Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Samenwerking De Bevelanden

Regeling ambtelijk horen 2021.

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSamenwerking De Bevelanden
OrganisatietypeRegionaal samenwerkingsorgaan
Officiële naam regelingRegeling ambtelijk horen 2021.
Citeertitel
Vastgesteld doordagelijks bestuur
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-01-2022Regeling ambtelijk horen 2021

24-01-2022

bgr-2022-613

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling ambtelijk horen 2021. 

Besluit van het Dagelijks Bestuur van Gemeenschappelijke Regeling de Bevelanden tot vaststelling van de Regeling commissie bezwaarschriften Samenwerking de Bevelanden 2021 van Gemeenschappelijke Regeling de Bevelanden.

Het Dagelijks Bestuur van Gemeenschappelijke Regeling de Bevelanden;

gelezen het voorstel van het dagelijks bestuur van 11 november 2021;

gelet op artikel 6 van de gemeenschappelijke regeling Samenwerking de Bevelanden en het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Gemeentewet;

b e s l u i t vast te stellen:

Regeling ambtelijk horen 2021. 

 

Artikel 1 Begripsbepaling

In deze regeling wordt verstaan onder:

a. het bestuursorgaan: het orgaan dat het bestreden besluit heeft genomen;

b. bezwaarmaker: degene die tegen een besluit van het bestuursorgaan een bezwaarschrift heeft ingediend bij dit bestuursorgaan;

c. wet: de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb);

d. ambtelijk horen: horen van belanghebbenden als bedoeld in artikel 7:5 Algemene wet bestuursrecht en het namens het bestuursorgaan nemen van een beslissing op bezwaar door de ambtelijk hoorder;

e. belanghebbende: degene wiens belang rechtstreeks bij het door het bestuursorgaan te nemen besluit is betrokken.

Artikel 2. Toepassingsbereik

De volgende categorieën van bezwaarschriften worden aangewezen als categorieën waarbij het horen ambtelijk kan plaatsvinden en op verzoek van cliënt ook telefonisch.

 

  • 1.

    Afwijzing algemene bijstand

  • 2.

    Ingangs- en beëindigingsdatum

  • 3.

    Buitenbehandelingstelling

  • 4.

    Hoogte uitkering en korting

  • 5.

    Opschorten uitkering

  • 6.

    Intrekking en beëindiging van algemene bijstand, niet tegen besluiten op basis van fraudeonderzoek

  • 7.

    Terugvordering, niet zijnde terugvordering van meer dan € 1.000,00 o.g.v. fraudeonderzoek

  • 8.

    Bestuurlijke boetes tot en met € 340,00

  • 9.

    Besluiten ingevolge het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen

  • 10.

    Bijstand in de vorm van een krediethypotheek

  • 11

    Bijzondere bijstand

  • 12

    Woonkostentoeslag

  • 13

    Minimabeleid

  • 14

    Individuele inkomenstoeslag

  • 15

    Individuele studietoeslag

  • 16

    Maatregelen tot maximaal 100% gedurende een maand

  • 17

    Inhoudingen en/of beslag

  • 18

    Wmo-beschikkingen met geen of beperkte beleidsvrijheid zoals rolstoelen, vervoersvoorziening, woonvoorzieningen

  • 19

    Gehandicaptenparkeerkaart

  • 20

    Toestemming verblijf binnenland en buitenland

  • 21

    Taaleis

  • 22

    Dwangsom niet tijdig beslissen

  • 23

    Kennelijk niet-ontvankelijke bezwaarschriften

Artikel 3. Ambtelijk horen

Het dagelijks bestuur wijst als ambtelijk hoorder de juridisch medewerkers van bezwaar en beroep aan.

Artikel 4. Bevoegdheden

De bevoegdheden ingevolge de artikelen: 2:1, tweede lid, 6:6, 6:17, 7:3, 7:10, derde lid, van de wet worden voor de toepassing van deze regeling namens het bestuursorgaan, uitgeoefend door de ambtelijk hoorder.

Artikel 5. Vooronderzoek

1. De ambtelijk hoorder is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.

2. Op het bezwaar betrekking hebbende stukken die niet reeds bij partijen bekend zijn, worden aan bezwaarmaker kosteloos toegezonden.

Artikel 6. Pre-mediation

1. De ambtelijk hoorder onderzoekt of de zaak in der minne kan worden geschikt alvorens de zaak in behandeling wordt genomen.

2. Na instemming van bezwaarmaker kan de afhandelingstermijn, wegens de inzet van pré-mediation, voor de formele behandeling van het bezwaarschrift worden opgeschort.

Artikel 7. Hoorzitting

1. De hoorzitting kan in overleg met bezwaarmaker telefonisch plaatsvinden.

2. De ambtelijk hoorder bepaalt in overleg met bezwaarmaker de plaats en tijdstip van de zitting.

3. De ambtelijk hoorder nodigt bezwaarmaker tenminste een week voor de zitting telefonisch uit. Hetgeen schriftelijk aan bezwaarmaker bevestigd kan worden.

4. Indien de ambtelijk hoorder op grond van het tweede lid besluit af te zien van het horen, doet de ambtelijk hoorder daarvan mededeling aan bezwaarmaker.

Artikel 8. Openbaarheid zittingen

De zittingen van de ambtelijk hoorder zijn niet openbaar.

Artikel 9. Verslag

1. Van de hoorzitting wordt een verslag opgesteld.

2. Het verslag houdt een zakelijke vermelding in van wat over en weer is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen.

Artikel 10. Nader onderzoek

1. Indien na afloop van de zitting, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de ambtelijk hoorder dit uit eigen beweging verrichten.

2. Als de beslistermijn wordt aangehouden wordt bezwaarmaker hiervan door de ambtelijk hoorder op de hoogte gebracht.

Artikel 11. Jaarverslag

De ambtelijk hoorder(s) brengen jaarlijks aan de bestuursorganen schriftelijk verslag uit van hun werkzaamheden in het voorafgaande kalenderjaar. Het jaarverslag wordt ter kennisname aan de deelnemende gemeenten toegezonden.

Artikel 12. Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Artikel 13. Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als de Regeling ambtelijk horen 2021.

Aldus vastgesteld door het Dagelijks Bestuur van Gemeenschappelijke Regeling de Bevelanden in de vergadering van 24 januari 2022.

 

Namens deze,

K. van Veen, secretaris a.i.

Drs. M.C. Mulder MSc, voorzitter Dagelijks Bestuur