Organisatie | Fryslân |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Rectificatie: Openstellingsbesluit POP3+ Klimaat en Kaderrichtlijn waterdoelen 2022 |
Citeertitel | Openstellingsbesluit POP3+ Klimaat en Kaderrichtlijn waterdoelen 2022 |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-06-2022 | nieuwe regeling | 31-05-2022 |
[Deze publicatie betreft een rectificatie omdat de bijlage onjuiste tekst bevatte. De oorspronkelijke publicatie is op 14 juni 2022 bekendgemaakt, beschikbaar via Provinciaal blad 2022, 6912.]
Gedeputeerde Staten van Fryslân,
gelet op artikel 1.3, vierde lid, van de Algemene subsidieverordening provincie Fryslân 2013;
gelet op artikel 1.3 van de Regeling POP 3 subsidies provincie Fryslân;
De maatregel ‘niet-productieve investeringen water’ als nadere invulling op de algemene bepalingen zoals vastgesteld in hoofdstuk 2, paragraaf 6 van de Regeling POP3 subsidies provincie Fryslân open te stellen voor aanvragen; en
Het Openstellingsbesluit POP3+ Klimaat en Kaderrichtlijn waterdoelen 2022, als volgt vast te stellen:
In aanvulling op de definities in artikel 1.1 van de Subsidieregeling wordt in dit besluit verstaan onder:
Klimaatdoelen: verminderen van kwetsbaarheid van het watersysteem voor de gevolgen van zeespiegelstijging en voor extreme weersomstandigheden die als gevolg van klimaatverandering ontstaan. Dit laatste gaat zowel om situaties met extreme droogte als om situatie met wateroverlast. Deze doelen worden voor Fryslân beschreven in het regionaal waterprogramma.
KRW-nota’s: de nota waarin de provincie Fryslân de doelen en (op hoofdlijnen) de maatregelen samenvat voor de Kaderrichtlijn Water, voor de periode 2022-2027 (Notitie KRW in Fryslân), en de KRW-beslisnota 2022-2027 d.d. 23 november 2021 van het Wetterskip Fryslân, beide te vinden op www.fryslan.frl/pop3;
KRW-opgavenkaart POP3 2021: kaart met daarop aangegeven de locaties, wateren en gemalen waarvoor KRW-opgaven gelden. De functies van de watergangen op deze kaart zijn ingetekend via hartlijnen door het waterlichaam: deze lijnen zelf zeggen dus niets over daadwerkelijke breedte ter plaatse, vorm, nevengeulen, meanders e.d. De kaart is te vinden op www.fryslan.frl/pop3;
Regionaal waterprogramma: het regionale waterplan bedoeld in artikel 4.4. van de Waterwet, waarin de provincie de hoofdlijnen van het in Fryslân te voeren waterbeleid vastlegt, voor de periode 2022-2027. Dit beleid is gericht op de bescherming tegen overstromingen en wateroverlast en de inrichting van watersystemen met voldoende en schoon water. Het Regionaal waterprogramma wordt door Provinciale Staten van Fryslân vastgesteld in de 1e week van juli 2022 en is te vinden op Ontwerp Regionaal Waterprogramma | Fryslan;
Verbreden van hoofdwatergangen: verbreden van hoofdwatergangen die smaller zijn dan gemiddeld 5 meter, waarbij verbreding plaatsvind met minimaal 1 meter of verbreden van hoofdwatergangen breder dan gemiddeld 5 meter, waarbij verbreding plaatsvindt met minimaal 2 meter. De hoofdwatergangen zijn te vinden op de KRW-opgavenkaart POP3 2021;
Het subsidieplafond voor activiteiten zoals bedoeld in dit openstellingsbesluit bedraagt, voor de in artikel 2 bedoelde openstellingsperiode op € 2.656.000. Het subsidieplafond bestaat uit € 1.328.000 Europese middelen (ELFPO) en € 1.328.000 overheidsmiddelen.
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt voor niet-productieve investeringen in één of meerdere van de volgende KRW-maatregelen, die plaatsvinden op de in het tweede en derde lid genoemde locaties, inclusief de daarbij behorende werkzaamheden (b.v. enting planten) en aanleg of benodigde aanpassing van kunstwerken
aanleg of inrichting van gronden in KRW-meren of -plassen tot een maximale gemiddelde breedte van 20 meter of aanleg of inrichting van gronden die in verbinding (komen te) staan met de boezem, zodanig dat vissen het gebied in en uit kunnen komen in de paaiperiodes van de meeste vissoorten, waarbij in de zomerperiode een 1/5 deel van de gronden permanent onder water staat met een maximale gemiddelde waterdiepte tot 0,7 meter diep (gemiddeld), wat niet mag verlanden;
De maatregelen in het eerste lid, onderdeel a t/m d, dienen uitgevoerd te worden in of langs de volgende locaties: NL02V12-Groote Wielen, NL02L9 Fries kleigebied- zoete polderkanalen. Deze locaties zijn aangegeven op de KRW opgavenkaart POP3 2021, waarbij een straal tot 500 meter buiten de locaties als grens aangehouden wordt.
Subsidie kan worden verstrekt voor niet-productieve investeringen in Klimaatmaatregelen die bijdragen aan het conserveren van water en aan een hogere grondwaterstand en/of maatregelen die leiden tot het vasthouden of bergen van water, inclusief de daarbij behorende werkzaamheden en aanleg of benodigde aanpassing van kunstwerken, met uitzondering van drainage. De maatregelen mogen uitsluitend één of meerdere van de volgende activiteiten betreffen:
In afwijking van het bepaalde in artikel 1.7 van de Subsidieregeling wordt een subsidieaanvraag ingediend bij het SNN door middel van een daarvoor ontwikkelde web-portal dat bereikbaar is via www.snn.nl/pop3.
indien voor het uitvoeren van de betreffende maatregelen vergunning of andere besluiten nodig zijn bevat de subsidieaanvraag een omschrijving van die benodigde vergunningen of besluiten. Indien de maatregelen naar waarschijnlijkheid leiden tot negatieve omgevingseffecten bevat de subsidieaanvraag tevens een omschrijving van deze verwachte omgevingseffecten.
Artikel 9 Rangschikking op basis van een investeringslijst
Indien meerdere aanvragen hetzelfde aantal punten scoren en door honorering van deze aanvragen het subsidieplafond wordt overschreden, worden projecten met zowel KRW- als klimaatmaatregelen hoger gerangschikt dan projecten met een van deze categorieën maatregelen. Het vervolg van de rangschikking wordt bepaald door het project met de hoogste puntenscore voor KRW-maatregelen.
Indien ook na toepassing van de procedure genoemd in het vorige lid, twee of meer aanvragen eenzelfde plaats in de rangschikking hebben en de som van de toe te kennen subsidiebedragen overstijgt het subsidieplafond, dan wordt door middel van loting bepaald welke aanvraag of aanvragen gehonoreerd worden.
Onverminderd het bepaalde in artikel 1.8 van de Subsidieregeling wordt subsidie geweigerd indien:
Artikel 11 Bevoorschotting op basis van realisatie
In aanvulling op artikel 1.23 van de Subsidieregeling kan maximaal één keer per kalenderjaar een voorschot worden verleend op basis van realisatie.
Onverminderd de verplichtingen die voortvloeien uit artikel 1.17 van de Subsidieregeling is de subsidieontvanger verplicht de subsidiabele activiteit(en) uiterlijk op 30 december 2024 te realiseren
Aldus vastgesteld in de vergadering van Gedeputeerde Staten van Fryslân van 31 mei 2022
Voorzitter drs. A.A.M. Brok
Secretaris R.E. Bouius-Riemersma, MBA MCM
Bijlage 1 Investeringslijst: maatregelen en puntenscore
*De totale score wordt berekend door vermenigvuldiging van het aantal punten per maatregel maal het aantal hele kilometers dat wordt gerealiseerd per tracé (dus niet over hetzelfde tracé tweemaal de lengte rekenen).
De POP3+ maatregel niet-productieve investeringen water is gericht op niet-productieve investeringen in het landelijk gebied die betrekking hebben op de (her)inrichting of transformatie en het beheer van het watersysteem voor landbouw-, water- en klimaatdoelen. Niet-productieve investeringen zijn investeringen die geen aanmerkelijke stijging van de waarde of rentabiliteit van een bedrijf tot gevolg hebben.
Deze openstelling richt zich specifiek op maatregelen die bijdragen aan de realisatie van KRW- en/of klimaatdoelen. Deze doelen zijn voor Fryslân beschreven in het waterhuishoudingsplan van de provincie (Vierde Waterhuishoudingsplan, 20 april 2016 door Provinciale Staten vastgesteld en is te vinden op: https://www.fryslan.frl/_flysystem/media/%5B2%5D%20WHP4.pdf) en KRW-nota’s: de nota waarin de provincie Fryslân de doelen en (op hoofdlijnen) de maatregelen samenvat voor de Kaderrichtlijn Water, voor de periode 2022-2027 (Notitie KRW in Fryslân), en de KRW-beslisnota 2022-2027 d.d. 23 november 2021 van het Wetterskip Fryslân, beide te vinden op www.fryslan.frl/pop3
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten
De subsidiabele activiteiten dragen bij aan het focusdoel: Behoud en versterking biodiversiteit en omgevingskwaliteit. Het doel van de Kaderrichtlijn water draagt immers direct bij aan een verbeterde omgevingskwaliteit én aan het versterken door de biodiversiteit.
De KRW-nota’s geven de KRW-maatregelen weer die bij de besluitvorming van de nota's als meest doelmatig en kosteneffectief zijn beoordeeld. Het betreft bovenwettelijke gebiedsgerichte maatregelen. De lijst van maatregelen die voor subsidie in aanmerking komt, bevat een selectie van KRW-maatregelen uit de KRW-Nota’s. De niet-geselecteerde maatregelen worden op andere wijze gefinancierd.
De effectiviteit van de KRW maatregelen uit de lijst wordt versterkt door de maatregelen uit te voeren op daarvoor geselecteerde locaties. Deze locaties staan vermeld op de KRW-opgavenkaart POP3 2021. In deze openstelling zijn een beperkt aantal locaties op KRW-opgavenkaart POP3 opengesteld. Deze zijn op basis van expert judgement vastgesteld. De KRW-Opgavenkaart POP3 2021 is door het College van Gedeputeerde Staten vastgesteld (d.d. 6 april 2021).
De subsidiabele activiteiten dragen tevens bij aan focusdoel: klimaatadaptatie, het tegengaan en/of verminderen van de effecten van grote watertekorten en – overschotten en toenemende verzilting. Het klimaatbeleid voor Fryslân is beschreven in het Waterhuishoudingsplan van de provincie Fryslân. Het klimaatbeleid bevat een trits aan voorkeursmaatregelen: eerst vasthouden, dan bergen en daarna pas afvoeren. Dit ter voorkoming van wateroverlast en/of -tekorten. Deze trits vormt de basis voor de te subsidiëren klimaatmaatregelen.
Artikel. 5 eerste lid onder c: “aanleg of inrichting van gronden in KRW-meren of -plassen tot een maximale gemiddelde breedte van 20 meter of aanleg of inrichting van gronden die in verbinding (komen te) staan met de boezem, zodanig dat vissen het gebied in en uit kunnen komen in de paaiperiodes van de meeste vissoorten, waarbij in de zomerperiode een 1/5 deel van de gronden permanent onder water staat met een maximale gemiddelde waterdiepte tot 0,7 meter diep (gemiddeld), wat niet mag verlanden”
Hiermee wordt beoogd dat in de KRW meren en -plassen, luwe ondiepe zones ontstaan, door nieuwe inrichting of door aankoppelen van bv zomerpolders of boezemland aan de boezem. Het geschikt maken van bestaande luwe zones door herintroductie van vegetatie of maatregelen ter voorkoming van overbegrazing van de watervegetatie kan hier ook aan bijdragen. Het doel is dat waterplanten gaan groeien en paai of opgroeigebieden ontstaan voor vis en andere fauna. In het algemeen zijn de KRW-meren en -plassen zo variabel (vele meren en meertjes in Friesland), dat het soort maatregel om het doel te bereiken, zeer divers kan zijn. Dit is ook de reden dat voor deze artikelen gemiddelden, zijn opgenomen voor de breedte en waterdiepte.
Artikel. 5 eerste lid onder e: Dit betreffen maatregelen aan de oevers om afkalving (afbrokkelen van oevers) tegen te gaan of de effecten ervan te minimaliseren, b.v. uitrasteren van vee, het plaatsen van kokosrollen, enten van planten langs de oever om een bufferzone te creëren of afrasteren vegetatie in het water om vraat tegen te gaan.
Investeringen in klimaatmaatregelen moeten eenzelfde link met de landbouw hebben: ze leiden tot een robuust watersysteem dat ten goede komt aan de landbouw in het algemeen of de maatregelen compenseren negatieve effecten van een (lokaal) op de landbouw toegesneden waterhuishouding (uit het verleden). De in dit lid bedoelde maatregelen zijn, in tegenstelling tot de maatregelen uit het eerste lid niet locatie gebonden.
Onderdeel van de subsidiabele kosten kan zijn de aankoop van grond. In dat geval zijn de voorwaarden van artikel 1.10 van de Subsidieregeling onverkort van toepassing. Inrichtingsmaatregelen op de (aangekochte) grond vallen onder ‘verbetering’ van de gronden.
Artikel 6, derde lid, onderdeel a
Voor POP3+ is de mogelijkheid toegevoegd om gebruik te maken van een Standard Cost Option (SCO). Voor deze openstelling is de SCO op basis van artikel 1.9a van de Subsidieregeling als kostensoort toegestaan. Dit houdt in dat er over de kosten derden binnen het project, die geen verband houden met de uitvoering van overheidsopdrachten voor werken met een waarde boven het Europese drempelbedrag, een opslag voor personeelskosten berekend mag worden zonder dat hier een administratieve verplichting tegenover staat in de vorm van onderbouwing van het uurtarief, of het bijhouden van een urenregistratie. Deze opslag wordt berekend door de som van de kosten derden binnen het project te vermenigvuldigen met 20%, waarna dat bedrag wordt vermeerderd met een opslag van 15% aan overheadkosten. Als Bijvoorbeeld:
Totale subsidiabele kosten derden: € 300.000,00
Opslag personeelskosten: 300.000 * 0.2 * 1.15 = € 69.000,00
Subsidiebedrag: (€ 300.000,00 + € 69.000,00) * 100% = € 369.000,00
In het geval BTW aantoonbaar niet verrekenbaar of niet compensabel is, dan mag dit meegenomen worden bij de berekening van de hoogte van de subsidiabele kosten.
Er geldt een ondergrens van € 200.000 aan subsidiabele kosten voor subsidietoekenning. Projecten waarvoor de subsidiabele kosten van de subsidieaanvraag lager uitvalt dan deze ondergrens, komen niet voor subsidie in aanmerking. Met deze bepaling wil de provincie de ontwikkeling bevorderen van grote, robuuste projecten waarmee in de praktijk meters worden gemaakt.
Artikel 9 Rangschikking en Bijlage 1 Maatregelen en puntenscore
In de openstelling is precies aangegeven binnen welke termijn een aanvraag moet zijn ontvangen. Deze termijnen worden strikt in acht genomen. De tendersystematiek van deze regeling staat niet toe dat na sluiting van de indiendingstermijn de aanvragen alsnog inhoudelijk worden aangevuld of gewijzigd.
Na sluiting van de indieningstermijn worden in beginsel alle aanvragen inhoudelijk beoordeeld – behoudens de gevallen die buiten behandeling worden gelaten of waarop een directe wei-gingsgrond van toepassing is - en in een rangorde op een lijst geplaatst. De plaats in de rangorde wordt bepaald door het aantal punten dat aan het project is toegekend. Voor elk project geldt dat een minimum aantal punten dient te worden behaald om voor subsidie in aanmerking te komen. Het doel van deze systematiek is de beste projecten uit het totaalaanbod te selecteren. Als consequentie hiervan bestaat de mogelijkheid dat, indien binnen een tender het subsidieplafond wordt overschreden, de projecten met de laagste scores geen subsidie ontvangen.
Afhankelijk van het type maatregel en het type water waarin de maatregelen worden uitgevoerd, worden scores toegekend voor de mate waarin de maatregelen bijdragen aan de realisatie van de Friese KRW en/of klimaatdoelen. Deze scores zijn vermeld in bijlage 1. De scores zijn vastgesteld op basis van expert judgement.
Een rekenvoorbeeld voor het berekenen van het aantal m3 water dat geborgen kan worden bij extreme neerslagsituaties:
Polder van 500 ha, 2% open water: door maatregel mag waterstand tijdens extremen 50 cm hoger, daardoor 100.000 m² x 0,50 m = 50.000 m3, wat gelijk staat aan 1 punt.
Indien meerdere aanvragen hetzelfde aantal punten scoren en door honorering van deze aanvragen het subsidieplafond wordt overschreden, geldt de procedure in het vierde lid. Indien ook na toepassing van deze procedure twee op meer aanvragen eenzelfde plaats in de rangschikking hebben en de som van de toe te kennen subsidiebedragen het subsidieplafond overstijgt, dan wordt op grond van het vijfde lid door middel van loting bepaald welke aanvraag of aanvragen gehonoreerd worden.
De subsidiabele activiteit(en) dienen uiterlijk op 30 december 2024 gerealiseerd te zijn omdat het POP3+ afloopt. Gelet op de aard en omvang van de projecten die middels deze openstelling worden gestimuleerd, dient (vroegtijdig) met deze uiterlijke realisatiedatum rekening te worden gehouden..