Organisatie | Nieuwegein |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Adviesraad Sociaal Domein Nieuwegein |
Citeertitel | Verordening Adviesraad Sociaal Domein Nieuwegein |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-06-2022 | nieuwe regeling | 17-05-2022 |
De raad van de gemeente Nieuwegein;
Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 19 mei 2022.
gelet op artikel 47 van de Participatiewet, artikel 2.1.3, derde lid van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en art 2.10 van de Jeugdwet;
Vast te stellen de “Verordening Adviesraad Sociaal Domein Nieuwegein”.
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Ervaringsdeskundige: een persoon met ervaringsdeskundigheid in het sociaal domein, dat wil zeggen met de vaardigheid om kennis vanuit ervaring over een beperking, aandoening of levensomstandigheid zodanig in te zetten dat dit ondersteunend is voor anderen met een soortgelijke beperking. Deze kennis en ervaring kan verkregen zijn uit eigen ervaringen en uit ervaringen van naastbetrokkenen (bijvoorbeeld als partner, ouder/verzorger of kind).
het college gevraagd van advies te dienen over voorstellen tot gemeentelijke regelgeving, beleid, plannen en de uitvoering daarvan die worden getroffen op het terrein van het sociaal domein, waaronder in ieder geval op het terrein van de Wet maatschappelijke ondersteuning, de Jeugdwet en de Participatiewet.
Onverminderd het eerste lid is advisering op het terrein van de Participatiewet voorbehouden aan de regionale Cliëntenraad van Werk en Inkomen Lekstroom (WIL), voor zover de taken op basis van de gemeenschappelijke regeling aan WIL zijn gedelegeerd. Voor taken die hier niet onder vallen zoals verordeningen en lokale aangelegenheden waaronder het armoedebeleid is de adviesraad wel bevoegd advies uit te brengen.
Artikel 4. Samenstelling, benoeming en ontslag
De leden van de adviesraad dienen inwoner te zijn van de gemeente Nieuwegein. Leden van de adviesraad mogen geen lid zijn van de gemeenteraad, het college of werkzaam zijn bij de gemeente Nieuwegein, gemeenschappelijke regeling op het gebied van het sociaal domein waar de gemeente Nieuwegein onderdeel vanuit maakt of een al dan niet commerciële organisatie die actief is in de regio op het gebied van het sociaal domein met belangen in Nieuwegein.
Artikel 5. Werkwijze en Vergaderingen
De adviesraad brengt jaarlijks vóór 1 april aan het college en de gemeenteraad verslag uit van zijn werkzaamheden en bevindingen. Dit verslag bevat tevens de financiële verantwoording van de besteding van het in artikel 7 bedoelde budget. Dit jaarverslag wordt in het artikel 6 lid 5 van deze verordening bedoelde overleg geagendeerd en besproken.
Artikel 7. Budget en faciliteiten
Jaarlijks stelt de gemeenteraad, op verzoek van de adviesraad, een budget beschikbaar om de taken als vastgelegd in deze verordening te kunnen uitvoeren. Een verslag van de besteding van het budget vormt onderdeel van het jaarverslag.
Het budget is bedoeld om alle, voor het functioneren van de adviesraad noodzakelijke, kosten te voldoen. Onder deze kosten wordt onder meer verstaan: vergoeding voor de leden en voorzitter voor de uit te voeren werkzaamheden inclusief vergaderingen, reiskosten, kosten voor gebruik van de vergaderruimte, scholingskosten, administratiekosten/ kantoorkosten, abonnementskosten, faciliteiten voor publiciteit en overleg met de achterban. Deze bedragen worden jaarlijks aangepast op basis van de prijsindex voor de gezinsconsumptie waarbij de vrijwilligersvergoedingen niet het bedrag vastgesteld door de belastingdienst mogen overschrijden.