Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Utrechtse Heuvelrug

Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Utrechtse Heuvelrug

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieUtrechtse Heuvelrug
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Utrechtse Heuvelrug
CiteertitelVerordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Utrechtse Heuvelrug
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de herziene regeling Wmo-raad gemeente Utrechtse Heuvelrug 2009.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 84 van de Gemeentewet
  2. artikel 149 van de Gemeentewet
  3. artikel 2.1.3, derde lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015
  4. artikel 2.10 van de Jeugdwet
  5. artikel 47 van de Participatiewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-06-2022nieuwe regeling

02-06-2022

gmb-2022-268109

2022-003

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Utrechtse Heuvelrug

De raad van de gemeente Utrechtse Heuvelrug;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders;

 

gelet op:

  • artikel 84 en 149 van de Gemeentewet;

  • artikel 2.1.3, derde lid van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;

  • artikel 2.10 van de Jeugdwet;

  • artikel 47 van de Participatiewet;

overwegende dat:

 

  • er een nauwe samenhang bestaat tussen de aandachtsgebieden van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) 2015, de Jeugdwet en de Participatiewet;

  • het inmiddels gebruikelijk is om de door genoemde wetten begrensde aandachtsgebieden te typeren als het sociaal domein;

  • de adviesraad en het college van burgemeester en wethouders het belangrijk vinden om ingezetenen van de gemeente Utrechtse Heuvelrug te betrekken bij de beleidsontwikkeling van het sociaal domein.

BESLUIT

 

Vast te stellen de Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Utrechtse Heuvelru

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

 

  • a)

    sociaal domein: de beleidsterreinen behorend tot de Wet maatschappelijke ondersteuning (2015), de Jeugdwet en de Participatiewet en de daarmee samenhangende onderwerpen (zoals jeugd, senioren, armoede, schuldhulpverlening);

  • b)

    de wethouder: de portefeuillehouder(s) Jeugdwet, Participatiewet en de Wmo (2015);

  • c)

    de contactambtenaar: de door de gemeente aangewezenambtenaar die fungeert als aanspreekpunt voor de Adviesraad Sociaal Domein;

  • d)

    de adviesraad: de Adviesraad Sociaal Domein;

  • e)

    college: college van burgemeester en wethouders;

  • f)

    gemeente: gemeente Utrechtse Heuvelrug.

Artikel 2 Doelstelling van de Adviesraad Sociaal Domein

  • 2.1

    De adviesraad heeft als doelstelling te bewerkstelligen dat ingezetenen, waaronder in ieder geval cliënten of hun vertegenwoordigers, vanuit een onafhankelijke positie betrokken zijn bij de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het beleid op het gebied van het sociaal domein. De adviesraad heeft in dat kader de volgende doelstellingen:

    • Actief bij te dragen aan de totstandkoming of evaluatie van het gemeentelijk beleid in het sociaal domein. Zodanig dat alle inwoners van de gemeente Utrechtse Heuvelrug op basis van zelfredzaamheid optimaal kunnen participeren in de samenleving;

    • Gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen aan het college van de gemeente Utrechtse Heuvelrug;

    • Een onafhankelijke visie te bieden, gestoeld op de kennis en ervaring van de inhoudsdeskundigen en ervaringsdeskundigen vertegenwoordigd in deze adviesraad, zo nodig wordt een beroep gedaan op externe professionele ondersteuning.

  • 2.2

    De adviesraad adviseert het college in ieder geval over:

    • a.

      gemeentelijk beleid in het kader van de Wmo 2015, de Jeugdwet en de Participatiewet;

    • b.

      uitwerking van het beleid van de Wmo 2015, Jeugdwet en Participatiewet.

  • 2.3

    De adviesraad komt vanuit verschillende invalshoeken tot breed gedragen adviezen waarmee bevorderd wordt dat er een gezamenlijk, integraal en evenwichtig gemeentelijk beleid op deze beleidsterreinen tot stand komt.

Artikel 3 Taak van de adviesraad

De taak van de adviesraad bestaat uit het gevraagd en ongevraagd adviseren van het college over de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van het beleid betreffende de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, de Jeugdwet en de Participatiewet, en uit het informeren en raadplegen van de achterban.

Artikel 4 Reikwijdte van de verordening

Deze verordening is van toepassing op de Adviesraad Sociaal Domein die het college adviseert.

Artikel 5 Bevoegdheden Adviesraad Sociaal Domein

  • 5.1

    De adviesraad is bevoegd gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen aan het college over beleidsonderwerpen die vallen binnen het sociaal domein en van belang zijn voor de inwoners van gemeente Utrechtse Heuvelrug.

  • 5.2

    De adviesraad is niet bevoegd te adviseren over klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben. Evenmin heeft de adviesraad adviesrecht inzake personeels- en organisatiebeleid.

  • 5.3

    Het college stelt de adviesraad op een zodanig tijdstip in de gelegenheid advies uit te brengen dat daadwerkelijk invloed mogelijk is op de besluitvorming.

  • 5.4

    Het advies wordt binnen zes weken uitgebracht.

  • 5.5

    Het college reageert binnen zes weken schriftelijk dan wel mondeling op het advies van de adviesraad, waarbij het college aangeeft wat het gedaan heeft met het advies van de adviesraad.

     

  • Overigebevoegdheden

  • 5.6

    De adviesraad kan werkgroepen instellen rond bepaalde onderwerpen. De bevindingen van de werkgroepen worden aan de adviesraad voorgelegd.

  • 5.7

    De adviesraad kan één of meer (externe) deskundigen uitnodigen de vergadering bij te wonen voor het geven van toelichting of advies, voor zover het budget dat toelaat.

  • 5.8

    De leden van de adviesraad kunnen altijd derden raadplegen over aangelegenheden waarmee zij als lid van de adviesraad te maken krijgen, voor zover het werkbudget dat toelaat.

Artikel 6 Informatierecht

  • 6.1

    De adviesraad wordt door het college geïnformeerd over de resultaten van klanttevredenheidsonderzoeken, enquêtes en klachtrapportages alsmede over de stand van zaken wat betreft het collegeprogramma ten aanzien van de Wmo, de Jeugdwet en de Participatiewet en de daarbij behorende tussenrapportages.

  • 6.2

    De adviesraad krijgt van het college op verzoek tijdig alle informatie die zij voor uitvoering van haar taken nodig acht, tenzij enig wettelijk voorschrift de verstrekking daarvan in de weg staat.

  • 6.3

    De adviesraad wordt door het college geïnformeerd over ontwikkelingen en zaken die betrekking hebben op het beleid binnen het sociaal domein.

  • 6.4

    In het geval het college in een voorstel aan de gemeenteraad afwijkt van het advies van de adviesraad wordt dit bij het voorstel vermeld, waarbij tevens is aangegeven wat de motivatie is om van het advies van de adviesraad af te wijken.

  • 6.5

    De adviesraad heeft ook het recht zelf informatie te vragen aan het college

Artikel 7 Samenstelling, benoeming en zittingsduur adviesraad

  • 7.1

    De adviesraad bestaat uit een voorzitter en 7 tot maximaal 11 leden. Zij vormen qua achtergrond en/of deskundigheid een afspiegeling van de verschillende aandachtsgebieden binnen het sociaal domein. Bij de samenstelling van de adviesraad is diversiteit een voorwaarde.

  • 7.2

    De leden van de adviesraad onderhouden contacten met de organisaties die op het gebied van het sociaal domein actief zijn.

  • 7.3

    De leden van de adviesraad stellen zich in hun functioneren als lid van de adviesraad in hun mondelinge en schriftelijke uitingen politiek neutraal op.

  • 7.4

    De voorzitter en de leden:

    • a.

      zijn woonachtig in gemeente Utrechtse Heuvelrug;

    • b.

      hebben geen directe binding met de gemeente;

    • c.

      zijn geen vertegenwoordiger van een belangen- of politieke organisatie;

    • d.

      zijn niet werkzaam onder verantwoordelijkheid van de gemeente Utrechtse Heuvelrug;

    • e.

      zijn niet werkzaam als advocaat, procureur, gemachtigde of adviseur behoeve van de wederpartij van de gemeente of van het gemeentebestuur in geschillen;

    • f.

      zijn niet als gemachtigde of adviseur werkzaam ten behoeve van derden tot het aangaan van overeenkomsten met de gemeente;

    • g.

      zijn niet werkzaam bij een organisatie en/of instelling die (een) overeenkomst(en) is/zijn aangegaan met de gemeente.

  • 7.5

    Ontheffing van het bepaalde onder a in lid 4 is door het college van burgemeester en wethouders mogelijk, na de adviesraad gehoord te hebben.

  • 7.6

    De leden van de adviesraad en de voorzitter worden benoemd door het college op voordracht van de adviesraad. De leden worden benoemd voor een periode van vier jaar. Herbenoeming is éénmaal mogelijk voor opnieuw vier jaar. Alle leden ontvangen een schriftelijke bevestiging van de benoeming van het college.

  • 7.7

    De leden verrichten hun werkzaamheden zonder last, maar voeren wel ruggenspraak met hun achterban

Artikel 8 Overleg

  • 8.1

    De adviesraad vergadert tenminste zesmaal per jaar.

  • 8.2

    Het college c.q. de portefeuillehoudende wethouder heeft tenminste twee keer per jaar overleg met de adviesraad over:

    • a.

      onderwerpen waarover de adviesraad geconsulteerd wordt;

    • b.

      de wijze en het moment waarop de adviesraad in het beleidsvormingsproces wordt betrokken.

  • 8.3

    De contactambtenaar van de gemeente Utrechtse Heuvelrug woont de vergadering van de adviesraad bij voor het geven van informatie, toelichting of advies; de medewerker is geen lid van de adviesraad.

  • 8.4

    De vergaderingen van de adviesraad zijn als regel openbaar, maar de adviesraad kan besluiten een besloten of huishoudelijke vergadering te houden.

  • 8.5

    Het verslag van de vergadering en de besluitenlijst worden ter vaststelling aan de adviesraad aangeboden in de eerstvolgende vergadering.

  • 8.6

    De besluiten van de adviesraad worden genomen bij een gewone meerderheid van stemmen.

  • 8.7

    De leden van de adviesraad gaan vertrouwelijk om met die informatie die als zodanig wordt aangemerkt, dan wel waarvan zij de vertrouwelijkheid redelijkerwijs kunnen begrijpen.

Artikel 9 Huishoudelijk reglement

Met inachtneming van deze verordening kan de adviesraad bij huishoudelijk reglement nadere regels stellen ten aanzien van de eigen werkwijze.

Artikel 10 Faciliteiten en vergoedingen

  • 10.1

    De adviesraad krijgt jaarlijks de beschikking over een werkbudget van maximaal € 6.000,00. Dit bedrag kan jaarlijks geïndexeerd worden via een subsidiebeschikking.

  • 10.2

    Middelen of faciliteiten die voor vergoeding in aanmerking komen, zijn onder andere:

    • inhuur van een notulist voor de verslaglegging van de overlegvergaderingen;

    • onkostenvergoeding voor de leden en de voorzitter;

    • deskundigheidsbevordering;

    • inschakeling van professionele ondersteuning door derden;

    • documentatie, literatuur, vaktijdschriften;

    • faciliteiten voor kantoorkosten, correspondentie, telefoon, computergebruik,

    • internetaansluiting;

    • faciliteiten voor overleg met en activering van de achterban;

    • vergoeding speciale voorzieningen in verband met een handicap;

    • het houden van vergaderingen

    • voorlichting en PR.

  • 10.3

    Subsidie wordt slechts verstrekt voor zover de gemeenteraad de benodigde gelden ter beschikking heeft gesteld. Het begrotingsvoorbehoud zoals genoemd in art. 4:34 Awb is daarbij van toepassing.

  • 10.4

    Subsidie dient te bevorderen dat de adviesraad redelijkerwijs in staat wordt gesteld namens een brede achterban gemeenschappelijke belangen te kunnen behartigen.

  • 10.5

    Voor het aanvragen en toekennen en vaststellen van subsidie gelden de bepalingen van de Algemene subsidieverordening van de gemeente Utrechtse Heuvelrug

Artikel 11 Ambtelijke ondersteuning

  • 11.1

    Het college wijst een contactambtenaar aan die als contactpersoon voor de adviesraad optreedt.

  • 11.2

    De contactambtenaar is het aanspreekpunt voor de adviesraad en draagt in zijn algemeenheid zorg voor een goede ondersteuning van de adviesraad zodat deze haar taken op een goede wijze kan uitvoeren.

Artikel 12 Evaluatie

  • 12.1

    De adviesraad stelt jaarlijks een jaarverslag op waarin over zijn werkzaamheden in het voorbije jaar wordt gerapporteerd. Dit jaarverslag wordt aan het college beschikbaar gesteld en gepubliceerd op de openbare website van de adviesraad.

  • 12.2

    De wethouder voert jaarlijks op basis van het jaarverslag een evaluatiegesprek met de adviesraad.

  • 12.3

    De adviesraad evalueert jaarlijks zijn functioneren. Wanneer er op basis van deze evaluatie reden is de verordening aan te passen dan wordt hiertoe een gemotiveerd voorstel ingediend bij het college, nadat het voorstel met de wethouder en de contactambtenaar is besproken.

Artikel 13 Geschillen betreffende deze verordening

Over geschillen voortkomende uit de toepassing van deze verordening beslist het college, gehoord de adviesraad.

Artikel 14 Slotbepalingen

  • 14.1

    In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college.

  • 14.2

    De herziene regeling Wmo-raad gemeente Utrechtse Heuvelrug 2009 komt te vervallen op het moment van inwerkingtreding van deze verordening.

  • 14.3

    Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Utrechtse Heuvelrug”.

  • 14.4

    Deze verordening treedt de dag na publicatie in werking.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van

De griffier,

W. Hooghiemstra

De voorzitter,

G.F. Naafs