Organisatie | Fryslân |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Openstellingsbesluit POP3+ Herstel Watergangen en Kaderrichtlijn Waterdoelen 2022 |
Citeertitel | Openstellingsbesluit POP3+ Herstel Watergangen en Kaderrichtlijn Waterdoelen 2022 |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-06-2023 | 01-07-2022 | artikel 12 | 13-06-2023 | ||
15-06-2022 | 22-06-2023 | nieuwe regeling | 31-05-2022 |
Gedeputeerde Staten van Fryslân,
gelet op artikel 1.3, vierde lid, van de Algemene subsidieverordening provincie Fryslân 2013;
gelet op artikel 1.3 van de Regeling POP 3 subsidies provincie Fryslân;
De maatregel ‘niet-productieve investeringen water’ als nadere invulling op de algemene bepalingen zoals vastgesteld in hoofdstuk 2, paragraaf 6 van de Regeling POP 3 subsidies provincie Fryslân open te stellen voor aanvragen; en
Het navolgende Openstellingsbesluit POP3+ Herstel Watergangen en Kaderrichtlijn Waterdoelen 2022, vast te stellen:
In aanvulling op de definities in artikel 1.1 van de Subsidieregeling wordt in dit besluit verstaan onder:
Hydromorfologische maatregelen: het toepassen van allerlei kleinschalige maatregelen in beken die de hydromorfologische omstandigheden in de beken verbeteren, inclusief het optimaliseren van de vegetatie rondom de beken, en daarmee bijdragen aan een betere habitat voor flora en fauna in de beken zelf;
Klimaatdoelen: verminderen van kwetsbaarheid van het watersysteem voor de gevolgen van zeespiegelstijging en extreme weersomstandigheden die als gevolg van klimaatverandering ontstaan. Dit laatste gaat zowel om situaties met extreme droogte als om situatie met wateroverlast. Deze doelen worden voor Fryslân beschreven in het regionaal waterprogramma.
KRW-nota’s: de nota waarin de provincie Fryslân de doelen en (op hoofdlijnen) de maatregelen samenvat voor de Kaderrichtlijn Water, voor de periode 2022-2027 (Notitie KRW in Fryslân), en de KRW-beslisnota 2022-2027 d.d. 23 november 2021 van het Wetterskip Fryslân, beide te vinden op www.fryslan.frl/pop3;
KRW-opgavenkaart POP3 2021: kaart met daarop aangegeven de locaties, wateren en gemalen waarvoor KRW-opgaven gelden. De functies van de watergangen op deze kaart zijn ingetekend via hartlijnen door het waterlichaam: deze lijnen zelf zeggen dus niets over daadwerkelijke breedte ter plaatse, vorm, nevengeulen, meanders e.d. De kaart is te vinden op www.fryslan.frl/pop3;
Regionaal waterprogramma: het regionale waterplan bedoeld in artikel 4.4. van de Waterwet, waarin de provincie de hoofdlijnen van het in Fryslân te voeren waterbeleid vastlegt, voor de periode 2022-2027. Dit beleid is gericht op de bescherming tegen overstromingen en wateroverlast en de inrichting van watersystemen met voldoende en schoon water. Het Regionaal waterprogramma wordt door Provinciale Staten van Fryslân vastgesteld in de 1e week van juli 2022 en is te vinden onder de volgende link Ontwerp Regionaal Waterprogramma | Fryslan
Verbreden van hoofdwatergangen: verbreden van hoofdwatergangen die smaller zijn dan gemiddeld 5 meter, waarbij verbreding plaatsvind met minimaal 1 meter of verbreden van hoofdwatergangen breder dan gemiddeld 5 meter, waarbij verbreding plaatsvindt met minimaal 2 meter. De hoofdwatergangen zijn te vinden op de KRW-opgavenkaart POP3 2021;
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt voor niet-productieve investeringen in KRW-maatregelen, voor zover die maatregelen worden uitgevoerd in of langs de volgende locaties:
NL02L1 Linde en Noordwoldervaart, NL02L2 Tjonger bovenloop, NL02L3 Tjonger middenloop, NL02L4 Koningsdiep, NL02V12 Groote Wielen, NL02V5a Nannewiid, NL02V5b Kleine Wielen. Deze locaties staan aangegeven op de KRW Opgavenkaart POP3 2021, waarbij een straal tot 500 meter buiten de locaties als grens aangehouden wordt.
De volgende niet-productieve investeringen komen voor subsidie in aanmerking inclusief de daarbij behorende werkzaamheden (b.v. enting planten) en aanleg of benodigde aanpassing van kunstwerken:
aanleg of inrichting van gronden in KRW-meren of -plassen tot een maximale gemiddelde breedte van 20 meter of aanleg of inrichting van gronden die in verbinding (komen te) staan met de boezem, zodanig dat vissen het gebied in en uit kunnen komen in de paaiperiodes van de meeste vissoorten, waarbij in de zomerperiode een 1/5 deel van de gronden permanent onder water staat met een maximale gemiddelde waterdiepte tot 0,7 meter diep (gemiddeld), wat niet mag verlanden;
In afwijking van het bepaalde in artikel 1.7 van de Subsidieregeling wordt een subsidieaanvraag ingediend bij het SNN door middel van een daarvoor ontwikkelde webportal dat bereikbaar is via www.snn.nl/pop3.
indien voor het uitvoeren van de betreffende maatregelen vergunning of andere besluiten nodig zijn, bevat de subsidieaanvraag een omschrijving van die benodigde vergunningen of besluiten. Indien de maatregelen naar waarschijnlijkheid leiden tot negatieve omgevingseffecten bevat de subsidieaanvraag tevens een omschrijving van deze verwachte omgevingseffecten.
Artikel 9 Rangschikking op basis van een investeringslijst
Indien ook na toepassing van de procedure genoemd in het vorige lid, twee of meer aanvragen eenzelfde plaats in de rangschikking hebben en de som van de toe te kennen subsidiebedragen overstijgt het subsidieplafond, dan wordt door middel van loting bepaald welke aanvraag of aanvragen gehonoreerd worden.
Onverminderd het bepaalde in artikel 1.8 van de Subsidieregeling wordt subsidie geweigerd indien:
Artikel 11 Bevoorschotting op basis van realisatie
In aanvulling op artikel 1.23 van de Subsidieregeling kan maximaal één keer per kalenderjaar een aanvraag om een voorschot worden ingediend op basis van realisatie.
Onverminderd de verplichtingen die voortvloeien uit artikel 1.17 van de Subsidieregeling is de subsidieontvanger verplicht de subsidiabele activiteit(en) uiterlijk op 30 december 2024 te realiseren.
Aldus vastgesteld in de vergadering van Gedeputeerde Staten van Fryslân van 31 mei 2022
Voorzitter drs. A.A.M. Brok
Secretaris R.E. Bouius-Riemersma, MBA MCM
Bijlage 1 Investeringslijst: maatregelen en puntenscore
* De totale score wordt berekend door het aantal punten per maatregel te vermenigvuldigen met het aantal hele kilometers dat wordt gerealiseerd per tracé (dus niet over hetzelfde tracé tweemaal de lengte rekenen). Een watergang die éénzijdig met twee meter wordt verbreed krijgt daarmee hetzelfde aantal punten als een watergang die aan twee zijden met één meter wordt verbreed.
** in de toelichting staat een niet-limitatieve opsomming van typen ingrepen die mogelijk zijn.
De POP3+ maatregel niet-productieve investeringen water is gericht op niet-productieve investeringen in het landelijk gebied die betrekking hebben op de (her)inrichting of transformatie en het beheer van het watersysteem voor landbouw-, water- en klimaatdoelen. Niet-productieve investeringen zijn investeringen die geen aanmerkelijke stijging van de waarde of rentabiliteit van een bedrijf tot gevolg hebben.
Deze openstelling richt zich specifiek op maatregelen die bijdragen aan de realisatie van KRW- doelen. Deze doelen zijn voor Fryslân beschreven in het waterhuishoudingsplan van de provincie (Vierde Waterhuishoudingsplan, 20 april 2016 door Provinciale Staten vastgesteld en is te vinden op: https://www.fryslan.frl/_flysystem/media/%5B2%5D WHP4.pdf) en KRW-nota’s: de nota waarin de provincie Fryslân de doelen en (op hoofdlijnen) de maatregelen beschrijft voor de Kaderrichtlijn Water, voor de periode) en de KRW-beslisnota 2022-2027, d.d. 23 november 2022 van Wetterskip Fryslân; beide nota’s zijn te vinden op www.fryslan.frl/pop3.
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten
De subsidiabele activiteiten dragen bij aan het focusdoel: Behoud en versterking biodiversiteit en omgevingskwaliteit. Het doel van de Kaderrichtlijn water draagt immers direct bij aan een verbeterde omgevingskwaliteit én aan het versterken door de biodiversiteit.
De KRW-nota’s geven de KRW-maatregelen weer die bij de besluitvorming van de nota's als meest doelmatig en kosteneffectief zijn beoordeeld. Het betreft bovenwettelijke gebiedsgerichte maatregelen. De lijst van maatregelen die voor subsidie in aanmerking komt, bevat een selectie van KRW-maatregelen uit de KRW-Nota’s. De niet-geselecteerde maatregelen worden op andere wijze gefinancierd.
De effectiviteit van de maatregelen uit de lijst wordt versterkt door de maatregelen uit te voeren op daarvoor geselecteerde locaties. Deze locaties staan vermeld op de KRW-opgavenkaart POP3. In deze openstelling wordt een beperkt aantal hiervan opengesteld. Ze zijn op basis van expert judgement vastgesteld. De KRW-Opgavenkaart POP3 2021 is door het College van Gedeputeerde Staten vastgesteld (d.d. 6 april 2021).
lid c: “het toepassen van hydromorfologische maatregelen in de KRW-beken.” Dit zijn kleinschalige ingrepen als het toepassen van grind in de beken, inbrengen van dood hout, aanleg van luwe ondiepe zones, stoorstenen, grindbedden, ruigtes e.d. of het aanplanten van begeleidende beekvegetatie langs de beken.
lid d: “c. aanleg of inrichting van gronden in KRW-meren of -plassen tot een maximale gemiddelde breedte van 20 meter (gemiddeld) of aanleg of inrichting van gronden die in verbinding (komen te) staan met de boezem, zodanig dat vissen het gebied in en uit kunnen komen in de paaiperiodes van de meeste vissoorten, waarbij in de zomerperiode een 1/5 deel van de gronden permanent onder water staat met een maximale gemiddelde waterdiepte tot 0,7 meter diep (gemiddeld), wat niet mag verlanden;” Hiermee wordt beoogd dat in de KRW meren en -plassen, luwe ondiepe zones ontstaan, door nieuwe inrichting of door aankoppelen van bv zomerpolders of boezemland aan de boezem. Het geschikt maken van bestaande luwe zones door herintroductie van vegetatie of maatregelen ter voorkoming van overbegrazing van de watervegetatie kan hier ook aan bijdragen. Het doel is dat waterplanten gaan groeien en paai of opgroeigebieden ontstaan voor vis en andere fauna. In het algemeen zijn de KRW-meren en -plassen zo variabel (vele meren en meertjes in Friesland), dat het soort maatregel om het doel te bereiken, zeer divers kan zijn. Dit is ook de reden dat voor deze artikelen gemiddelden, zijn opgenomen voor de breedte en waterdiepte.
lid e: “waterkwaliteitsbaggeren in KRW-meren en -plassen”. Het gaat hierbij om een, in de tijd, eenmalige ingreep in het watersysteem waarmee door het verwijderen van nutriëntenrijke bagger de waterkwaliteit weer op het vereiste niveau voor het halen van de KRW-doelen wordt gebracht.
Lid f: Dit betreffen maatregelen aan de oevers om afkalving (afbrokkelen van oevers) tegen te gaan of de effecten ervan te minimaliseren, b.v. uitrasteren van vee, het plaatsen van kokos-rollen, enten van planten langs oever om een bufferzone te creëren of afrasteren vegetatie in het water om vraat tegen te gaan.
Lid g: aanleggen van vispassages. Alleen daar waar aangegeven op de KRW-opgavenkaart POP3 2021.
De investeringen dienen altijd een link te hebben met de landbouw. Daaronder verstaan we investeringen die de landbouw helpen om aan de realisatie van KRW-doelen bij te dragen. Daarbij kan het ook gaan om investeringen waarmee negatieve effecten van de landbouw op de waterkwaliteit teniet gedaan of gecompenseerd worden.
Onderdeel van de subsidiabele kosten kan zijn de aankoop van grond. In dat geval zijn de voorwaarden van artikel 1.10 van de Subsidieregeling onverkort van toepassing. Inrichtingsmaatregelen op de (aangekochte) grond vallen onder ‘verbetering’ van de gronden.
Artikel 6, derde lid, onderdeel a
Voor POP3+ is de mogelijkheid toegevoegd om gebruik te maken van een Standard Cost Option (SCO). Voor deze openstelling is de SCO op basis van artikel 1.9a van de Subsidieregeling als kostensoort toegestaan. Dit houdt in dat er over de kosten derden binnen het project, die geen verband houden met de uitvoering van overheidsopdrachten voor werken met een waarde boven het Europese drempelbedrag, een opslag voor personeelskosten berekend mag worden zonder dat hier een administratieve verplichting tegenover staat in de vorm van onderbouwing van het uurtarief, of het bijhouden van een urenregistratie. Deze opslag wordt berekend door de som van de kosten derden binnen het project te vermenigvuldigen met 20%, waarna dat bedrag wordt vermeerderd met een opslag van 15% aan overheadkosten. Als Bijvoorbeeld:
Totale subsidiabele kosten derden: € 300.000,00
Opslag personeelskosten: 300.000 * 0.2 * 1.15 = € 69.000,00
Subsidiebedrag: (€ 300.000,00 + € 69.000,00) * 100% = € 369.000,00
In het geval BTW aantoonbaar niet verrekenbaar of niet compensabel is, dan mag dit meegenomen worden bij de berekening van de hoogte van de subsidiabele kosten.
Er geldt een ondergrens van € 200.000 aan subsidiabele kosten voor subsidietoekenning. Projecten waarvoor de subsidiabele kosten van de subsidieaanvraag lager uitvalt dan deze ondergrens, komen niet voor subsidie in aanmerking. Met deze bepaling wil de provincie de ontwikkeling bevorderen van grote, robuuste projecten waarmee in de praktijk meters worden gemaakt.
Artikel 9 Rangschikking en Bijlage 1 Maatregelen en puntenscore
In de openstelling is precies aangegeven binnen welke termijn een aanvraag moet zijn ontvangen. Deze termijnen worden strikt in acht genomen. De tendersystematiek van deze regeling staat niet toe dat na sluiting van de indiendingstermijn de aanvragen alsnog inhoudelijk worden aangevuld of gewijzigd.
Na sluiting van de indieningstermijn worden in beginsel alle aanvragen inhoudelijk beoordeeld – behoudens de gevallen die buiten behandeling worden gelaten of waarop een directe wei-gingsgrond van toepassin gis - en in een rangorde op een lijst geplaatst. De plaats in de rangorde wordt bepaald door het aantal punten dat aan het project is toegekend. Voor elk project geldt dat een minimum aantal punten dient te worden behaald om voor subsidie in aanmerking te komen. Het doel van deze systematiek is de beste projecten uit het totaalaanbod te selecteren. Als consequentie hiervan bestaat de mogelijkheid dat, indien binnen een tender het subsidieplafond wordt overschreden, de projecten met de laagste scores geen subsidie ontvangen.
Afhankelijk van het type maatregel en het type water waarin de maatregelen worden uitgevoerd, zijn scores toegekend voor de mate waarin de maatregelen bijdragen aan de realisatie van de Friese KRW-doelen. Deze scores zijn vermeld in bijlage 1. De scores zijn vastgesteld op basis van expert judgement.
Indien meerdere aanvragen hetzelfde aantal punten scoren en door honorering van deze aanvragen het subsidieplafond wordt overschreden, geldt de procedure in het vierde lid. Indien ook na toepassing van deze procedure twee op meer aanvragen eenzelfde plaats in de rangschikking hebben en de som van de toe te kennen subsidiebedragen het subsidieplafond overstijgt, dan wordt op grond van het vijfde lid door middel van loting bepaald welke aanvraag of aanvragen gehonoreerd worden.
De subsidiabele activiteit(en) dienen uiterlijk op 30 december 2024 gerealiseerd te zijn omdat het POP3+ afloopt. Gelet op de aard en omvang van de projecten die middels deze openstelling worden gestimuleerd, dient (vroegtijdig) met deze uiterlijke realisatiedatum rekening te worden gehouden..