Organisatie | Smallingerland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Privacy Statement startWijzer De Friese Wouden 2019 |
Citeertitel | Privacy Statement startWijzer De Friese Wouden 2019 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-06-2022 | nieuwe regeling | 05-02-2019 |
de samenwerkende gemeenten in regio De Friese Wouden (Achtkarspelen, Tytsjerksteradiel, Smallingerland, Heerenveen, Opsterland, Ooststellingwerf, Weststellingwerf). We werken onder de naam startWijzer. Onze medewerkers houden zich bezig met de volgende taken: leerlingenadministratie, leerplicht, mbo-leerplicht, voortijdig schoolverlaten, jongeren in een kwetsbare positie en advisering schoolbaarheid en leerbaarheid van jeugdigen die een uitkering aanvragen. De leerlingenadministratie en leerplicht worden door iedere regiogemeente zelf uitgevoerd; De RMC-functie, die ondergebracht is bij de gemeente Smallingerland als contactgemeente voert de taken uit op de terreinen mbo-leerplicht, voortijdig schoolverlaten, jongeren in een kwetsbare positie en advisering schoolbaarheid en leerbaarheid van jeugdigen die een uitkering aanvragen en behoeve van de regiogemeenten. We werken voor jeugdigen tot 27 jaar.
We willen bereiken dat alle jeugdigen een opleiding voltooien op het hoogst haalbare en meest passende niveau en goed voorbereid starten in onze maatschappij en op de arbeidsmarkt. Dit doen wij o.a. door in te zetten op het voorkomen en bestrijden van verzuim en voortijdig schoolverlaten; het monitoren en begeleiden van de overstap van jongeren in een kwetsbare positie naar een vervolgopleiding of de arbeidsmarkt én het geven van advies over de schoolbaarheid en leerbaarheid van jeugdigen die een uitkering aanvragen gedurende hun verplichte zoektijd.
Al onze werkzaamheden met betrekking tot het verwerken en/of uitwisselen van persoonsgegevens zijn dienstbaar aan bovengenoemd doel.
Persoonsgegevens zijn gegevens waarmee een persoon identificeerbaar is.
We verwerken gegevens als er een aanvraag of (preventieve) melding wordt gedaan. Het gebruik hiervan is nodig voor het bereiken van de doelstelling. Er wordt een dossier aangemaakt, waarin de aanvraag of de melding, de acties, de gesprekken met de betrokkenen en de professionals en de afspraken worden vastgelegd. Betrokkenen worden altijd geïnformeerd over wat in het dossier wordt opgenomen. Het gaat bijvoorbeeld om gespreksverslagen, afsprakenbrieven, adviezen van externe deskundigen en om verwijzingen naar hulpverlening.
Overzicht mogelijke dossiergegevens:
We delen persoonsgegevens in overeenstemming met de wettelijke vereisten. We maken altijd duidelijk met wie we welke gegevens delen en met welk doel.
De gemeenten waar wij in dienst zijn hebben allerlei maatregelen qua interne en externe beveiliging van de systemen. Wij versleutelen e-mails met persoonsgegevens.
Opvragen en/of aanpassen persoonsgegevens
Betrokkenen kunnen hun dossiers inzien en een verzoek doen voor correctie. Betrokkenen moeten zich kunnen identificeren.
De algemene gegevens van jeugdigen worden bewaard totdat deze 27 jaar zijn geworden. De dossiers worden bewaard tot 5 jaar na sluiting van het dossier.
Andere rechten rondom persoonsgegevens
Betrokkenen hebben ook recht op dataportabiliteit, vergetelheid, beperkingen bij de verwerking, het recht om zich te verzetten tegen geautomatiseerde besluitvorming al dan niet op basis van profilering en ten slotte het recht om bezwaar te maken tegen de gegevensverwerking. En betrokkene heeft het recht om een klacht bij de Autoriteit Persoonsgegevens in te dienen.