Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Schouwen-Duiveland

Nadere regels subsidie isoleren particuliere woningen in de gemeente Schouwen-Duiveland 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSchouwen-Duiveland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNadere regels subsidie isoleren particuliere woningen in de gemeente Schouwen-Duiveland 2022
Citeertitel
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 160 van de Gemeentewet
  2. Algemene subsidieverordening gemeente Schouwen-Duiveland 2013
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-06-2022vervanging regeling

17-05-2022

gmb-2022-272626

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere regels subsidie isoleren particuliere woningen in de gemeente Schouwen-Duiveland 2022

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schouwen-Duiveland;

 

gezien het voorstel van afdeling Ruimte en Milieu van 17 mei 2022 (zaaknummer 572635);

 

gelet op artikel 160 van de Gemeentewet en artikel 2.2, lid 5 van Algemene Subsidieverordening Schouwen-Duiveland 2013;

 

overwegende dat het college in het kader van klimaatmaatregelen het isoleren van particuliere woning wil stimuleren;

 

besluit vast te stellen de: Nadere regels subsidie isoleren particuliere woningen in de gemeente Schouwen-Duiveland 2022.

 

HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN

 

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

 

In deze verordening wordt verstaan onder:

 

Eigenaar/bewoner: Degene die volgens het kadaster de woning in eigendom heeft en die tevens in de Basisregistratie Personen op het adres staat ingeschreven;

 

Gezamenlijke aanpak: Een aanvraag voor een gezamenlijk project, door een gezamenlijk projectplan of offerte, door minimaal 5 aanvragers uit hetzelfde 4-cijferige postcodegebied;

 

Subsidiegrondslag: De hoogte van de subsidie bedraagt 30% van de werkelijke kosten van de in artikel 4 genoemde maatregelen met een maximum zoals vermeld in artikel 5 van de regeling.

 

Verordening: De Algemene Subsidieverordening Schouwen-Duiveland 2013

 

Werkelijke kosten: De kosten die gemaakt worden aan het uitbesteden van de maatregel, de kosten van het materiaal en de werkzaamheden. Indien voor de maatregel een omgevingsvergunning nodig is, dan kunnen ook die kosten opgevoerd worden. Deze kosten zorgen echter niet voor een verhoging van maximale subsidie per woning.

 

Monumenten: woningen die door een besluit van het Rijk, provincie of gemeente zijn aangewezen als een monument.

 

Biobased isoleren: isoleren op basis van natuurlijke materialen als rollen of platen van gerecycled textiel, schapenwol, geëxpandeerde kurk, geperste hout-, hennep- of vlasvezels, inblaasbare isolatie van krantenpapier of schuimkorrels van melkzuur en vloerisolatie van schelpen.

 

Onafhankelijk energieadvies: Energieadvies met betrekking tot isolerende maatregelen dat wordt opgesteld door een onafhankelijke niet commerciële partij.

 

Definitief energielabel: Een energielabel laat zien hoe energiezuinig het huis is. Energielabel A is voor een zeer energiezuinig huis. Energielabel G voor een huis dat veel energie gebruikt. Een definitief energielabel moet opgesteld worden door een erkend adviseur.

 

Duurzaam monumentenpaspoort Het duurzaam monumentenpaspoort, ontwikkeld door Erfgoed zeeland, bestaat uit een uitgebreid rapport wat inzicht geeft in mogelijke maatregelen voor een energiezuinig monument, met inbegrip van duurzame energietechnieken. Het geeft je als eigenaar een gedetailleerd beeld van de maatregelen die je kunt treffen om je woonhuismonument op een verantwoorde wijze te verduurzamen.

 

Artikel 2 Doelstelling

 

Doelen van deze regeling zijn:

a. het nemen van isolerende maatregelen aan bestaande woningen te stimuleren teneinde het energieverbruik terug te dringen en daardoor bij te dragen aan een energieneutraal Schouwen-Duiveland in 2040;

b. Terugdringen van de CO2 uitstoot door het gebruik van natuurlijke isolatiematerialen extra te stimuleren.

 

Artikel 3 Doelgroep

 

Natuurlijke personen, tevens eigenaar van een woning, die voldoen aan de in artikel 4 gestelde voorwaarden.

 

HOOFDSTUK 2 VOORWAARDEN/CRITERIA

 

 

Artikel 4 Subsidiecriteria

 

Om voor een subsidie in aanmerking te komen gelden de volgende voorwaarden:

a. De aanvrager is eigenaar van de woning waarvoor subsidie wordt aangevraagd;

b. De aanvrager staat in de BRP als bewoner geregistreerd op het adres van de woning waarvoor subsidie wordt aangevraagd. Eigenaren die nog niet ingeschreven staan in verband met renovatie komen ook in aanmerking voor subsidie;

c. Subsidie wordt verleend voor

a. het laten nemen van de hier genoemde isolerende maatregelen: dakisolatie, vloerisolatie, gevelisolatie (spouwmuurisolatie), HR++glas en Triple glas;

b. de kosten van een onafhankelijk energie-advies of monumentenpaspoort, in combinatie met eerder genoemde isolatiemaatregelen, met een maximum van € 200,00.

c. de kosten voor het opstellen van een definitief energielabel door een EPA adviseur, in combinatie met eerder genoemde isolatiemaatregelen, met een maximum van € 200,00.

d. De woning dient gebouwd te zijn voor 1975;

e. De aanvraag voor subsidie moet zijn ingediend voordat de isolerende maatregelen zijn getroffen;

f. De kosten van de te nemen maatregelen moeten blijken uit een offerte;

g. Per woning kan eenmaal aanspraak gemaakt worden op deze regeling;

h. De isolerende maatregelen waarvoor subsidie wordt verleend, moeten binnen 6 maanden na toekenning uitgevoerd worden door derden, blijkend uit de rekening van het werk;

 

HOOFDSTUK 3 FINANCIELE ASPECTEN

 

 

Artikel 5 Subsidiebedrag

 

Het subsidiebedrag wordt als volgt berekend:

1. Aanvragen kunnen meerdere maatregelen betreffen. 30% van de werkelijke kosten worden vergoed. Maximaal kan per aanvraag € 1.500 per woning aan subsidie worden verstrekt.

2. In afwijking van artikel 5.1 geldt in twee gevallen een hoger subsidiebedrag van maximaal € 2.500,00 per aanvraag namelijk:

a. Voor monumentale panden

b. Voor biobased isoleren.

3. Indien het gaat om een gezamenlijke aanpak, wordt het subsidiebedrag per woning verhoogd met 10% van de verleende subsidie.

 

HOOFDSTUK 4 AANVRAAGPROCEDURE EN VASTSTELLING

 

 

Artikel 6 Aanvraagprocedure

 

1. Hoofdstuk 4 van de Verordening is van toepassing op de aanvraag.

2. Aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst.

3. Aanvragen worden alleen in behandeling genomen als het subsidiebudget nog toereikend is.

 

Artikel 7 Vaststelling van de subsidie

 

1. Aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst. Binnen 2 maanden nadat de werkzaamheden zijn uitgevoerd door derden, dient de aanvrager per isolatiemaatregel een onderbouwing in van de kosten voorzien van bewijsstukken (facturen e.d.).

2. De subsidie wordt vastgesteld op basis van de werkelijke kosten tot een maximum van de hoogte van de subsidietoekenning.

3. Als binnen 9 maanden na het besluit tot subsidieverlening geen verantwoording door het college is ontvangen, verlaagt het college de subsidie ambtshalve tot € 0,-. Het college kan in bijzondere omstandigheden op verzoek ontheffing verlenen van deze termijn.

4. De subsidie wordt aan de aanvrager betaald, binnen vier weken nadat de subsidie is vastgesteld.

 

HOOFDSTUK 5 SLOTBEPALINGEN

 

 

Artikel 8 Inwerkingtreding, beëindiging, hardheidsclausule en citeertitel

 

1. Deze nadere regels treden in werking met ingang van de dag na die van bekendmaking.

2. Voor die gevallen en situaties waarin deze nadere regels niet geheel voorzien maar wel aansluiten bij de geest en bedoeling van deze nadere regels kan het college van burgemeesters en wethouders gemotiveerd afwijken.

3. Deze nadere regels zijn aan te halen als Nadere regels subsidie isoleren particuliere woningen Schouwen-Duiveland 2022.

4. De nadere regels subsidie isoleren particuliere woningen 2019 en het wijzigingsbesluit nadere regels subsidie isoleren particuliere woningen 2020 wordt gelijktijdig hiermee ingetrokken.

 

 

Aldus besloten in de vergadering van het college, gehouden op 17 mei 2022.

M. van den Heuvel, J. Chr. Van der Hoek

Secretaris, Burgemeester

Toelichting op de artikelen van de regeling Nadere regels subsidie isoleren particuliere woningen Schouwen-Duiveland 2022

 

Artikel 1 Begripsomschrijving.

Buurtbonus en gezamenlijke aanpak. Om te stimuleren dat er gezamenlijk isolatieprojecten worden opgezet, waardoor bewoners makkelijker mee kunnen doen omdat ze deels ontzorgd worden, wordt er in dat geval een bedrag per woning van maximaal 10% van de subsidie toegekend. Deze buurtbonus wordt echter alleen toegekend als op de aanvragen is aangegeven wie de anderen zijn die betrokken zijn bij de gezamenlijke aanpak, en ook bij het insturen van de stukken voor de afrekening van de subsidie dit gezamenlijk wordt gedaan en opnieuw wordt aangegeven welke aanvragers betrokken zijn bij deze gezamenlijke aanpak.

 

Artikel 2 Doelstelling.

Deze regeling is opgesteld ter bevordering van het versneld nemen van isolatiemaatregelen door particuliere woningeigenaren, waardoor de warmtevraag en energiebehoefte afneemt en daardoor een bijdrage levert aan de gemeentelijke energieambitie energieneutraal in 2040. Daarnaast levert de regeling een bijdrage aan het verminderen van de CO2 uitstoot door het besparen van energie en door het stimuleren van natuurlijke materialen.

 

Artikel 4 Subsidiecriteria

De regeling is bedoeld voor bewoners van een bestaande woning die een dergelijke bijdrage nodig hebben als stimulering om isolerende maatregelen te treffen. De keuze om de subsidie alleen beschikbaar te stellen voor woningen die gebouwd zijn voor 1975, komt omdat woningen voor dit jaartal niet of nauwelijks geïsoleerd zijn. De uitdaging zit erin om juist deze oudere voorraad te voorzien van een betere isolerende schil. Voor monumentale panden geldt om deze reden een hoger subsidiebedrag (zie artikel 5).

 

De maatregelen waar de regeling voor geldt betreffen isolatiemaatregelen van vloer, gevel en dak, Daarnaast is ook bij vervanging van glas naar HR++ glas en triple glas subsidie mogelijk. Isolatiematerialen voor woningen en gebouwen zijn veelal gemaakt van minerale of fossiele grondstoffen, zoals: glaswol, steenwol, geëxpandeerd polystyreen (EPS) en polyurethaan (PUR). Biobased alternatieven zijn rollen of platen van gerecycled textiel, schapenwol, geëxpandeerde kurk, geperste hout-, hennep- of vlasvezels, inblaasbare isolatie van krantenpapier of schuimkorrels van melkzuur en vloerisolatie van schelpen. De isolerende eigenschappen van de biobased isolatiematerialen zijn vergelijkbaar met de conventionele producten. Het voordeel van biobased isolatiematerialen is dat deze een lagere CO2 emissie veroorzaken. Om biobased isoleren te stimuleren geldt een hoger subsidiebedrag (zie artikel 5).

 

Voor woningeigenaren zijn een aantal instrumenten beschikbaar gesteld om meer inzicht te geven in isolatiemaatregelen zoals een onafhankelijk energie advies van Platform Energiek Zeeland of het Monumentenpaspoort van Erfgoed Zeeland. Om het gebruik van deze instrumenten te stimuleren kunnen de kosten voor deze adviezen, in combinatie met isolatiemaatregelen, meegenomen in het subsidiebedrag. Nadat isolatiemaatregelen zijn uitgevoerd kan een definitief energielabel worden opgesteld door een EPA adviseur. Ook deze kosten kunnen worden meegenomen in het subsidiebedrag.

 

Subsidie wordt slechts verstrekt voor eigenaren van bestaande woningen. Woningen die nieuw gebouwd worden, hebben geen recht op deze subsidie

 

Er kan slechts 1 maal per woning gebruik gemaakt worden van deze regeling. Hierdoor wordt voorkomen dat eigenaren de maatregelen uitsmeren over een langere periode, dat de gemeente met meerdere aanvragen per eigenaar gelijktijdig aan het werk is en dat kans op onjuiste toepassing van de regeling hierdoor groter is.

 

Subsidie wordt enkel verleend voor isolerende maatregelen die nog niet zijn uitgevoerd op het moment van indiening van de aanvraag en die uitgevoerd worden door een bedrijf. Werkzaamheden die zelf worden gedaan komen niet voor subsidie in aanmerking.

 

Artikel 5 Subsidiebedrag.

De hoogte van de subsidie per maatregel bedraagt 30% van de kosten voor het uit laten voeren van de maatregel, tot een bepaald maximum zoals is vastgelegd in artikel 5 van de regeling. Dit maximum is bepaald aan de hand van de gemiddelde kosten van een dergelijke maatregel voor een rijtjeswoning/hoekwoning. De werkelijke kosten kunnen dus hoger uitvallen dan waaruit bij de bepaling van de maximale bijdrage per woning is uitgegaan. De maximale bijdrage kan dus lager zijn dan 30% van de werkelijke kosten. De bijdrage kan ook lager zijn als de werkelijke kosten lager zijn dan waar we van uit zijn gegaan. Uiteindelijk zal na uitvoering de bijdrage maximaal 30% van de werkelijke kosten tot maximaal het bedrag van de subsidieverlening zijn.

 

Voor monumentale panden (zowel Rijksmonumenten, provinciale monumenten en gemeentelijke monumenten) geldt een hoger subsidiebedrag van maximaal € 2.500,00 per woning).

 

Om het gebruik van biobased isolatiematerialen te stimuleren geldt een hoger maximaal bedrag voor biobased isoleren van maximaal € 2.500,00 per woning.

 

In het geval van een gezamenlijke aanpak waarbij door minimaal 5 aanvragers uit hetzelfde 4-cijferige postcodegebied een gezamenlijke aanvraag wordt ingediend wordt het subsidiebedrag met 10% per aanvraag verhoogd. Deze buurtbonus wordt echter alleen toegekend als op de aanvragen is aangegeven wie de anderen zijn die betrokken zijn bij de gezamenlijke aanpak, en ook bij het insturen van de stukken voor de afrekening van de subsidie dit gezamenlijk wordt gedaan en opnieuw wordt aangegeven welke aanvragers betrokken zijn bij deze gezamenlijke aanpak.

 

Artikel 6 Vaststelling van de subsidie.

Na beoordeling van de aanvraag wordt de subsidie verleend. Hiermee wordt aangegeven dat er voor de aanvrager het bepaalde bedrag is gereserveerd. Als de aanvrager voldoet aan alle gestelde eisen, de werkzaamheden binnen 6 maanden na toekenning plaatsvinden en de uiteindelijke kosten komen overeen met de hoogte van de kosten genoemd in de offerte die als bijlage bij de aanvraag is gevoegd, ontvangt hij dit bedrag. Mochten de werkelijke kosten lager zijn, dan zal de subsidie lager worden vastgesteld dan dat de subsidie is verleend.

 

Vaststelling van de hoogte van de subsidie vindt plaats na de gereedmelding (verantwoording van de subsidie). Deze gereedmelding moet binnen 2 maanden na gereedkomen plaatsvinden met overlegging van de eindafrekening van de aannemer. Indien er binnen 9 maanden na toekenning van de subsidie geen gereedmelding bij de gemeente is binnengekomen, wordt de subsidie ambtshalve vastgesteld op € 0,- .

Door de subsidie na 9 maanden op € 0,- vast te stellen, komt het toegekende bedrag weer beschikbaar voor andere aanvragers die wel binnen 6 maanden na toekenning de isolatiemaatregelen willen nemen en wordt niet onnodig lang geld beschikbaar gehouden voor aanvragers die niet tot uitvoering van de isolatiemaatregelen overgaan.

 

Artikel 7 Inwerkingtreding, beëindiging, hardheidsclausule en citeertitel.

De regeling wordt officieel gepubliceerd op www.overheid.nl. Nadat deze gepubliceerd is treedt deze in werking. Als het budget wat voor de regeling beschikbaar is volledig is besteed, kan er geen subsidie meer worden verleend vanwege het subsidieplafond. Als er weer nieuw budget beschikbaar komt, zal dit gepubliceerd worden, waarna weer aanspraak gemaakt kan worden op de regeling.

De gemeentelijke subsidieregeling blijft bestaan naast de Rijkssubsidieregeling Investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing voor woningeigenaren (ISDE) en kan gestapeld worden.

Als er situaties zijn waarin de regels niet voorzien dan heeft het college de mogelijkheid om hiervan af te wijken, indien het besluit maar blijft aansluiten bij de geest en bedoeling van de regeling. Mocht een dergelijk geval leiden tot een algemene aanpassing van de nadere regelen, dan zullen deze aangepast kunnen worden en dienen deze wijzigingen gepubliceerd te worden voordat ze in werking treden.