Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Alblasserdam

Reglement Adviesraad Sociaal Domein Alblasserdam 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlblasserdam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement Adviesraad Sociaal Domein Alblasserdam 2018
CiteertitelReglement Adviesraad Sociaal Domein Alblasserdam 2018
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 2.1.3 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015
  2. artikel 47 van de Participatiewet
  3. artikel 2.10 van de Jeugdwet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

23-06-2022Nieuwe regeling

08-05-2018

gmb-2022-272739

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement Adviesraad Sociaal Domein Alblasserdam 2018

Het college van burgemeester en wethouders,

gelet op:

  • Artikel 2.1.3 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo)

  • Artikel 47 van de Participatiewet

  • Artikel 2.10 van de Jeugdwet,

 

stelt hierbij de Adviesraad Sociaal Domein Alblasserdam in en stelt het navolgende reglement voor de Adviesraad vast:

 

 

Artikel 1: Beleidsterreinen van de Adviesraad Sociaal Domein

De Adviesraad houdt zich bezig met het lokale beleid dat gerelateerd is aan de volgende terreinen:

  • Wmo (2015), inclusief het lokale uitvoeringsprogramma 2017-2018 en verder.

  • Jeugdbeleid, inclusief Jeugdhulp en Jongerenwerk.

Vanaf 2019 wordt het aandachtsgebied uitgebreid met de Participatiewet.

 

Artikel 2: Kerntaken van de Adviesraad

De kerntaken van de Adviesraad zijn:

  • Gevraagd en ongevraagd adviseren aan het college van B en W over het lokale beleid ten aanzien van Wmo, Jeugdwet en (vanaf 2019) Participatiewet, de uitvoering en de evaluatie.

Hierbij is een integrale benadering essentieel vanuit de benoemde beleidsterreinen, om de verbinding te maken tussen wonen-welzijn-zorg-werk. In de advisering staat het cliëntenperspectief centraal.

  • Volgen hoe het beleid of veranderingen in het beleid in de praktijk uitpakken voor de inwoners en alert zijn op ontwikkelingen en knelpunten. Indien nodig leidt dit tot een ongevraagd advies.

  • Goede contacten onderhouden met sleutelfiguren in het sociale netwerk, zowel met betrekking tot formele als informele zorg, in het kader van signalen ophalen en adviezen voorbereiden.

Om deze taken goed uit te voeren, is het van belang dat de adviesraad goede contacten opbouwt en onderhoudt met sleutelfiguren in het sociale netwerk, zowel met betrekking tot formele als informele zorg, ten behoeve van het ophalen van signalen en het voorbereiden van adviezen.

 

Artikel 3: Advies en inspraak

Het college van burgemeester en wethouders:

  • 1.

    voorziet de Adviesraad van de informatie om naar behoren te kunnen functioneren. Het betreft hier alle informatie die noodzakelijk is om beleid en uitvoering te begrijpen en om ontwikkelingen en beleidswijzigingen te kunnen volgen. Bij het verstrekken van informatie kan door het college geheimhouding worden gevraagd indien het maatschappelijk belang dit vereist.

  • 2.

    vraagt de Adviesraad advies over alle onderwerpen, zoals omschreven in artikel 1. Het advies wordt op een zodanig tijdstip gevraagd en gegeven, dat het van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit. Als behandeltermijn van een adviesvraag wordt, in principe, een periode van vier weken in acht genomen. Zo nodig kan de adviestermijn in overleg met maximaal twee weken worden verlengd.

  • 3.

    geeft binnen vier tot zes weken na ontvangst van het advies aan wat er met het advies van de Adviesraad gedaan is.

  • 4.

    Motiveert in voorkomende gevallen op welke grond(en) van het advies is afgeweken en meldt dit ook bij het voorstel aan de gemeenteraad (indien van toepassing).

  • 5.

    Verplicht zich in geval van ongevraagde adviezen binnen zes weken een inhoudelijke reactie te geven.

 

Artikel 4: Huishoudelijk reglement van de Adviesraad

  • De Adviesraad stelt een huishoudelijk reglement vast waarin het intern functioneren van de Adviesraad wordt vastgelegd. De Adviesraad zendt dit reglement ter kennisneming aan het college van B en W.

 

Artikel 5: Samenstelling van de Adviesraad

  • 1.

    De Adviesraad bestaat uit minimaal zes leden en een onafhankelijk voorzitter, die allen voldoen aan de profielschets leden/voorzitter Adviesraad Sociaal Domein Alblasserdam.

  • 2.

    Binnen de Adviesraad zijn er twee leden met de portefeuille Wmo, waaronder een met de portefeuille Wmo maatwerkvoorzieningen, twee leden met de portefeuille Jeugd en twee leden met de portefeuille Participatiewet.

  • 3.

    Zodra de positie van een lid/de voorzitter vacant is, stelt de Adviesraad het college hiervan in kennis en stelt de Adviesraad een commissie in om zo spoedig mogelijk tot een voordracht voor de invulling van de vacante positie te komen.

  • 4.

    De leden/voorzitter van de Adviesraad worden op voordracht van de Adviesraad benoemd door het college voor een periode van vier jaar met de mogelijkheid van eenmalige herbenoeming.

  • 5.

    Het college benoemt binnen vier weken na de ontvangst van de voordracht. Het college kan op gemotiveerde gronden van de voordracht afwijken. De voorzitter van de Adviesraad wordt hiervan op de hoogte gebracht.

  • 6.

    Een lid/de voorzitter treedt tijdens de zittingsperiode af in het geval dat:

    • Het lid/de voorzitter aantoonbaar niet meer aan de bijgevoegde profielschets voldoet;

    • Het lid/de voorzitter aangeeft zijn/haar deelname aan de Adviesraad te willen beëindigen.

 

Artikel 6: Overlegstructuur Adviesraad

  • 1.

    De Adviesraad komt minimaal zes maal per jaar in vergadering bijeen. Vergaderingen gaan door, indien tenminste de helft van het aantal leden aanwezig is.

  • 2.

    Ieder lid en de voorzitter hebben stemrecht.

  • 3.

    De vergaderingen van de Adviesraad zijn in beginsel openbaar.

  • 4.

    De Adviesraad kan besluiten (deels) met gesloten deuren te vergaderen.

 

Artikel 7: Werkwijze Adviesraad

  • 1.

    De Adviesraad stelt jaarlijks een eigen activiteitenplan op, met daarin de speerpunten voor het komende jaar, in aansluiting op het gemeentelijke jaarplan. Na afloop van het jaar stelt de adviesraad een jaarverslag op over de uitgevoerde activiteiten en bereikte resultaten.

  • 2.

    De Adviesraad kan (tijdelijke) werkgroepen instellen. De leden van de werkgroep hebben expertise en/of ervaringsdeskundigheid op het betreffende thema.

  • 3.

    De Adviesraad onderhoudt contacten met netwerkpartners, o.a. door gastsprekers uit te nodigen en werkbezoeken af te leggen. Doel is de ontwikkelingen in de lokale samenleving te volgen en collectieve signalen en meningen te verzamelen.

  • 4.

    De Adviesraad kan ook themabijeenkomsten organiseren, voor het ophalen van ervaringen en meningen bij burgers en netwerkpartners over het beleid rond de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet.

  • 5.

    De Adviesraad vaardigt een vast lid af naar de Regionale Adviesraad Wmo Drechtsteden en werkt samen met de regionale adviesorganen op het gebied van Jeugdwet en Participatiewet.

 

Artikel 8: Overlegstructuur met en informatievoorziening door de gemeente

  • 1.

    Het college van B&W wijst uit zijn midden een wethouder aan die het vaste aanspreekpunt is voor de Adviesraad. Er is minimaal twee keer per jaar overleg met deze wethouder en verder als er aanleiding voor is. Vanuit de gemeente is een beleidsmedewerker met passende expertise de vaste contactambtenaar. De Adviesraad overlegt met de contactambtenaar over zijn/haar aanwezigheid bij bepaalde agendapunten in de vergaderingen, indien die gewenst is. Afhankelijk van het onderwerp kan de Adviesraad een andere wethouder of beleidsmedewerker van de gemeente uitnodigen voor een vergadering.

  • 2.

    Jaarlijks stelt de gemeente een planningsdocument op met daarin de beleidsvoornemens van het college met betrekking tot de onderwerpen uit het sociale domein en actiepunten. Ook de contactmomenten met de Adviesraad kunnen hierin opgenomen worden. Zo’n planningsdocument levert een bijdrage aan een heldere communicatie tussen het college en de Adviesraad. De vaste contactambtenaar onderhoudt het planningsdocument.

  • 3.

    De contactambtenaar informeert de Adviesraad minimaal een keer per kwartaal over de geplande nieuwe beleidsstukken of beleidsmaatregelen, relevante geplande BIO’s (Bijeenkomsten voor Informatie en Opinie) van de gemeenteraad, themabijeenkomsten voor maatschappelijke organisaties e.d. De Adviesraad ontvangt een uitnodiging voor deze bijeenkomsten.

  • 4.

    De Adviesraad ontvangt tijdig het jaarplan (c.q. planningsdocument) van de gemeente, om in aansluiting daarop zijn eigen jaarplan op te kunnen stellen.

 

Artikel 9: Faciliteiten en geldelijke vergoeding Adviesraad

  • 1.

    De leden van de Adviesraad ontvangen een onkostenvergoeding.

  • 2.

    De Adviesraad beschikt jaarlijks over een budget op basis van het vastgestelde jaarplan, dit jaarbudget wordt vooraf door het college aan de Adviesraad voorgelegd. Het budget biedt ruimte voor:

    • Deskundigheidsbevordering;

    • Activiteiten in het kader van achterbanraadpleging;

    • Kosten voor zaalhuur, koffie en thee;

    • Het inhuren van beleidsinhoudelijke en secretariële ondersteuning.

 

 

Dit Reglement treedt in werking op: 08-05-2018

Ondertekend door:

College van burgemeester en wethouders van Alblasserdam

de secretaris de burgemeester

S. van Heeren J.G.A. Paans