Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hoeksche Waard

Verordening op het presidium gemeente Hoeksche Waard 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHoeksche Waard
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op het presidium gemeente Hoeksche Waard 2022
CiteertitelVerordening op het presidium Hoeksche Waard 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 16 van de Gemeentewet
  2. artikel 84 van de Gemeentewet
  3. artikel 107a, eerste lid, van de Gemeentewet
  4. artikel 147, eerste lid, van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-06-2022nieuwe regeling

26-04-2022

gmb-2022-278917

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op het presidium gemeente Hoeksche Waard 2022

De raad van de gemeente Hoeksche Waard;

 

gelezen het voorstel van het lijsttrekkersoverleg d.d. 22 maart 2022;

 

gelet op artikel 16, artikel 84, 107a, eerste lid en 147, eerste lid, van de Gemeentewet en artikel 6 van het Reglement van orde raad van Hoeksche Waard 2022;

 

besluit:

 

vast te stellen de volgende verordening:

 

VERORDENING OP HET PRESIDIUM GEMEENTE HOEKSCHE WAARD 2022

Artikel 1. Begripsbepalingen

  • a.

    Presidium: het orgaan zoals genoemd in artikel 6 van het Reglement van orde voor de vergaderingen en overige werkzaamheden van de raad van de gemeente Hoeksche Waard 2022;

  • b.

    Voorzitter: de voorzitter van het presidium of diens plaatsvervanger;

  • c.

    Griffier: de griffier van de raad of dienst plaatsvervanger;

  • d.

    Adviseur: degene die al of niet op voorstel van de voorzitter door het presidium wordt uitgenodigd het presidium te adviseren.

Artikel 2. Samenstelling

  • 1.

    Leden van het presidium zijn de fractievoorzitters en de waarnemend voorzitter van de raad.

  • 2.

    Elke fractievoorzitter wijst een lid van de gemeenteraad aan dat hem bij zijn afwezigheid in het presidium vervangt en maakt dat bij de griffier bekend.

  • 3.

    Elk lid of diens plaatsvervanger heeft één stem in het presidium.

  • 4.

    Het presidium kiest uit zijn midden een voorzitter.

  • 5.

    De voorzitter van het presidium wordt bij diens afwezigheid vervangen door de waarnemend voorzitter van de raad.

  • 6.

    De griffier is secretaris van het presidium en is in elke vergadering van het presidium aanwezig.

  • 7.

    De burgemeester kan, al dan niet op uitnodiging, de vergaderingen van het presidium als adviseur bijwonen.

Artikel 3. Taken en bevoegdheden

  • 1.

    Aanbevelingen en voorstellen te doen aan de raad inzake de organisatie van de werkzaamheden van de raad en zijn commissies, voor zover het niet de taken van de agendacommissie betreft.

  • 2.

    Te overleggen over algemene aspecten van het functioneren van de raad en zijn commissies.

  • 3.

    Te adviseren aan de agendacommissies over het vergaderschema van de raad.

  • 4.

    Afstemmen met het college inzake de planning- en controlcyclus.

  • 5.

    Afstemmen met de rekenkamer van de gemeente Hoeksche Waard.

  • 6.

    Ten behoeve van het goed functioneren van de raad onder meer zorg te dragen voor scholings- en trainingsbijeenkomsten.

  • 7.

    Raming en beheer van de financiële middelen van de raad als bestuursorgaan, onder meer ten behoeve van scholing en training en de fractieondersteuning.

Artikel 4. Vergaderingen

  • 1.

    Het presidium stelt voor zijn bijeenkomsten een vergaderschema op.

  • 2.

    Tenzij anders door de voorzitter bepaald, vergadert het presidium in het gemeentehuis te Oud-Beijerland.

  • 3.

    Het presidium vergadert digitaal op de vastgelegde vergaderdata en op die momenten dat vergaderen door het presidium noodzakelijk is en fysieke bijeenkomsten niet mogelijk zijn.

  • 4.

    Namens de voorzitter zendt de griffier tenminste twee dagen voor een bijeenkomst de leden een schriftelijke of elektronische oproep onder vermelding van dag, tijdstip en plaats van de bijeenkomst.

  • 5.

    De voorlopige agenda en de daarbij behorende stukken worden gelijktijdig met de oproep aan de leden verzonden.

  • 6.

    Onder zorg van de griffier wordt een besluitenlijst opgesteld van het besprokene in de vergadering van het presidium.

  • 7.

    De vergaderingen van het presidium zijn niet openbaar; de vastgestelde besluitenlijsten van de vergaderingen worden openbaar gemaakt.

  • 8.

    Op voorstel van de voorzitter kan het presidium de gemeentesecretaris of anderen uitnodigen deel te nemen aan vergaderingen.

Artikel 5. Besluiten

  • 1.

    Het presidium kan geen besluiten nemen, indien niet meer dan de helft van het aantal leden aanwezig is.

  • 2.

    Indien om de in het vorige lid genoemde reden geen besluiten kunnen worden genomen, roept de voorzitter binnen zeven werkdagen de leden voor een volgende vergadering op. In deze vergadering wordt uitsluitend over zaken besloten die voor de oorspronkelijke vergadering geagendeerd waren.

  • 3.

    In de in het vorige lid genoemde vergadering is het gestelde in artikel 5.1 niet van toepassing.

  • 4.

    Op de stemmingen in het presidium zijn de artikelen 27 tot en met 32 van de Gemeentewet van toepassing.

Artikel 6. Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, of bij twijfel over de toepassing ervan besluit het presidium op voorstel van de voorzitter.

Artikel 7. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na bekendmaking.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening op het presidium Hoeksche Waard 2022.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van Hoeksche Waard gehouden op 26 april 2022.

de griffier,

G. de Schipper-Tinga

de voorzitter,

Ch.B. Aptroot