginsel vermeden om verwarring te voorkomen;

  • e.

    er wordt gestreefd naar samenhang in de naamgeving van straten die in elkaars onmiddellijke nabijheid liggen, door middel van een wijkthema;

  • f.

    wijziging van straatnamen vindt in beginsel niet plaats;

  • g.

    bij de bepaling voor de uitgang van een straatnaam wordt gekeken naar ligging en uiterlijke kenmerken van de straat.

Artikel 12 Onderschriften

De secretaris stelt een passend onderschrift op dat als verklarende tekst op een straatnaambord kan worden opgenomen.

Artikel 13 Straatnamendatabase

De commissie neemt informatie over de straatnaam, een toelichting op de straatnaam, het onderschrift voor het straatnaambord en het relevante naamgevingsbesluit op in een voor burgers toegankelijke database.

Artikel 14 Reservebestand

De commissie houdt een reservebestand bij met daarin namen die zijn voorgesteld voor naamgeving, maar waar nog geen plek voor is gevonden in de openbare ruimte.

Artikel 15 Advies

  • 1.

    De commissie brengt advies uit aan het college of aan een door het college gemandateerde wethouder.

  • 2.

    De commissie zendt het advies ter kennisgeving aan de wijkraad.

Artikel 16 Zorgplicht archiefbescheiden

  • 1.

    De secretaris draagt zorg voor de archivering van de archiefbescheiden van de commissie.

  • 2.

    De secretaris is belast met het beheer van de archiefbescheiden van de commissie, voor zover deze niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.

  • 3.

    Voor de bewaring van de over te brengen archiefbescheiden wordt de archiefbewaarplaats van de gemeente Rotterdam aangewezen.

  • 4.

    Met het toezicht op het beheer van de archiefbescheiden van de commissie is, voor zover deze niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats, de archivaris van de gemeente Rotterdam belast.

Artikel 17 Intrekking

Het Reglement van orde voor de werkzaamheden van de Commissie van advies inzake straatnamen 2017 wordt ingetrokken.

Artikel 18 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Gemeenteblad waarin het wordt geplaatst.

Artikel 19 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Reglement van orde Commissie van advies inzake straatnamen en gedenktekens Rotterdam.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 14 juni 2022.

De secretaris,

V.J.M. Roozen

De burgemeester,

A. Aboutaleb

 

Dit gemeenteblad is uitgegeven op 2022 en ligt op dins-, woens- en donderdagen van 9.00 tot 13.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Wachtruimte Timmerhuis, Halve Maanpassage 1 (trap op, melden bij Informatiebalie)

(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)