Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rhenen

Gemeente Rhenen - Beleidsregel maatwerkbudget aanpak armoedebestrijding Rhenen 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRhenen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingGemeente Rhenen - Beleidsregel maatwerkbudget aanpak armoedebestrijding Rhenen 2022
CiteertitelBeleidsregel maatwerkbudget aanpak armoedebestrijding Rhenen 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 3:4 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. artikel 11, eerste lid, van de Wet werk en bijstand
  3. artikel 35 van de Participatiewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-06-202231-12-2022nieuwe beleidsregel

24-05-2022

gmb-2022-265719

Tekst van de regeling

Intitulé

Gemeente Rhenen - Beleidsregel maatwerkbudget aanpak armoedebestrijding Rhenen 2022

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rhenen;

 

Overwegende dat

  • De raad op 4 juni 2020 een motie heeft aangenomen om de armoedereserve (R00045) zo breed mogelijk in te zitten voor armoedebestrijding in de ruimste zin

  • Het college op 15 oktober 2020 opdracht heeft gegeven om het plan van aanpak armoedebestrijding 2020- 2022 uit te voeren en deze uitvoering te dekken uit de armoedereserve

  • In het plan van aanpak armoedebestrijding is opgenomen dat we ten minste 25 gezinnen uit de armoede willen halen en hiervoor een pilot is gestart Waarbij de situatie en de behoeften van het gezin voorop staat

  • Er bij deze aanpak wordt gekeken hoe vanuit de bestaande wet –en regelgeving structureel een oplossing kan worden geboden aan inwoners

  • Er soms maatwerkoplossingen nodig zijn om dit proces in gang te brengen waarbij de huidige wet – en regelgeving niet altijd een passende oplossing biedt

  • De inzet van een maatwerkbudget ruimte kan creëren om blokkades weg te nemen die in de weg staan om uit de armoedesituatie te komen

 

Gelet op

  • Actielijn 1 uit het Plan van aanpak armoedebestrijding 2020-2022

  • Artikel 3:4 van de Algemene wet bestuursrecht

  • Artikel 11.1 en artikel 35 van de Participatiewet

  • Artikel 2.1.1 van de Wet maatschappelijke ondersteuning

  • Artikel 2.1 onder f van de Jeugdwet

 

Besluit

vast te stellen de Beleidsregel maatwerkbudget aanpak armoedebestrijding Rhenen 2022:

HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Definities

In deze beleidsregel wordt verstaan onder:

Armoede; wanneer iemand gedurende langere tijd niet de (financiële) middelen heeft om te kunnen beschikken over de goederen en voorzieningen die in hun situatie als minimaal noodzakelijk gelden.

Financiële zelfredzaamheid; wanneer iemand weloverwogen keuzes maakt, zodanig dat zijn of haar financiën in balans zijn op zowel korte als op lange termijn. Dat is niet alleen op het moment dat iemand zelf al zijn geldzaken kan regelen, maar ook dat iemand weet wanneer hij hulp zou moeten inroepen.

 

HOOFDSTUK 2 BEPALING INZET MAATWERKBUDGET

Artikel 2 Doelgroep

Deelnemers aan de pilot ‘ 25 gezinnen uit de armoede’

 

Artikel 3 Doel maatwerkbudget

  • 1.

    Ruimte creëren door blokkades waar deelnemers van de pilot ‘25 gezinnen uit de armoede’ op weg naar meer (financiële) zelfredzaamheid tegenaan lopen, duurzaam weg te nemen

  • 2.

    Met het maatwerkbudget kunnen professionals direct hulp bieden als snelheid geboden is.

 

Artikel 4 Voorwaarden verstrekken maatwerkbudget

  • 1.

    Het maatwerkbudget wordt ingezet voor kosten die niet op basis van bestaande wet –en regelgeving vergoed kunnen worden

  • 2.

    In uitzonderlijke gevallen wordt een maatwerkbudget ingezet als voorschot op een vergoeding vanuit bestaande regeling, waarbij de aanvraagprocedure langer duurt dan wenselijk om het gewenste effect te bereiken.

  • 3.

    De bijdrage vanuit het maatwerkbudget is een gift, met uitzondering van de bepaling in artikel.4.2.

  • 4.

    Met de inzet van het maatwerkbudget wordt een duurzaam effect beoogd en is niet bedoeld voor structurele kosten.

  • 5.

    In een plan van aanpak staat wat er nodig is om de (financiële) situatie in het gezin significant en duurzaam te verbeteren. Het huishouden wordt begeleid door hetzij een vrijwilliger, hetzij een professional van het CJG, Sociaal team of een (schuld)hulpverlener.

 

Artikel 5 Hoogte maatwerkbudget

  • 1.

    Er zijn geen maximale bedragen van toepassing bij de inzet van het maatwerkbudget

  • 2.

    Er geldt een budgetplafond van € 15.000 voor het maatwerkbudget armoedebestrijding 2022

 

Artikel 6 Werkwijze

  • 1.

    De inzet van een maatwerkbudget wordt voorgesteld door de hulpverlener van het gezin.

  • 2.

    Een kerngroep bestaande uit vertegenwoordiging van Centrum Jeugd en Gezin, Sociaal team Rhenen, Werk & Inkomen Veenendaal, Hulpmaatje Rhenen, Budgetloket en Buurtgezinnen maakt met elkaar een integrale afweging over de inzet van het maatwerkbudget. Op basis van dit advies wordt een besluit genomen over de eventuele inzet van het maatwerkbudget.

  • 3.

    Er worden vier stappen doorlopen die leiden tot een afgewogen advies om wel of geen maatwerkbudget in te zetten:

    • a.

      Wat is het beoogde effect om samen met de inwoner te bereiken?

    • b.

      Sluit dit effect aan bij de grondbeginselen van de bestaande wet –en regelgeving (Participatiewet, Wet maatschappelijke ondersteuning, Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, Jeugdwet)

    • c.

      Wordt het gewenste effect enkel bereikt met een bijdrage vanuit het maatwerkbudget, of zijn er andere mogelijkheden vanuit de bestaande wet –en regelgeving?

    • d.

      Is het besluit om vanuit maatwerkbudget een bijdrage te leveren te verantwoorden?

 

HOOFSTUK 3 OVERIGE BEPALINGEN

 

 

Artikel 7 Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking op de dag na de bekendmaking en is geldig tot 31 december 2022

 

Artikel 8 Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Beleidsregel maatwerkbudget aanpak armoedebestrijding Rhenen 2022.

 

 

de heer P. Bonthuis

Drs J.A. van der Pas

secretaris

burgemeester

 

 

 

Vastgesteld in de vergadering van 24 mei 2022

Toelichting

 

Inleiding algemeen

De gemeenteraad heeft middels een motie het college opgeroepen om de reserve armoedebestrijding zo breed mogelijk in te zetten om de armoede in Rhenen te bestrijden. In het Plan van aanpak armoedebestrijding 2020-2022 is opgenomen op welke wijze het college invulling geeft aan deze motie. Het college heeft daarbij de ambitie uitgesproken om deze gelden in te zetten om ten minste 25 gezinnen echt uit de armoede te halen. Hier is in 2021 een pilot voor opgezet.

Binnen deze pilot willen we ontdekken wat er nodig is om de financiële situatie in het gezin significant en duurzaam te verbeteren. Samen met verschillende professionals en vrijwilligers willen we komen tot een integraal plan, waarin conventionele en onconventionele oplossingen samen dienend zijn aan het doel. In de praktijk is gebleken dat de bestaande wet –en regelgeving niet altijd een adequate oplossing biedt. De inzet van een maatwerkbudget moet hierin uitkomst bieden.

 

 

HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN

 

Artikel 1 Definities

Deze definities zijn gebaseerd op definities die het Sociaal Cultureel Planbureau en het Nibud hanteert. Deze definities zijn ook van toepassing op deze beleidsregel.

 

Artikel 2 Doelgroep

In het Plan van aanpak armoedebestrijding 2020-2022 is de ambitie opgenomen om ten minste 25 gezinnen uit de armoede te halen. Hier is in 2021 een pilot voor opgezet: ’25 gezinnen uit de armoede’

 

Artikel 3 Doel maatwerkbudget

Het doel van dit maatwerkbudget is om binnen de pilot ’25 gezinnen uit de armoede’ blokkades weg te nemen waar inwoners met een laag inkomen tegenaan lopen op weg naar meer financiële zelfredzaamheid. Hiermee creëren we ruimte voor het gezin om stappen te zetten op weg naar duurzame financiële zelfredzaamheid. Daarbij wordt in eerste instantie een oplossing gezocht binnen de bestaande regelingen, zoals bijvoorbeeld bijzondere bijstand. Aan al deze regelingen zitten voorwaarden verbonden, waardoor deze niet altijd een adequate oplossing bieden voor het gewenste effect. Met het maatwerkbudget kan snel en effectief een oplossing worden gevonden als bestaande regelingen niet aansluiten.

 

Artikel 4 Voorwaarden verstrekken maatwerkbudget

Het maatwerkbudget is gekoppeld aan de pilot ’25 gezinnen uit armoede’. Deze gezinnen worden begeleid door een vrijwilliger van Hulpmaatje Rhenen en/of professional van het Sociaal team of CJG. Bij ieder gezin uit deze pilot wordt een plan opgesteld waarin staat wat er nodig is om de (financiële) situatie in het gezin significant en duurzaam te verbeteren. Daarmee kan ook inzet van het maatwerkbudget verantwoord worden.

Het is een gift, dat betekent dat het niet terugbetaald hoeft te worden. Tenzij het maatwerkbudget wordt verstrekt als voorschot. In die gevallen kan het maatwerkbudget terugbetaald worden op het moment dat de bestaande voorziening is uitgekeerd.

Het is geen budget waar je als individuele inwoner een beroep op kan doen.

Artikel 5 Hoogte maatwerkbudget

In totaal is een bedrag van € 15.000 beschikbaar voor het maatwerkbudget armoedebestrijding 2022. Dit budget wordt vrijgemaakt vanuit de armoedereserve.

Er zijn geen maximale bedragen opgenomen. Het gaat niet om het bedrag maar om het gewenste effect. Er is een werkwijze afgesproken waarin integrale afweging wordt gemaakt over het in te zetten maatwerkbudget en de hoogte daarvan.

Artikel 6 Werkwijze

De werkwijze is opgezet vanuit het concept van de ‘omgekeerde toets’ en ‘werken vanuit de bedoeling’. Om gezinnen structureel uit de armoede te krijgen wordt gekeken naar conventionele als onconventionele methoden.

Er is een kerngroep samengesteld met daarin vertegenwoordiging van Centrum Jeugd en Gezin, Sociaal team Rhenen, Werk & Inkomen Veenendaal, Hulpmaatje Rhenen, Budgetloket en Buurtgezinnen. Daarmee zijn meerdere specialisme samengebracht. Dat maakt het mogelijk om als kerngroep een integrale afweging te maken of het nodig is om een maatwerkbudget in te zetten.

Hierbij staat het beoogde effect en het perspectief voor het betreffende gezin voorop.

 

 

HOOFSTUK 3 OVERIGE BEPALINGEN

 

Artikel 7 Inwerkingtreding

De beleidsregel maatwerkbudget armoedebestrijding vloeit voort uit actielijn 1 van het plan van aanpak armoedebestrijding. De looptijd van de pilot gekoppeld aan dit het plan van aanpak armoedebestrijding is tot 31 december 2022.

 

Artikel 8 Citeertitel

Dit artikel behoeft geen toelichting.