Organisatie | West Maas en Waal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | BELEIDSREGEL BEHOUD EN BEVORDERING LEEFBAARHEID EN SAMENREDZAAMHEID WEST MAAS EN WAAL 2022 |
Citeertitel | Beleidsregel behoud en bevordering leefbaarheid en zelfredzaamheid West Maas en Waal 2022 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | Beleidsregel behoud en bevordering leefbaarheid en zelfredzaamheid West Maas en Waal 2022 |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-06-2022 | 23-02-2021 | nieuwe regeling | 07-06-2022 | Z.072169 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente West Maas en Waal;
gelet op artikel 2, lid 1.g., van de Algemene Subsidie Verordening gemeente West Maas en Waal 2017
b e s l u i t vast te stellen de volgende beleidsregel “Beleidsregel behoud en bevordering leefbaarheid en samenredzaamheid West Maas en Waal 2022”
Dit onderdeel van deze beleidsregel richt zich ook op aandacht voor (kwetsbare) inwoners en voorzieningen in hun directe leefomgeving.
Artikel 1:1 Algemene doelstelling
Het organiseren van vernieuwende activiteiten die specifiek gericht zijn op:
gezondheid (het bevorderen van bewustwording en een gezonde leefstijl)
voorlichting van en ontmoeting tussen inwoners
participatie van kwetsbare inwoners (bevorderen actieve deelname/betrokkenheid aan de samenleving)
Paragraaf A. Kwetsbare inwoners
Begripsomschrijving kwetsbare inwoners:
Dit zijn mensen met een beperking of probleem van lichamelijke, verstandelijke, psychische, psychosociale en/of materiële aard, waarbij een disbalans is ontstaan tussen draaglast en draagkracht, wat ingrijpende gevolgen heeft voor hun zelfstandigheid en participatiemogelijkheden in de samenleving.
Niet iedereen met een beperking is per definitie kwetsbaar. Kwetsbaarheid wordt bepaald door de mate van beperking (draaglast) in combinatie met de mogelijkheid om dit op te vangen (draagkracht). Versterking van eigen kracht is daarom belangrijk. Voor sommige mensen met een beperking, waar draaglast en draagkracht niet in balans zijn, is het niet altijd vanzelfsprekend dat zij meedoen aan activiteiten of gebruik maken van de voorzieningen in de gemeente. Vooral deze groep kwetsbare inwoners heeft extra hulp nodig om te participeren. Het gaat dan vaak om mensen met (meerdere) beperkingen, die zonder extra ondersteuning of een toegankelijk aanbod moeite hebben regie over het eigen leven te houden. Onder deze doelgroep zijn veel mensen die zich eenzaam voelen.
Kwetsbare inwoners doen gewoon mee, net als ieder ander. Soms met wat extra begeleiding of ondersteuning. Soms door gebruik te maken van een speciaal aanbod. Meedoen op een eigen manier aan de dingen die passen bij hun mogelijkheden. Het liefst door mogelijk te maken dat zij meedoen aan “gewone” activiteiten, maar zo nodig binnen een aparte, veilige omgeving, met (professionele) ondersteuning. Het welzijnsaanbod is een aanbod van ondersteuning en activering voor deze kwetsbare groepen. Geen passief activiteitenaanbod, maar activering en ondersteunen bij mogelijkheden.
Dit ondersteuningsaanbod bestaat uit de volgende onderdelen:
beschermde omgeving voor mensen die niet aan het reguliere aanbod1 kunnen meedoen;
Paragraaf C. Initiatieven die de leefbaarheid behouden en/of bevorderen
Prestaties en activiteiten moeten voldoen aan de Algemene doelstelling onder punt 1 én aan minstens drie van de onderstaande sub-doelstellingen:
De activiteit moet binnen 1 jaar na toekenning van de beloning worden uitgevoerd.
Een organisatie/inwoner kan geen aanvraag indienen voor een initiatief dat een aanvulling/uitbreiding/variant vormt op een bestaande activiteit van die organisatie/inwoner
Bij gelijke score van de aanvragen komen de aanvragen die in de afgelopen 3 jaar geen bijdrage hebben ontvangen, het eerst voor een bijdrage in aanmerking
Paragraaf D. Initiatieven die de samenredzaamheid behouden en/of bevorderen
Prestaties en activiteiten moeten voldoen aan de Algemene doelstelling onder punt 1 én aan minstens drie van de onderstaande sub-doelstellingen:
Het is een nieuwe activiteit. De activiteit moet binnen 1 jaar na toekenning van de beloning worden uitgevoerd.
Bij gelijke score van de aanvragen komen de aanvragen die in de afgelopen 3 jaar geen bijdrage hebben ontvangen, het eerst voor een bijdrage in aanmerking
Paragraaf D. Initiatieven die de samenredzaamheid behouden en/of bevorderen
Artikel 1:4 Voorwaarden en verplichtingen
Paragraaf A. Zonnebloemafdelingen
- De reguliere kernactiviteiten van een aanvrager vinden plaats in de gemeente West Maas en Waal.
- Gestreefd wordt naar een minimaal aantal deelnemers van 10 per activiteit.
De in de Algemene Subsidie Verordening genoemde algemene weigeringsgronden zijn van toepassing op deze beleidsregel.
Alleen zonnebloemafdelingen uit de gemeente West Maas en Waal kunnen in aanmerking komen voor structurele subsidie binnen deze beleidsregel.
Initiatieven voor kwetsbare inwoners en die de leefbaarheid en samenredzaamheid bevorderen komen in aanmerking voor een eenmalige subsidie.
Activiteiten die niet primair op de in de beschreven algemene doelstelling zijn gericht komen niet in aanmerking voor subsidie.
Artikel 2:1 Algemene doelstelling
Bijdrage leveren aan de leefbaarheid in de kernen door een podium te bieden aan kunstzinnige, culturele, recreatieve en sportieve activiteiten en het lokale verenigingsleven met als doel ontmoeting, verbinding en ontwikkeling.
Artikel 2:2 Prestaties en activiteiten
- Het aanbieden van de accommodatie voor het organiseren en houden van commerciële en niet-commerciële activiteiten op het gebied van cultuur, kunst, recreatie en sport voor en door inwoners.
Artikel 2:3 Berekening van de subsidie
De subsidie per dorpshuis wordt als volgt berekend:
- Een jaarlijkse vast bedrag voor alle dorpshuizen. Het jaarlijkse subsidieplafond is leidend voor de hoogte van het subsidiebedrag en wordt gelijk verdeeld over de dorpshuizen.
- De bijdrage voor groot onderhoud behoort niet tot de subsidiebijdrage; groot onderhoud wordt apart gesubsidieerd volgens het gemeentelijke MeerJaren OnderhoudsPlan. (MJOP).
Artikel 2:4 Voorwaarden en verplichtingen
- Het in stand houden, beheren en exploiteren van dorpshuizen ten behoeve van de maatschappelijke functie.
- Ruimte bieden aan activiteiten georganiseerd voor en door inwoners.
De in de Algemene Subsidie Verordening genoemde algemene weigeringsgronden zijn van toepassing op deze beleidsregel. Daarnaast kan aan een organisatie, die niet voldoet aan de hierboven genoemde
voorwaarden en verplichtingen, de subsidie worden geweigerd.
Hoofdstuk 3a. MULTI FUNCTIONELE ACCOMMODATIES
Artikel 3a:1 Algemene doelstelling
Bijdrage leveren aan de leefbaarheid in de kernen door een podium te bieden aan niet-commerciële
kunst, culturele, recreatieve en sportieve activiteiten en het lokale verenigingsleven met als doel ontmoeting, verbinding en ontwikkeling.
Artikel 3a:2 Prestaties en activiteiten
- Het aanbieden van accommodatie voor het organiseren en houden van activiteiten op het gebied van cultuur, kunst, recreatie en sport voor en door inwoners
- Verhuur van ruimten, waar het goed vertoeven is, ten behoeve van activiteiten.
Artikel 3a:3 Berekening van de subsidie, voorwaarden en verplichtingen
De subsidie wordt aangevraagd, bevoorschot en vastgesteld op basis van de ASV.
De organisatie mag een algemene reserve opbouwen van maximaal € 25.000,-.
Deze algemene reserve kan gecreëerd worden door jaarlijks (maar uitsluitend bij een positief
resultaat) maximaal 10 % van de hoogte van het subsidieplafond te reserveren. De algemene reserve
is bedoeld om eventueel ontstane tekorten in de lopende exploitatie op te vangen.
Wanneer de organisatie een algemene reserve heeft opgebouwd van € 25.000,- wordt bezien of de
exploitatiesubsidie (structureel) naar beneden bijgesteld kan worden.
De organisatie dient voor het opbouwen van een bestemmingsreserve (voor extra investeringen buiten het MeerJaren OnderhoudsPlan om) vooraf toestemming te vragen aan de gemeente.
De subsidie wordt aangevraagd, bevoorschot en vastgesteld op basis van de ASV.
De organisatie mag een algemene reserve opbouwen van maximaal € 50.000,-.
Deze algemene reserve kan gecreëerd worden door jaarlijks (maar uitsluitend bij een positief
resultaat) maximaal 10 % van de hoogte van het subsidieplafond te reserveren. De algemene reserve
is bedoeld om eventueel ontstane tekorten in de lopende exploitatie op te vangen.
Wanneer de organisatie een algemene reserve heeft opgebouwd van € 50.000,- wordt bezien of de
exploitatiesubsidie (structureel) naar beneden bijgesteld kan worden.
De organisatie dient voor het opbouwen van een bestemmingsreserve (voor extra investeringen buiten het MeerJaren OnderhoudsPlan om) vooraf toestemming te vragen aan de gemeente.
De subsidie wordt aangevraagd, bevoorschot en vastgesteld op basis van de ASV.
De organisatie mag een algemene reserve opbouwen van maximaal € 50.000,-.
Deze algemene reserve kan gecreëerd worden door jaarlijks (maar uitsluitend bij een positief
resultaat) maximaal 10 % van de hoogte van het subsidieplafond te reserveren. De algemene reserve
is bedoeld om eventueel ontstane tekorten in de lopende exploitatie op te vangen.
Wanneer de organisatie een algemene reserve heeft opgebouwd van € 50.000,- wordt bezien of de
exploitatiesubsidie (structureel) naar beneden bijgesteld kan worden.
De organisatie dient voor het opbouwen van een bestemmingsreserve (voor extra investeringen buiten het MeerJaren OnderhoudsPlan om) vooraf toestemming te vragen aan de gemeente.
Artikel 3a:4 Voorwaarden en verplichtingen
- De organisatie heeft een MeerJaren OnderhoudsPlan, dat iedere vijf jaar wordt geactualiseerd.
- De organisatie reserveert jaarlijks in de voorziening groot onderhoud conform het MeerJaren OnderhoudsPlan, waarbij rekening is gehouden met de teruggaaf van BTW.
- De organisatie voldoet aan de vastgelegde bepalingen in het recht van erfpacht, het recht van opstal en de geldleningsovereenkomst.
Artikel 3a:5 Weigeringsgronden
De in de Algemene Subsidie Verordening genoemde algemene weigeringsgronden zijn van toepassing op deze beleidsregel. Daarnaast kan aan een organisatie, die niet voldoet aan de hierboven genoemde voorwaarden en verplichtingen, de subsidie worden geweigerd.
Een activiteit wordt slechts eenmaal gesubsidieerd en kan niet onder meerdere beleidsregels vallen.
Hoofdstuk 3b. De Hucht - Alphen
Artikel 3b:1 Algemene doelstelling
Bijdrage leveren aan de leefbaarheid in de kernen door een podium te bieden aan kunstzinnige, culturele, recreatieve en sportieve activiteiten en het lokale verenigingsleven met als doel ontmoeting, verbinding en ontwikkeling.
Artikel 3b:2 Prestaties en activiteiten
- Het aanbieden van de accommodatie voor het organiseren en houden van commerciële en niet-commerciële activiteiten op het gebied van cultuur, kunst, recreatie en sport voor en door inwoners.
Artikel 3b:5 Weigeringsgronden
De in de Algemene Subsidie Verordening genoemde algemene weigeringsgronden zijn van toepassing op deze beleidsregel. Daarnaast kan aan een organisatie, die niet voldoet aan de hierboven genoemde voorwaarden en verplichtingen, de subsidie worden geweigerd.
Een activiteit wordt slechts eenmaal gesubsidieerd en kan niet onder meerdere beleidsregels vallen.
Hoofdstuk 4. EERSTE HULPORGANISATIES
Volksgezondheid ondersteunen door activiteiten te organiseren die gericht zijn op de bevordering en preventie op het gebied van de volksgezondheid.
Artikel 4:2 Prestaties en activiteiten
Het aanbod van de eerste hulporganisaties bestaat uit de volgende onderdelen:
Artikel 4:3 Berekening van de subsidie
Voor het leveren van de prestaties onder 2 is voor elke Eerste Hulporganisatie een maximale
Naast de in de subsidie verordening genoemde algemene weigeringsgronden kan aan een Eerste Hulporganisatie, die niet voldoet aan de hierboven genoemde voorwaarden en verplichtingen, de subsidie worden geweigerd.
Een activiteit wordt slechts eenmaal per jaar gesubsidieerd en kan niet onder meerdere beleidsregels vallen.
Hoofdstuk 5. INTEGRALE VEILIGHEID AED (Automatische Externe Defibrillator)
Artikel 5:2 Prestaties en activiteiten
De subsidie mag alleen gebruikt worden voor de onder de doestelling genoemde onderwerpen en alleen voor activiteiten binnen de gemeentegrenzen van de gemeente West Maas en Waal.
Artikel 5:3 Berekening van de subsidie
Voor de uitvoering van de onder 2. genoemde prestatie-indicatoren ontvangt Stichting AED Rivierenland een activiteitensubsidie.
Hoofdstuk 5A. Dekkend AED netwerk
Artikel 5a:2 Prestaties en activiteiten
De subsidie dient voor de onder de doestelling genoemde onderwerpen. en alleen voor activiteiten binnen de gemeentegrenzen van de gemeente West Maas en Waal.
a) Het plaatsen van buitenkasten voor AED’s en/of
Artikel 5a:3 Berekening van de subsidie
a. Voor de uitvoering van de onder 2a genoemde prestatie-indicatoren ontvangt Stichting AED Rivierenland een activiteitensubsidie
Hoofdstuk 6. ONDERSTEUNING door Stichting De Brug, Hospice en Thuiswaken Maas en Waal (de Stichting)
Artikel 6:3 Berekening van de subsidie
De Stichting krijgt jaarlijks een vaste subsidie in de kosten van het schoon en leefbaar houden van het hospice en van het begeleiden en ondersteunen van vrijwilligers.
Naast de in de Algemene Subsidie Verordening genoemde algemene weigeringsgronden kan de subsidie worden geweigerd als de Stichting niet voldoet aan de voorwaarden en verplichtingen, genoemd onder punt 4.
Artikel 7:1 Algemene doelstelling
Het ontwikkelen, verbinden, coördineren en uitvoeren van activiteiten in een of meer dorpen of wijken van de gemeente West Maas en Waal.
Artikel 7:2 Prestaties en activiteiten
Bij activiteiten van een dorpsplatform en hieraan verbonden prestaties worden de volgende aspecten van de maatregelen in de ‘Visie Leefbaarheid Kernen 2030´ op elkaar afgestemd:
Voor deze afstemming kan de dorpsplatform kiezen voor het (laten) opstellen van een integraal plan/toekomstvisie voor het dorp of de wijk.
Een dorpsplatform fungeert als centraal coördinatie- en aanspreekpunt namens het dorp, de dorpen of de wijk(en) voor de gemeente West Maas en Waal en voor andere partijen.
Naast de in de Algemene Subsidie Verordening genoemde algemene weigeringsgronden kan, indien een dorpsplatform niet voldoet aan de hierboven genoemde voorwaarden en verplichtingen, de subsidie worden geweigerd.
Hoofdstuk 8. BEVORDEREN GEZONDHEID; gezonde voeding en gezond bewegen
Artikel 8:1 Algemene doelstelling
Deze beleidsregel is gericht op rechtspersonen (BV’s, NV’s, VOF’s, eenmanszaken, stichtingen, coöperaties en verenigingen).
Artikel 8:2 Prestaties en activiteiten
De activiteiten en de hieraan verbonden prestaties worden beoordeeld op in elk geval de volgende
- Er is een voorgeschreven aanvraagformulier op de website “Bevordering gezondheid; gezonde voeding en gezond bewegen”. De subsidie kan het hele jaar door aangevraagd worden en kent een subsidieplafond.
- Omdat het subsidiebedrag lager is dan € 5.000,- hoeft de rechtspersoon bij de eerste aanvraag geen aanvullende bijlagen op te sturen zoals een exemplaar van de oprichtingsakte, de statuten, het jaarverslag, de jaarrekening, en de balans van het voorgaande jaar .
Artikel 8:4 Voorwaarden en verplichtingen
Een ontvanger van de eenmalige subsidie besteedt de subsidie aan het doel waarvoor de subsidie wordt verleend volgens de ingediende subsidieaanvraag “Bevordering gezondheid; gezonde voeding en/of gezond bewegen”.
Naast de in de Algemene Subsidie Verordening genoemde algemene weigeringsgronden kan, indien de aanvrager niet voldoet aan de hierboven genoemde voorwaarden en verplichtingen, de subsidie worden geweigerd.