Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Fryslân

Openstellingsbesluit POP3+ Herstel Watergangen en Kaderrichtlijn Waterdoelen 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieFryslân
OrganisatietypeProvincie
Officiële naam regelingOpenstellingsbesluit POP3+ Herstel Watergangen en Kaderrichtlijn Waterdoelen 2022
CiteertitelOpenstellingsbesluit POP3+ Herstel Watergangen en Kaderrichtlijn Waterdoelen 2022
Vastgesteld doorgedeputeerde staten
Onderwerpmilieu
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene subsidieverordening provincie Fryslân 2013
  2. Regeling POP 3 subsidies provincie Fryslân
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-06-202301-07-2022artikel 12

13-06-2023

prb-2023-6857

15-06-202222-06-2023nieuwe regeling

31-05-2022

prb-2022-6945

Tekst van de regeling

Intitulé

Openstellingsbesluit POP3+ Herstel Watergangen en Kaderrichtlijn Waterdoelen 2022

Gedeputeerde Staten van Fryslân,

 

gelet op artikel 1.3, vierde lid, van de Algemene subsidieverordening provincie Fryslân 2013;

 

gelet op artikel 1.3 van de Regeling POP 3 subsidies provincie Fryslân;

 

BESLUITEN

 

De maatregel ‘niet-productieve investeringen water’ als nadere invulling op de algemene bepalingen zoals vastgesteld in hoofdstuk 2, paragraaf 6 van de Regeling POP 3 subsidies provincie Fryslân open te stellen voor aanvragen; en

 

Het navolgende Openstellingsbesluit POP3+ Herstel Watergangen en Kaderrichtlijn Waterdoelen 2022, vast te stellen:

Artikel 1 Definities

In aanvulling op de definities in artikel 1.1 van de Subsidieregeling wordt in dit besluit verstaan onder:

  • 1.

    Hydromorfologische maatregelen: het toepassen van allerlei kleinschalige maatregelen in beken die de hydromorfologische omstandigheden in de beken verbeteren, inclusief het optimaliseren van de vegetatie rondom de beken, en daarmee bijdragen aan een betere habitat voor flora en fauna in de beken zelf;

  • 2.

    Klimaatdoelen: verminderen van kwetsbaarheid van het watersysteem voor de gevolgen van zeespiegelstijging en extreme weersomstandigheden die als gevolg van klimaatverandering ontstaan. Dit laatste gaat zowel om situaties met extreme droogte als om situatie met wateroverlast. Deze doelen worden voor Fryslân beschreven in het regionaal waterprogramma.

  • 3.

    KRW: Kaderrichtlijn Water, de Europese richtlijn die tot doel heeft uiterlijk in 2027 een goede chemische en ecologische waterkwaliteit te bereiken in alle Europese oppervlaktewateren en grondwateren en de lidstaten verplicht de daartoe noodzakelijke maatregelen te nemen;

  • 4.

    KRW-doelen: doelen gericht op een betere waterkwaliteit, waarmee voldaan wordt aan de vereisten van de Kaderrichtlijn Water. Deze doelen zijn voor Fryslân beschreven in de KRW-nota’s;

  • 5.

    KRW-maatregelen: maatregelen die bijdragen aan de realisatie van de Friese KRW-doelen;

  • 6.

    KRW-nota’s: de nota waarin de provincie Fryslân de doelen en (op hoofdlijnen) de maatregelen samenvat voor de Kaderrichtlijn Water, voor de periode 2022-2027 (Notitie KRW in Fryslân), en de KRW-beslisnota 2022-2027 d.d. 23 november 2021 van het Wetterskip Fryslân, beide te vinden op www.fryslan.frl/pop3;

  • 7.

    KRW-opgavenkaart POP3 2021: kaart met daarop aangegeven de locaties, wateren en gemalen waarvoor KRW-opgaven gelden. De functies van de watergangen op deze kaart zijn ingetekend via hartlijnen door het waterlichaam: deze lijnen zelf zeggen dus niets over daadwerkelijke breedte ter plaatse, vorm, nevengeulen, meanders e.d. De kaart is te vinden op www.fryslan.frl/pop3;

  • 8.

    Natuurvriendelijk inrichten: aanleggen en/of inrichten van ondiepe waterzones met een waterbreedte van minimaal 3 meter tot op een waterdiepte van maximaal 0,7 meter;

  • 9.

    Regionaal waterprogramma: het regionale waterplan bedoeld in artikel 4.4. van de Waterwet, waarin de provincie de hoofdlijnen van het in Fryslân te voeren waterbeleid vastlegt, voor de periode 2022-2027. Dit beleid is gericht op de bescherming tegen overstromingen en wateroverlast en de inrichting van watersystemen met voldoende en schoon water. Het Regionaal waterprogramma wordt door Provinciale Staten van Fryslân vastgesteld in de 1e week van juli 2022 en is te vinden onder de volgende link Ontwerp Regionaal Waterprogramma | Fryslan

  • 10.

    SNN: Samenwerkingsverband Noord-Nederland;

  • 11.

    Subsidieregeling: Regeling POP3 subsidies provincie Fryslân zoals gewijzigd vastgesteld op 16 november 2021;

  • 12.

    Tracé: strekkende kilometer watergang.

  • 13.

    Verbreden van hoofdwatergangen: verbreden van hoofdwatergangen die smaller zijn dan gemiddeld 5 meter, waarbij verbreding plaatsvind met minimaal 1 meter of verbreden van hoofdwatergangen breder dan gemiddeld 5 meter, waarbij verbreding plaatsvindt met minimaal 2 meter. De hoofdwatergangen zijn te vinden op de KRW-opgavenkaart POP3 2021;

  • 14.

    Vispassage: voorziening die het voor vissen mogelijk maakt obstakels als stuwen, gemalen en dergelijke, te passeren;

  • 15.

    Waterkwaliteitsbaggeren: het verwijderen van nutriëntenrijke bagger ter verbetering van de waterkwaliteit.

  • 16.

    Zomerperiode: de maanden april tot en met september.

Artikel 2 Openstellingsperiode

  • 1.

    Een aanvraag voor subsidie op grond van paragraaf 2.6 van de Subsidieregeling, voor activiteiten zoals bedoeld in dit openstellingsbesluit, kan worden ingediend van 1 juli 2022 9.00 uur tot en met 15 augustus 2022, 17.00 uur.

  • 2.

    Een aanvraag wordt geacht tijdig te zijn ingediend, indien deze, overeenkomstig artikel 8 van dit openstellingsbesluit, binnen de in het vorige lid genoemde openstellingstijd-vak is ontvangen door het SNN.

Artikel 3 Subsidieplafond

  • 1.

    Het subsidieplafond voor het in artikel 2, eerste lid, bepaalde tijdvak bedraagt € 2.900.000,-.

  • 2.

    In afwijking van artikel 1.4, eerste lid, van de Subsidieregeling bestaat de in het vorige lid bedoelde POP3 steun volledig uit Europese middelen (ELFPO).

Artikel 4 Doelgroep

  • 1.

    Overeenkomstig artikel 2.6.2 van de subsidieregeling, kan subsidie uitsluitend aangevraagd en ontvangen worden door:

    • a.

      landbouwers;

    • b.

      grondeigenaren;

    • c.

      grondgebruikers;

    • d.

      landbouworganisaties;

    • e.

      natuur- en landschapsorganisaties;

    • f.

      provincies;

    • g.

      waterschappen;

    • h.

      gemeenten;

    • i.

      samenwerkingsverbanden van bovenstaande partijen.

Artikel 5 Subsidiabele activiteiten

  • 1.

    Subsidie kan worden verstrekt voor niet-productieve investeringen in KRW-maatregelen, voor zover die maatregelen worden uitgevoerd in of langs de volgende locaties:

    • a.

      NL02L1 Linde en Noordwoldervaart, NL02L2 Tjonger bovenloop, NL02L3 Tjonger middenloop, NL02L4 Koningsdiep, NL02V12 Groote Wielen, NL02V5a Nannewiid, NL02V5b Kleine Wielen. Deze locaties staan aangegeven op de KRW Opgavenkaart POP3 2021, waarbij een straal tot 500 meter buiten de locaties als grens aangehouden wordt.

  • 2.

    De volgende niet-productieve investeringen komen voor subsidie in aanmerking inclusief de daarbij behorende werkzaamheden (b.v. enting planten) en aanleg of benodigde aanpassing van kunstwerken:

    • a.

      verbreding van te smalle niet KRW hoofdwatergangen;

    • b.

      verbreding en/of natuurvriendelijke inrichting van KRW-hoofdwatergangen of KRW-boezemkanalen;

    • c.

      het toepassen van hydromorfologische maatregelen in de KRW-beken;

    • d.

      aanleg of inrichting van gronden in KRW-meren of -plassen tot een maximale gemiddelde breedte van 20 meter of aanleg of inrichting van gronden die in verbinding (komen te) staan met de boezem, zodanig dat vissen het gebied in en uit kunnen komen in de paaiperiodes van de meeste vissoorten, waarbij in de zomerperiode een 1/5 deel van de gronden permanent onder water staat met een maximale gemiddelde waterdiepte tot 0,7 meter diep (gemiddeld), wat niet mag verlanden;

    • e.

      waterkwaliteitsbaggeren in KRW-meren en -plassen;

    • f.

      maatregelen ter voorkomen van baggeraanwas;

    • g.

      aanleggen van vispassages.

Artikel 6 Subsidiabele kosten

  • 1.

    Subsidie wordt verstrekt voor de volgende kosten, voor zover de kosten direct samenhangen met de investering:

    • a.

      de kosten van de bouw of verbetering van onroerende zaken;

    • b.

      de kosten van verwerving van onroerende zaken;

    • c.

      de kosten van aankoop van grond;

    • d.

      de kosten van de koop of huurkoop van nieuwe machines en installaties tot maximaal de marktwaarde van de activa;

    • e.

      algemene kosten als bedoeld in artikel 1.12a van de Subsidieregeling;

    • f.

      de kosten van projectmanagement en projectadministratie;

  • 2.

    In aanvulling op de in het eerste lid genoemde kosten komen tevens de voorbereidingskosten als bedoeld in artikel 1.12, derde en vierde lid van de Subsidieregeling voor subsidie in aanmerking.

  • 3.

    In afwijking van artikel 1.12, eerste lid, van de Subsidieregeling behorende uitsluitend de volgende kostentype tot de subsidabele kosten

    • a.

      personeelskosten die zijn berekend conform artikel 1.9 of 1.9a van de Subsidieregeling;

    • b.

      kosten derden: kosten waarvoor een factuur of document met gelijkwaardige bewijskracht kan worden overgelegd.

Artikel 7 Aanvraag

  • 1.

    In afwijking van het bepaalde in artikel 1.7 van de Subsidieregeling wordt een subsidieaanvraag ingediend bij het SNN door middel van een daarvoor ontwikkelde webportal dat bereikbaar is via www.snn.nl/pop3.

  • 2.

    Een subsidieaanvraag omvat:

    • a.

      een projectplan conform format SNN;

    • b.

      een begroting voor de activiteit of activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd conform format SNN;

    • c.

      een toelichting op de begroting;

    • d.

      een sluitend financieringsplan voor de kosten van de activiteit of activiteiten, met inbegrip van een opgave van subsidies of vergoedingen die voor dezelfde activiteiten bij andere bestuursorganen, private organisaties of personen zijn aangevraagd, onder vermelding van de stand van zaken daarvan;

    • e.

      een kaart met daarop aangegeven de locatie of locaties waar de maatregelen worden uitgevoerd of, indien deze locatie of locaties nog niet exact bekend is, een zoekgebiedenkaart voor de maatregelen;

    • f.

      indien voor het uitvoeren van de betreffende maatregelen vergunning of andere besluiten nodig zijn, bevat de subsidieaanvraag een omschrijving van die benodigde vergunningen of besluiten. Indien de maatregelen naar waarschijnlijkheid leiden tot negatieve omgevingseffecten bevat de subsidieaanvraag tevens een omschrijving van deze verwachte omgevingseffecten.

Artikel 8 Hoogte subsidie

  • 1.

    De subsidie bedraagt 100% van de subsidiabele kosten inclusief niet verrekenbare of niet compensabele btw.

  • 2.

    Indien de subsidiabele kosten lager zijn dan € 200.000 wordt geen subsidie verleend.

Artikel 9 Rangschikking op basis van een investeringslijst

  • 1.

    Aanvragen die voor subsidie in aanmerking komen worden op grond van artikel 1.15b van de Subsidieregeling gerangschikt op basis van een investeringslijst zoals opgenomen in bijlage 1 bij dit openstellingsbesluit.

  • 2.

    Op basis van de investeringslijst wordt per KRW-maatregel uit het projectplan een aantal punten toegekend. Voor iedere aanvrager wordt het totaal aantal punten opgeteld, waarna de aanvragen worden gerangschikt van meest behaalde punten naar minst behaalde punten.

  • 3.

    Om voor subsidie in aanmerking te komen is ten minste een score van 1 punt vereist.

  • 4.

    Indien ook na toepassing van de procedure genoemd in het vorige lid, twee of meer aanvragen eenzelfde plaats in de rangschikking hebben en de som van de toe te kennen subsidiebedragen overstijgt het subsidieplafond, dan wordt door middel van loting bepaald welke aanvraag of aanvragen gehonoreerd worden.

Artikel 10 Weigeringsgronden

Onverminderd het bepaalde in artikel 1.8 van de Subsidieregeling wordt subsidie geweigerd indien:

  • 1.

    De aanvraag is ontvangen buiten de openstellingsperiode als aangegeven in artikel 2 eerste lid van dit openstellingsbesluit;

  • 2.

    De aanvrager niet valt binnen de doelgroep zoals bepaald in artikel 2.6.2 van de Subsidieregeling;

  • 3.

    De activiteiten waarvoor subsidie is aangevraagd niet zijn aan te merken als subsidiabele activiteiten;

  • 4.

    De subsidiabele kosten lager zijn dan € 200.000.

Artikel 11 Bevoorschotting op basis van realisatie

In aanvulling op artikel 1.23 van de Subsidieregeling kan maximaal één keer per kalenderjaar een aanvraag om een voorschot worden ingediend op basis van realisatie.

Artikel 12 Verplichtingen

Onverminderd de verplichtingen die voortvloeien uit artikel 1.17 van de Subsidieregeling is de subsidieontvanger verplicht de subsidiabele activiteit(en) uiterlijk op 30 december 2024 te realiseren.

Artikel 13 Slotbepalingen

  • 1.

    Dit openstellingsbesluit treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking in het Provinciaal Blad waarin zij wordt geplaatst.

  • 2.

    Bijlage 1 maakt integraal deel uit van dit openstellingsbesluit.

Artikel 14 Citeertitel en inwerkingtreding

Dit besluit wordt aangehaald als Openstellingsbesluit POP3+ Herstel Watergangen en Kaderrichtlijn Waterdoelen 2022. .

Aldus vastgesteld in de vergadering van Gedeputeerde Staten van Fryslân van 31 mei 2022

Voorzitter drs. A.A.M. Brok

Secretaris R.E. Bouius-Riemersma, MBA MCM

Bijlage 1 Investeringslijst: maatregelen en puntenscore

 

KRW-maatregel

Punten

Eenheid

Verbreding van overige te smalle hoofdwatergangen

1

aantal hele km*

Verbreding en/of natuurvriendelijke inrichting KRW-hoofdwatergangen of KRW-boezemkanalen

2

aantal hele km*

Aanleg of inrichting van gronden in KRW-meren of -plassen tot een maximale breedte van 20 meter of aanleg of inrichting van gronden die in verbinding (komen te) staan met de boezem, zodanig dat vissen het gebied in en uit kunnen komen in de paaiperiodes van de meeste vissoorten, waarbij in zomerperiode een 1/5 deel van de gronden permanent onder water staat met een waterdiepte tot 0,7 meter diep (gemiddeld), wat niet mag verlanden

3

per ha.

Het toepassen van hydromorfologische maatregelen in de beken

2

per ingreep**

Waterkwaliteitsbaggeren in KRW-meren en -plassen

1

per 5 ha.

Het nemen van maatregelen ter voorkomen van baggeraanwas

2

per km.

Het aanleggen van vispassages

3

per vispassage

 

* De totale score wordt berekend door het aantal punten per maatregel te vermenigvuldigen met het aantal hele kilometers dat wordt gerealiseerd per tracé (dus niet over hetzelfde tracé tweemaal de lengte rekenen). Een watergang die éénzijdig met twee meter wordt verbreed krijgt daarmee hetzelfde aantal punten als een watergang die aan twee zijden met één meter wordt verbreed.

 

** in de toelichting staat een niet-limitatieve opsomming van typen ingrepen die mogelijk zijn.

 

Toelichting

Algemeen

De POP3+ maatregel niet-productieve investeringen water is gericht op niet-productieve investeringen in het landelijk gebied die betrekking hebben op de (her)inrichting of transformatie en het beheer van het watersysteem voor landbouw-, water- en klimaatdoelen. Niet-productieve investeringen zijn investeringen die geen aanmerkelijke stijging van de waarde of rentabiliteit van een bedrijf tot gevolg hebben.

 

Deze openstelling richt zich specifiek op maatregelen die bijdragen aan de realisatie van KRW- doelen. Deze doelen zijn voor Fryslân beschreven in het waterhuishoudingsplan van de provincie (Vierde Waterhuishoudingsplan, 20 april 2016 door Provinciale Staten vastgesteld en is te vinden op: https://www.fryslan.frl/_flysystem/media/%5B2%5D WHP4.pdf) en KRW-nota’s: de nota waarin de provincie Fryslân de doelen en (op hoofdlijnen) de maatregelen beschrijft voor de Kaderrichtlijn Water, voor de periode) en de KRW-beslisnota 2022-2027, d.d. 23 november 2022 van Wetterskip Fryslân; beide nota’s zijn te vinden op www.fryslan.frl/pop3.

 

Artikel 5 Subsidiabele activiteiten

De subsidiabele activiteiten dragen bij aan het focusdoel: Behoud en versterking biodiversiteit en omgevingskwaliteit. Het doel van de Kaderrichtlijn water draagt immers direct bij aan een verbeterde omgevingskwaliteit én aan het versterken door de biodiversiteit.

De KRW-nota’s geven de KRW-maatregelen weer die bij de besluitvorming van de nota's als meest doelmatig en kosteneffectief zijn beoordeeld. Het betreft bovenwettelijke gebiedsgerichte maatregelen. De lijst van maatregelen die voor subsidie in aanmerking komt, bevat een selectie van KRW-maatregelen uit de KRW-Nota’s. De niet-geselecteerde maatregelen worden op andere wijze gefinancierd.

 

De effectiviteit van de maatregelen uit de lijst wordt versterkt door de maatregelen uit te voeren op daarvoor geselecteerde locaties. Deze locaties staan vermeld op de KRW-opgavenkaart POP3. In deze openstelling wordt een beperkt aantal hiervan opengesteld. Ze zijn op basis van expert judgement vastgesteld. De KRW-Opgavenkaart POP3 2021 is door het College van Gedeputeerde Staten vastgesteld (d.d. 6 april 2021).

 

lid c: “het toepassen van hydromorfologische maatregelen in de KRW-beken.” Dit zijn kleinschalige ingrepen als het toepassen van grind in de beken, inbrengen van dood hout, aanleg van luwe ondiepe zones, stoorstenen, grindbedden, ruigtes e.d. of het aanplanten van begeleidende beekvegetatie langs de beken.

lid d: “c. aanleg of inrichting van gronden in KRW-meren of -plassen tot een maximale gemiddelde breedte van 20 meter (gemiddeld) of aanleg of inrichting van gronden die in verbinding (komen te) staan met de boezem, zodanig dat vissen het gebied in en uit kunnen komen in de paaiperiodes van de meeste vissoorten, waarbij in de zomerperiode een 1/5 deel van de gronden permanent onder water staat met een maximale gemiddelde waterdiepte tot 0,7 meter diep (gemiddeld), wat niet mag verlanden;” Hiermee wordt beoogd dat in de KRW meren en -plassen, luwe ondiepe zones ontstaan, door nieuwe inrichting of door aankoppelen van bv zomerpolders of boezemland aan de boezem. Het geschikt maken van bestaande luwe zones door herintroductie van vegetatie of maatregelen ter voorkoming van overbegrazing van de watervegetatie kan hier ook aan bijdragen. Het doel is dat waterplanten gaan groeien en paai of opgroeigebieden ontstaan voor vis en andere fauna. In het algemeen zijn de KRW-meren en -plassen zo variabel (vele meren en meertjes in Friesland), dat het soort maatregel om het doel te bereiken, zeer divers kan zijn. Dit is ook de reden dat voor deze artikelen gemiddelden, zijn opgenomen voor de breedte en waterdiepte.

lid e: “waterkwaliteitsbaggeren in KRW-meren en -plassen”. Het gaat hierbij om een, in de tijd, eenmalige ingreep in het watersysteem waarmee door het verwijderen van nutriëntenrijke bagger de waterkwaliteit weer op het vereiste niveau voor het halen van de KRW-doelen wordt gebracht.

Lid f: Dit betreffen maatregelen aan de oevers om afkalving (afbrokkelen van oevers) tegen te gaan of de effecten ervan te minimaliseren, b.v. uitrasteren van vee, het plaatsen van kokos-rollen, enten van planten langs oever om een bufferzone te creëren of afrasteren vegetatie in het water om vraat tegen te gaan.

Lid g: aanleggen van vispassages. Alleen daar waar aangegeven op de KRW-opgavenkaart POP3 2021.

 

De investeringen dienen altijd een link te hebben met de landbouw. Daaronder verstaan we investeringen die de landbouw helpen om aan de realisatie van KRW-doelen bij te dragen. Daarbij kan het ook gaan om investeringen waarmee negatieve effecten van de landbouw op de waterkwaliteit teniet gedaan of gecompenseerd worden.

 

Artikel 6 Subsidiabele kosten

Onderdeel van de subsidiabele kosten kan zijn de aankoop van grond. In dat geval zijn de voorwaarden van artikel 1.10 van de Subsidieregeling onverkort van toepassing. Inrichtingsmaatregelen op de (aangekochte) grond vallen onder ‘verbetering’ van de gronden.

 

Artikel 6, derde lid, onderdeel a

Voor POP3+ is de mogelijkheid toegevoegd om gebruik te maken van een Standard Cost Option (SCO). Voor deze openstelling is de SCO op basis van artikel 1.9a van de Subsidieregeling als kostensoort toegestaan. Dit houdt in dat er over de kosten derden binnen het project, die geen verband houden met de uitvoering van overheidsopdrachten voor werken met een waarde boven het Europese drempelbedrag, een opslag voor personeelskosten berekend mag worden zonder dat hier een administratieve verplichting tegenover staat in de vorm van onderbouwing van het uurtarief, of het bijhouden van een urenregistratie. Deze opslag wordt berekend door de som van de kosten derden binnen het project te vermenigvuldigen met 20%, waarna dat bedrag wordt vermeerderd met een opslag van 15% aan overheadkosten. Als Bijvoorbeeld:

 

Totale subsidiabele kosten derden: € 300.000,00

Opslag personeelskosten: 300.000 * 0.2 * 1.15 = € 69.000,00

Subsidiebedrag: (€ 300.000,00 + € 69.000,00) * 100% = € 369.000,00

 

Artikel 8 Hoogte subsidie

In het geval BTW aantoonbaar niet verrekenbaar of niet compensabel is, dan mag dit meegenomen worden bij de berekening van de hoogte van de subsidiabele kosten.

 

Er geldt een ondergrens van € 200.000 aan subsidiabele kosten voor subsidietoekenning. Projecten waarvoor de subsidiabele kosten van de subsidieaanvraag lager uitvalt dan deze ondergrens, komen niet voor subsidie in aanmerking. Met deze bepaling wil de provincie de ontwikkeling bevorderen van grote, robuuste projecten waarmee in de praktijk meters worden gemaakt.

 

Artikel 9 Rangschikking en Bijlage 1 Maatregelen en puntenscore

In de openstelling is precies aangegeven binnen welke termijn een aanvraag moet zijn ontvangen. Deze termijnen worden strikt in acht genomen. De tendersystematiek van deze regeling staat niet toe dat na sluiting van de indiendingstermijn de aanvragen alsnog inhoudelijk worden aangevuld of gewijzigd.

 

Na sluiting van de indieningstermijn worden in beginsel alle aanvragen inhoudelijk beoordeeld – behoudens de gevallen die buiten behandeling worden gelaten of waarop een directe wei-gingsgrond van toepassin gis - en in een rangorde op een lijst geplaatst. De plaats in de rangorde wordt bepaald door het aantal punten dat aan het project is toegekend. Voor elk project geldt dat een minimum aantal punten dient te worden behaald om voor subsidie in aanmerking te komen. Het doel van deze systematiek is de beste projecten uit het totaalaanbod te selecteren. Als consequentie hiervan bestaat de mogelijkheid dat, indien binnen een tender het subsidieplafond wordt overschreden, de projecten met de laagste scores geen subsidie ontvangen.

 

Afhankelijk van het type maatregel en het type water waarin de maatregelen worden uitgevoerd, zijn scores toegekend voor de mate waarin de maatregelen bijdragen aan de realisatie van de Friese KRW-doelen. Deze scores zijn vermeld in bijlage 1. De scores zijn vastgesteld op basis van expert judgement.

 

Indien meerdere aanvragen hetzelfde aantal punten scoren en door honorering van deze aanvragen het subsidieplafond wordt overschreden, geldt de procedure in het vierde lid. Indien ook na toepassing van deze procedure twee op meer aanvragen eenzelfde plaats in de rangschikking hebben en de som van de toe te kennen subsidiebedragen het subsidieplafond overstijgt, dan wordt op grond van het vijfde lid door middel van loting bepaald welke aanvraag of aanvragen gehonoreerd worden.

 

Artikel 12 Verplichtingen

De subsidiabele activiteit(en) dienen uiterlijk op 30 december 2024 gerealiseerd te zijn omdat het POP3+ afloopt. Gelet op de aard en omvang van de projecten die middels deze openstelling worden gestimuleerd, dient (vroegtijdig) met deze uiterlijke realisatiedatum rekening te worden gehouden..