Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Oost Gelre

Beleidsregels openbare oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen gemeente Oost Gelre

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOost Gelre
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels openbare oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen gemeente Oost Gelre
CiteertitelBeleidsregels openbare oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen gemeente Oost Gelre
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-06-2022nieuwe regeling

01-01-2020

gmb-2022-275328

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels openbare oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen gemeente Oost Gelre

Voorliggende beleidsregels zijn opgesteld om aanbieders van oplaadpalen en/of andere oplaadinfrastructuur te informeren over de afwegingscriteria. In de gemeente Oost Gelre wordt niet gekozen voor het uitgeven van een concessie. Iedere aanbieder die voldoet aan de criteria, kan in aanmerking komen voor een vergunning voor het plaatsen van een laadpaal.

1. Doel van de beleidsregels

Het doel van de beleidsregels betreft het realiseren van oplaadinfrastructuur welke aansluit bij de behoefte in de markt. Daarnaast is het van belang om:

  • -

    particulieren, bedrijven, netwerkbeheerders en aanbieders van oplaadinfrastructuur duidelijkheid te geven over de criteria en voorwaarden waaronder de gemeente medewerking verleent aan het plaatsen van oplaadinfrastructuur in de openbare ruimte en het aanwijzen van parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen;

  • -

    particulieren, bedrijven, netwerkbeheerders en aanbieders van oplaadinfrastructuur te informeren over de te volgen procedure;

  • -

    aanvragen voor het plaatsen van oplaadinfrastructuur en het aanwijzen van parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen op een zelfde en gelijkwaardige manier te kunnen beoordelen en af te handelen.

 

2. Juridisch kader

Vergunning APV

Voor het plaatsen van voorwerpen op of aan de weg is op grond van art. 2:10 A APV een vergunning nodig van het college van burgemeester en wethouders. Het plaatsen van oplaadpalen of andere oplaadinfrastructuur wordt geacht te vallen onder ‘het is verboden zonder vergunning van het college de weg of een weggedeelte anders te gebruiken dan overeenkomstig de publieke functie daarvan’.

 

Verkeersbesluit

Wanneer het college bereid is vergunning te verlenen voor het plaatsen van een oplaadpaal of andere oplaadinfrastructuur op of aan de weg, dan ligt het voor de hand dat het college de parkeerplaats(en) bij de oplaadvoorziening ook aanwijst als parkeerplaats voor alléén het opladen van elektrische voertuigen. Het college van burgemeester en wethouders kan hiertoe op grond van art. 18 Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) jo. art. 12 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) een verkeersbesluit nemen. In zo’n verkeersbesluit wijst het college de betreffende parkeerplaats(en) door middel van het plaatsen van de verkeersbord E4 van bijlage 1 van het RVV 1990 met onderbord ‘opladen elektrische voertuigen’. De parkeerplaatsen dienen als zodanig herkenbaar te zijn (geen nadere inrichtingseisen). De bebording wordt geplaatst op kosten van de gemeente Oost Gelre. De parkeerplaats kan daarnaast worden gereserveerd voor een specifieke groep voertuigen (bijvoorbeeld elektrische deelauto), maar niet voor een specifiek kenteken.

 

Overige vergunningen / ontheffingen

Voor het aansluiten van oplaadpalen en/of andere oplaadinfrastructuur op het bestaande elektriciteitsnetwerk moet de aansluiting worden aangevraagd via www.aansluitingen.nl.

3. Begripsbepaling

Aanvrager:

De aanbieder van oplaadpalen en/of andere oplaadinfrastructuur

 

Beheerder:

Degene die de oplaadpalen en/of andere oplaadinfrastructuur beheert en onderhoudt, op verzoek van de aanvrager, tevens de opdrachtnemer.

 

Elektrische voertuigen:

Een personen- of bedrijfsauto als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c van de Wegenverkeerswet 1994 en nader bepaald in de Regeling auto en die is geregistreerd bij de Rijksdienst voor Wegverkeer en die geheel of gedeeltelijk – met een minimaal volledig elektrisch bereik van 45 km – door een elektromotor wordt aangedreven, waarvoor de elektrische energie geleverd wordt door een batterij en waarvan deze batterij wordt opgeladen door middel van een voorziening buiten de auto. Dit kan een volledig elektrisch aangedreven auto zijn of een hybride auto. Een hybride auto maakt voor de aandrijving gebruik van zowel een verbrandingsmotor als een elektrische motor.

 

Gebruiker:

Een natuurlijk persoon, bedrijf of organisatie die beschikt over een elektrische auto en die een verzoek tot het plaatsen van een publieke laadpaal heeft ingediend bij de gemeente Oost Gelre via een aanvrager voor een oplaadlocatie in de openbare ruimte.

 

Verzoek tot het plaatsen van een publieke laadpaal:

Een door de aanvrager ingediend verzoek, welke dient te voldoen aan door het college te bepalen voorwaarden, tot plaatsing van een laadpaal.

 

Gebruiker:

Een natuurlijk persoon of rechtspersoon beschikt over een elektrische auto en een laadpas, die op een oplaadlocatie zijn of haar elektrische auto wil opladen.

 

Laadpaal:

Openbare voorziening, inclusief alle daarbij horende en achterliggende installaties, waar een elektrische auto kan worden opgeladen; een laadpaal kan één of meer oplaadpunten bevatten (een laadpaal met een dubbele laadvoorziening heeft twee oplaadpunten); de benodigde laadbekabeling maakt geen deel uit van de laadpaal.

 

Oplaadlocatie:

Locatie in de openbare ruimte waar een laadpaal en één of twee parkeerplaatsen uitsluitend ten behoeve van het opladen van elektrische auto’s aanwezig zijn.

 

Oplaadpunt:

Een op de laadpaal aanwezige voorziening waarmee de gebruiker zijn of haar voertuig van stroom kan voorzien.

 

College:

Het college van burgermeester en wethouders van de gemeente Oost Gelre.

4. Procedure en toetsingscriteria

Procedure

Het college toetst het verzoek tot het plaatsen van een publieke laadpaal op volledigheid en toetst of voldaan wordt aan de criteria om in aanmerking te komen voor een laadpaal:

  • -

    Een aanvraag voor een locatie voor het plaatsen van een oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur bevat een foto en tekening van de betreffende locatie, waarop de exacte plek van de gewenste oplaadpaal en/of infrastructuur en de aan te wijzen parkeerplaats(en) zijn aangegeven;

  • -

    Een aanvraag voor het plaatsen van een of meerdere oplaadpalen en/of andere oplaadinfrastructuur op of aan de openbare weg en het verzoek tot het nemen van een verkeersbesluit waarbij een of meerdere parkeerplaatsen worden aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen kan alleen worden ingediend door de aanvrager van oplaadpalen en/of andere oplaadinfrastructuur;

  • -

    Het college selecteert locaties waarbij getoetst wordt aan de voorwaarden genoemd onder hoofdstuk 8;

  • -

    De gemeente doorloopt de procedure voor een verkeersbesluit voor het reserveren van parkeervakken voor de geselecteerde locaties;

  • -

    Bebording en markering van de oplaadlocatie vindt in opdracht van de gemeente plaats;

  • -

    Vanwege veranderende regelgeving of doordat zich mogelijkheden voordoen om de doorlooptijden en/of efficiëntie van het proces te bevorderen, kan van bovengenoemde procedure worden afgeweken.

 

Toetsingscriteria

  • -

    De gebruiker dient te beschikken over een elektrische auto zoals beschreven in de begripsbepaling en dient dit aan te tonen door middel van een (voorlopige) koop- of leaseovereenkomst;

  • -

    De gebruiker woont of werkt minimaal 18 uur per week in de gemeente Oost Gelre;

  • -

    De gebruiker beschikt niet over eigen terrein (ondertekent hiervoor een verklaring). Onder eigen terrein vallen ook (VVE) parkeerplaatsen en/of de (verplichte) mogelijkheid tot het huren/kopen van een parkeerplaats in combinatie met appartement of op terrein bij de werkgever;

  • -

    De gebruiker beschikt over een parkeervergunning (indien van toepassing) in het betreffende vergunningsgebied of komt hiervoor in aanmerking;

  • -

    Er wordt alleen medewerking verleend als er geen openbaar oplaadpunt aanwezig of in procedure is binnen een loopafstand van 300 meter. Bij een oplaadlocatie met een bezettingsgraad van >50% (gemiddeld over 24 uur) kan hiervan worden afgeweken;

  • -

    Als er meerdere afgewezen verzoeken in een buurt zijn, kan dit een overweging zijn om alsnog een oplaadlocatie in deze buurt voor te stellen. Dit kan bijvoorbeeld bij meerdere verzoeken waarvan de elektrische auto niet voldoet aan het minimale elektrische bereik van 45 km;

  • -

    Indien verzoeken niet op korte termijn kunnen worden ingewilligd en er een wachtlijst ontstaat, worden verzoeken ingewilligd op volgorde van prioriteit:

    • o

      Een volledig elektrische auto krijgt voorrang op een hybride auto;

    • o

      Een locatie waar nog geen oplaadpunt is, krijgt voorrang op een locatie waar al wel een openbaar oplaadpunt beschikbaar is binnen een loopafstand van 300 meter;

    • o

      Een locatie waar meerdere verzoeken voorliggen, krijgt voorrang op een enkel verzoek tot het plaatsen van een publieke laadpaal;

    • o

      Indien er geen verschil is in prioriteit, worden verzoeken ingewilligd op volgorde van indieningsdatum;

  • -

    Voor elektrische deelauto’s kan het college aanvullende criteria opstellen.

5. Openbare oplaadpunten

De parkeerplaatsen met openbare oplaadpunten kunnen worden gebruikt door elektrische auto’s (mits de auto’s zijn aangesloten op het oplaadpunt).

 

In gebieden waar betaald parkeren of vergunninghoudersparkeren is ingevoerd of waar een maximale parkeerduur (blauwe zone) of enige andere restrictie geldt, geldt deze restrictie onverminderd ook voor de bestuurders van elektrische voertuigen. Voor een elektrische deelauto (meerdere gebruikers van één voertuig) kan een oplaadpunt op kenmerk (herkenbare groep voertuigen) gerealiseerd worden. Het is niet mogelijk om dit op kenteken te reserveren.

6. Maximum aantal oplaadpunten

Per elektrische auto kan maximaal één verzoek tot het plaatsen van een publieke laadpaal worden ingediend.

7. Dubbele laadvoorziening

Een oplaadlocatie wordt bij voorkeur voorzien van een dubbele laadvoorziening (ook bij een enkele gebruiker). Hiermee kunnen twee elektrische auto’s gelijktijdig worden opgeladen. Per oplaadlocatie wijst de gemeente twee parkeerplaatsen aan voor het laden van elektrische auto’s. In uitzonderlijke gevallen kan de gemeente één parkeerplaats aanwijzen voor het opladen.

8. Locatiebepaling

  • -

    De oplaadlocatie wordt in de nabijheid van het perceel of woning van de gebruiker gepland (max. 300 m loopafstand);

  • -

    Bij het kiezen van een oplaadlocatie wordt rekening gehouden met;

    • o

      Strategische locatie;

    • o

      Installatie en onderhoud;

    • o

      Gebruiksvriendelijkheid en veiligheid;

    • o

      Openbare weg van de gemeente Oost Gelre;

  • -

    Wanneer een oplaadlocatie veelvuldig wordt gebruikt, zoals beschreven bij de toetsingscriteria onder 4, kan het college een extra oplaadlocatie toestaan binnen een straal van 300 m van een bestaande voorzieningen;

  • -

    De plaats moet technisch mogelijk zijn (o.a. aanwezigheid van kabels en leidingen);

  • -

    De gemeente kan onder bijzondere omstandigheden afwijken van deze locatiebepalingen.

9. Algemene bepalingen

  • -

    Bij de realisatie wordt de technische haalbaarheid getoetst;

  • -

    De gebruikelijke procedure bij verkeersbesluiten wordt gevolgd;

  • -

    De oplaadpaal en/of oplaadinfrastructuur voldoet aan alle daaraan gestelde (nationale en internationale) veiligheidseisen;

  • -

    Het oplaadpunt is inter-operabel conform de landelijke en internationale afspraken, waaronder de uitwisselbaarheid van laadpassen en het gebruik van standaard stekkers;

  • -

    Om te bewerkstelligen dat elektrische voertuigen ook aan de bron geen CO2-uitstoot veroorzaken, mag de beheerder van de oplaadpalen en/of andere oplaadinfrastructuur alleen gegarandeerd groene stroom (laten) leveren;

  • -

    De aanvrager voor het plaatsen van een oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur is tevens de beheerder hiervan. De beheerder is verantwoordelijk voor realisatie (aanleg), beheer, onderhoud en exploitatie van de oplaadpaal/-infrastructuur en neemt alle kosten hiervoor voor zijn rekening. De kosten ter bescherming van de oplaadpaal/-infrastructuur (hekjes, biggenruggen ed.) zijn ook voor rekening van de beheerder.

10. Bereikbaarheid

De beheerder van de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur is 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar voor gebruikers, hulpdiensten en de gemeente in het geval van vragen, storingen en calamiteiten. De telefoonnummers van de storingsdienst en de helpdesk zijn vermeld op de oplaadpaal/-infrastructuur.

11. Aansprakelijkheid

De beheerder is aansprakelijk voor alle schade die door het gebruik van de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur of anderszins aan derden wordt veroorzaakt. De gemeente Oost Gelre is op geen enkele manier aansprakelijk voor eventuele schade die door de oplaadpaal en/of andere infrastructuur is veroorzaakt. De beheerder vrijwaart hiervoor de gemeente. De beheerder verzekert zich voor eventuele schade voor minimaal een bedrag van € 1.000.000,- per gebeurtenis. Dit wordt vastgelegd in een overeenkomst voor de plaatsing van laadpalen en andere oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de gemeente Oost Gelre.

12. Handhaving

Het college ziet toe op het juiste gebruik van de aangewezen parkeerplaats(en) en kan indien nodig handhavend optreden. Het juiste gebruik is: als een elektrisch voertuig met de kabel aangesloten is op het oplaadpunt. Daarnaast wordt ook gehandhaafd op het fiscaal regime, parkeervergunning, blauwe zone en andere restricties die voor alle bestuurders van motorvoertuigen gelden.

13. Intrekken / wijzigen van vergunning tot plaatsing en verkeersbesluit

Indien de beheerder van de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur zich niet houdt aan de voorschriften verbonden aan de plaatsing, kan het college de vergunning intrekken. Het college kan in dat geval ook het verkeersbesluit, waarbij de parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen zijn aangewezen, intrekken.

 

Het college kan het verkeersbesluit tevens intrekken, wanneer er in de praktijk niet of nauwelijks gebruik wordt gemaakt van de oplaadpaal en/of oplaadinfrastructuur. Het is niet gewenst dat daardoor een of meerdere parkeerplaatsen (nagenoeg) geheel onbenut blijven.

In deze gevallen heeft de beheerder het recht en de plicht de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur binnen een door het college aan te geven termijn te verwijderen. De hiermee samenhangende kosten zijn voor de rekening van de beheerder.

 

Het college kan de plaatsingsvergunning ook wijzigen of intrekken, indien er een wegreconstructie plaatsvindt als gevolg waarvan de aangewezen parkeerplaatsen zullen verdwijnen. In dat geval zal de gemeente samen met de beheerder bezien of er een alternatieve locatie voor een oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur met bijbehorende parkeerplaats(en) in de directe nabijheid mogelijk is. Kosten hiervoor zijn voor rekening van de gemeente, wanneer de wegreconstructie plaatsvindt binnen 5 jaar na afgifte van de vergunning. Kosten zijn voor rekening van de beheerder, wanneer de wegreconstructie later dan 5 jaar na afgifte van de vergunning plaatsvindt.

14. Informatie over gebruik oplaadinfrastructuur

De beheerder van een oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur geeft op verzoek van het college inzicht in het feitelijke gebruik hiervan.

15. Inwerkingtreding

De beleidsregels treden in werking de dag na publicatie.